Auteur Topic: 12v plug voor op de Transalp  (gelezen 4440 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nader

12v plug voor op de Transalp
« Gepost op: 12 januari 2012, 20:46 »
Beste Leden,

Komende zaterdag wil graaf meerijden met Winterrit 2012 en ik heb een 12v plug die ik op de motor wil installeren, kan iemand mij advies/uitleg geven hoe ik dat moet doen?
Ik wilde op de sleuteldagen dat daar doen maar aangezien ik me tomtom nu graag van energie wil voorzien stel ik de vraag nu hier

alvast bedankt gr

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: 12v plug voor op de Transalp
« Reactie #1 Gepost op: 12 januari 2012, 20:54 »
Makkelijkste is een draad direct vanaf de accu trekken (je kan het blote draadje gewoon tussen de pool en aansluitlip inklemmen bij het vast draaien), en de massa draad ergens aan het gewei vast te maken. Wel afzekeren, het liefst zo dicht mogelijk bij de accu! Anders heb je bij een kortsluiting een draad die over de hele lengte in de fik vliegt, en natuurlijk een kapotte of kokende accu.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: 12v plug voor op de Transalp
« Reactie #2 Gepost op: 12 januari 2012, 22:07 »
Ik gaf alleen even de makkelijkste en snelste manier aan.

Uiteindelijk is een kabelschoentje altijd het beste, alleen dan niet vertinnen. Eerst inklemmen in kabelschoentje, en eventueel daarna wat tin erover om corrosie van het koper voorkomen.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline murkey

Re: 12v plug voor op de Transalp
« Reactie #3 Gepost op: 16 januari 2012, 15:08 »
Ook ik ben hier mee bezig....

De voorbereiding zat er blijkbaar al (zat namelijk al een draad (afgedopt) en zekering) bij de accu. Het hoeft nu niet meer zo moeilijk te zijn.
Maar wat ik mij afvraag, is dit wel een veilige en verstandige manier. Op deze manier heb je namelijk constant stroom op de 12v aansluiting. Is het niet verstandiger om het te maken via het contact? maar hoe?

Anders kunnen ongewenste personen eenvoudig kortsluiting maken, je accu leeg trekken etc.

of zie ik teveel apen en beren?

Offline Oldtimer

Re: 12v plug voor op de Transalp
« Reactie #4 Gepost op: 16 januari 2012, 15:14 »
Eenvoudigste ( nou ja eenvoudig) is om er een relais tussen te monteren. 12V 20A of zoiets.
De aansturing van het relais kun je eenvoudig via een punt aansluiten wat na het contact zit,
de draden naar de 12v plug gaan dan via relais naar de accu.

Ik heb bijvoorbeeld de stuurdraad aangesloten op de + van het achterlicht. Die gaat branden op het moment dat het contact aangezet wordt. Zo zijn er meereder punten te vinden.
Mocht je het niet begrijpen, maak ik wel even een schemaatje  ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Neet

Re: 12v plug voor op de Transalp
« Reactie #5 Gepost op: 16 januari 2012, 15:37 »
Persoonlijk vind ik rechtstreeks op de accu met een zekering van 5 tot 10 ampère het prettigst. De waarde hangt een
beetje af van waar je hem voor wil gebruiken. Ook al is dan je sleutel verwijdert dan kan je nog lekker iets laden, iets
lezen of je druppellader (met aanstekerplug) er op zetten tijdens stallen of zeer koude dagen.

Gaat iemand een geintje uithalen of je doet zelf iets verkeerd, klapt gewoon je zekering er uit. Kan niets gebeuren.

Offline DoppieTien

Re: 12v plug voor op de Transalp
« Reactie #6 Gepost op: 16 januari 2012, 17:40 »
Een relais toepassen is heel verstandig als je een zware verbruiker wilt aansluiten, handvatverwarming oid, maar voor gewoon een 12v sigarettenaansteker plug aansluiting zou ik het niet doen.
Als je de accu via deze aansluiting wilt laden moet in het geval van oldtimer de verlichting aan staan.


Offline murkey

Re: 12v plug voor op de Transalp
« Reactie #7 Gepost op: 16 januari 2012, 18:22 »
De veiligste manier is dus: via het contact? Om de accu te laden etc, wil ik best even het zijkapje eraf halen, dat is niet zozeer het probleem.

Ik zou dus in principe de + draad kunnen pakken van het achterlicht, hier een zekering tussen en de klus is geklaard?
het gaat voor mij in eerste instantie alleen om voeding voor de tom tom.

Waarvoor zou het extra relais dienen dan?


Offline DoppieTien

Re: 12v plug voor op de Transalp
« Reactie #8 Gepost op: 16 januari 2012, 18:47 »
Ja, dat is idd de makkelijkste manier, maar niet de beste. Zekering ertussen is in dit geval niet nodig, achterlicht is al gezekerd.
Beter om dan toch een draad rechtstreeks vd accu te trekken met zoals al gezegd een zekering zo dicht mogelijk bij de accu.

Een relais dient ervoor om met een kleine stuurstroom een grotere hoofdstroom te schakelen. Zie het als een schakelaar die bedient wordt door een magnetisch veld.

Ik heb mijn handvatverwarming met een relais aangesloten omte voorkomen dat deze de accu leegtrekt als ik deze vergeet uit te doen. De stuurstroom heb ik van het stadslicht, dus als het licht uit is is ook de verwarming automatisch uit. Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk geformuleerd heb, zoniet dan zijn er vast techneuten hier die dat wel kunnen.

Offline Neet

Re: 12v plug voor op de Transalp
« Reactie #9 Gepost op: 16 januari 2012, 19:43 »
Als het om verwarming gaat moet je niet het achterlicht draadje rechtstreeks naar de plug aansluiten. Deze is niet bedoeld om veel ampère
doorheen te jassen. Maar je kan dit draadje idd wel gebruiken om een relay aan te sturen. Das geen probleem. Nadeel is dat je plug dan
alleen werkt als je licht aan staat.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2012, 20:50 door Neet »

Offline Oldtimer

Re: 12v plug voor op de Transalp
« Reactie #10 Gepost op: 16 januari 2012, 20:22 »
Bij de meeste modellen gaat het licht toch al aan als je de sleutel omdraaid.( behalve bij de oudere alpkes
Dus gaat ook het achterlicht aan en inderdaad wordt dit draadje alleen maar gebruikt om het spoeltje van het relais te bekrachtigen. Er lopen echt geen hoge stroompjes doorheen. hooguit een paar mili ampere.

De beste manier is afhankelijk van wat je zelf wilt.

1 Wil je een aansluiting die constant op spanning staat en een behoorlijke stroom kan leveren is het advies:
Sluit hem met een zekering van 15 tot 20 ampere direct aan op de accu.

2 Wil je geen risico lopen dat een verbruiker blijft aanstaan en er niet geklooid kan worden, en maakt het je niet uit dat het apparaat uitgeschakeld wordt als je de motor uitzet:

Sluit hem aan via een relais wat via het contact aangestuurd wordt.

Life is simpel toch   ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.