Auteur Topic: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren  (gelezen 12380 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline daandus

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #30 Gepost op: 28 februari 2012, 17:34 »
by the way, als je zoveel blokken open hebt en een flink deel weggooit, heb je toevallig ook dat aftapboutje van de vlotterbakken over? Zoek d'r eentje.... ;-)
... was ooit lid ...

Offline Hotel 317

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #31 Gepost op: 01 maart 2012, 21:51 »
Wat voor gekkigheid is dit nou weer? eerst twee blokken uit elkaar trekken en vervolgens alles in een doos wegzetten?

Het is mij niet duidelijk waar die 1500 euro die je hebt uitgegeven, nu in zit, maar maak eens een duidelijk plan:

1. Onderblok open, 4e versnelling vervangen(€170), oliepomp(€150) vervangen,
Eventueel: big-end lagerschalen meten / vervangen. van kogellagers, de lagernummers opschrijven en deze bij SKF halen (scheelt). Uitgaande as(€120) moet je zelf beslissen.
Nieuw neutraalsensortje(€16) (mijne was kaput voor de 80 000 KM).

Som van bovenstaande onderdelen is c.a. 416 euro, plus kogellagers (neem  €100), en een pakkingset (wederom: €100, geen zin om het op te zoeken) en je zit op iets minder dan 650 euro voor een royaal gereviseerd onderblok. Wanneer je een uitgaande as, 4e versnelling en oliepomp van een andere fiets kunt kannibaliseren ben je aanmerkelijk goedkoper uit. De neutraalsensor kun je gewoon vanaf de buitenkant bereiken en misschien haalt de jouwe de ton wel?

Dan kun je dat onderblok inspuiten met olie en onder de glazen koffietafel schuiven (niet buiten). en wachten totdat je er financieel weer tegenaan kunt voor het bovenblok, daar zal Ad je vast mee willen helpen.

Kleine disclaimer: Ik lepel deze te vervangen onderdelen even uit m'n hoofd op, als ik iets vergeten ben, mag men mij gerust corrigeren. ;)

Offline Brombeer

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #32 Gepost op: 02 maart 2012, 22:10 »
Hoi Hotel,

Ik heb al 2 keer eerder 3 ruggen uitgegegeven aan opknapbeurten. Da's één.

Ik heb geen 1500 euro uitgegegeven, maar 600, aan één van de blokken die open ligt. En die feitelijk onbruikbaar is: teveel slijtageschade, aan alles zo'n beetje.

Met jouw onderblokrevisie zit ik al tegen 1300 euro incl. aanschaf eerstgeopende (gare) blok. Maar dan moet ik nog opboren, overmaat zuigers, top-end pakkingen, koelvloeistof en olie. De small-ends zijn verder versleten als mijn eigen 2-tonsblok (de 2e die ik opende) en daarvan is één drijfstang bij het big-end beschadigd. Ik zomaar tegen nu 17-1800 euro aan. Dan nog de carbs ultra-soonen en gasnaalden/buizen vervangen. Da's twee.

(de netto revisie van mijn XR-blok was ruim 1400. En da's maar een éénpitter).

Dat ik van die drie blokken met wat nieuwe onderdelen een heul fatsoenlijk blok weer bij mekaar kan sleutelen, staat buiten kijf. Maar, ook een kwestie van tijd en kosten. Die ik al 2 keer eerder deed. Ik heb niet voor niks nog een hele dikke Twin staan. [met een knatsjversleten blok, dat wel]

Misschien wordt het daarom wel tijd voor wat anders nu..

NB, ik ben overigens wel benieuwd langs welke omzwervingen dat kutblok nou vandaan komt. Zal ik het motornummer eens posten?? Of het iemand bekend voorkomt? :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #33 Gepost op: 03 maart 2012, 11:15 »
..heb je toevallig ook dat aftapboutje van de vlotterbakken over? Zoek d'r eentje.... ;-)

Sorry Daan, maar dan zit ik zelf ik met een incomplete carb. Da's toch wat anders dan een zwaar beschadigde krukas die naar oud ijzer gaat.

Bij CMSnl zie ik hem niet los staan (maar mijn partsfiche plug-in werkt niet) maar waarom laat je een thuisblijver niet even met ze bellen. Moeten ze toch wel aan kunnen komen en kost zeker de wereld niet.

Goeie reis, Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Hotel 317

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #34 Gepost op: 04 maart 2012, 19:30 »
Hoi Hotel,

Ik heb al 2 keer eerder 3 ruggen uitgegegeven aan opknapbeurten. Da's één.

Ik heb geen 1500 euro uitgegegeven, maar 600, aan één van de blokken die open ligt. En die feitelijk onbruikbaar is: teveel slijtageschade, aan alles zo'n beetje.

Met jouw onderblokrevisie zit ik al tegen 1300 euro incl. aanschaf eerstgeopende (gare) blok. Maar dan moet ik nog opboren, overmaat zuigers, top-end pakkingen, koelvloeistof en olie. De small-ends zijn verder versleten als mijn eigen 2-tonsblok (de 2e die ik opende) en daarvan is één drijfstang bij het big-end beschadigd. Ik zomaar tegen nu 17-1800 euro aan. Dan nog de carbs ultra-soonen en gasnaalden/buizen vervangen. Da's twee.

(de netto revisie van mijn XR-blok was ruim 1400. En da's maar een éénpitter).

Dat ik van die drie blokken met wat nieuwe onderdelen een heul fatsoenlijk blok weer bij mekaar kan sleutelen, staat buiten kijf. Maar, ook een kwestie van tijd en kosten. Die ik al 2 keer eerder deed. Ik heb niet voor niks nog een hele dikke Twin staan. [met een knatsjversleten blok, dat wel]

Misschien wordt het daarom wel tijd voor wat anders nu..

NB, ik ben overigens wel benieuwd langs welke omzwervingen dat kutblok nou vandaan komt. Zal ik het motornummer eens posten?? Of het iemand bekend voorkomt? :)

Ik begrijp je probleem, ik heb in 2011 voor hetzelfde dilemma gestaan met de versnellingsbak van mijn auto.
Toen dat voorbij was, de tussenbak van dezelfde auto!

Ik heb uiteindelijk doorgezet en heb accessoires van de auto (set RVS bullbars) moeten ruilen tegen lagers van de tussenbak, omdat ik echt platzak was.

Resultaat is een auto met werkende,maar slecht schakelende 5-bak en een uitstekende tussenbak - achteraf gezien was ik waarschijnlijk beter af geweest met een tweedehands 5-bak, maar nu weet ik in ieder geval wat ik heb, en dat geeft mij in ieder geval, veel peace of mind.

Tweedehands voertuigen en blokken kopen is gewoon Russisch roulette spelen; Makkelijk verdient zolang het goed gaat, als het mis gaat schiet (haha!) je er niets mee op.

Kosrtgezegt: je 600 euro kun je in de vuilnisbak flikkeren, de keuze is aan jou of je nu uitgespeeld bent, of door wil en kan gaan.

Offline Waffie

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #35 Gepost op: 05 maart 2012, 13:32 »
 het verstand zegt dat een major reparatie  van het motorblok aan een twin (of welke honda dan ook )  op leeftijd gewoon niet verstandig is.. de kosten baten verhouding is totaal zoek.

dit komt dan vooral door Hoge Onkosten Na Dure Aaanschaf gedachte

het gevoel zegt vaak iets anders....
dergelijke keuzes moet je eigenlijk overlaten aan een Niet liefhebber die niet motor wilt rijden

ik heb er ook moeite mee ;) al rij ik wel een transalp XL 600 V.... naar het schijnt een stuk betrouwbaarder dan een africa twin...
maar nog niet iedereen is daar achter..
« Laatst bewerkt op: 25 mei 2012, 00:30 door Ad Mies »
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline hoofdweg 79

Re: Motorblokje RD07 wel of niet reviseren
« Reactie #36 Gepost op: 24 mei 2012, 21:06 »
Of gewoon een blok op eBay kopen soms heb je mazzel, ik heb ooit een blok gekocht voor 220 euro. En die diet het perfect ;D maar goed das gewoon mazzel twin is altijd de moeite waard. Glimlach op gezicht met rijden is onbetaalbaar  :angel: