Auteur Topic: Velgen polijsten?  (gelezen 4447 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Stinger

  • Gast
Velgen polijsten?
« Gepost op: 16 maart 2009, 21:14 »
Heb vanmiddag eens mijn vinger over de velg gehaald die lang geen shampoo heeft gezien. Natuurlijk wat zwarte hardnekkige spikkels ivm pekel tegengekomen waarvan er sommige gemakkelijk weg gingen maar andere niet.
Is er een middel om deze aan te pakken? Moet ik aan polijsten denken? Of zijn er simpeler alternatieven? Heb weleens van 'Commandant' gehoord.. Is dat wat bijvoorbeeld?

Offline Waffie

Re: Velgen polijsten?
« Reactie #1 Gepost op: 16 maart 2009, 21:24 »
hallo,

je velgen zijn geanodiseerd en dan kun je aan pekelschade niet zoveel meer doen,
hoeguit bijhouden en dat kan inderdat met commadant

commadant is een slijp en polijst middel in verschillende varianten.
maar kijk wel uit want je zult de beschermlaag steeds dunner maken

en denk eraan  dat de meeste schade aan de binnenzijde kan zitten

stralen en poedercoaten is het beste alternatief  maar opnieuw spaken is dan wel aan te bevelen

nog beter zijn nieuwe velgen met rvs spaken,

overigens zijn honda wielen erg gevoelig voor beschadigingen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Stinger

  • Gast
Re: Velgen polijsten?
« Reactie #2 Gepost op: 17 maart 2009, 14:08 »
commadant is een slijp en polijst middel in verschillende varianten.
maar kijk wel uit want je zult de beschermlaag steeds dunner maken

stralen en poedercoaten is het beste alternatief  maar opnieuw spaken is dan wel aan te bevelen
Het was eigenlijk niet het plan om ieder jaar met dat goedje aan de slag te gaan. Wilde eenmalig het middel gebruiken om mijn wieltjes wat op te knappen en dan volgende jaar kijken of ik ze nóg beter kan beschermen.
Stralen, poedercoaten en herspaken zit er voorlopig niet in helaas..

Iemand anders nog praktijkervaring met een klusje als dit?
« Laatst bewerkt op: 17 maart 2009, 14:14 door Stinger »

Stinger

  • Gast
Re: Velgen polijsten?
« Reactie #3 Gepost op: 04 april 2009, 15:15 »

Iemand anders nog praktijkervaring met een klusje als dit?

Werkelijk niemand??

Terugdenkend naar het aantal mensen dat aangaf de boel niet eens af te spoelen op zijn tijd,
I find that hard to believe..
« Laatst bewerkt op: 04 april 2009, 15:18 door Stinger »

Re: Velgen polijsten?
« Reactie #4 Gepost op: 04 april 2009, 19:23 »
ja ik...

ik heb mijn velgen laten coaten en er rvs spaken ingezet en nieuw rubber erom..

resultaat....
Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
Goldwing GL 1800 2001 (for Holiday)
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Stinger

  • Gast
Re: Velgen polijsten?
« Reactie #5 Gepost op: 05 april 2009, 16:18 »
ja ik...

ik heb mijn velgen laten coaten en er rvs spaken ingezet en nieuw rubber erom..

Mooi! maar ik bedoelde eigenlijk 'ervaring met het (niet machinaal) polijsten'.  ;)

Re: Velgen polijsten?
« Reactie #6 Gepost op: 06 april 2009, 07:41 »
ahh juist ja:D

nou ja ik weet van me vorige motor dat je die pekel vlekken en niet tot nauwelijks uit krijgt.

beste oplossing is denk ik een laagje paint erover..

Groetjes
Don't Drive Faster Then Your Gardian Angel Can Fly
...Burn rubber, Not your soul...
GO FAST!!!! or go home.....
Varadero XL 1000 V 2005 Spycker Kleuren
Goldwing GL 1800 2001 (for Holiday)
ALLEEN DEBIELEN RIJDEN OP 2 WIELEN

Offline Bono

Re: Velgen polijsten?
« Reactie #7 Gepost op: 06 april 2009, 10:33 »
Ik moet ook behoorlijk aan de bak met de velgen. "Painten" doe ik niet. T.z.t. nieuwe met RVS spaken. Wat me opvalt, is dat de velg van de achterband aan de kettingzijde het minst is aangetast. Kettingvet... mooi spul... multifunctioneel... ;D Beter dan die andere troep dit ik heb gebruikt.
-- Han --

Stinger

  • Gast
Re: Velgen polijsten?
« Reactie #8 Gepost op: 06 april 2009, 18:44 »
Wat me opvalt, is dat de velg van de achterband aan de kettingzijde het minst is aangetast. Kettingvet... mooi spul... multifunctioneel... ;D Beter dan die andere troep dit ik heb gebruikt.

Klopt! Dat viel me bij de mijne ook al op..  ;D

Offline xrvtuur

Re: Velgen polijsten?
« Reactie #9 Gepost op: 07 april 2009, 00:59 »
ik ben die van mij met een staalborstel op de boormachine te lijf gegaan heb daarna de banden afgeplakt en het hele handeltje inclusief de spaken met een spuitbus zwart gespoten, moet zeggen dat het redelijk blijft zitten, af en toe eens een spuitje nieuw zwart erover, vanaf 100 meter bij 180 kmpu is het best mooi 8), maar ik ben ook wel te porren voor een paar excel velgen met rvs spaken...
Varadero SD02  2004

Offline Brutus

Re: Velgen polijsten?
« Reactie #10 Gepost op: 08 april 2009, 21:17 »
Regelmatig lees ik over mensen met twee rechter handen die nieuwe spaken (RVS) in hun wielen hebben gemonteerd. Ik heb dat ook al een tijdje op mijn lijstje staan, maar ik durf niet erg. Heeft iemand tips over hoe ik dit soort effecten kan voorkomen? (zie link)

http://www.youtube.com/watch?v=RgH1A9UBs78
Rij zo veel mogelijk door de berm.
(op de weg gebeuren de meeste ongelukken)

Offline Sounddragon

Re: Velgen polijsten?
« Reactie #11 Gepost op: 13 april 2009, 18:15 »
Klinkt heel bekend dit allemaal, ik heb het ook, en ook bij mij is het aan de ketting kant van het achterwiel het minst (zeg maar niet)... ik zal het binnenkort eens met een scotchbrite pad op de slijptol proberen, en als dat niet lukt wordt het stralen en coaten of een setje Excel velgen denk ik...
 
Overigens heb ik ze wel regelmatig ingespoten met WD40 en andere goedjes van de winter, maar dat gaat deze ellende dus niet voorkomen  :-\
 
Zou dit gezanik met een setje Excel velgen opgelost zijn dan ?? of begint vadertje pekel dan gewoon aan je dure Excel's ??
 
 

Offline 4Plugs

  • Voorheen PMF71
  • TCN Lid
  • *
  • Berichten: 775
  • Life's what you make it, live it by the day..

  • Ongelezen
    Reacties
Re: Velgen polijsten?
« Reactie #12 Gepost op: 25 april 2009, 22:10 »
Heb van Ad gehoord dat Excel velgen gewoon ZWART geanodiseerd zijn, dus feitelijk hetzelfde als Honda velgen. Echter de Excels zijn van huis uit beter bestand tegen weersinvloeden. Zal dus veeeel langer duren eer daar iets door heen vreet.
Transalp PD06 '94 - Hyperpro vering, LED achter/rem/knipperlicht/tellerverlichting, 2e set wielen met noppenbanden
Honda NX250 om mee te spelen in het zand ;D

Offline Hotel 317

Re: Velgen polijsten?
« Reactie #13 Gepost op: 26 april 2009, 01:18 »
Gewoon RVS velgen nemen, ben je gelijk van het gezeur met een zoekerig wiel af.

Exels zijn inderdaad ook geanodiseerd, maar wel van een andere alu legering als DID (7000 serie). Bij mij weten zijn ze hierdoor sterker als velg, maar in ruil daarvoor rotten ze als de pest. Daarbij zijn ze in creëerprijs dermate hoog dat ik gewoon je originele halfrotte velgen zou gebruiken als pekelvelgen. (twee wielsets, ook duur :/ )