Zou je eerst niet even wat metingen doen, dan weet je zeker wat
Jewel. Maar. Ik heb net de bovenkant van mn ori blok eraf getild. Daar heeft water op de zuigers gestaan en ene stond vast. Dus dat is afgeschreven, maar sowieso zet ik geen tweetonsmateriaal meer terug. En voluit reviseren moet ik toch, aan welk blok ik ook begin. Heel gedoe om toch de nokkenastandwielen eraf te krijgen als de boel niet meer draait. Maar, is eraf. Verbazend netjes. De coating op de nokkenassen bijvoorbeeld, zit er nog licht op. De bovenste zuigerveer is nog haarscherp. De voorste cylinder (de achterste zat vastgeroest) is nog bruinig en egaal te zien nog alle hoongroeven. Dat blok zat tegen 2 ton aan. Misschien beetje vertekend (en wat blasé) want ik heb dat blok onderhouden..
Straks heb je drie? blokken open liggen..
haha ja 2 toch nu al!
Niet erg, dan kan ik alle onbruikbare spul daarna eindelijk eens weggooien, in plaats van wéér naar een volgend anti-kraakadres verslepen en ik weer mn teen eraan stoot
(of al olie gietend ermee rond blijven rijden, zoals nu)
Het nu volgende slaat op mijn originele blok, dat een paar jaar geleden ergens op de A2 vastliep wegens oliegebrek (ja jongens, contradictief, sorrie..
)
Nee, niet meer moeders mooiste!
Vreemdsoortig materiaal in de voorste inlaatpoort
Kijk! Kopervet...
DIT komt nou van een blok dat nog nooit open is geweest!
(duh ik ben zelf de verkoper..)Dop #14 slipte (cylindermoer). Dus, een #13 en een vuist!
Valt niet tegen toch?
Dát dan weer wel..
Deez ziet er met krap 2 ton dan weer stukken beter uit dan die '56.000der'
(mooie egale bewerkingsgroeven, die plek als gevolg van voorliggende schade)
Ik reed indertijd ergens op de A2 tegen de 7000 rpm toen hij ineens een paar seconden lager in toeren ging lopen en vervolgens vastliep. Dan maak je wel even een zwengel met de achterkant maar de koppeling was mn reddende engel. Het olielampje bleef doorlopend branden en aan de peilstok zat geen druppel. Na een poosje op de vluchtstrook herinner ik me dat ik het toch nog geprobeerd heb. Hij startte gewoon, maar boven de 2500 toeren ging die vreselijk rammelen. Na vanavond, als in een soort 'Air Crash Investigation', weet ik ook waarom: het big-endlager van de voorste cylinder is eruit gelopen!
(vandaar ook de schade aan getoonde zuiger)
Het zal, denk ik, een combo gaan worden van de beste onderdelen van alle drie de blokken, aangevuld met nieuwe onderdelen op sleutelposities. Zo heb ik ook bijvoorbeeld mijn XR gereviseerd (uit maar liefst 4 blokken jaja!
). Moet je een beetje voor logi-quizzen, maar dat gaat mij wel aardig af
(meestal dan)Wordt vervolgd, morgen weet ik meer!