Auteur Topic: balhoofd AT, welk model?  (gelezen 3033 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline daandus

balhoofd AT, welk model?
« Gepost op: 15 februari 2012, 14:33 »
SSH 902R moet d'rin blijkt, en dat past ook ;-)
Maar wat is het verschil tussen dit type, en de SSH 902  (dus zonder R?)

Dimensies zijn identiek... en die 902 wordt in veeeeel meer modellen toegepast! Is dus iets handiger te krijgen in wakkiewakkiestan :-S
... was ooit lid ...

Offline Waffie

Re: balhoofd AT, welk model?
« Reactie #1 Gepost op: 15 februari 2012, 14:51 »
 iedere fabrikant gebruikt zijn toevoegingen voor bepaalde eigenschappen of opbouw van het lager.

dus  kooi uit kunststof of metaal

afdichtringen erbij of juist zonder
je kunt dus zonder grootte problemen gewoon gaan voor wat gangbaar te krijgen  maw de lagers zelf zijn het zelfde

hou er rekening mee dat je vaak alleen de onderste afdichtring vernield met het verwijderen van het lager op  het kroon stuk

succes
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline daandus

Re: balhoofd AT, welk model?
« Reactie #2 Gepost op: 15 februari 2012, 15:32 »
zou het kunnen dat de 'R' betekend dat de afdichting erbij zit, en zonder R niet ofzo?
heb m'n balhoofd al 2x bij moeten stellen (beide keren 180graden bijgedraaid :-S) in 2 maanden tijd dus ik gok zomaar dat het einde in zicht is!
... was ooit lid ...

Offline Big E

Re: balhoofd AT, welk model?
« Reactie #3 Gepost op: 15 februari 2012, 21:57 »

hou er rekening mee dat je vaak alleen de onderste afdichtring vernield met het verwijderen van het lager op  het kroon stuk

succes

Klopt, eerst de flex erop, dan met beitel doorslaan. Dan heb je meeste kans dat je de ring heel houd.

Offline daandus

Re: balhoofd AT, welk model?
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2012, 02:55 »
het verwijderen e.d. gaat me echt lukken.

de vraag is: wat is het verschil tussen de 'R' en de '  '? Afmetingen identiek, maar ze hebben keurig een verschillend artikelnummer bij de fabrikant.
Kijk, ik wil niet de ' ' kopen en er na het eraf slopen van m'n versleten 'R' ontdekken dat ik iets mis ;-)
Volgen jullie het nog?
... was ooit lid ...

Offline Petrus

Re: balhoofd AT, welk model?
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2012, 11:18 »
Daan,

Het verschil zit hem volgens mij alleen in de afdichting.
SSH 902 wordt geleverd met één of geen afdichting, de SSH 902R met 2 afdichtingen.
Conclusie gebaseerd op o.a. deze webshop:
http://www.siccamasales.nl/producten.asp?cat_id=4

Offline EDxrv

Re: balhoofd AT, welk model?
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2012, 13:45 »
Klopt. Enkele of dubbele bescherming (stof etc

Offline daandus

Re: balhoofd AT, welk model?
« Reactie #7 Gepost op: 17 februari 2012, 01:56 »
maar uit bovenstaand plaatje (b)lijkt dat de R 1 seal meegeleverd krijgt.... (die je dus ook nodig hebt, want die onderste sneuvelt bij demontage)  en bij de '  ' dus helemaal niets?

'k kan me niet meer herinneren of ik bij 'm laatste levering (dat was een R)) 1 of 2 seals kreeg...
als Petrus gelijk heeft, en ik bij een '   ' 1 seal krijg ben ik blij, die '  ' is super standaard!
... was ooit lid ...

Offline Petrus

Re: balhoofd AT, welk model?
« Reactie #8 Gepost op: 17 februari 2012, 12:08 »
Ik heb alleen ervaring met de R en kreeg daar steeds 2 seals bijgeleverd.
Ik heb meerdere webshops gevonden (waaronder bovenstaande) waar bij de ' ' 1 seal is afgebeeld en bij de R 2 seals zijn afgebeeld.


Offline EDxrv

Re: balhoofd AT, welk model?
« Reactie #9 Gepost op: 17 februari 2012, 13:03 »
zonder R geen seals
1xR 2 seals, 1 voor  links en 1 voor rechts (standaard)
RR 4 seals, 2x links, 2x rechts

Offline daandus

Re: balhoofd AT, welk model?
« Reactie #10 Gepost op: 17 februari 2012, 19:08 »
damn, 1 seal heb ik echt wel nodig. Ben te lomp om die seal heel te houden vrees ik!
Bewaar daarna wel braaf m'n oude bovenste seal!  :o
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: balhoofd AT, welk model?
« Reactie #11 Gepost op: 18 februari 2012, 02:23 »
Op de bij Siccama getoonde pic staan bij 902R 2 seals die hetzelde uitzien. In praktijk is dat niet zo.

Volgens de foto bij kit 902, zit de onderste seal (die je gauw sloopt als je lomp bent) geleverd.

Ik kan me voorstellen dat kit 902R, ongeacht de foto, bovenste en onderste seal levert.

Dus, gewoon 902R bestellen en de beide oude seals, ongeacht de staat, wegflikkeren.

In geval van onbeslist, per e-mail een leverancier naar de specs vragen.

How hard can it be...? :)

[ik zet overigens wel vraagtekens bij de kwaliteit van een set lagers, incl. stofringen, voor maar 39 euro]



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: balhoofd AT, welk model?
« Reactie #12 Gepost op: 08 maart 2012, 02:51 »
vandaag de lagers kunnen kopen, maar de seals zijn hier niet te krijgen...

ik denk:
- 2 plekken inslijpen van de onderste lagerschaal; dikke beitel ertussen en stukslaan; dat hij breekt. Dan eraf zien te schuiven.
Ik MOET dus m'n onderste seal hergebruiken... wat denken jullie, gaat dat lukken of is dat verspilde moeite?
In Mexico de lagers bij Mirjam vervangen, en die seal gesloopt omdat ik toch een nieuwe had. Mocht ik het plastic raken met de slijptol smeer ik er maar wat siliconenkit op; zo spannend is die seal nu toch ook weer niet? Iemand ooit eerder een poging gedaan de boel heel te houden?

Lagers kosten hier (japans merk, schijnt goed te zijn  ???) 13 euro per stuk, dus 26 voor 'n setje ;-)
(een setje originele honda-voorremblokjes, 4 stuks, kost 300 USD......)
... was ooit lid ...

Offline Waffie

Re: balhoofd AT, welk model?
« Reactie #13 Gepost op: 08 maart 2012, 11:39 »
 hallo,

probeer ze niet door te slijpen, gaat veel te lastig en het staal is erg hard

plaats het kroonstuk in een bankschroef ( het deel waar de poten in schuiven gebruiken om op te spannen)

 en maak 1 gleuf evenwijdig in de lagerschaal aan de stofring maar raak de stofring niet met de slijptol

voldoende diep om de beitel in te plaatsen(niet veel nodig)

je kunt dan met een koud ijzer beitel  de schaal   omhoog slaan zodat je steeds meer ruimte krijgt

met aan iedere zijde zo'n gleuf kun je ook de lagerschaal er recht af tikken

je houdt de stof kap zeker heel
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline daandus

Re: balhoofd AT, welk model?
« Reactie #14 Gepost op: 08 maart 2012, 13:08 »
moet goedkomen!

Hoe lang gaan die dingen meestal mee eigenlijk, zowel bij Mirjam als bij mij zijn ze kuisversleten na pakweg 50.000km.

Ennuh, de hoogte van de lagers verschilt op internet; er wordt gespoken over 15,5 , 15,4 en 16 mm.... maar goed, da's 't minst belangrijk!


UPDATE: (voor 't nageslacht)
ze zijn eruit, en ja, het is supereasy om die seal opnieuw te gebruiken (en dus heel te houden bij demontage)
Heb het eerst geprobeert met 2 horizontale kerven, en dan proberen eraf te slaan; ging niet. Daarbij seal beschadigd op de bankschroef  >:(.
Daarna een diagonale kerf gezet met de dremel, met een klein snijdschijfje. Proberen net die seal niet te raken, maar wel dichtbij te komen... Dan op een grote bankschroef, en met een dikke beitel en grote hamer een flinke klaperop; het geharde staal breek dan open en dan schuif je de boel er gemakkelijk vanaf.  Seal daarbij niet beschadigd. (de eerdere deuken heb ik eruit gekregen... ;-)

nadeel: de bovenste seal is erg ingedrukt, het metaal, waardoor hij niet mooi meer afsluit. Misschien dat ik daar morgen nog wat aan ga prutsen om dat op te lappen, maar die onderste seal kun je prima hergebruiken!

moet toegeven, heb vanmorgen een de gehele Chileense voorraad onderste AT-seals besteld, en vanmiddag opgehaald... alle 1 ;-). Maar goed, de onderste seal voor hergebruik ziet er precies hetzelfde uit! ;-)
« Laatst bewerkt op: 09 maart 2012, 00:56 door daandus »
... was ooit lid ...