Auteur Topic: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren  (gelezen 12378 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brombeer

Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Gepost op: 20 januari 2012, 23:29 »
Eerdere originele tekst in "gezocht"

Want de mijne is opperdepop en ik wil mijn twin nog niet slopen.

Graag goedlopend nog niet helemaal versleten als het kan met carbs.

Grtz, Bromz

is hij niet te herstellen ?


ad
Hoi Ad,

Het vermogen is best aardig, maar ik doe er een liter per 500km bij. Ik ben bang het niet alleen bij schraapveren of klepseals blijft. Door de twin is het bedrag ook steeds 'keer2'.

Voor een derde van de potentiele revisiewaarde kan ik er een ander blokje onder hebben.

Groet, Harm

« Laatst bewerkt op: 26 februari 2012, 01:12 door varaderohuibje »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Motorblokje RD07wel of niet reviseren
« Reactie #1 Gepost op: 04 februari 2012, 17:05 »
Ik heb op een tip van pakfiets een blok gekocht met (naar zeggen) ruim 55.000 op de klok. Ik was al ns eerder bij de goeie man over de vloer geweest. Toevallig ook nog een vroeg RD07 blok met dubbele pickup voor dito cdi. Hoef ik geen vliegwielen over te zetten ofzo.

Voor een prikkie extra ook twee carbs erbij: 10 jaar geleden brak bij mij een mengselschroef uit en die heb ik er toen ingelijmd met kneedbaar alu. Alleen kon dat nooit meer uit mekaar en ook nooit meer de vlotterbak er van af. Na 200.000km was revisie daardoor onmogelijk. Is nu ook opgelost. Zal ze ultrasoon laten reinigen want die zijn ook inmiddels 16 jaar oud.

Overweeg nog de cylinders te lichten om te checken. Wellicht de cylinders licht hohnen en de zuigerveren vervangen, maar waarschijnlijk hoeft dat niet. Sowieso wil ik de klepzittingen even dweilen en de klepseals vervangen. Weet ik iig wat ik onder deksels heb zitten!

Allemaal, dank voor het meedenken en pakfiets, dank voor je tip. Het heeft allemaal geen vliegende haast en als ik ermee aan de gang ga post ik nog wel een fotootje.

Grtz, de Brombeer
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2012, 01:13 door varaderohuibje »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Hotel 317

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #2 Gepost op: 19 februari 2012, 17:58 »
zes klephoedjes, overmaat zuigerveren en een hoonbeurt (dus niet opboren) is qua kosten toch nog wel te overzien? of denk je dat de rest van het blok ook gaar is?
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2012, 01:13 door varaderohuibje »

Offline Brombeer

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #3 Gepost op: 19 februari 2012, 18:34 »
Hoi Hotel 317,

Ja zoiets had ik inderdaad ook bedacht. Maar goed, pakkingen e.d. Komt, alle onderdelen bij mekaar en zonder tegenslag, ergens tussen 350 en 400 euro uit.

Maar, ik heb hem nog niet open gehad. Moet tussen nu en 3 maanden wel gebeurd zijn. Ik neem hem waarschijnlijk mee naar IJsland!
« Laatst bewerkt op: 26 februari 2012, 01:13 door varaderohuibje »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #4 Gepost op: 26 februari 2012, 00:04 »
Het nu volgende hoort niet meer in de rubriek 'Gezocht' thuis, maar misschien dat het topique verplaatst wordt en dan verander ik de titel wel. Aardig als alle eerdere posts behouden blijven, toch?

Ik vond het vanmorgen niet grappig om op weg naar de Motorbeurs, in de min of meer gedwongen vorm van automobilist, in de file te staan. Dus, vanavond thuisgekomen en de zaak maar gelijk aangepakt. Op zich een klusje dat, als je de onderdelen voorhanden hebt, in een paar avondjes gebeurd kan zijn.

Blokje RD07 opgeschroefd tot op het onderblok. Ik wilde weten hoe de zuigers/cylinders en de kop eruit zagen. Gewoon, voor de weet. En uiteraard, want Brommie is soms blond, moet je sommige dingen niet willen weten.

Na lichten van de kop: Netjes. Schoon. Hooguit wat olieverbruik.


Nokkenas: de coating is eraf maar, op zich, netjes.


Tuimelaars: prima.


Nokkenas-lagers in de kop: niks mis mee.


Klep en klepzittingen: beetje olie-aanslag, maar, netjes.


Maar, de zuigers......


Ik ben niet teleurgesteld, maar ook zeker niet aangenaam verrast. In de cylinders zijn uiteraard sporen te zien, maar in beide zijn in de opgaande slag de hoongroeven bijna verdwenen. Lichte onrondheid. Honen en zuigerveren is, ben ik bang, niet voldoende meer om olieverbruik tegen te gaan  :-\.

Zuigers zijn op zich niet zo duur, maar dan ook opboren. Is met 60 euro per cylinder ook betaalbaar. Maar als de boel daarna op volle compressie gaat stampen op de rest, dan moeten ook de lagerschalen van het big-end er aan geloven. En daarmee de krukaslagers. Om die investering te beschremen, dus ook de oliepomp. En dan wordt het, opgeteld, prijzig  :(

Brommie rolt zich even in zijn hoekje op  :-X

« Laatst bewerkt op: 26 februari 2012, 01:14 door varaderohuibje »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #5 Gepost op: 26 februari 2012, 08:17 »
De zuigers  zie er niet echt slecht uit.  er is genoeg loopvlak

ik ben er van overtuigd dat een top eind revisie afdoende kan zijn om het olieverbruik fors omlaag te halen,

wat is de zuiger speling/ cylinder nu

en als je op  < ca 0.10 mm kunt komen na honen

en de lagerschalen valt tav kosten ook wel mee,

je stelling over de pomp weet je pas als je deze demonteert

wel hoop houden... je kunt het :angel:
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline chaos

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #6 Gepost op: 26 februari 2012, 09:22 »
als dit het blokje is wat een liter per 500km verbruikt, dan zou ik gewoon een top-end revisie doen. je ziet de slijtage op de zuigerveren, maar de zuiger vind ik er best nog goed uit zien. als dit het blokje van 55.000km is dan zeg ik ook, een top-end revisie en misschien andere olie gebruiken in de toekomst. ik heb goede ervaringen met motul.

Offline Brombeer

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #7 Gepost op: 26 februari 2012, 10:49 »
De getoonde foto's zijn van het blok dat ik onlangs erbij kocht. De enige referentie die je daarbij hebt is de staat van de uitgaande as. Als dit blok echt maar 55.000 heeft gelopen, is er niet echt rustig mee omgesprongen lijkt me.

Maar, ik haal niet dagelijks Twinblokken open, dus mijn mening is wat subjectief. Ik vind zelf de zuigers en cylinders op het randje van acceptabel. Ik zal de mening van mijn dealer erbij halen. Ik heb niet de apparatuur om op te meten. Misschien dat honen i.c.m. nieuwe zuigerveren, zoals Ad en chaos opperen, inderdaad volstaat.

Ik vind het niet zo'n probleem om het hele top-end te doen, maar dan had ik net zo goed mijn eigen blok er onder uit kunnen sleutelen.

Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #8 Gepost op: 26 februari 2012, 13:12 »
Ik loop even vast.

Ik probeer de moer van het primaire tandwiel op de krukas te lossen, maar het is onduidelijk welke kant op. Aan de vliegwielkant draait de krukas tegen de klok in en heeft de bout een linkse draad. Draait dus ook tegen de klok in vast. Geldt dat ook voor de bout op het primaire tandwiel (dus, vast met de klok mee en daarmee rechtse draad?

Digitaal en hardcopy WPH's schieten allebei tekort.. ???
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Pakfiets

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #9 Gepost op: 26 februari 2012, 13:19 »
Brom,

Als je de bout aan de rechterkant van de krukas bedoelt; gewoon rechtse draad.
Heb hem met m'n luchtsleutel losgedraaid, geen probleem. Vastdraaien (met momentsleutel) was lastiger....

Maarten

Offline Brombeer

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #10 Gepost op: 26 februari 2012, 16:08 »
Dankje, ik had hem al los. Logisch denken (en dan een wringijzer van een meter erop! :) )

Koppeling is netjes, slechts matig ingeslagen huis en korf.

Verder nog ontdekt:

Nette dynamospoel (een oplettend oog ziet rode draden onderin)


Dit blok is al eens gesplitst geweest..


De vierde versnelling (midden foto) is erg versleten.


Oliepomphuis is ingevreten.


..en diens rotor ook.


Linker krukaslager.


Rechter krukaslager.


Tsja...

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #11 Gepost op: 26 februari 2012, 17:12 »
ben de draad kwijt.... (vind dit soort topics gaaf!)

1e fotoserie: da's dus je 'nieuwe blok' met 55k op de klok?
2e fotoserie: da's je blok met '1 liter op de 500'?

Hoeveel km staat daarop, en kun je wat opgemeten waarden posten? Mijn zwager is nogal een pietje precies, en heeft 2 twinblokken open gehad... beiden rond de 80.000 km. (uitgaande bakassen...)
Misschien wil hij z'n mening wel geven a.d.h.v. zijn gemeten slijtage.
... was ooit lid ...

Offline PimW

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #12 Gepost op: 26 februari 2012, 17:23 »
Volgens mij allemaal van het "nieuwe" blok.

...

Erik

  • Gast
Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #13 Gepost op: 26 februari 2012, 18:34 »
Die zuiger ziet er zo op de foto niet best uit..  op het hemd is geen bewerkingsgroef meer te zien. Als dan de hoonsporen in de cilinders ook zo goed als weg zijn ben ik bang dat het de eerste overmaat gaat worden. En zo'n slijtagebeeld hoort niet bij een blok met 55000km..

Hoe staat het met de klepgeleiders/klepstelen? Oliepomp kan de vuilnisbak in, die zou ik niet meer monteren.

Een AT zuiger zit gemiddeld na +/- 80000km op ongeveer 35% van z'n grenswaarde (gemeten bij twee blokken met zekere km-stand).
Dus theoretisch zou een blok na 250000km aan de eerste overmaat toe zijn. Tegen die tijd is de rest van het blok ook wel aardig uitgewoond kan ik je verzekeren.


Offline Brombeer

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #14 Gepost op: 26 februari 2012, 18:49 »
...allemaal van het "nieuwe" blok...


Erik, ik ben het met je eens.

Ik ga d'r mn goeie zin echt niet aan verknoeien. Nog niet misschien! Vies afgetrapt prul. HONDERD55.000 km komt denk ik meer in de richting van wat deze erop heeft staan.

Ik haal het olieslurpende blok wat er nu onder zit wel eerst open (óók een kutblok, want die heeft sindsdien net 50.000 erbij gelopen). Beter nog, ik heb ook mijn eigen blok nog staan, ooit drooggelopen. Heeft wel een poosje open en bloot buiten gestaan.. Als het dan toch geld kost, dan liever mijn originele blok oppoetsen.

Daar zit tenminste bijna twee ton EIGEN avonturen op. [ook zo subjectief als de pest natuurlijk]

GVD zeg.. :'(
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #15 Gepost op: 26 februari 2012, 19:10 »
 :-\

Klote man.

Ik heb geen goede tip of suggestie behalve proberen je humeur te behouden. Kut techniek geeft geen krimp als je er boos op word  >:(
Meestal word het dan meer werk zelfs  :-X

Offline Brombeer

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #16 Gepost op: 26 februari 2012, 19:26 »
Ach nee lachend gaan we verder  :)  :-X

Weet je, ik woon voor 150 anti-kraak. Da's elke maand dik geld verdiend. Zet dat dan af tegen een keertje opgelicht worden.

Nee hoor, zo na het eten zet ik mijn originele blok op de werkbank. Sinds ik hem in een hoek zette was ik, elke keer dat ik hem moest verplaatsen omdat die hopeloos in de weg staat, stiekem benieuwd hoe die er van binnen uitziet. Ik heb hem nooit weg kunnen doen...

ga ik daar toch lekker fotootjes van posten?
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #17 Gepost op: 26 februari 2012, 19:32 »
Ik woon gratis maar ik word toch wel vrij pissig als ik voor niks geld uitgeef   :-X    ;)

On topic: ik ben wel benieuwd hoe jouw oude originele blokje er dan uitziet tov dit blok...


Offline Brombeer

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #18 Gepost op: 26 februari 2012, 19:53 »
..On topic: ik ben wel benieuwd hoe jouw oude originele blokje er dan uitziet tov dit blok...

 ;D
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Erik

  • Gast
Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #19 Gepost op: 26 februari 2012, 19:58 »
Je moet er gewoon  vanuit gaan dat een blok van bijna 20 jaar oud uitgewoond is, kan het altijd meevallen.. Zeker geen km-standen van verkopers geloven..

Ben nu bezig met opbouwen/tunen een '84er Suzuki 1135 blok (laatste luchtgekoelde 4 pitter), dat blok was voor 99,99% zeker nog nooit open geweest maar wel VEEL km's gedraaid. Alles wat dan nog bruikbaar is is meegenomen en een meevaller. Is ook wel een deel van een langdurig project  :-X

Brom, als je vragen of zo hebt, PM staat aan.

Erik

  • Gast
Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #20 Gepost op: 26 februari 2012, 20:01 »

... ik ben wel benieuwd hoe jouw oude originele blokje er dan uitziet tov dit blok...

Denk hetzelfde.. die 55000km zou ook zomaar 255000 kunnen zijn  ::)

Offline Brombeer

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #21 Gepost op: 26 februari 2012, 20:07 »
..Zeker geen km-standen van verkopers geloven..

Is zo. En je kunt er niet in kijken.

..Brom, als je vragen of zo hebt, PM staat aan..

Dank je indien nodig maak ik daar graag gebruik van  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline The Headless Horseman

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #22 Gepost op: 26 februari 2012, 20:19 »
Heb je die prak nou nóg niet op Brom  :-\  Ik wil méér foto's  ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #23 Gepost op: 26 februari 2012, 20:40 »
Komt eraan Headless, ik ga NU mijn Oz-Overland blok (van de foto's in Mooiste Clubmotorfoto's) uit mekaar halen.

Daar kleven zoveel mooie verhalen aan..;)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Erik

  • Gast
Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #24 Gepost op: 26 februari 2012, 20:55 »
Zou je eerst niet even wat metingen doen, dan weet je zeker wat  8)

Straks heb je drie? blokken open liggen..  ;)

Offline Biker000

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #25 Gepost op: 26 februari 2012, 22:12 »
Die opengewerkte blokken sta ik ook altijd met bewondering naar (en in) te gluren. ;D

En aangezien al die andere clubjes het ook hebben, lijkt het me tijd dat te overtreffen. "Ons" blok is immers veruit het mooiste  :-* ;D

Op de topic motorbeurs Utrecht werd over bovenstaande gesproken.
Dan toch noch een bestemming voor het oude blok. :)
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Brombeer

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #26 Gepost op: 26 februari 2012, 23:50 »
Zou je eerst niet even wat metingen doen, dan weet je zeker wat  8)

Jewel. Maar. Ik heb net de bovenkant van mn ori blok eraf getild. Daar heeft water op de zuigers gestaan en ene stond vast. Dus dat is afgeschreven, maar sowieso zet ik geen tweetonsmateriaal meer terug. En voluit reviseren moet ik toch, aan welk blok ik ook begin. Heel gedoe om toch de nokkenastandwielen eraf te krijgen als de boel niet meer draait. Maar, is eraf. Verbazend netjes. De coating op de nokkenassen bijvoorbeeld, zit er nog licht op. De bovenste zuigerveer is nog haarscherp. De voorste cylinder (de achterste zat vastgeroest) is nog bruinig en egaal te zien nog alle hoongroeven. Dat blok zat tegen 2 ton aan. Misschien beetje vertekend (en wat blasé) want ik heb dat blok onderhouden.. :angel:

Straks heb je drie? blokken open liggen..  ;)

haha ja 2 toch nu al!  :-X

Niet erg, dan kan ik alle onbruikbare spul daarna eindelijk eens weggooien, in plaats van wéér naar een volgend anti-kraakadres verslepen en ik weer mn teen eraan stoot  ??? (of al olie gietend ermee rond blijven rijden, zoals nu)


Het nu volgende slaat op mijn originele blok, dat een paar jaar geleden ergens op de A2 vastliep wegens oliegebrek (ja jongens, contradictief, sorrie.. :) )

Nee, niet meer moeders mooiste! :-X


Vreemdsoortig materiaal in de voorste inlaatpoort  ???


Kijk! Kopervet... :)


DIT komt nou van een blok dat nog nooit open is geweest!  ;)
(duh ik ben zelf de verkoper..)


Dop #14 slipte (cylindermoer). Dus, een #13 en een vuist!  :angel:


Valt niet tegen toch?


Dát dan weer wel.. :-X


Deez ziet er met krap 2 ton dan weer stukken beter uit dan die '56.000der' :)
(mooie egale bewerkingsgroeven, die plek als gevolg van voorliggende schade)



Ik reed indertijd ergens op de A2 tegen de 7000 rpm toen hij ineens een paar seconden lager in toeren ging lopen en vervolgens vastliep. Dan maak je wel even een zwengel met de achterkant maar de koppeling was mn reddende engel. Het olielampje bleef doorlopend branden en aan de peilstok zat geen druppel. Na een poosje op de vluchtstrook herinner ik me dat ik het toch nog geprobeerd heb. Hij startte gewoon, maar boven de 2500 toeren ging die vreselijk rammelen. Na vanavond, als in een soort 'Air Crash Investigation', weet ik ook waarom: het big-endlager van de voorste cylinder is eruit gelopen! :) (vandaar ook de schade aan getoonde zuiger)

Het zal, denk ik, een combo gaan worden van de beste onderdelen van alle drie de blokken, aangevuld met nieuwe onderdelen op sleutelposities. Zo heb ik ook bijvoorbeeld mijn XR gereviseerd (uit maar liefst 4 blokken jaja! ???). Moet je een beetje voor logi-quizzen, maar dat gaat mij wel aardig af (meestal dan)


Wordt vervolgd, morgen weet ik meer! ;)
« Laatst bewerkt op: 27 februari 2012, 10:41 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #27 Gepost op: 27 februari 2012, 10:37 »
Hoi,

Ik heb er letterlijk een nachtje over geslapen. En ik zet het projectje heel even in de koelkast.

Want, initiele uitgangspunt was, ik wil mijn ouwe Twin nog niet slopen want ergens ben ik vergroeid met dat ding. Ik heb al eerder een ander blok eronder gesleuteld en die heeft het maar krap 50.000 volgehouden. Dat blok heb ik er toen ongezien zo onder gesleuteld en de 'inrijkilometers' waren naar Tarifa op weg naar Marokko. Toen had ik met die al problemen met de olievoorziening.

Nu koop ik weer een ander blok en die blijkt er nog slechter aan toe te zijn dan mijn eigen originele blok dat vastliep en al heeeel veel kilometers op de klok had staan. Is maar goed ook dat ik deze besloot hem open te maken voor een kijkje. En hoe ik ook wend of keer, ik kijk, inclusief de aanschaf van dit laatste blok, tegen zomaar 1500 euro aan. En dan heb ik nog steeds die ouwe trouwe twin. Maar ook niks méér.

Ik kan ook afscheid nemen. Hij rijdt nog, zitten lekkere accessoires op. Heeft nog een restwaarde. Revisiegeld in de knip houden en wat bijleggen op iets anders.

Koelkast dus..  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Marcel T

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #28 Gepost op: 27 februari 2012, 10:43 »
Dit is balen Brombeer...

Hoe lang kan je na een 1500 euro revisie ongeveer rondrijden?
Voor een andere twin betaal je al snel 3k-4k euro.
Of gaat het een KTM (of zoiets) worden?

Ik hoop wel dat je een beetje forse koelkastcel hebt  ;)
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline N!ek

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #29 Gepost op: 28 februari 2012, 16:34 »
Ik heb er letterlijk een nachtje over geslapen. En ik zet het projectje heel even in de koelkast.

Het lijkt me onhandig, al die spullen in de koelkast. Daarom adviseer ik gewoon door te gaan met het project en veel foto's te maken van de opengewerkte blokken (en deze foto's natuurlijk hier posten)  ;D