Auteur Topic: 25 kw  (gelezen 4935 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline frank

25 kw
« Gepost op: 24 januari 2012, 12:47 »
Hallo,

Ben op zoek naar een alp in 25kw uitvoering zodat mijn zoon alvast wat ervaring op kan doen met het motorrijden.(beginnend bestuurder)
Ideen suggesties zijn welkom

Frank

Offline Waffie

Re: 25 kw
« Reactie #1 Gepost op: 24 januari 2012, 12:49 »
iedere transalp t/m 1999  is vrij eenvoudig terug te plaatsen naar een 25 kw uitvoering

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Two Plugs

Re: 25 kw
« Reactie #2 Gepost op: 24 januari 2012, 13:00 »
iedere transalp t/m 1999  is vrij eenvoudig terug te plaatsen naar een 25 kw uitvoering

Klopt. We hebben onze '94 eind vorig jaar verkocht aan een beginnend motorrijdster. Ook voor haar is de motor heel eenvoudig terug getuned naar 25Kw - en is over 2 jaar weer nét zo eenvoudig terug te tunen naar het volle vermogen.

Ad (hierboven) kan je in zijn werkplaats prima helpen!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline frank

Re: 25 kw
« Reactie #3 Gepost op: 24 januari 2012, 13:21 »
Oke dat is goed om te horen dat het mechanisch aanpassen niet zo'n groot probleem.
Blijft natuurlijk dat er dan op het kenteken niets is vermeld dat het om een lichte motorfiets gaat. Moet de rdw dan de motor keuren?
Ben ook wel benieuwd naar de kosten van dit geheel.

Frank

Offline gert

Re: 25 kw
« Reactie #4 Gepost op: 24 januari 2012, 13:33 »
Hallo frank,

Wij hebben net de TA van zoonlief (1991)op 25 Kw laten keuren bij de RDW.
De rekening heb ik nog niet binnen maar volgens de RDW opgave ligt dit in orde van grote van ca. 200,-
De keuring kan alleen bij de RDW in Lelystad.

Gr, Gert ;D
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen

Offline Two Plugs

Re: 25 kw
« Reactie #5 Gepost op: 24 januari 2012, 13:37 »
Hallo frank,

Wij hebben net de TA van zoonlief (1991)op 25 Kw laten keuren bij de RDW.
De rekening heb ik nog niet binnen maar volgens de RDW opgave ligt dit in orde van grote van ca. 200,-
De keuring kan alleen bij de RDW in Lelystad.

Gr, Gert ;D

Dit is idd het formele verhaal. Informeel accepteren sommige verzekeraars ook een uitdraai van een vermogentestbank waaruit blijkt dat de motor 'maar' 25Kw heeft, zonder een kenteken die op 25 Kw is gezet. Maar... voor de wet blijft het dus (op kenteken) een 'vol vermogen' motorfiets!

Nadeel van de 'formele' weg is dat je die 200 nog een keer moet betalen als je de motor terug wilt tunen naar vol vermogen...  :-\
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Floor

Re: 25 kw
« Reactie #6 Gepost op: 24 januari 2012, 13:43 »
Ik heb zelf twee 25 kw alps. Eentje is op de luchtinlaat voor de carburateurs en de andere transalp hebben ze het op het gas teruggezet (hoe precies moet je me niet vragen, maar bij die kon het niet op de luchtinlaat om de een of andere reden) Mijn broer heeft ook een alp 25 kw en ook bij hem hebben ze de rubbers verkleind. Bij ons staan geen van die motoren op het kentekenbewijs op 25kw... Maar ik moet eerlijk zeggen dat het mij nog steeds niet duidelijk is of dat wel of niet moet. De verzekering heeft wel een uitdraai van een testbank van alle drie de motoren gehad, voordat die ze op 25 kw kon verzekeren maar daar is nooit gevraagd of ze op kenteken ook op 25 kw staan.

Ooh, zie nu net pas het verhaaltje van Two Plugs... maar wij hebben er in ieder geval nog nooit problemen mee gehad.

Offline Oldtimer

Re: 25 kw
« Reactie #7 Gepost op: 24 januari 2012, 13:54 »
Citaat
Ooh, zie nu net pas het verhaaltje van Two Plugs... maar wij hebben er in ieder geval nog nooit problemen mee gehad

Waarschijnlijk ook nog geen ongeluk oid mee gehad.
Formeel gezien rij je op een motorfiets waarvoor je geen rijbewijs hebt.
Als je door oom  C:-) wordt aangehouden krijg je dus een bon voor het niet hebben van een geldig rijbewijs.
Kenteken staat op >25 kW

Ditzelfde geld dan ook voor een verzekeringsmaatschappij, die hierdoor niet gaat uitbetalen.Immers, je bestuurt een voertuig waarvoor je geen rijbewijs hebt en dat is en van de hoofdvoorwaarden voor een polis.
Tis maar een weetje . ;)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Peter_Winsum

Re: 25 kw
« Reactie #8 Gepost op: 24 januari 2012, 14:10 »
Citaat
Ditzelfde geld dan ook voor een verzekeringsmaatschappij, die hierdoor niet gaat uitbetalen.Immers, je bestuurt een voertuig waarvoor je geen rijbewijs hebt en dat is en van de hoofdvoorwaarden voor een polis.
Tis maar een weetje .

Daar zou ik het voorkomende geval nog wel een rechtsgang voor over hebben. De verzekeraar bepaalt zelf de voorwaarden en is niet gebonden aan wettelijke beperkingen. Stemt zij in met een raport en stelt de aanpassing op kenteken niet als voorwaarde, dan is heb je een geldende overeenkomst. Zelfs als het wel in de polis staat en zij besluit haar eigen regels niet te handhaven is er sprake van een zogenaamd gewekt vertrouwen.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline frank

Re: 25 kw
« Reactie #9 Gepost op: 24 januari 2012, 14:11 »
Oldtimer je hebt gelijk eigenlijk ben je dan 'illegaal' aan het rijden en heb je een groot probleem als er wat gebeurd. Denk niet dat ik dat risico wil nemen.
Het mooiste zou zijn als er al iemand een alp te koop heeft die al op 25kw staat dus .......

Offline Floor

Re: 25 kw
« Reactie #10 Gepost op: 24 januari 2012, 14:13 »
Mijn broer heeft het wel uitgeprobeerd wat oom  C:-) ervan zou zeggen als hij met zijn 25kw alp een audi van onderen zou gaan bekijken met 110 per uur. Wel het een en ander aan schade dus, maar wel vergoed door de verzekering en geen gezeur met  C:-), maargoed, dat kan ook geluk zijn natuurlijk

Offline gert

Re: 25 kw
« Reactie #11 Gepost op: 24 januari 2012, 14:18 »
Rijden zonder geldig rijbewijs daar staat ca 280,= voor.
Over het terug keuren maak ik me nog geen zorgen over laat hem eerst maar rijden .
Hij kan na die twee jaar altijd nog kijken of hij de alp leuk vindt en terug voeren naar zwaar.
Wil hij wat anders dan kan de alp altijd nog als legale 25 kw fiets de markt op.

gr, Gert ;D
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen

Offline Floor

Re: 25 kw
« Reactie #12 Gepost op: 24 januari 2012, 14:45 »
Dat wordt vanaf 2013 heel duur dan, als je het op kentekenbewijs laat zetten en je moet hem drie keer laten 'herkeuren' door de RDW, zowel voor 11kw (of 125 cc), 35 kw als het volledige vermogen...

Offline gert

Re: 25 kw
« Reactie #13 Gepost op: 24 januari 2012, 15:28 »
Ik denk dat het bijna niet mogelijk is om een alp terug te voeren naar 11 kw, dat gaat echt niet lekker rijden
De rdw meet de krachten die op het achterband vrijkomen, bij de fiets van zoonlief was dit 20 kw.
Deze is op de legale manier met de kleinere inlaat rubbers terug gevoerd.
Je zult dus nog meer moeten gaan doen om naar die 11 kw te komen.
De alp rijder zal in de nieuwe situatie dus een wat ervarener rijder zijn, want per catagorie moet je twee jaar blijven rijden.

gr, Gert ;D
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen

Offline Floor

Re: 25 kw
« Reactie #14 Gepost op: 24 januari 2012, 15:42 »
Ja klopt idd, maar met dat duur bedoelde ik eigenlijk ook meer in het algemeen, want andere motorfietsen moeten waarschijnlijk ook teruggezet worden om aan het maximum van 11 kw te zitten en ook die moet dus volgens het rdw op kentekenbewijs gezet worden.
Bij mij is de ene alp trouwens op 17 kw gezet en de ander op 18. Zijn ook de krachten op het achterwiel gemeten... maar een alp op 11 kw weet ik ook niet of dat wat wordt, ben bang van niet.

Offline PimW

Re: 25 kw
« Reactie #15 Gepost op: 24 januari 2012, 17:00 »
11kw moet je gewoon een motortje zoeken met minder cc's/peekaas.

Oom agent vertelde mij bij een controle dat het hun niet uitmaakt of de motor daadwerkelijk 25kw is of niet. Het is teveel werk om dat uit te vinden dus zolang de papieren in orde zijn vinden ze het goed.

Maar hij zei er wel bij dat als ik verongeluk de verzekering er wel een probleem van kan maken. Dan zullen ze het inderdaad gooien op rijden zonder rijbewijs of met rijbewijs op een voertuig waar je geen rijbewijs voor hebt of wat dan ook.

Dus ik heb heel erg mijn best gedaan 2 jaar niet in andere voertuigen te rijden (is nog gelukt ook!).

Offline Waffie

Re: 25 kw
« Reactie #16 Gepost op: 24 januari 2012, 19:01 »
In het verleden was door  jurispondentie de 25 kw uitdraai voldoende en dus rechtsgeldigheid bood bij ongelukken waarbij de 25 kw een eis was  in relatie tot het kunnen verzekeren,
het waren juist de verzekerings maatschapijen die het eerste deze vorm van vaststelling acepteerde.

echter de  juiste papieren waren in het verleden lastiger omdat de rdw geen mogelijkheid had deze 25 kw zelfstandig vast te stellen .
ook dit is inmiddels aangepast.
daar kwam bij dat de motorfiets importeurs weinig motorfietsen importeerde die volgens homologatie  25 kw waren.. deze markt was veel te klein waardoor er binnen de huidige wetgeving gewoon weg geen keus was.  de aanpassing was de enige echte oplossing

jurische gezien is er nu dus geen belemmering meer om bij de desbetreffende motorfiets niet over de juiste papieren te beschikken en vanuit dat standpunt bestaat de kans dat indien deze papieren ontbreken, dit zondermeer een prent zal opleveren als men dit controleert.
de problemen hiermee zullen waarschijnlijk ook  hun vervolg hebben met de 11 kw invoering (lees ca 125 CC)

Maar Nederland is inmiddels ook al op de vingers getikt om hun afwijkend beleid tov de europese regelgeving  vanuit brussel, echter de minister betaalt gewoon de dwangsom en gaat lekker verder op zijn eigen manier.
hij wil namelijkhet aantal slachtoffers omlaag hebben onder deze zwakke groep
dus downsize je gewoon deze groep..... ook een manier

gerechterlijke ongehoorzammhied door onze eigen overheid... hoezo nog langer geloofwaardig..

verhoogt  wegenbelasting voor motorfietsen drastisch
heft de old en klassieker regeling op voor motorfietsen en scooters
en mischien  toch nog de APK
maar wat mij vooral hekelt...... :-\
waar heb je de  motoractie groepen  gehoord of de knmv of zelfs maar de anwb... inderdaad die zwijgen alsof ze dood zijn

het is duidelijk.. deze overheid wil van de gemotoriseerde 2 wieler af en ziet ons liever in  low budget auto rijden zodat  het fileleed alleen maar toeneemt .
 ja, ja het ligt allemaal aan de motor en scootrijder....
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Neet

Re: 25 kw
« Reactie #17 Gepost op: 24 januari 2012, 19:11 »
Hallo frank,

Wij hebben net de TA van zoonlief (1991)op 25 Kw laten keuren bij de RDW.
De rekening heb ik nog niet binnen maar volgens de RDW opgave ligt dit in orde van grote van ca. 200,-
De keuring kan alleen bij de RDW in Lelystad.

Gr, Gert ;D

Terug naar het normale vermogen hoeft niet gekeurd te worden. 25Kw blijft dan wel gewoon op het kenteken staan.
(tenzij de wetgeving hierin de laatste twee jaar veranderd is)
Handig voor de volgende beginner denk ik dan maar.
« Laatst bewerkt op: 24 januari 2012, 22:26 door Neet »

Offline Timy

Re: 25 kw
« Reactie #18 Gepost op: 24 januari 2012, 19:59 »
25kw alp

Hij blijft trouw terug komen, alvast welkom! Heb er een hele tijd geleden werk van gemaakt en het uitgezocht (zie de link). Kan je uit ervaring vertellen dat het niet op papier op orde hebben gedonder kan geven.

Buiten mogelijk gedoe met je verzekeraar (wat echt bakken met geld kan kosten in treurige gevallen) heb je met de RDW/politie ook mogelijke problemen. Als voorbeeld: je zoon rijdt eigenlijk zonder rijbewijs want het voertuig moet overeenkomen met de gegevens op het kentekenbewijs cq hetgeen in het kentekenregister vermeldt (alleen deze is al € 220,00). Het rijden zonder rijbewijs wordt bepaald door de officier van justitie maar ik denk dat Gert een goede gok heeft qua bedrag. (edit: even opgezocht het bedrag is bij eerste overtreding € 330,00)
En een Alp duwen....  :-X pfffffff  ;D

Dus....200euro is niet echt de wereld als je potentieel gezeik wilt voorkomen.
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Modena

Re: 25 kw
« Reactie #19 Gepost op: 14 februari 2012, 22:19 »
Wat ook van belang is, dat kun je tussen de regels door lezen in de link van Timy, is dat het een originele Nederlandse motorfiets is.
Anders kan de (Honda)importeur geen conformiteitsverklaring leveren.

Er is een merk dat hierop een uitzondering maakt, maar ik weet niet meer welk merk dit is :-\

Offline EDxrv

Re: 25 kw
« Reactie #20 Gepost op: 15 februari 2012, 11:41 »
Hoe reageert de verzekering als je zonder het juiste rijbewijs/kenteken iemand aanrijdt, diegene arbeidsongeschikt wordt en jij als berijder aansprakelijk wordt gesteld ? Dat is érg kostbaar. Een aanrijdinkje verzekeren zal men niet zo moeilijk over doen.

Offline Timy

Re: 25 kw
« Reactie #21 Gepost op: 16 februari 2012, 18:37 »
Wat ook van belang is, dat kun je tussen de regels door lezen in de link van Timy, is dat het een originele Nederlandse motorfiets is.
Anders kan de (Honda)importeur geen conformiteitsverklaring leveren.

Daar heb je een punt! Dit is inderdaad waar, het schijnt dat er inmiddels wel iets vaker uitzonderingen zijn. Maarrrrr als je een motor op het oog hebt noteer dat het VINnummer en bel het RDW, zij kunnen waarschijnlijk direct cq snel uitsluitsel geven.

Ben benieuwd of Frank wat aan de info heeft (gehad). Dussuh... een alp rijker?!
Liberté - Egalité - Fraternité
Africa Twin 1994 - Transalp 1994 - Goldwing GL1100 Zijspan 1982 - BMW K75RT 1994
Voor de bagger  - Voor de cheffin - Voor 't gezin! Heerlijk!            - Woon-werk toerbuffel

Offline Neet

Re: 25 kw
« Reactie #22 Gepost op: 16 februari 2012, 20:27 »
Hoe reageert de verzekering als je zonder het juiste rijbewijs/kenteken iemand aanrijdt, diegene arbeidsongeschikt wordt en jij als berijder aansprakelijk wordt gesteld ? Dat is érg kostbaar. Een aanrijdinkje verzekeren zal men niet zo moeilijk over doen.

Als je alleen to 25 Kw mag rijden en je rijdt met meer dan heb je dus geen geldig rijbewijs en wordt er helemaal niets uitgekeerd.
Ik denk dat het verplicht is dat het op je kenteken moet staan omdat je motor dan gekeurd is met max 25 Kw.
Als je je 25 Kw begrenzers eruit haalt terwijl je rijbewijs tot 25 Kw is, je maakt brokken en je motor wordt hierop gecontroleerd, dan keert
de verzekering uiteraard ook niet uit. Je rijbewijs is dan ook ongeldig voor dat type voertuig.

Zoals eerder vermeld, er mag wel 25 Kw op je kenteken blijven staan terwijl je motor veel meer vermogen heeft. Maar natuurlijk alleen bestuurbaar
door normale rijbewijzen....