Algemeen > Algemene discussie
E85 (ethanol)
Anne Blokland:
Hallo allemaal.
ik heb me pas eens af zitten vragen of er E85 in de alp kan .
bij mij in sliedrecht kan je dat tanken en is goedkoper dan euro 95.
de ethanol 85 bestaat uit 15% benzine en voor de rest uit bio-alcohol.
als je voertuigen om moet bouwen gaat het om alluminium,magnesium en kunstof onderdelen. (inlaat rubbers en klepseals?!)
hebben jullie ervaring met E85?
feiten ,meningen, speculaties, brand maar los
groetjes Anne Blokland
PS:
het zou wel lekker wat schelen in de prijs voor een tankbeurt. (laatste update:euro 95 1L €1.699 - ethanol 85 1L €1.439 . €0.26 goedkoper!)
RuuJan:
Van http://www.avontuurinarcen.nl/E85/23/25/25/
--- Citaat ---Prestaties
Bioethanol heeft een lagere verbrandings-waarde dan benzine, waardoor met 1 liter eenzelfde afstand wordt afgelegd als met 0,68 liter benzine. De overige prestaties van de motor zijn hetzelfde of beter dan bij pure benzine. Het is ook mogelijk 10% meer vermogen te realiseren, een 100 pk motor krijgt 110 pk met bioethanol.
--- Einde van citaat ---
Lijkt me niet echt goedkoper per kilometer.
En van een andere bron (http://www.motorfreaks.nl/testen/2011/test-novabike-02-e85-supermono-racer/e85-bio-ethanol.html):
--- Citaat ---Ander nadeel van Bio-ethanol is de lagere energetische waarde ten opzichte van benzine, ofwel de hoeveelheid energie die vrijkomt per liter brandstof. Bij benzine ligt deze op 32 MJ / liter, bij E85 ligt deze op 23,7 MJ / liter. Bij een gelijk motorblok ligt het verbruik daardoor 40% hoger, maar dat kan flink worden teruggebracht omdat Bio-ethanol een beduidend hogere klopvastheid heeft van 110 (vergelijk, euro 95 heeft een klopvastheid van 95), waardoor de compressieverhouding kan worden opgeschroefd (er zijn al succesvolle experimenten met een compressieverhouding van 1:19,5). Het uiteindelijke verbruik ligt zo’n 23% hoger.
--- Einde van citaat ---
Dat laatste gaat over een onderzoek door TU Delft. Die hebben een racemotor gebouwd op ethanol en op redelijk wetenschappelijk wijze van alles uitgeprobeerd.
Al met al lijkt het me vooral een kwestie van kiezen voor millieu en (nog?) niet voor de portemonnee.
Waffie:
hallo,
mijn advies is om het niet te doen,
zolang er geen duidelijkheid is omtrend de mogelijke schade die het produkt kan veroorzaken aan de motorfiets op langere termijn raad honda het af
zij moeten namelijk een lijst afgeven waarbij zij verklaren dat zonder problemen overgeschakeld kan worden op bio
overigens is bio brandstof is erg hygroscopisch, tast rubbers aan en geeft een hoger brandstof verbruik
Two Plugs:
Probleem kun je krijgen als je bv in Frankrijk gaat rondtoeren. Daar is Euro95 vrijwel geheel vervangen door E10 (Euro mix met E85). Duitsland is ook al aardig op weg...
In dat soort gevallen dus of het duurdere Super+ tanken, of een flesje met brandstoftoevoeging meenemen die je bij iedere tankbeurt in de tank mikt...
Waffie:
--- Citaat van: Two Plugs op 30 januari 2012, 08:17 ---Probleem kun je krijgen als je bv in Frankrijk gaat rondtoeren. Daar is Euro95 vrijwel geheel vervangen door E10 (Euro mix met E85). Duitsland is ook al aardig op weg...
In dat soort gevallen dus of het duurdere Super+ tanken, of een flesje met brandstoftoevoeging meenemen die je bij iedere tankbeurt in de tank mikt...
--- Einde van citaat ---
ook in nederland zit er al ethanol in < 5 % net zoals in het buitenland echter de mix verhouding is nog erg beperkt.
Navigatie
[0] Berichtenindex
[#] Volgende pagina
Naar de volledige versie