Auteur Topic: Hyperpro  (gelezen 2586 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Nader

Hyperpro
« Gepost op: 15 februari 2012, 22:36 »
BIJ Hyperpro betaal je bijna 400 etjes om de voorvering en achtervering te vernieuwen, maar als je de veren zelf los koopt en monteert ben je toch goedkoper uit?

Dus waarom zou je de motor naar de heren brengen als je het zelf kunt doen?


Offline Marcel T

Re: Hyperpro
« Reactie #1 Gepost op: 16 februari 2012, 06:43 »
Waarom is afhankelijk van de balans tussen:
of je hun afstel'expertise' wil gebruiken
of je het gereedschap hebt om (met name) de (achter)veer samen te kunnen drukken voor het vastzetten aan de demper
hoeveel geld je hebt
hoeveel tijd je hebt
hoe handig je zelf bent

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline transalp-rijder

Re: Hyperpro
« Reactie #2 Gepost op: 16 februari 2012, 11:07 »
he Marcel

Ik heb het ook laten doen kosten mij 350 euro.
motor gebracht en de volgende dag opgehaald ben er zeer tevreden mee.
Ik vind 100 euro montage best mee vallen als je werk bekijk wat er gedaan moet worden.

Patrick

Offline Marcel T

Re: Hyperpro
« Reactie #3 Gepost op: 16 februari 2012, 11:31 »
he Marcel

Hoho, Nader is de vraagsteller  ;)

Ik heb alleen in algemene zin een antwoord op zijn vraag gegeven.

Zelf heb ik ook voor en achter hyperpro. Bij Ad gedaan laten doen en ben er tevreden over.
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Waffie

Re: Hyperpro
« Reactie #4 Gepost op: 16 februari 2012, 12:06 »
BIJ Hyperpro betaal je bijna 400 etjes om de voorvering en achtervering te vernieuwen, maar als je de veren zelf los koopt en monteert ben je toch goedkoper uit?

Dus waarom zou je de motor naar de heren brengen als je het zelf kunt doen?

Wil je met dit bericht discussie uit lokken ?

een verenkit kost minder maar dat krijg je ook minder.. en als dit minder voor jou meer betekent is er niets aan de hand

maar zelfs ik (die toch best wel veel kan ::)) doe wel eens een beroep op hun kennis, ervaring, know how expertise etc) en ja..... voor niets gaat de zon op


ik kan ook metselen maar dat betekend nog niet dat ik een huis kan bouwen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Wupsje

Re: Hyperpro
« Reactie #5 Gepost op: 16 februari 2012, 12:22 »
Bij mij zat hyperpro vering erop toen ik haar kocht..heh heh heh  :D
En ik moet zeggen dat het heerlijk rijd

madero

  • Gast
Re: Hyperpro
« Reactie #6 Gepost op: 16 februari 2012, 12:54 »
BIJ Hyperpro betaal je bijna 400 etjes om de voorvering en achtervering te vernieuwen, maar als je de veren zelf los koopt en monteert ben je toch goedkoper uit?

Dus waarom zou je de motor naar de heren brengen als je het zelf kunt doen?

Ik heb tijdens de laatste motorbeurs martiniplaza Groningen met de mannen van Motorhuis  Langezwaag gesproken over dit fenomeen. Ik kan ook best sleutelen maar, zoals anderen ook al zeggen, je mist toch de specifieke expertise en vooral ook de spullen. Het kan allemaal wel een stuk voordeliger als je zelf al de vorkpoten en achtershocker demonteert en los meeneemt naar de dealer. Zij vervangen terwijl je wacht de veren en geven de voorvorkpoten een beurt. Je bent dan 200-300 kwijt. Tot en met de Motorbeurs van volgende week zijn er ook nog interessante aanbiedingen! Misschien het overwegen waard?

Offline Thijmen

Re: Hyperpro
« Reactie #7 Gepost op: 05 maart 2012, 22:28 »
Leuke discussie, misschien past mijn (lange) verhaal ook wel onder dit topic.

Ik ben op dit moment bezig met de vering/demping/pro-link/wielophanging van m'n 95er Alp te demonteren.
Reden hiervoor is dat de laatste keer dat ik er op reed de slappe vering me opeens enorm opviel.
Eigenlijk was ik er van overtuigd dat de demper het had begeven omdat het zo "opeens" was, ik heb dus ook gelijk het zaakje losgemaakt om het te controleren.

Ik heb nu de pro-link, veer en demper er uit gehaald en alles lijkt gewoon gangbaar en goed op een scharnierpunt van de "linkage rod" na.
Dit scharnierpunt is roestig en ik moest een beetje kracht gebruiken om de bus te draaien (zat dus niet moervast).
De veer heeft onbelast de juist lengte (staat in Haynes) en de demper is niet lek of beschadigt en lijkt naar behoren te functioneren.

Na een kort telefoontje met Ad over het hoe en wat moet ik nu nog het achterwiel demonteren om de lagers te checken maar deze lijken ook gewoon goed samen met de lagering van de achterbrug.

Waar ik nu niet zo zeker meer van ben is of het wel aan de motor ligt. Ik deed dit ritje nl. aansluitend aan het ritje met mijn alp uit 2005 en dat leeftijdsverschil heb ik natuurlijk altijd al wel opgemerkt.

Maar nu verder, ik wil de vering wel wat verbeteren en vraag me af wat ik het beste kan doen.
Ik vroeg me af of de karakteristiek van zo'n veer in de loop van de jaren veranderd? En zou het helpen (nadat ik de rest gecontroleerd heb) om een nieuwe veer te monteren?
En wat voor veer dan? Zijn alle Hyperpro veren progressief?
Verder kan ik ook nog via via een gebruikte demper krijgen voor een schappelijk prijsje, kan het zijn dat de demper nog wel goed lijkt te werken maar toch zijn werking iets minder goed doet en het zin heeft om een andere (gebruikte) demper  te monteren?
Veel vragen maar ja daar is een forum voor toch?

Gr Thijmen




Offline Thijmen

Re: Hyperpro
« Reactie #8 Gepost op: 04 juni 2012, 21:58 »
Ondanks de waarschuwing dat het al 60 dagen geleden is reageer ik toch maar even op m'n eigen laatste post.
Ik heb de boel uit elkaar gehaald en het advies van Ad (das best grappig een ADvies ;D) opgevolgd om de lagers goed te controleren.
Één lager dus vervangen incl. het binneste busje en de keringen (De boel zat gigantisch vast, toen ik op het binnenste busje begon te meppen kwam het hele naaldlager eruit).
Naast het nieuwe lager ook geinvesteerd in een set Hyperpro veren, (voor en achter voor onder de 250,-) en alle losse onderdelen en de achtervork minutieus schoongemaakt en opnieuw gespoten.
Hij rijd weer geweldig en het ziet er nog blits uit ook  :D


Mijn motorvrienden vonden het wel veel werk voor een nieuwe sticker op de achtervork maar ja......