Auteur Topic: HELP- Mijn @T start niet meer!!  (gelezen 9854 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Biker000

HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Gepost op: 15 januari 2012, 12:12 »
Gisteren had ik om 11:00 uur afgesproken met  xl600vTransporteur.http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?action=profile;u=655
De dag ervoor al een superritje van 2 uur gemaakt om er zeker van te zijn dat mijn fiets zou starten en ik er op tijd kon zijn.
En ja hoor 10 voor 11 aangekleed en wel me fiets proberen te starten.

Alle lampjes gingen aan toen ik het contact aan zetten maar toen ik wilde starten gingen sloeg alles dood.
- het is niet de killswitch
- het zijn niet de zekeringen die rechts aan de zijkant zitten.
- het is niet de accu want met de lader er op deed deze ook niet starten.
- het zijn niet de accupolen deze heb ik wat kaler gemaakt en maakt goed contact
- de stroomverdeler heb ik uit de RD07a van mijn vrouw gehaald deze fiets start direct. maar ook geen resultaat
- de stekkertjes waren wat geroest dus ook kaal gemaakt en met contactspray ingespoten.
- het contact is niet helemaal jofel want ik kan de sleutel er zo uit halen als het contact om is. De reserve sleutel had nog scherpe tandjes en het slot is ingespoten met contactspray ook dit hielp niet.
-

Wat echt helemaal super was is dat ik Stephan belde dat me fiets niet wilde starten hij me met de aanhanger is komen halen en dat we in Leimuiden bij zijn maat zijn sleutelplek waar we hadden afgesproken naar de storing hebben kunnen zoeken.
Helaas zonder resultaat.
En de fiets is ook nog terug gebracht. Stephan nog onwijs bedankt hiervoor.
Ad ook nog bedankt voor de telefonische hulplijn.

Het groene kastje naast de accu waar ook nog een zekering zou zitten heb ik niet kunnen vinden.

Kan iemand van het forum vertellen of op welke bladzijde van de haynes gids een foto of omschrijving hiervan staat.
Of kan iemand me op een andere wijze van tips voorzien?
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Timy

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #1 Gepost op: 15 januari 2012, 12:22 »
Je hebt dus op dit moment ook compleet geen prik op je twin? Zodra het contact omzet gaat niets het doen?
Of hoor je een klik zodra je op de startknop drukt?
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline robgoesdakar

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #2 Gepost op: 15 januari 2012, 12:27 »
groene kastje waar je naar vraagt is waar je hoofdzekering zit (neem ik even aan).
Deze zit aan de linkerkant van je AT. (linker kap eraf)

En idd even de vragen van Tim beantwoorden.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Timy

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #3 Gepost op: 15 januari 2012, 12:29 »
Ik gok op de hoofdzekering als ik het zo hoor. Zoals Rob al 'zei' verwijder de linker zijkap en je ziet dan dit:
 

Trek aan het stekkertje
)
En dan zie je dit
 

Ik gok dat jij alleen niet dit ziet maar vooral VEEEEEEL corrosie en een doorgebrande zekering.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Biker000

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #4 Gepost op: 15 januari 2012, 12:49 »
Je hebt dus op dit moment ook compleet geen prik op je twin? Zodra het contact omzet gaat niets het doen?
Of hoor je een klik zodra je op de startknop drukt?

klopt geen prik en geen klik.
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Biker000

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #5 Gepost op: 15 januari 2012, 12:52 »
Ik gok op de hoofdzekering als ik het zo hoor. Zoals Rob al 'zei' verwijder de linker zijkap en je ziet dan dit:
 

Trek aan het stekkertje
)
En dan zie je dit
 

Ik gok dat jij alleen niet dit ziet maar vooral VEEEEEEL corrosie en een doorgebrande zekering.

thnx ga ik ff checken hoor je zo.
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Biker000

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #6 Gepost op: 15 januari 2012, 12:58 »
Gevonden. geen corrosie en 30v hoofdzekering was heel.

Wat kan ik nog meer checken?
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Timy

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #7 Gepost op: 15 januari 2012, 13:03 »
 Kan je de spanning meten van je accu? Zoja, zou je de spanning willen meten zonder n lader erop?

En jammer dat 't de zekering niet was  :P
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline ron overkleeft

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #8 Gepost op: 15 januari 2012, 13:39 »
Heb wel  eens gehad dat het boutje van de pluspool op de accu was losgelopen.
En een keer het boutje van de minpool op het blok.

Offline Biker000

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #9 Gepost op: 15 januari 2012, 17:20 »
Meten is weten.

Om uit te sluiten dat het contact in orde was eerst tank er af en vanaf contact gemeten.




Dat was het niet (gelukkig contact was goed)

Toen de plus van de hoofdzekering overbrugt om te kijken of hij zo start (hotwire) en ja dat deed hij.







Nou dat was duidelijk de tank kon er weer op en toen maar verder zoeken.

Ik had 13.20 volt spanning op mijn accu dus dat was het niet (dacht ik)
Maar wat bleek;
Op het moment dat ik wilde starten sloeg de spanning naar 0.



Accu moet dus in ieder geval vervangen worden.

Maar goed oorzaak nog niet bekend.
Ik had van iemand begrepen dat je elk jaar je stekkertjes los moest halen en met contactspray moest inspuiten om storingen te voorkomen.
Dat is niet juist!!
Wat is er gebeurd het stekkertje was wijder gaan staan zodat deze is gaan knetteren met starten. Met onderstaande als gevolg.




Deze dus maar vervangen voor een waterdichte stekker.

De waarden gemeten vooraf per pool deze waren 4, 4, en 0.
Na het vervangen de waarden gemeten en deze waren 4,5  4,5 en 0 wel verbetering.

Nu is de vraag of het de spoel is in ieder geval een van de 3 (waarde 0) heeft iemand deze liggen?
En een foto oid hoe dit er uit ziet?

De motor met starthulp gestart en gekeken of de accu bijlaad helaas nee dus deze ga ik in ieder geval vervangen.


Wel weer veel geleerd vandaag.

 
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline PH-ADW

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #10 Gepost op: 15 januari 2012, 17:32 »
Elektrische problemen zijn altijd hoofdbrekers. 
Je pakt het mooi stapsgewijs aan, interessant om te dit te volgen. en duidelijk ook met de foto's er bij.  erg leerzaam.
Ben inmiddels erg nieuwsgierig geworden of het alleen de accu is, of dat er een ook andere oorzaak is. 

succes verder, en laat de updates maar komen !

Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Timy

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #11 Gepost op: 15 januari 2012, 17:32 »
Ik zie die twee afgefikte stekkers en gok dat dit degene van de spanningsregelaar zijn?
Dit is een bekend probleem van de AT, zoek maar eens op het forum en je kan je lol op.

Ik heb dit jaar al 5 keer de stekkers van de AT van mijn vrouw vervangen ivm dit euvel. Vandaag een oplossing gemaakt met drie losse stekkertjes in de hoop dat ze zo minder oververhitten. Als het werkt ga ik dit op het forum plaatsen.

Overigens zou het zomaar kunnen dat je spanningsregelaar defect is en niet alleen de accu. Mogelijk is de accu zelfs nog op orde.
Dit verklaard namelijk ook waarom je na 2 uur weer n 'dode' AT hebt, je accu heeft al die tijd niet bijgeladen.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Biker000

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #12 Gepost op: 15 januari 2012, 17:37 »
Ik zie die twee afgefikte stekkers en gok dat dit degene van de spanningsregelaar zijn?
Dit is een bekend probleem van de AT, zoek maar eens op het forum en je kan je lol op.

Ik heb dit jaar al 5 keer de stekkers van de AT van mijn vrouw vervangen ivm dit euvel. Vandaag een oplossing gemaakt met drie losse stekkertjes in de hoop dat ze zo minder oververhitten. Als het werk ga ik dit op het forum plaatsen.

Overigens zou het zomaar kunnen dat je spanningsregelaar defect is en niet alleen de accu. Mogelijk is de accu zelfs nog op orde.
Dit verklaard namelijk ook waarom je na 2 uur weer n 'dode' AT hebt, je accu heeft al die tijd niet bijgeladen.

De spanningsregelaar had ik als eerste overgezet van de rd07a van mijn vrouw maar dit was het niet (gelukkig).
Het stekkertje werd trouwens heel warm toen ik met de starthulp de motor aan de praat kreeg dus ben blij dat deze vervangen is.

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Timy

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #13 Gepost op: 15 januari 2012, 17:48 »
Dat is het probleem van de spanningsregelaar stekkertjes bij mij ook. Ze worden loeiheet en uiteindelijk smelt een keer het plastic.
Ik heb alle bekabeling afgelopen zomer nagelopen, alle massadraden bekeken en gemeten. Er lijkt niets vreemds te zijn behalve dat op ongewenste momenten mijn vrouw thuiskomt met de mededeling: "hij ruikt weer raar".

Als jij erachter kan komen waarom de AT deze ellende geeft houd ik mij aanbevolen want ik wordt er krankjorum van  ;)
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Biker000

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #14 Gepost op: 15 januari 2012, 21:18 »



Deze dus maar vervangen voor een waterdichte stekker.

De waarden gemeten vooraf per pool deze waren 4, 4, en 0.
Na het vervangen de waarden gemeten en deze waren 4,5  4,5 en 0 wel verbetering.

Nu is de vraag of het de spoel is in ieder geval een van de 3 (waarde 0) heeft iemand deze liggen?
En een foto oid hoe dit er uit ziet?


[/quote]



De spoel  is dacht ik nr 4.

Maar is dan een gevolgschade.

Wie weet waar ik moet zoeken om de waarde weer 4, 4, 4, te krijgen voor ik de nieuwe spoel direct naar zijn grootje help?
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline GS Allroad

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #15 Gepost op: 15 januari 2012, 21:29 »
Hallo Biker,

Hierbij de foto's van gistermiddag.
BMW R 1100 GS  1996

Offline GS Allroad

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #16 Gepost op: 15 januari 2012, 21:31 »
Nog meer foto's.
BMW R 1100 GS  1996

Offline GS Allroad

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #17 Gepost op: 15 januari 2012, 21:33 »
En nog meer ;D
BMW R 1100 GS  1996

Offline GS Allroad

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #18 Gepost op: 15 januari 2012, 21:34 »
En de laatste.
BMW R 1100 GS  1996

Offline Neet

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #19 Gepost op: 15 januari 2012, 21:37 »
Ik hoop dat ik begrijp wat je bedoelt maar de drie spoelen zitten op de complete ring.
 
1 spoel bestaat uit meerdere spoelen en staan op hun beurt in serie of parallel, dat weet ik niet maar maakt niet uit.
1 kant van de spoelen zitten aan elkaar vast maar niet aan massa. De andere kant zijn de drie gele draden.

Als je je meter op twee aansluitingen prikt, meet je door twee spoelen. Zo kan je dus drie keer meten en de waarde's
zullen vrijwel hetzelfde moeten zijn. Je zal per meting maar heel weinig oompjes meten, hoeveel weet ik niet precies.
Maar als er een meting veel afwijkt terwijl een andere meting 4.5 ohm meet dan vrees ik dat 1 spoel
(die dus uit meerdere spoelen bestaat) kortsluiting heeft. Alleen zouden dan alle metingen iets anders moeten laten zien.
Ik hoop dat je verkeerd hebt gemeten en het allemaal wel mee valt.
« Laatst bewerkt op: 16 januari 2012, 10:06 door Neet »

Offline GS Allroad

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #20 Gepost op: 15 januari 2012, 21:39 »
@ Biker,

Als het van de week nog niet gelukt is met je Twin,dan kunnen we alsnog even kijken om je motor weer op de aanhanger laden en richting Sprundel rijden.

Grt.
Stephan
BMW R 1100 GS  1996

Offline Biker000

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #21 Gepost op: 15 januari 2012, 22:10 »
@ Biker,

Als het van de week nog niet gelukt is met je Twin,dan kunnen we alsnog even kijken om je motor weer op de aanhanger laden en richting Sprundel rijden.

Grt.
Stephan

Ik hoop dat het met de spoel vervangen is opgelost.
Maar ik hou je aanbod warm thnx.
Leuk dat je de foto's geplaatst heb.
 

Als je de 3e knop links van de onderste rij (naast de you tube en de f) dan kan je de link er tussen plaatsen krijg je grotere foto's.
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Neet

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #22 Gepost op: 16 januari 2012, 10:12 »
Nog even dit:

Hoe test je de stator wikkelingen op onderbreking.

Om nu te testen of de wikkelingen geen sluiting naar massa maken, hou je dus  één probe op één van de stator uitgangsdraden, en de andere op de kern van de
stator. (massa)
De Multi-meter moet nu een oneindig hoge weerstand(onderbreking) aangeven.
Deze meting kan dus uiteindelijk ook gebeuren zonder demontage van de stator(dynamo)

Zie complete tekst:
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=66.msg224#msg224

Offline Biker000

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #23 Gepost op: 16 januari 2012, 21:54 »
thnx Neet.

Is dit de beste (goedkope) optie voor een nieuwe spoel?

http://hemomotorenspijkenisse.biedmeer.nl/Webwinkel-Product-5722690/VLX400-Shadow-VT400C-Shadow-VT500C-Shadow-VT500E-FT-VLX600-Shadow-VT600C-Shadow-XL600V-Transalp-NX650-Dominator-XRV750-Africa-Twin.html



Ben alleen bang dat als ik de nieuwe accu plaats en de nieuwe spoel dat als de oorzaak niet weg is dat ik beide naar zijn grootje help.

Tenslotte zou het toch een reden moeten hebben waarom de stekker is verbrand :-\

Kan iemand mij gerust stellen ???
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline EDxrv

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #24 Gepost op: 16 januari 2012, 22:07 »
Wellicht is de regelaar nog beschadigd hierdoor. Alle stroom moet geleverd worden door 2 spoelen ipv 3.
De stromen door dat gedeelte van de spanningsregelaar is hoger gerweest dan normaal.

Offline *thomas*

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #25 Gepost op: 16 januari 2012, 23:03 »
In feite is zoals je zelf aangeeft vervangen van accu, SR en spoelen het meest verstandige...


Offline Neet

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #26 Gepost op: 16 januari 2012, 23:16 »
Er zit mogelijk sluiting in je regelaar. Als je volle accu onbelast een volt of 13 a 13.5 geeft zal deze wel
goed zijn maar ik verwacht ook niet dat je spoel door een defecte accu defect raakt. Je regelaar wel. En raadt eens? Deze
regelaars van de @Twins zijn vaak kapot. Zelf zou ik ook de regelaar vervangen als de spoel is doorgebrand. Ok, en bij twijfel
even een accu halen.

Tenzij je voor goedkoop wil gaan en de oorzaak bij de verrotte stekker legt. Dat kan natuurlijk ook. Keus is aan jou.

Als je je spoel hebt vervangen met je oude regelaar, zal je mogelijk meteen hele foute waardes meten en weet je dat ook
je regelaar defect is. Je spoel zal niet 1.2.3 verbranden door een defecte regelaar tijdens stationair en zonder licht enzo.
Maar ga dan maar niet rijden als je fouten meet.

Indien een volt of 13 bij stationair toerental dan je voltmeter op je stuur vast-duck-tepen en op je accu aansluiten.
Dan zie je alles tijdens stationair, rijden, met en zonder licht.
Het rotte van elektronica is dat het soms niet altijd meteen zichtbaar is maar pas na een aantal kilometer. Soms ook alleen met licht aan.
Ga er maar vanuit dat de laadspanning niet lager mag worden dan een volt of 13.
Je zal waarschijnlijk tijdens rijden tussen de 13.5 en 15 volt meten. Met licht en stationair iets minder. Das dan goed.

Weet je wat, verwissel gewoon jou regelaar met die van je vrouw....... 8)........ ;D

Edit:  Oja, kijk wel uit als je spanning oploopt naar ver boven de 15 volt. Ik bedoel echt ver.
Dan is je regelaar zeker defect en zet je motor dan zo snel mogelijk uit.

Offline Biker000

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #27 Gepost op: 17 januari 2012, 17:41 »
Begreep dat het probleem van de regelaars is dat ze de overtollige stroom afvloeien  naar massa.
Met de nieuwe accu laad deze bij met:
16v met licht uit
17v met dimlicht aan en met
15v met stadslicht aan.

Nu heb ik altijd mijn licht aan dus lijkt het me geen punt.
Maar bovenstaande bericht in ogenschouw nemende is de motor snel uitgezet.
Zal de tip volgen om de spanningsregelaar van de fiets van mijn vrouw over te zetten.

Maar eigenlijk denk ik dat de spanningsregelaar stuk is.

Mooi punt is wel dat de waarde op de stekker weer normaal zijn en dat ik er dus vanuit mag gaan dat de spoel nog heel is.

Iemand nog een spanningsregelaar over?
Of een site waar ik er een van kan plukken? 

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline V-Twin

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #28 Gepost op: 17 januari 2012, 20:24 »
Motek.de
Prima ding hebben ze ook in Mosfet variant.

Offline Gerrit

Re: HELP- Mijn @T start niet meer!!
« Reactie #29 Gepost op: 17 januari 2012, 21:48 »
De Twin van mijn vrouw had hetzelfde probleem.  Het probleem wordt veroorzaakt door corrosie op de contacten tussen de dynamo en de gelijkrichter. Door deze corrosie neemt de weerstand over het contact toe en de stroom af. Met warmte tot gevolg. Ook moeten de overige 2 van de 3 spoelenn en gelijkrichters de stroom leveren.

Mijn oplossing:
gelijkrichter gekocht bij Ad Mies. Ad is niet duur en hij levert de beste kwaliteit. Ik heb de stekker van de nieuwe gelijkrichter eraf geknipt, de draden gesoldeerd en er zo'n kunststof busje omheen geknepen. Daarna alles ingepakt met vulcaniserende tape.

De Twin rijdt weer als een zonnetje...
Zwarte Honda Africa Twin 2001
Grijze Yamaha FJR1300
Navigatie: Garmin Zümo 550