Auteur Topic: Waarom ketting schoonmaken?  (gelezen 6235 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bono

Waarom ketting schoonmaken?
« Gepost op: 28 november 2011, 11:13 »
Een citaat van Tall Menno Guy van der Weide uit het topic "Laatste aankoop":
 
"Wat helemaal geniaal is zijn de Wipes van Werckman. Weet niet wat er in zit, maar maakt alles perfect schoon en kost geen drol. Ook je ketting maak je makkelijk schoon met die dingen."

Wat is het nut c.q. is de zin eigenlijk van het schoonmaken van een ketting. Optische schoonheid? Omdat je  een of beide tandwielen vervangt en de ketting nog wil gebruiken? Ik zie er op dit moment de nut en de noodzaak niet van in.
 
Ik ben er zelf eentje van: tandwiel(en) niet meer top --> compleet nieuwe kettingset erop. Zo lang als ik motorrij, heb ik nog nooit een ketting schoongemaakt... 
-- Han --

Offline Two Plugs

Re: Waarom ketting schoonmaken?
« Reactie #1 Gepost op: 28 november 2011, 11:53 »
Een citaat van Tall Menno Guy van der Weide uit het topic "Laatste aankoop":
 
"Wat helemaal geniaal is zijn de Wipes van Werckman. Weet niet wat er in zit, maar maakt alles perfect schoon en kost geen drol. Ook je ketting maak je makkelijk schoon met die dingen."

Wat is het nut c.q. is de zin eigenlijk van het schoonmaken van een ketting. Optische schoonheid? Omdat je  een of beide tandwielen vervangt en de ketting nog wil gebruiken? Ik zie er op dit moment de nut en de noodzaak niet van in.
 
Ik ben er zelf eentje van: tandwiel(en) niet meer top --> compleet nieuwe kettingset erop. Zo lang als ik motorrij, heb ik nog nooit een ketting schoongemaakt...

Precies, hier net zo eentje (die het nooit schoonmaakt). Regelmatig ff de spuitbus met Motul Chain Lube offroad er over heen en klaar is Klara. Automatische kettingsmeerders, schoonmakers, noem maar op: ik geloof er niet in. Het zal vast en zeker geen kwaad kunnen, dat ter zijde. Maar of het iets zal opleveren... ?

Maak mijn ketting nooit schoon, heb niet echt een rustige rijstijl. Maar haal desondanks dik 30.000 km uit een setje zonder schoonmaken of tussentijds naspannen. Tegen die tijd (dik 30.000 km dus) is het voorste tandwiel sowieso zover versleten dat je eea vervangen moet.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Bono

Re: Waarom ketting schoonmaken?
« Reactie #2 Gepost op: 28 november 2011, 12:18 »
Dus het gaat puur om iets optisch. Het "moet" schoon en mooi zijn. Voor de rest geen functionaliteit?
-- Han --

Offline EDxrv

Re: Waarom ketting schoonmaken?
« Reactie #3 Gepost op: 28 november 2011, 14:38 »
Waar vet zit, zit geen vocht en dus geen roest. Bekijk de linkerkant van je achtervelg maar eens.

Offline Two Plugs

Re: Waarom ketting schoonmaken?
« Reactie #4 Gepost op: 28 november 2011, 14:42 »
Waar vet zit, zit geen vocht en dus geen roest. Bekijk de linkerkant van je achtervelg maar eens.

Hoi Eduard,

Ik begrijp je, maar ik heb aan de rechterzijde van mijn achtervelg géén roest. En op de linkerzijde géén vet. Ketting loopt als een tiet, roestvrij...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Sandra

Re: Waarom ketting schoonmaken?
« Reactie #5 Gepost op: 28 november 2011, 14:43 »
Hey Han, daar kijk ik van op!
Heb altijd gedacht dat zand en vuil dat zich aan de ketting hecht als ''slijpmiddel'' werkt en dat hierdoor ketting en kettingwielen sneller slijten, ik maak van beide motoren de kettingen in het voorjaar schoon.
Kettingreiniger opspuiten, ketting effe ronddraaien, in laten werken, daarna met de tuinslang met water afspuiten: alle aangekoekte narigheid spoelt lekker weg, daarna ketting laten drogen en opnieuw inspuiten met kettingspray.
Ziet er schoon uit en de boel loopt weer lekker, het idee vind ik trouwens ook prettig... :)
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Bono

Re: Waarom ketting schoonmaken?
« Reactie #6 Gepost op: 28 november 2011, 15:40 »
Ha San,
 
Tja, ik heb het me eigenlijk altijd al afgevraagd, maar werd getriggerd door het verhaal van Menno met zijn aankoop, vandaar dat ik de vraag nu pas stel.
 
Ik denk dat je verhaal van het wegslijpen / slijtage aan tandwielen wel plausibel is, maar dat het in de praktijk wel eens zou kunnen meevallen en dat dit misschien ook afhankelijk is van de kwaliteit van je tandwielen en ketting.
 
Ik spreek ook niet tegen dat de boel dan weer mooi uitziet en weer lekker loopt. Daar ben ik van overtuigd.
 
Ach, misschien ben ik wel een luie flikker, die ook gewoon geen zin heeft in al dat gedoe  :) . En als het verder geen functionaliteit heeft, zal ik het zeker niet doen. (Poetstijd = verloren rijtijd  ;) ).
 
(ammer dat ik de STO niet meer kan bezoeken...)
-- Han --

Offline Sandra

Re: Waarom ketting schoonmaken?
« Reactie #7 Gepost op: 28 november 2011, 15:45 »
Oeps... hahaa je bent wel eerlijk als je zegt liever niet teveel te schoonmaken....ik doe trouwens liever de ketting dan de keukenvloer dweilen hoor ;)
Kom je donderdag of moet je de kids trainen?
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Waffie

Re: Waarom ketting schoonmaken?
« Reactie #8 Gepost op: 28 november 2011, 16:18 »
ik ben van mening dat het regulier ontdoen van aangekoekt vet en dus vuil (kijk maar een achter het dekseltje  ???) nut heeft.

ik smeer al zolang ik motorrijd met een scott oiler en  met olie heb je toch al een stuk minder smerigheid
zeker geen aangekoekt vet  want met olie (die er weer makkelijk af gaat) smeert het net allemaal wat schoner

gemiddel genomen doe ik ca 45.000-50000km met een ketting

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline giedi

Re: Waarom ketting schoonmaken?
« Reactie #9 Gepost op: 28 november 2011, 17:03 »
Ik ben ook helemaal tevreden met mijn Scott Oiler en heb nog nooit een ketting schoongemaakt. Hoe lang ik met de eerste (fabrieks-) ketting ga doen, weet ik uiteraard nog niet. Het ziet er tot nu toe veelbelovend uit, want ik hoef niet bij te stellen. (Teller staat op 9000 km.)

Offline robgoesdakar

Re: Waarom ketting schoonmaken?
« Reactie #10 Gepost op: 28 november 2011, 17:47 »
Ketting schoonmaken heb ik nog nooit gedaan eigenlijk.  (Maar wie mij kent weet zowiezo dat schoonmaken van mijn motor geen al te hoge prioriteite heeft  :-X   rijen met dat ding  ;D )
Regelmatig smeren doe ik wel netjes voor m'n wegmotoren.
De offroad motoren daarentegen smeer ik eigenlijk nauwelijks. In nederland zou het misschien nog wel wat langere levensduur kunnen opleveren, maar in de droge landen (africa, turkije e.d.) gaat het (soms hele fijne stof) gewoon aan de olie plakken en dan is de slijtage groter dan wanneer je niet smeert. Overigens gebruik ik voor de rally's wel kwaliteiteskettingen (Race kwaliteit op een AT)

Denk wel dat schoonmaken zoals beschreven de troep die in het binnenwerk weet door te dringen kan verwijderen en op die manier de levensduur kan verlengen. Maar het lijkt mij een hoop geklieder en gedoe......
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Menno

Re: Waarom ketting schoonmaken?
« Reactie #11 Gepost op: 28 november 2011, 18:16 »



Hmmmmmmmm.... ik hoop niet dat iedereen nu denkt dat ik regelmatig mijn ketting schoonmaak. Niets is minder waar, je kunt er je ketting mee schoonmaken maar ik gebruik ze meer bij het verbouwen in huis.

Offline Sandra

Re: Waarom ketting schoonmaken?
« Reactie #12 Gepost op: 28 november 2011, 18:57 »
Ketting schoonmaken heb ik nog nooit gedaan eigenlijk.  (Maar wie mij kent weet zowiezo dat schoonmaken van mijn motor geen al te hoge prioriteite heeft  :-X   rijen met dat ding  ;D )
Regelmatig smeren doe ik wel netjes voor m'n wegmotoren.
De offroad motoren daarentegen smeer ik eigenlijk nauwelijks. In nederland zou het misschien nog wel wat langere levensduur kunnen opleveren, maar in de droge landen (africa, turkije e.d.) gaat het (soms hele fijne stof) gewoon aan de olie plakken en dan is de slijtage groter dan wanneer je niet smeert. Overigens gebruik ik voor de rally's wel kwaliteiteskettingen (Race kwaliteit op een AT)

Denk wel dat schoonmaken zoals beschreven de troep die in het binnenwerk weet door te dringen kan verwijderen en op die manier de levensduur kan verlengen. Maar het lijkt mij een hoop geklieder en gedoe......

Geen geklieder hoor: met spuitbus opspuiten, laten inwerken, met een flinke waterstraal afspuiten, laten drogen en met de spuitbus weer vet erop/tussen spuiten. Ik kan nadien altijd zo naar een bruiloft... ;)
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Nader

Re: Waarom ketting schoonmaken?
« Reactie #13 Gepost op: 28 november 2011, 19:02 »
Waarom de ketting schoonmaken?


Gewoon omdat het kan!

Offline EDxrv

Re: Waarom ketting schoonmaken?
« Reactie #14 Gepost op: 28 november 2011, 20:19 »
Ik begrijp je, maar ik heb aan de rechterzijde van mijn achtervelg géén roest. En op de linkerzijde géén vet. Ketting loopt als een tiet, roestvrij...
Ik had bij de varadero rechts op de achtervelg wel aluminiumroest en links niet ,wel vet. En ik maak de motor niet schoon.

Offline ron overkleeft

Re: Waarom ketting schoonmaken?
« Reactie #15 Gepost op: 29 november 2011, 21:32 »
De schakels van mijn ketting zaten na de winter helemaal vast en de ketting wilde niet meer mooi rondlopen.
Na schoongemaakt te hebben liep tie weer als een tierelier, kan me niet voorstellen dat een vervuilde ketting geen extra weerstand oplevert. Ik maak de ketting nu elke 2 maanden effe schoon .Motor op de bok ernaast gaan leggen een doek met lampen olie erop en over de ketting rossen en je ziet het vuil er zo afvliegen,is echt maar 4 minuten werk en kost ongeveer 50 cc lampenolie per keer. Geeft toch een voldaan gevoel als die goudgele rakker je weer toeglimpt. (baat het wel dan schaad het niet) toch?

Offline murkey

Re: Waarom ketting schoonmaken?
« Reactie #16 Gepost op: 26 december 2011, 16:23 »
de alluminiumroest is gemakkelijk te voorkomen, smeer je velg in met vaseline = vet, dat trekt vuil aan en dat bied weer een perfecte  beschermingslaag, zelf tegen pekel!

wel moet je het niet erg vinden om met een smerige motor te rijden....maar dat terzijde.

Ik maak de ketting ook niet schoon, wel scottolier. Schoonmaken heeft volgens mij geen meerwaarde

Offline jomakra

Re: Waarom ketting schoonmaken?
« Reactie #17 Gepost op: 26 december 2011, 22:42 »
Ik gebruik dit :

Forté Red Chain Lubricant is een 3-in-1 kettingspray die reinigt, smeert en beschermt. De spray reinigt de delen van kettingen en kettingwielen zonder deze te ontvetten. De levensduur van de ketting en de kettingwielen worden verlengd dankzij een superieure smering. De achterblijvende beschermende laag voorkomt corrosie en is vuilafstotend.

Forté Red Chain Lubricant biedt, indien het volgens voorschrift wordt toegepast, bij alle soorten kettingen (inclusief O-ring, X-ring en W-ring kettingen voor motorfietsen) en kettingwielen de volgende voordelen:

    Een superieure smering met goede antislijtage eigenschappen bij hoogbelaste en sneldraaiende kettingen.

    Uitstekende hechting en grote weerstand tegen afslingeren.

    Sterk penetrerend vermogen om in de ketting door te dringen.

    Zeer goede corrosiebescherming en vuilwerende eigenschappen.

    Verlaagt de bedrijfstemperatuur en verlengt de levensduur.


 :o :o :o :o
Dus reinigen gebeurt automatisch als je de ketting smeert..
Of ben ik nu erg goedgelovig bij deze fabrikant.

Grtz,
marco
Africa Twin 1997 RD07a
NX 650 Dominator 1997 RD08
Werken doe je om je hobby's te bekostigen.
Ride allways in front, so won't eat the dust !

Offline Neet

Re: Waarom ketting schoonmaken?
« Reactie #18 Gepost op: 26 december 2011, 22:51 »
Forté Red Chain Lubricant is een 3-in-1 kettingspray die reinigt, smeert en beschermt.
Terpentine, vet en tectyl in 1  ;D

Offline Sandra

Re: Waarom ketting schoonmaken?
« Reactie #19 Gepost op: 26 december 2011, 23:54 »
Ik gebruik dit :

Forté Red Chain Lubricant is een 3-in-1 kettingspray die reinigt, smeert en beschermt. De spray reinigt de delen van kettingen en kettingwielen zonder deze te ontvetten. De levensduur van de ketting en de kettingwielen worden verlengd dankzij een superieure smering. De achterblijvende beschermende laag voorkomt corrosie en is vuilafstotend.

Forté Red Chain Lubricant biedt, indien het volgens voorschrift wordt toegepast, bij alle soorten kettingen (inclusief O-ring, X-ring en W-ring kettingen voor motorfietsen) en kettingwielen de volgende voordelen:

    Een superieure smering met goede antislijtage eigenschappen bij hoogbelaste en sneldraaiende kettingen.

    Uitstekende hechting en grote weerstand tegen afslingeren.

    Sterk penetrerend vermogen om in de ketting door te dringen.

    Zeer goede corrosiebescherming en vuilwerende eigenschappen.

    Verlaagt de bedrijfstemperatuur en verlengt de levensduur.


 :o :o :o :o
Dus reinigen gebeurt automatisch als je de ketting smeert..
Of ben ik nu erg goedgelovig bij deze fabrikant.

Grtz,
marco


-Sterk penetrerend vermogen om in? de ketting door te dringen? Volgens mij heeft iedere moderne ketting tegenwoordig o-ringen, juist om het een en ander in de ketting te beschermen.
-Verlagen van de bedrijfstemperatuur?? Daardoor verlengen van levensduur? Huh..
Tja, het is maar net wadde gij wilt geleuven..... ;)
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Brombeer

Re: Waarom ketting schoonmaken?
« Reactie #20 Gepost op: 30 december 2011, 22:38 »
O- en X-ringkettingen die je op de weg gebruiikt hoef je denk ik niet echt met een nuttig doel te reinigen. Ga je vaker offroad, is het wel verstandig want zand blijft aan de olie/vet kleven en werkt wel degelijk als schuurmiddel.

Alleen in de motocrosserij worden o-ringloze 'ouwerwetse' kettingen gebruikt (goedkoper, maar de goeie zijn helemaal niet zo goedkoop) maar die moet je wel goed spoelen/schoonmaken want anders zijn ze zo weg.

Ik smeer mijn kettingen alleen maar. Als ik mijn motor eens gepoetst heb haal ik er wel een doek langs: optisch genot! :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin