Auteur Topic: Stille helm ervaringen.  (gelezen 18376 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Sandra

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #30 Gepost op: 15 november 2011, 18:50 »
O, dit scherm is gemonteerd op het standaard scherm. In de gaatjes waar een MRA vario ruitje gemonteersd was!
[img]http://img684.imageshack.us

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #31 Gepost op: 21 november 2011, 08:28 »
Hierbij de foto

@Frank, kijk dat is het proberen waard!
verliest het scherm niet veel heen-en-weer-stevigheid?

Rogier
Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Offline Peter_Winsum

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #32 Gepost op: 21 november 2011, 09:42 »
Huh?

Gaat het ineens over schermen? Ik snap er niets meer van!
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline xrvtuur

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #33 Gepost op: 21 november 2011, 10:54 »
Jaja, geluidswerende schermen om voor je helm te zetten, ken je dat niet?
Varadero SD02  2004

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #34 Gepost op: 21 november 2011, 11:05 »
Beste Grunneger, zoals Bram in onderstaande post excellent aangeeft is het reduceren van geruis (stille helm ervaringen) een combinatie van helm en scherm.
Ik reageer op een post van maar liefst 9 dagen geleden, dus zo 'ineens' is dat niet.
Mijns inziens prima aanvullingen op het topic.

Rogier


Objectief gezien zijn de BMW en Schuberth helmen inderdaad de stilste, hetgeen uit testen duidelijk blijkt. Dat een helm relatief stil is, is echter geen garantie dat je geen gehoorbeschadiging kan oplopen. Wat Neet heeft komt mij na 30 jaar motorrijden waarvan 20 met op maat gemaakte doppen heel bekend voor.
De herrie in je helm wordt in de praktijk inderdaad enorm beïnvloed door het type motorfiets,het scherm de lengte van de bestuurder etc.
Toen ik m'n eerste AT in '98 kocht met een hoog FiveStar scherm met flip kon ik het kenteken van een tegemoet komende auto niet eens lezen en na 2 uur rijden was ik al doodop.
Lengte van de bestuurder zegt overigens niet alles want de één heeft een lang en de ander een kort bovenlichaam. Sommige hebben een aangepast zadel waardoor de lengte van het bovenlichaam tov de ruit wordt beïnvloed. Aangepaste vering waardoor de motor iets meer voor- of achterover komt te staan is ook een factor.

Op de RD04 allerlei ruiten geprobeerd maar mijn conclusie is dat je beter turbulentie rond je helm moet voorkomen. In mijn geval betekent dit een lager scherm. Winddruk neemt dan wellicht wat toe maar is m.i. minder vermoeiend en schadelijk voor je gehoor dan het gebulder  dat je kan krijgen met een niet goed functionerend hoog scherm. Op de RD04 heb ik, sinds 2008, een MRA scherm met een verstelbare spoiler maar eigenlijk wil ik terug naar een standaard scherm.
Op de RD07A heb ik een standaard scherm van MRA was wel even wennen maar op langere ritten minder vermoeiend dan een hoog scherm.
Overigens zou ik een kevlar rechte rally ruit wel eens willen proberen wat dat voor invloed heeft.

Ik heb met de Schuberth C1 en C2 op verschillende sportmotoren gereden en minder windgeruis en gebulder ervaren dan in het gunstigste geval met een AT. Je ziet bij nieuwere motorfietsen de ruit constructie/plaatsing ook steeds meer dat er luchtspleten etc gecreeërd zijn om een vacuüm achter de ruit te voorkomen wat in belangrijke mate bijdraagt aan het gebulder thv je oren.

Er is m.i. geen algemeen universeel antwoord te geven op wat nu goed is. Windgeruis en gebulder rond te helm is van vele (individuele) factoren afhankelijk. Een goed vertrek punt is denk ik wel een stille helm en dan vanuit die basis experimenteren met verschillende vormen schermen en scherm hoogtes.
Varadero SD01 1999

Africa Twin RD04 1992

Offline Martin Visser

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #35 Gepost op: 08 december 2011, 23:26 »
Na de C1 en al weer 6 jaar een C2 werd het nu tijd voor een C3.
de helmen van Schubert zijn best kostbaar maar dragen wel bij aan een goed comfort op de motor.
Herrie aan je hoofd vermoeit op den duur, dus dit is voor mij altijd de reden geweest om deze helmen te gebruiken.
Ook voor grote koppen zijn er stille helmen leverbaar dus Peter uit Groningen, kijk even op de site van het bekende duitse postorder, ze zijn momenteel in de aanbieding.

groeten, Martin Visser.

Offline Sandra

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #36 Gepost op: 23 januari 2012, 15:57 »
De bontgekleurde schuim-oordoppen v/d Hema bevallen mij heel erg goed. Gaan ook nog relatief lang mee, langer dan die gele dingen die naar verloop van tijd hard en erruug vies worden.
Zelf heb ik van iemand een oud transalp scherm gekregen en verzaagd tot een imitatie MRA scherm.
Het was wel een klus om het erop te zetten..pff. Met behulp van piepschuim en dik plakband eerst geprobeerd hoe het allemaal vorm moest worden gegeven en later met een verzaagde een rubberen deurkeg is het voor elkaar gekomen.
Bevalt goed, de ruis die ik om de helm heb als ik op de voetsteunen ga staan is vrijwel gelijk aan de ruis die ik heb als ik zit , en das niet veel: ik ben tevreden! Foto komt later in de week
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Sandra

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #37 Gepost op: 23 januari 2012, 16:01 »
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Sandra

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #38 Gepost op: 23 januari 2012, 16:03 »
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Oldtimer

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #39 Gepost op: 23 januari 2012, 16:21 »
Komt niet vaak voor dat Herbert op de achtergrond met de hand in de zakken staat. ;D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Bono

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #40 Gepost op: 23 januari 2012, 17:20 »
Dat mag hij gerust hoor. Hij had net de boel opgeruimd en netjes aan kant. Bovendien was de avond ervoor de STO...  :-*
-- Han --

Offline Peter_Winsum

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #41 Gepost op: 23 januari 2012, 18:04 »
Citaat
Ook voor grote koppen zijn er stille helmen leverbaar dus Peter uit Groningen, kijk even op de site van het bekende duitse postorder, ze zijn momenteel in de aanbieding.

Eind vorige week kreeg ik een toegangskaart voor de motorbeurs in de brievenbus (waarvoor mijn dank!) vanwege bewezen landmark-kwalificaties. Besloten dat ik naar de beurs ga en daar eens ga kijken of er leuke beursaanbiedingen op het helmen vlak te vinden zijn. Mocht dat niets opleveren, dan ga ik Martin zijn tip eens volgen en een passend exemplaar voor mijn Germanischen kopf aufspören.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Sandra

Re: Stille helm ervaringen.
« Reactie #42 Gepost op: 23 januari 2012, 22:26 »
Dat mag hij gerust hoor. Hij had net de boel opgeruimd en netjes aan kant. Bovendien was de avond ervoor de STO...  :-*

Precies Han  ;)
[img]http://img684.imageshack.us