Auteur Topic: E85 (ethanol)  (gelezen 3758 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Anne Blokland

  • Gast
E85 (ethanol)
« Gepost op: 27 januari 2012, 19:22 »
Hallo allemaal.

ik heb me pas eens af zitten vragen of er E85 in de alp kan .
bij mij in sliedrecht kan je dat tanken en is goedkoper dan euro 95.
de ethanol 85 bestaat uit 15% benzine en voor de rest uit bio-alcohol.
als je voertuigen om moet bouwen gaat het om alluminium,magnesium en kunstof onderdelen. (inlaat rubbers en klepseals?!)
hebben jullie ervaring met E85?
feiten ,meningen, speculaties, brand maar los

groetjes Anne Blokland

PS:
het zou wel lekker wat schelen in de prijs voor een tankbeurt. (laatste update:euro 95 1L €1.699 - ethanol 85 1L €1.439 . €0.26 goedkoper!)
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2012, 19:49 door Anne Blokland »

Offline RuuJan

Re: E85 (ethanol)
« Reactie #1 Gepost op: 27 januari 2012, 20:01 »
Van http://www.avontuurinarcen.nl/E85/23/25/25/

Citaat
Prestaties
Bioethanol heeft een lagere verbrandings-waarde dan benzine, waardoor met 1 liter eenzelfde afstand wordt afgelegd als met 0,68 liter benzine. De overige prestaties van de motor zijn hetzelfde of beter dan bij pure benzine. Het is ook mogelijk 10% meer vermogen te realiseren, een 100 pk motor krijgt 110 pk met bioethanol.
 

Lijkt me niet echt goedkoper per kilometer.

En van een andere bron (http://www.motorfreaks.nl/testen/2011/test-novabike-02-e85-supermono-racer/e85-bio-ethanol.html):

Citaat
Ander nadeel van Bio-ethanol is de lagere energetische waarde ten opzichte van benzine, ofwel de hoeveelheid energie die vrijkomt per liter brandstof. Bij benzine ligt deze op 32 MJ / liter, bij E85 ligt deze op 23,7 MJ / liter. Bij een gelijk motorblok ligt het verbruik daardoor 40% hoger, maar dat kan flink worden teruggebracht omdat Bio-ethanol een beduidend hogere klopvastheid heeft van 110 (vergelijk, euro 95 heeft een klopvastheid van 95), waardoor de compressieverhouding kan worden opgeschroefd (er zijn al succesvolle experimenten met een compressieverhouding van 1:19,5). Het uiteindelijke verbruik ligt zo’n 23% hoger.

Dat laatste gaat over een onderzoek door TU Delft. Die hebben een racemotor gebouwd op ethanol en op redelijk wetenschappelijk wijze van alles uitgeprobeerd.

Al met al lijkt het me vooral een kwestie van kiezen voor millieu en (nog?) niet voor de portemonnee.


Offline Waffie

Re: E85 (ethanol)
« Reactie #2 Gepost op: 27 januari 2012, 22:01 »
 hallo,

mijn advies is om het niet te doen,

zolang er geen duidelijkheid is omtrend de mogelijke schade die het produkt kan veroorzaken aan  de motorfiets op langere termijn raad honda het af
zij  moeten namelijk een lijst afgeven waarbij zij verklaren dat zonder problemen overgeschakeld kan worden op bio

overigens is  bio brandstof is erg hygroscopisch, tast rubbers aan en geeft een hoger brandstof verbruik
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Two Plugs

Re: E85 (ethanol)
« Reactie #3 Gepost op: 30 januari 2012, 08:17 »
Probleem kun je krijgen als je bv in Frankrijk gaat rondtoeren. Daar is Euro95 vrijwel geheel vervangen door E10 (Euro mix met E85). Duitsland is ook al aardig op weg...

In dat soort gevallen dus of het duurdere Super+ tanken, of een flesje met brandstoftoevoeging meenemen die je bij iedere tankbeurt in de tank mikt...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Waffie

Re: E85 (ethanol)
« Reactie #4 Gepost op: 30 januari 2012, 10:53 »
Probleem kun je krijgen als je bv in Frankrijk gaat rondtoeren. Daar is Euro95 vrijwel geheel vervangen door E10 (Euro mix met E85). Duitsland is ook al aardig op weg...

In dat soort gevallen dus of het duurdere Super+ tanken, of een flesje met brandstoftoevoeging meenemen die je bij iedere tankbeurt in de tank mikt...

ook in nederland zit er al ethanol in < 5 % net zoals in het buitenland echter de mix verhouding is nog erg beperkt.


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline xrvtuur

Re: E85 (ethanol)
« Reactie #5 Gepost op: 30 januari 2012, 12:25 »
Probleem kun je krijgen als je bv in Frankrijk gaat rondtoeren. Daar is Euro95 vrijwel geheel vervangen door E10 (Euro mix met E85). Duitsland is ook al aardig op weg...

In dat soort gevallen dus of het duurdere Super+ tanken, of een flesje met brandstoftoevoeging meenemen die je bij iedere tankbeurt in de tank mikt...

Wat voor toevoeging hebben we het dan over? want volgens mij helpt geen toevoeging, omdat de ethanol het probleem veroorzaakt, kapotte rubbers ed. dan zou je er iets bij moeten gooien wat de ethanol neutraliseerd, maar bestaat dat al?
Varadero SD02  2004

Offline Two Plugs

Re: E85 (ethanol)
« Reactie #6 Gepost op: 30 januari 2012, 13:37 »
Ja, die zijn er (Ethanol fuel neutralizer/stabilizer). Op ADVrider (top forum, echt) loopt er zelfs een draadje over:

http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=692531

Persoonlijk denk ik dat FORTE (bekend van fuelguard) ook een additief heeft. Voornaamste reden is de 'zuren' die in Ethanol zitten, te 'neutralizeren'. Maar omdat ik sowieso met de motor zoveel mogelijk super+ tank, heb ik (ook in Duitsland) het probleem (nog) niet.

Moderne (injectie-) motoren zouden tegen E10/E85 moeten kunnen. Maar er is niemand (ook niet de fabrikant zoals Honda) die hier een uitgesproken mening over durft doen...
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline xrvtuur

Re: E85 (ethanol)
« Reactie #7 Gepost op: 23 februari 2012, 17:24 »
Honda doet hier wel degelijk een uitspraak over: gebruik geen benzine die meer dan 10% ethanol bevat en gebruik geen benzine die methanol bevat.   (blz 40 instruktieboekje varadero 2004)   (blz 30 instruktieboekje africa twin 1992)
Varadero SD02  2004

Offline Two Plugs

Re: E85 (ethanol)
« Reactie #8 Gepost op: 23 februari 2012, 20:36 »
Honda doet hier wel degelijk een uitspraak over: gebruik geen benzine die meer dan 10% ethanol bevat en gebruik geen benzine die methanol bevat.   (blz 40 instruktieboekje varadero 2004)   (blz 30 instruktieboekje africa twin 1992)

Dus tank safe, en geen E10...  :-[
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline V-Twin

Re: E85 (ethanol)
« Reactie #9 Gepost op: 24 februari 2012, 09:11 »
E85 heeft kennelijk milieu voordelen die zal ik niet bestrijden. Twee belangrijke nadelen:
1.    rubber afdichtingen van sommige oudere motorfietsen blijken niet bestand te zijn tegen E85
2.    E85 is behoorlijk hygroscopisch, m.a.w. trekt waterdamp aan.
Nu zal dat waterdamp aantrekken bij regelmatig gebruik niet direct een issue zijn maar je motor wegzetten voor een jaar met een halve tank benzine gaat met E85 zeker gedoe opleveren.


Offline Sandra

Re: E85 (ethanol)
« Reactie #10 Gepost op: 24 februari 2012, 11:51 »
Waarom zou je die rommel tanken?
[img]http://img684.imageshack.us

Offline xrvtuur

Re: E85 (ethanol)
« Reactie #11 Gepost op: 24 februari 2012, 11:54 »
omdat het soms niet anders kan ???  maar meestal staat er nog wel een pomp naast met superplus 98
Varadero SD02  2004

Offline RuuJan

Re: E85 (ethanol)
« Reactie #12 Gepost op: 24 februari 2012, 18:42 »
Waarom zou je die rommel tanken?

Ja, dat is natuurlijk de vraag. Ten eerste is het per liter goedkoper. Maar per kilometer is het uiteindelijk duurder. Ten tweede is de CO2 uitstoot lager.
Wat ik denk is dat het er uiteindelijk om gaat dat het geen fossiele brandstof is. Daardoor ben je uiteindelijk niet afhankelijk van de olieleverende landen. Politiek is er dus wel wat voor te zeggen. En eigenlijk zonder revolutionaire technologien als electrische motoren.