Techniek > Honda Africa Twin

Afstellen nokkeas

(1/1)

André:
Bij het afstellen van een nokeas doe je:
1- FT teken goed zetten en dan je merktekens van je voorste nokkeas goed zetten.
2- doordraaien naar het RT teken en dan de merktekens van je achterste nokkeas goed zetten.

Mijn vraag als je nu weer doordraai naar het FT teken is de krukas 360 graden gedraaid en de nokkeas 180 graden. Dus je nokkeas zou dus 180 graden verkeerd kunnen staan.
Klop dit en hoe zou je dit dan kunnen controleren of maakt het bij een V-twin niet uit? :o

Dit gaat gedurig door mijn gedachte ??? ??? en wil het nu wel eens zeker weten. :-\ :-\

Gr. André.

Waffie:
 dat is inderdaad juist.

maar heb je inmiddels de nokkenassen er al uit of moet je nog aan deze klus beginnen ?

werk mogelijk aan 1 cylinder tegelijk , dit is gied mogelijk als je alleen de kettingen van de distributie wilt vervangen

het onstekings diagram zoals in het wph van honda laat duidelijk zien hoe het werkt.

daarkomt bij dat iedere bougie 2 x vonkt maak de zuiger maar 1 keer op een krukas ronde op het juiste punt staat waar de kleppen beide gesloten kunnen zijn.

neem dit punt als uitgangs positie

André:
Ik heb het al gedaan maar toen ik klaar was eerst met de hand ronddraaien en de boel bekijken.
Zag er allemaal heel netjes uit.

Ging een stukje rijden voelde ik dat er iets niet goed zat.
Ben weer gaan kijken en heb eerst de achterste cilinder gedaan want ik dacht daar kan ik het beste bij en daarna de voorste.
Daar is toen iets fout gegaan want toen ik daarna eerst naar de voorste cilinder keek die was goed en doordraaide naar de achterste cilinder stond volgens mij de nokkeas 180 graden verkeerd.

Hij rijd nu prima maar die vraag bleef ik toch een beetje mee zitten.
Ad in ieder geval bedankt, mijgedachte is nu een stukje rustiger. :)) :))

Gr. André.

Waffie:
als ze verkeert zou staan loopt ze gewoon niet omdat de kleppen dan op hetverkeerde moment open en dicht gaan

nogmaals het onstekings diagram met de krukas graden daar waar de klep overlapping te zien is geeft je meer dudielijkheid

Navigatie

[0] Berichtenindex

Naar de volledige versie
Mobile View