Techniek > Honda Africa Twin

Trilling in de motor bij hogere toerentallen RD04

(1/5) > >>

Maarten:
Ik ben sinds een week de eigenaar van een RD04 uit '90 met 55k op de klok, en dat bevalt enorm! Helaas heb ik wel last van een euvel, waarvan ik hoop dat jullie mij wellicht op weg kunnen helpen naar een oplossing.

Direct na aanschaf heb ik er 2 dagen flink mee rond gereden, de motor was door de vorige eigenaar ook regelmatig gebruikt maar ik doe altijd even rustig aan om de motor te leren kennen. De motor liep goed, en ik had mijzelf nog verbaasd over het comfort waarmee je op rijksweg snelheden kon rijden.

Nadat ik echter eenmalig de (doorgewarmde) motor wat verder had doorgetrokken (tot ~7500rpm) heb ik last van een trilling in de hele motor. Bij toerentallen onder de 4000rpm valt er niets te bespeuren, maar daarboven trilt de motor flink. Dusdanig dat ik bij 110 a 120 binnen een minuut last heb van 'dode' handen. Bij het ontkoppelen is de trilling direct weg.

Bij inspectie zie ik geen rare dingen, de uitlaat komt niet ergens tegen het frame, alles zit netjes op zn plek. Het blok maakt overigens geen rare geluiden en loopt prima, er lijkt dus niks mis te zijn met het motorblok, enkel dat het zijn trillingen doorgeeft aan de rest van de motor waar dat niet de bedoeling is.

Heeft iemand hier ervaring mee, ik weet even niet meer waar ik het moet zoeken?Zou er toch iets mis kunnen zijn met het blok?


The Headless Horseman:
Welkom hier Maarten  :)

Lastig natuurlijk om op afstand hier wat over te zeggen  :-\  Je bent niet de enige die wat trilingen ervaart bij hogere snelheden.
Is het trouwens alléén snelheid afhankelijk ? Of voel je het ook bij hogere toeren in een lagere versnelling?

Zomaar wat ideeen:
- ketting goed gesmeerd / kettingspeling juist / niet versleten
- banden onregelmatig afgesleten (gecupt)
- alle bouten van het blok goed vast / aanwezig

Heb je trouwens referentie? Ik bedoel: heb je al eerder op / een andere Twin gereden?

Vermeld anders je woonplaats even, wellicht wil 1 van de forumleden bij je in de buurt eens een stukje rijden om te zien of het normaal is of niet.

Succes,
Grtz,
René

varaderohuibje:
@ Rene

Volgens mij redelijk om de hoek  ;D

Rotterdam

Maarten:
Sorry, nu ik mijn post terug lees begrijp ik dat het er niet helemaal duidelijk staat.

Ik heb 200km gereden zonder trillingen, en op het moment dat ik dus voor het eerst wat meer toeren ging draaien was er van het ene op het andere moment een flinke trilling aanwezig. Ik kan bij wijze van het exacte moment aanwijzen. Het verschil is ook flink, het is een zeer duidelijke trilling. Bij harder rijden dan 120 en heb je het idee dat je eraf stuitert! Zodra ik ontkoppel en het motor toerental zakt is het weg, dus het lijkt mij niet gerelateerd aan banden/ketting e.d. anders zou je verwachten dat de trilling pas weg gaat als je snelheid afneemt.

Ik begrijp dat het via een forum erg lastig is, toch alvast bedankt voor de hulp.

Hopelijk is het morgen een beetje droog dan ga ik de kappen stenenvanger eraf halen, wellicht dat ik wat over het hoofd zie.

Peter_Winsum:
Wanneer het bij een bepaalde snelheid gebeurt en niet bij een bepaald toerental kan het natuurlijk ook nog versnellingsbak gerelateerd zijn. Heb je er ook lawaai bij gehoord?

Volgens mij moet je nog iets meer info delen. Bijvoorbeeld of het puur trilling is die door de hele motor gaat, of dat meer schudden is (heen en weer of op en neer). Of het voor, achter of in het midden is. Of je de trilling in het stuur voelt, in je kont en lijf of ook in je voeten en benen. Wat je hoort. Of de motor stottert, etc.....

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View