Techniek > Honda Transalp

12v plug voor op de Transalp

(1/3) > >>

Nader:
Beste Leden,

Komende zaterdag wil graaf meerijden met Winterrit 2012 en ik heb een 12v plug die ik op de motor wil installeren, kan iemand mij advies/uitleg geven hoe ik dat moet doen?
Ik wilde op de sleuteldagen dat daar doen maar aangezien ik me tomtom nu graag van energie wil voorzien stel ik de vraag nu hier

alvast bedankt gr

4Plugs:
Makkelijkste is een draad direct vanaf de accu trekken (je kan het blote draadje gewoon tussen de pool en aansluitlip inklemmen bij het vast draaien), en de massa draad ergens aan het gewei vast te maken. Wel afzekeren, het liefst zo dicht mogelijk bij de accu! Anders heb je bij een kortsluiting een draad die over de hele lengte in de fik vliegt, en natuurlijk een kapotte of kokende accu.

4Plugs:
Ik gaf alleen even de makkelijkste en snelste manier aan.

Uiteindelijk is een kabelschoentje altijd het beste, alleen dan niet vertinnen. Eerst inklemmen in kabelschoentje, en eventueel daarna wat tin erover om corrosie van het koper voorkomen.

murkey:
Ook ik ben hier mee bezig....

De voorbereiding zat er blijkbaar al (zat namelijk al een draad (afgedopt) en zekering) bij de accu. Het hoeft nu niet meer zo moeilijk te zijn.
Maar wat ik mij afvraag, is dit wel een veilige en verstandige manier. Op deze manier heb je namelijk constant stroom op de 12v aansluiting. Is het niet verstandiger om het te maken via het contact? maar hoe?

Anders kunnen ongewenste personen eenvoudig kortsluiting maken, je accu leeg trekken etc.

of zie ik teveel apen en beren?

Oldtimer:
Eenvoudigste ( nou ja eenvoudig) is om er een relais tussen te monteren. 12V 20A of zoiets.
De aansturing van het relais kun je eenvoudig via een punt aansluiten wat na het contact zit,
de draden naar de 12v plug gaan dan via relais naar de accu.

Ik heb bijvoorbeeld de stuurdraad aangesloten op de + van het achterlicht. Die gaat branden op het moment dat het contact aangezet wordt. Zo zijn er meereder punten te vinden.
Mocht je het niet begrijpen, maak ik wel even een schemaatje  ;)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View