Auteur Topic: Trillingsdempers bovenste kroonplaat  (gelezen 2168 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline PimW

Trillingsdempers bovenste kroonplaat
« Gepost op: 18 februari 2012, 11:35 »
Heeft iemand wel eens een poging gedaan de trillingsdempers in de kroonplaat te vervangen?
Ik heb op een gegeven moment heel de kroonplaat uitgewisseld omdat mijn stuurklemmen gewoon bewogen.

Ik wil alles in het sturen graag zoveel mogelijk spelingsloos  ::)

Ik weet dat ze niet los geleverd worden maar ik ga geen kroonplaat nieuw kopen. Nu wilik gewoon teflon bussen draaien en die erin persen maar bij het verwijderen van de oude rubbers stootte ik op wat "weerstand".

Nu blijkt dat Signor Honda twee bussen per klem gemonteerd heeft, met in het midden een borstje in het alu. Eruit persen werkt dus niet en om eerlijk te zijn tikken ook niet  :angel:

Ik heb nu van een van de dempers de binnenbus eruit gesloopt en overweeg een spanmal te maken om er een frees doorheen te jagen.

Maar misschien zie ik iets over het hoofd?

Offline Brombeer

Re: Trillingsdempers bovenste kroonplaat
« Reactie #1 Gepost op: 18 februari 2012, 13:03 »
Hoi Pim,

Ik ga je vraag niet kunnen beantwoorden. Ik ken het 'probleem' en ik ben er nooit mee verder gegaan.

In mijn herinnering zit dat bij een twin met een bus en 2 conische rubbers per kant, maar op de parts fiche zie ik dat niet.

Maar dat maakt niet uit. Bij een twin zit, naast de blubberconstructie van de trillingsdemper, ook een offset in de vatting. Die zorgt dat het stuur meer naar je toe staat. Ook ik wilde de rubbers vervangen door bijv.  alu maar van die offset wilde ik ook af. Ik meen dat, door die af te vlakken, het stuur meer naar voren staat. Maar dat gaat niet omdat de boringen haaks op de offset staan.

Ik meen dat dat het zelfde geval is bij een Alp, of niet? Anyway, ik gebruik hem niet meer offroad en dan heb ik al die persoonlijke tuning niet meer nodig. Dus ik ben er nooit mee verder gegaan.

Wat een baggerconstructie he!
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline robgoesdakar

Re: Trillingsdempers bovenste kroonplaat
« Reactie #2 Gepost op: 18 februari 2012, 13:48 »
Tijdens mijn Marokko trip een paar jaar geleden alweer.... (hmm, brings back nice memory's) was een dominator mee.
Die had de stuurdempers in zijn kroonplaten dusdanig versleten dat het stuur een paar cm heen en weer bewogen kon worden. Was klaarblijkelijk wel apart rijden. Uiteindelijk een dorpje een 'mechanicer' opgezocht en die kwamen met een blokje teflon aanzetten.

Na flink geploeter en (redelijk) grof geweld werden de originele stroppen eruit gehaald. Ze waren zo aan het hameren en geweldadig bezig dat we maar zijn weg gelopen, want het was een angstig gezicht.
Na wat heen en weer rennen naar de 'draaier' werden de teflon bussen op maat gemaakt. Heeft hij de rest van de rit vrolijk mee rond gereden zonder enige speling. (Denk dat ze er nu nog steeds in zitten.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline The Headless Horseman

Re: Trillingsdempers bovenste kroonplaat
« Reactie #3 Gepost op: 18 februari 2012, 14:09 »
de blubberconstructie

 ;D


Ik heb zelf niet zo'n moeite met die flexibele ophanging, maar zal wel persoonlijk zijn  :-\
De off-set vind ik trouwens ook wel waardeloos ja  :(

Enniewee Pim, jij hebt toch een F650 kroonplaat op de Alp zitten die deze 'problemen' niet kent ?

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Trillingsdempers bovenste kroonplaat
« Reactie #4 Gepost op: 18 februari 2012, 14:27 »
Het heeft allemaal voors en tegens.

De dempers zijn niet alleen voor comfort, als je valt kunnen ze voorkomen dat je stuur krom gaat bijvoorbeeld. Wat daar bagger aan is, is dat als je vaker valt, je dat klotestuur steeds recht moet zetten, als dat al lukt. Anders moet je steeds even sleutelen (spanning eraf halen). Voorts, als je flink gaat verhogen, dan is de constructie niet stijf genoeg en kun je je stuur haast bewegen zonder dat je wiel dat doet. Da's ook niet gewenst.

Bij de enduro's en de crossers wordt het door mekaar heen toegepast of niet. De ene fabrikant stopt ze er wel tussen terwijl bij de ander de stuurklemmen massief zijn of 1 op 1 vastzitten. Wat daar lekker aan is, strak sturen, ook nadat je gevallen bent. Uiteraard levert het meer risico op voor schade tijdens een valpartij. Bij flinke verhoging (met blokjes) blijft het slechts licht flexie door de rek op de veel langere bouten.

Ik prefereer de stijve constructie. Bats op je bakkes gaan  :). Opstappen en weer doorgaan! 8)



..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Trillingsdempers bovenste kroonplaat
« Reactie #5 Gepost op: 18 februari 2012, 14:39 »
Ik heb inderdaad een 650 kroonplaat gemonteerd nu en die heeft geen offset in de klemmen én nog goede rubbers  ;D

Maar ik vind het zonde om een perfect goede kroonplaat (op die klote rubbers na dan) in de kast te hebben liggen. Ik heb gister even vlug gemeten en volgens mij is de offset 15graden.

Ik kan dus een spanmal maken waarop de kroonplaat komt te zitten en vervolgens de freesbank instellen op die 15 graden, gaten opzoeken en hatseflats weg klote rubbers (of de mal onder een hoek frezen, potato-potato).
Misschien is er dan nog iemand blij mee te maken en wie weet is het wel dé oplossing want zeg nou eerlijk, we gaan toch niet kroonplaten weggooien omdat de rubbers op zijn?

Maar het heeft bepaald geen haast ofzo, ik ben gewoon begonnen en nu het niet meezit moet en zal ik het voor mekaar krijgen  ;D

Offline chaos

Re: Trillingsdempers bovenste kroonplaat
« Reactie #6 Gepost op: 18 februari 2012, 16:26 »
jaren terug op mijn alp heb ik die dingen vast gezet.
als ik het mij nog goed herinner heb ik de boel los gehaald, de ringen die iets "omgezet" zijn, vervangen door ringen die in de kroonplaat vallen. de boel weer stevig vastdraaien en weg is de speling.