Auteur Topic: Licht aan?, tripmeter uit.........  (gelezen 2375 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Driver

Licht aan?, tripmeter uit.........
« Gepost op: 14 januari 2012, 18:31 »
Enige tijd terug wat electronicaproblemen gehad waardoor ook mijn Tripmeter steeds uitviel en mijn accu niet goed werd opgeladen. Laadstoom was ook maar 12V dus te laag.
Inmiddels zijn alle stekkerverbindingen nagezien, schoongemaakt en nu in goede staat, en is de spanningsregelaar gecheckt (zelfs even een nwe spanningregelaar gemonteerd om eea te controleren)
De laadstroom is nu met 14,2V ook weer prima. Accu is zo goed als nieuw.
 
Maar, zodra ik  de verlichting inschakel gaat de tripmeter helemaal uit. Circa 5 seconden nadat licht is uitgeschakeld doet de tripregelaar het weer. (wel met 0 km en 1:00 in het display, dus heeft echt wel even zonder stroom gezeten)
Ik heb Honda handvatverwarming die automatisch wordt uitgeschakeld als de laadstroom te laag is. Dan gaan er een aantal indicatielampjes knipperen. Als ik de motor stationair laat lopen en handvatverwarming aanzet blijft deze gewoon werken.
Lijkt mij dat de tripcomputer minder stroom vraagt dan de handvatverwarming.
Geen idee waar het probleem zit.

Iemand enig idee?

Offline Bono

Re: Licht aan?, tripmeter uit.........
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2012, 00:13 »
Iemand enig idee?

MAURITS! Waar zit je nou toch?
-- Han --

Offline Neet

Re: Licht aan?, tripmeter uit.........
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2012, 08:17 »
Gaat je tripmeter ook even uit als je handverwarming uit staat?

Offline Driver

Re: Licht aan?, tripmeter uit.........
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2012, 11:07 »
Nee, de tripmeter blijft, als de verlichting tenminste niet aan, is gewoon aan.
Valt ook niet uit als ik m'n Stebel Nautilus gebruik, en die trekt heel wat stroom.

Offline V-Twin

Re: Licht aan?, tripmeter uit.........
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2012, 11:39 »
Heb je toevallig Xenon verlichting ingebouwd?
Zo ja dan is het een bekend probleem.

Offline Driver

Re: Licht aan?, tripmeter uit.........
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2012, 12:22 »
Nee, geen Xenon ingebouwd. Wat voor problemen tussen Xenon en tripmeter zijn er dan?
Misschien heb ik daar wat aan om mijn probleem op te lossen.

Offline mauppie

Re: Licht aan?, tripmeter uit.........
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2012, 14:06 »
Het zou de massa kunnen zijn, gaat de verlichting van de tripmeter ook uit?
Anders kunnen de condesatoren verlopen of gewoonweg lek zijn, en met het licht aanzetten een spanningsval krijgen en de tripmeter uitvalt. Gaat hij ook uit als je de motor start?
Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline Neet

Re: Licht aan?, tripmeter uit.........
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2012, 14:26 »
Nee, de tripmeter blijft, als de verlichting tenminste niet aan, is gewoon aan.
Valt ook niet uit als ik m'n Stebel Nautilus gebruik, en die trekt heel wat stroom.

Ik bedoel: Gaat je tripmeter ook even uit als je handverwarming uit staat en je dan je licht aan zet??

Waarschijnlijk zal je de elco's in de tripmeter moeten vervangen maar het kan ook een slecht massa contact van de tripmeter zijn.
Het is wel vreemd dat het alleen met je verlichting voorkomt.

Offline Driver

Re: Licht aan?, tripmeter uit.........
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2012, 19:05 »
Ik bedoel: Gaat je tripmeter ook even uit als je handverwarming uit staat en je dan je licht aan zet??

Waarschijnlijk zal je de elco's in de tripmeter moeten vervangen maar het kan ook een slecht massa contact van de tripmeter zijn.
Het is wel vreemd dat het alleen met je verlichting voorkomt.
Het zou de massa kunnen zijn, gaat de verlichting van de tripmeter ook uit?
Anders kunnen de condesatoren verlopen of gewoonweg lek zijn, en met het licht aanzetten een spanningsval krijgen en de tripmeter uitvalt. Gaat hij ook uit als je de motor start?

Bedankt voor jullie tips.
Ik ga komend weekend de massa vd tripmeter testen.
Kan waarschijnlijk ook een tripmeter van een collega AT rijder lenen om te testen of de problemen ook bij deze tripmeter optreden.
Ik houd jullie op de hoogte.

Offline Driver

Re: Licht aan?, tripmeter uit.........
« Reactie #9 Gepost op: 29 januari 2012, 16:49 »
Ik heb inmiddels met een goed werkende tripmeter kunnen testen.
Deze tripmeter blijft gewoon werken als de verlichting wordt ingeschakeld. Dus gelukkig lijkt er geen probleem in de bedrading van mijn AT, maar wel met mijn tripmeter.
Op het forum veel gelezen over de reparatiemogelijkheden van de electronica, maar heb ervoor gekozen niet zelf te gaan solderen en de repartie maar uit te besteden.