Auteur Topic: Problemen met heidenau's  (gelezen 2575 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Two Plugs

Problemen met heidenau's
« Gepost op: 12 januari 2012, 11:11 »
Wellicht een beetje offtopic, maar op advrider.com lopen een aantal draadjes over velgen die beschadigd zijn tijdens het (offroad) rijden op Heidenaus, zowel op Honda's als BMW's...

Is jullie hierover iets bekend?

Ff gequoted:

Citaat van: Transitwally;16945655
The K60 Scout on the rear was fine, but the front tubeless loses air in cold weather. When we were on the Trans Taiga Road, we had to check front pressure every thirty minutes. The side walls are so stiff that when you hit bumps the bead burps until empty and the bead seperates, bent my front rim because of this. Heidenau knows of the issue and recommends using a tube.

I was on a different ride when I bent the rear rim, and I had no load on, other that my fat ass. Did a water crossing with some hidden boulders, thats what probably did it. "Woodys Wheel Works" may be able to make a set of wire wheels, but I will have to send them mine to use as reference.

Citaat van: Jaws;17707185
Interesting thread. I bent both rims on my GS the very first ride with the Heidenau's. I had lowered the pressure to 25 psi for a dirt ride, which apparently is a mistake with these tires. The front rim was so bad that Woody' Wheel Works had to replace it. Then when I got the rim back I had a hell of a time mounting the Heidenau front tire because the bead is so stiff. After all that it slowly looses air in the front over time. Never Again!

Citaat van: zarly;17376047
This is interesting because I just had K60's installed, and for no reason I could see, the front wheel bead separated and I had a flat. I couldn't get air to stay in the tire with a bike pump, so I had to take it to the shop to get them to re-install the tire. There was no puncture or damage to the tire. Weird hey? So you say Heidenau recommends a tube, and that's fine I guess. Is there any disadvantage to a tube in a tubless tire?

Citaat van: Transitwally;16939155

Getting tired of straightening rims, and don't want to change my riding. Does anyone know if wire wheels are available for 2008 Varaderos?

Bron: http://advrider.com/forums/showthread.php?t=289265&page=92

 

« Laatst bewerkt op: 13 januari 2012, 08:40 door Two Plugs »
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline The Headless Horseman

Re: Problemen met heidenau's
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2012, 13:30 »
Ik denk dat deze beschadigingen niets, maar dan ook helemaal niets  ::) te maken hebben met de Heidenau's. Als je te hard over stenen en/of andere bstakels gaat dan loop je wel eens kans op een deuk in de velg ja. Met welke banden dan ook. Niet alléén met gegoten wielen, maar ook met spaakwielen loop je dat risico.
Excel velgen (voor spaakwielen) schijnen het beste/sterkst te zijn, maar ik heb zélf met de standaard DID velgen op de Alp ook geen problemen. Overigens met de GS met de standaard Beahr velgen ook niet  :) Maar goed, hier in NL kom je offroad natuurlijk ook zelden of nooit stenen tegen  ;)

Echter een keer te hard tegen een stoeprand op knallen levert hetzelfde op  :-\

Het probleem met de Vara's met gegoten wielen => dus tubeless banden, is dan natuurlijk wél dat de band niet meer goed afdicht op het velgbed en (langzaam) leeg loopt  :-\
Een binnenband er in (evt tijdelijk) kan dan een oplossing zijn.

Grtz,
René
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2012, 13:58 door varaderohuibje »
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Two Plugs

Re: Problemen met heidenau's
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2012, 13:40 »
Hi René,

Die tip (toepassen binnenband, tube dus) geeft Heidenau ook zelf! Maar de klachten komen ook van GS rijders...  ::)
« Laatst bewerkt op: 12 januari 2012, 13:58 door varaderohuibje »
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Biker000

Re: Problemen met heidenau's
« Reactie #3 Gepost op: 12 januari 2012, 14:38 »
Dankzij de BAT heeft ze meer zekerheid gekregen over het rijden op meerdere terreinen met de AT.
Maar zelf vraag ik me af met de weinige kms die ze off road rijdt ze er niet beter een paar nieuwe Anakees op kan zetten (heb jij banden bij je Ad?). Want als je op de straat rijd met  de k60 heb je volgens mij kans op wegstapgedrag.
Topic is verplaatst: Maar ben wel benieuwd samen met bovenstaande naar een antwoord.
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Two Plugs

Re: Problemen met heidenau's
« Reactie #4 Gepost op: 12 januari 2012, 17:42 »
Er zijn meer problemen met de Heidenaus...


http://advrider.com/forums/showpost.php?p=17003793&postcount=272

http://advrider.com/forums/showpost.php?p=16979672&postcount=1227

De schade(s) doen me een beetje denken aan de eerste series Anakees (voordat de MK2 op de markt kwam). Incidenteel kwam daar ook het rubber los van het loopvlak... en die worden écht niet voor hard-core offroad gebruikt.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline daandus

Re: Problemen met heidenau's
« Reactie #5 Gepost op: 12 januari 2012, 18:01 »
tja, vergeet ook niet dat er mensen zijn die 200 met kun 1200GS rijden op dit soort banden....
Stan had ook zo'n heidenau om z'n AT op z'n trip naar Zuid Amerika, en ook daar vlogen de noppen vanaf.

Leuk detail: in de USA vinden ze het een topkwaliteit band! Het is daar ongeveer de duurste band die je kunt kopen, en helemaal top! :-S
Zo zie je wat marketing doet ;-)

Die scout hoor ik wel heel goede verhalen over, ook mensen et 1200GS-en die na 15.000 km nog een prima achterbandje hebben... gaat lang mee!
... was ooit lid ...

Offline Waffie

Re: Problemen met heidenau's
« Reactie #6 Gepost op: 12 januari 2012, 19:01 »
Ik heb persoonlijk nog geen enkel probleem mogen ontvangen met welke heidenau dan ook.

ook niet van gs 1200 en hp 2 gebruikers en hun gebruik van de heidenau k 60 scout

ik weet wel dat off road rijden met licht metalen wielen  problemen  kan geven. ( de gietwielen kunnen geen klapppen absorberen met als gevolg deuken en scheuren... dit heeft niets met de band van doen)

de heidenau geeft zeer goede grip in het off road terrein wat juist  mensen stimuleert om harder te gaan
 en het loslaten van rubber  of  karkas problemen kan meerdere oorzaken hebben
bij cross banden mis je ook zo nu en dan rubberen noppen
de nop blijft  zo ergens achter hangen en met 100 + pk is breken of stikken
de eerste anakee's  hadden sporadisch  last van scheur vorming  in met name de voorband en dat is ninmiddels verleden tijd
de oorzaak bleek in de  gebruikte aromatische olieen te zitten.
« Laatst bewerkt op: 13 januari 2012, 22:13 door Ad Mies »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline cobramarw

Re: Problemen met heidenau's
« Reactie #7 Gepost op: 13 januari 2012, 21:58 »
Ik rij nu al een paar jaar met Heidenau, en vind het (persoonlijk) een prima band. Zowel on- als offroad.