Auteur Topic: Remlicht blijft branden  (gelezen 2347 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bono

Remlicht blijft branden
« Gepost op: 04 januari 2012, 11:27 »
Normaal gesproken knijp je de remhendel (voorrem) in en springt de hendel terug. Je hoort de klikjes van de schakelaar. Remlicht aan en uit. Bij mij springt de hendel niet meer terug. Het contact blijft onbediend waardoor het remlicht blijft branden. Op het remlicht uit te zetten, moet ik de hendel zelf terugduwen.
 
Ik heb alles losgehaald, gekeken, ingevet. Het kleine veertje is (naar mijn idee) gangbaar.
 
Waar moet ik naar kijken? Wat dedient nou die hendel? Wat zorgt er nou voor dat die hendel terug springt, de schakelaar wordt bediend en het remlicht uitgaat?
 
Als evt. een foto gewenst is, hoor ik het wel.
-- Han --

Offline Timy

Re: Remlicht blijft branden
« Reactie #1 Gepost op: 04 januari 2012, 12:07 »
Je remhendel wordt teruggeduwd door een klein cilindervormig ding. Waarschijnlijk is deze vuil/versleten en daardoor duwt hij de hendel niet meer goed terug. Je kan proberen er wat siliconen/WD40 in te spuiten waarna je zal merken dat het weer gaat werken, dit is vaak wel tijdelijk.
Je zal het onderdeeltje moeten (laten) vervangen. Kan gelijk de remvloeistof ververst worden want het systeem moet hiervoor even open.

Krijg de foto even niet voor elkaar..
Tis iig hoofdstuk 7 'Brakes, wheels, tyres' blz 15 van het WPH (onderdeeltjes 10 t/m 15)

http://www.cmsnl.com/honda-xrv750-africa-twin-1993-netherlands_model7065/partslist/F__0400.html
Je moet 'onderdeel' 17 hebben dan.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Bono

Re: Remlicht blijft branden
« Reactie #2 Gepost op: 04 januari 2012, 12:12 »
Gatver. Moet de hele handel los  >:( . Dat cilindervormig ding met dat rubber (gescheurd) eromheen? WD 40 helpt niet  :( . Nou ja, ik weet in ieder geval waar ik het zoeken moet. Foto hoeft niet (maar mag wel  :) ).
-- Han --

Offline Timy

Re: Remlicht blijft branden
« Reactie #3 Gepost op: 04 januari 2012, 12:17 »
Dat cilindervormig ding met dat rubber (gescheurd) eromheen? WD 40 helpt niet  :(

Die ja! Dat rubbertje is het euvel, je kan proberen een beetje te pielen om wat ruimte te creëren. Beetje mazzel wil ie nog even, maar het is een aflopende zaak  :P.  Anders zal de hendel zal inderdaad gedemonteerd moeten worden. Daarna je remsysteem (voor) weer even opnieuw aanvullen/verversen en ontluchten.

Maar met je remlicht nonstop aan is ook niets  :-\

succes!
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Waffie

Re: Remlicht blijft branden
« Reactie #4 Gepost op: 04 januari 2012, 12:31 »
 beter gemeld,

de hendel wordt terug gedrukt door de veer die in de rempomp aanwezig is en het rubber manchetje zorgt er voor dat er juist geen vuil in kan komen

tijd voor een rempomp revisie set en nieuw rubber te plaatsen

 speciaal benodigd gereedschap  kleinste model binnen segering tang(drukt van buiten naar binnen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Bono

Re: Remlicht blijft branden
« Reactie #5 Gepost op: 04 januari 2012, 12:38 »
Die ja! Dat rubbertje is het euvel, je kan proberen een beetje te pielen om wat ruimte te creëren. Beetje mazzel wil ie nog even, maar het is een aflopende zaak  :P .  Anders zal de hendel zal inderdaad gedemonteerd moeten worden. Daarna je remsysteem (voor) weer even opnieuw aanvullen/verversen en ontluchten.

Maar met je remlicht nonstop aan is ook niets  :-\

succes!

Ooooowh. Mocht het niet willen, dan plak ik het schakelaartje vast met tape. Als ik in de voorrem knijp, laat ik met de voetrem het lampje wel branden  ;) . Nou, dan ga ik maar eens prutsen en pielen en kijken hoe ver ik kom.
 
Bedankt!
 
@ Ad: Bedankt voor je aanvulling  :) .
 
-- Han --

Offline Brombeer

Re: Remlicht blijft branden
« Reactie #6 Gepost op: 05 januari 2012, 21:43 »
Hoi,

Je hendel moet natuurlijk wel soepel lopen.

Het kan best zijn dat er niet zoveel aan de hand is. Het rubber manchetje houdt vuil buiten. Als die kapot is kan er vuil/verhard vet of misschien wel rubberpulvers tussen zitten. Het manchet kun je eruit pulken, zit gewoon in een groefje. Inderdaad wat WD40 en kijk of de hendel nu wel terugkomt. Het veertje doet trouwens gewoon mee met terugduwen van de hendel.

Het manchetje kun je los krijgen en vervangen.

Succes, hoi.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Hotel 317

Re: Remlicht blijft branden
« Reactie #7 Gepost op: 19 februari 2012, 11:24 »
Pas op met creatieve oplossingen:

Als de hendel (en dus zuiger) niet goed terug komt, heb je kans dat het compensatiegaatje (compenseert versleten remvoering met nieuwe remvloeistof) niet meer open gaat.

Resultaat kan zijn dat wanneer de remmen warm worden, de uitzettende remvloeistof dus niet kan terugstromen naar het reservoir, maar dus druk gaat uitvoeren op de rem, waardoor het systeem nog warmer word (vicieuze cirkel).

Als je er zelf niet aan durft raad ik aan een vriend of zaak te vinden die het (met jou?) kan doen. hier en hier heb je voorbeelden van een geblokkeerd compensatiegat.

Offline Bono

Re: Remlicht blijft branden
« Reactie #8 Gepost op: 19 februari 2012, 13:29 »
Bedankt voor jullie input. Inmiddels is het euvel verholpen bij de lokale motorzaak (Motofit in Veenendaal). Ik had helemaal geen zin om er zelf aan te zitten prutsen. Bovendien heb ik niet voldoende kennis en know-how hiervoor en het gaat hier wel om mijn voorrem. Remrevisiesetje erin, nieuwe remvloeistof en klaar. Werkt weer zoals het hoort.
 
@Hotel 317: Bedankt voor de waarschuwing. Het zal je gebeuren...
-- Han --