Techniek > Honda Africa Twin

Motorblokje RD07 wel of niet reviseren

(1/8) > >>

Brombeer:
Eerdere originele tekst in "gezocht"


--- Citaat van: Brombeer op 20 januari 2012, 22:21 ---Want de mijne is opperdepop en ik wil mijn twin nog niet slopen.

Graag goedlopend nog niet helemaal versleten als het kan met carbs.

Grtz, Bromz

--- Einde van citaat ---


--- Citaat van: Ad Mies op 20 januari 2012, 22:33 --- is hij niet te herstellen ?


ad

--- Einde van citaat ---
Hoi Ad,

Het vermogen is best aardig, maar ik doe er een liter per 500km bij. Ik ben bang het niet alleen bij schraapveren of klepseals blijft. Door de twin is het bedrag ook steeds 'keer2'.

Voor een derde van de potentiele revisiewaarde kan ik er een ander blokje onder hebben.

Groet, Harm

Brombeer:
Ik heb op een tip van pakfiets een blok gekocht met (naar zeggen) ruim 55.000 op de klok. Ik was al ns eerder bij de goeie man over de vloer geweest. Toevallig ook nog een vroeg RD07 blok met dubbele pickup voor dito cdi. Hoef ik geen vliegwielen over te zetten ofzo.

Voor een prikkie extra ook twee carbs erbij: 10 jaar geleden brak bij mij een mengselschroef uit en die heb ik er toen ingelijmd met kneedbaar alu. Alleen kon dat nooit meer uit mekaar en ook nooit meer de vlotterbak er van af. Na 200.000km was revisie daardoor onmogelijk. Is nu ook opgelost. Zal ze ultrasoon laten reinigen want die zijn ook inmiddels 16 jaar oud.

Overweeg nog de cylinders te lichten om te checken. Wellicht de cylinders licht hohnen en de zuigerveren vervangen, maar waarschijnlijk hoeft dat niet. Sowieso wil ik de klepzittingen even dweilen en de klepseals vervangen. Weet ik iig wat ik onder deksels heb zitten!

Allemaal, dank voor het meedenken en pakfiets, dank voor je tip. Het heeft allemaal geen vliegende haast en als ik ermee aan de gang ga post ik nog wel een fotootje.

Grtz, de Brombeer

Hotel 317:
zes klephoedjes, overmaat zuigerveren en een hoonbeurt (dus niet opboren) is qua kosten toch nog wel te overzien? of denk je dat de rest van het blok ook gaar is?

Brombeer:
Hoi Hotel 317,

Ja zoiets had ik inderdaad ook bedacht. Maar goed, pakkingen e.d. Komt, alle onderdelen bij mekaar en zonder tegenslag, ergens tussen 350 en 400 euro uit.

Maar, ik heb hem nog niet open gehad. Moet tussen nu en 3 maanden wel gebeurd zijn. Ik neem hem waarschijnlijk mee naar IJsland!

Brombeer:
Het nu volgende hoort niet meer in de rubriek 'Gezocht' thuis, maar misschien dat het topique verplaatst wordt en dan verander ik de titel wel. Aardig als alle eerdere posts behouden blijven, toch?

Ik vond het vanmorgen niet grappig om op weg naar de Motorbeurs, in de min of meer gedwongen vorm van automobilist, in de file te staan. Dus, vanavond thuisgekomen en de zaak maar gelijk aangepakt. Op zich een klusje dat, als je de onderdelen voorhanden hebt, in een paar avondjes gebeurd kan zijn.

Blokje RD07 opgeschroefd tot op het onderblok. Ik wilde weten hoe de zuigers/cylinders en de kop eruit zagen. Gewoon, voor de weet. En uiteraard, want Brommie is soms blond, moet je sommige dingen niet willen weten.

Na lichten van de kop: Netjes. Schoon. Hooguit wat olieverbruik.


Nokkenas: de coating is eraf maar, op zich, netjes.


Tuimelaars: prima.


Nokkenas-lagers in de kop: niks mis mee.


Klep en klepzittingen: beetje olie-aanslag, maar, netjes.


Maar, de zuigers......


Ik ben niet teleurgesteld, maar ook zeker niet aangenaam verrast. In de cylinders zijn uiteraard sporen te zien, maar in beide zijn in de opgaande slag de hoongroeven bijna verdwenen. Lichte onrondheid. Honen en zuigerveren is, ben ik bang, niet voldoende meer om olieverbruik tegen te gaan  :-\.

Zuigers zijn op zich niet zo duur, maar dan ook opboren. Is met 60 euro per cylinder ook betaalbaar. Maar als de boel daarna op volle compressie gaat stampen op de rest, dan moeten ook de lagerschalen van het big-end er aan geloven. En daarmee de krukaslagers. Om die investering te beschremen, dus ook de oliepomp. En dan wordt het, opgeteld, prijzig  :(

Brommie rolt zich even in zijn hoekje op  :-X

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View