Techniek > Honda Transalp
Alp'89 sputtert - CDI !?
José:
Hej Alpers et al,
Na wat sputterende tochtjes op de helft van de cilinders en startproblemen ben ik via het forum er achter gekomen dat er 'iets loos moet zijn met de CDI-units'. De symptomen lijken namelijk verdacht veel op de problemen in de volgende topics: http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=6873.0, http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=7451.0 en http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=7425.0.
Mijn CDI-units zijn in een rubbere houder op hun lange zijde geplaatst ('89). Bij het omwisselen van de units bleek mijn toerenteller niet meer te werken wat blijkbaar op een defect van één van de units moet duiden. De contactpunten zijn prachtig glimmend en schoon en zijn dus niet gecorrodeerd.
Wat is slim om nu te doen? Ik vertrouw mezelf niet met het openzagen van de unit en het knoeien met een soldeerbout, maar wil er graag wel wat van leren. Is er iemand met CDI-soldeer-ervaring in regio Alphen/Leiden/DenHaag of heeft iemand tips/trucs?
Groeten, José
Peter_Winsum:
Om zeker te weten of het idd de CDI is kun je de CDI's even omwisselen om te zien of het probleem nu is verplaatst.
Als het idd de CDI is kun je ook de aanschaf van een nieue kopie overwegen. Dat kan bij roukema, maar mogelijk heeft onze eigen Ad Mies er nog een op de plank liggen?!
Two Plugs:
Voordat je een peperdure CDI koopt... Er zijn een paar leden die inmiddels bedreven zijn in het repareren van een CDI. Ook zijn er vervangende units die het goed doen. Op mijn '88 Alp is destijds een defect exemplaar vervangen door eentje van een XL500 (geloof ik).
BELANGRIJK... Wijzig direct de ophangrubbers van de CDI units (Honda modificatie in 1994). De units moeten (onder het zadel gezien) 'plat' op het achterspatbord liggen, niet op hun 'kant' staan. Als deze idd plat liggen, heb je de nieuwe rubbers al. Die rubbers is echt tientjeswerk.
José:
Dank voor tips!
Ik heb de cdi's omgewisseld en toen verplaatste het probleem zich a.k.a. de toerenteller deed het niet meer na het omwisselen. Eentje heeft dus het loodje gelegd...
> Maar, hoe weet ik welke van de twee kapot is?
> En mocht ik dat willen, kan ik er dan ook maar één vervangen?
Mijn units zijn zo geïnstalleerd http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=134393, dus dat lijkt mij al de nieuwe methode?
Biker000:
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie