Auteur Topic: Discrepantie tankinhoud  (gelezen 4252 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline R3dw0lF

Discrepantie tankinhoud
« Gepost op: 27 februari 2012, 13:00 »
Dag iedereen

Ik ben sinds kort de trotse eigenaar van een Transalp uit 2002  8) ik rij in België met een L rond en probeer eerst wat ervaring op te doen vooraleer ik mijn volleerd rijbewijs zal trachten te behalen.

Ik heb gemerkt dat mijn transalp al 'leeg' is na een kleine 200km en als ik deze dan terug voltank is het slechts +/- 12 liter maar ik meen te hebben begrepen dat de volledige tankinhoud +/- 17 liter was... iemand enig idee wat er met die 5 liter gebeurd is? moet ik hiervoor iets inschakelen/uitschakelen vooraleer ik dat kan doen of gewoon blijven doorrijden?

Zou iemand ook een gewoon gebruikershandleiding hebben voor mijn model... digitaal of in papier maakt me niet uit  :angel:

bedankt voor de tips!

Offline Oldtimer

Re: Discrepantie tankinhoud
« Reactie #1 Gepost op: 27 februari 2012, 13:04 »
Citaat
Ik heb gemerkt dat mijn transalp al 'leeg' is na een kleine 200km

Open deur, maar hoe merk je dat dan ????


http://www.motorbikes.be/nl/Honda_XL_650_V_Transalp_2002.aspx

hier maar eens even kijken.
Tank is zelfs 19 liter.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline R3dw0lF

Re: Discrepantie tankinhoud
« Reactie #2 Gepost op: 27 februari 2012, 13:08 »
Ik heb nog de goeie gewoonte van als het pijltje in't rood of eronder staat te concluderen dat hij (bijna) 'leeg' is en dan ook naar het tankstation te rijden ;-)


Offline Oldtimer

Re: Discrepantie tankinhoud
« Reactie #3 Gepost op: 27 februari 2012, 13:13 »
Ik zou in dat geval eens kijken hoever je werkelijk komt met de volle tank.

Zelf heb ik geen 650, maar gaat er een lampje branden als hij op "reserve "gaat?
Volgens de specs heeft hij 3 liter reserve aan boord, genoeg dus voor dik 50 km

Ik meen ook te weten dat er soms problemen zijn met deze benzine meters ( loslaten van de drijver oid.)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline gert

Re: Discrepantie tankinhoud
« Reactie #4 Gepost op: 27 februari 2012, 13:37 »
onze alpjes rijden tussen de 250 en 280 km (afhankelijk rijstijl) voor dat de meter bij het eerste rode streepje staat.
bij het tanken gaat er dan meestal zo,n 15 liter in.
hou er ook rekening mee dat de eerste 150km de wijzer niet uit zijn hoekje 'vol' zal komen, daarna gaat het redelijk snel naar beneden.
200 km en maar 12 liter is wel erg weinig als de meter dan al aangeeft leeg te zijn dan klopt er iets niet.

gr, Gert ;D
Mocht ik ooit wijs worden ,dan word mijn vrouw gek van vreugde.

half bezopen is gebrek aan doorzettings vermogen

Offline nr 52

Re: Discrepantie tankinhoud
« Reactie #5 Gepost op: 27 februari 2012, 16:34 »
ik tank meestal rond de 300 km. gaat er zo'n 17 liter in. de benzine meter beweegt dan al niet meer.
Alleen bij koud weer tank ik iets eerder vanwege het hogere verbruik door de handvatverwarming.
ik heb het 2005 model en die is vrijwel hetzelfde. ( rij ca 1 op 18 )
Inderdaad gewoon proberen verder te rijden dus.
Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Offline Biker000

Re: Discrepantie tankinhoud
« Reactie #6 Gepost op: 27 februari 2012, 17:40 »
Lekker, gisteren stil komen te staan dagteller stond niet hoog.
Tank normaal tussen 250 en 280 km ca 17 liter. (1:16.5)
Probleem was dat de accu vervangen is en de dagteller dus op nul stond  :o duh :o
Maar goed 5 liter in een tankje en toen naar de pomp gereden en er 19 liter bij gedaan.
Voor de oplettende dus 24 liter zou in theorie dus goed moeten zijn voor 280 : 17 x 24 = 395 km
En dat lijkt me weer niet te kloppen.
Waar gaat dit mis? :-[
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Marcel T

Re: Discrepantie tankinhoud
« Reactie #7 Gepost op: 27 februari 2012, 17:43 »
Hoezo lijkt niet te kloppen, heb je dat getest? Misschien kan je wel bijna 400km (of 350 bij 1 op 14.7) rijden maar doe je dat niet omdat je verstandig met je tijd bent?
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Bono

Re: Discrepantie tankinhoud
« Reactie #8 Gepost op: 27 februari 2012, 20:09 »
Ik rij altijd met de reservekraan open (Twin). Ik rij hem nooit droog. Ik had aanvankelijk mijn tankpunt op 300 km. Al gauw bleek dit erg "vroeg" en heb het verlegd naar 350-375 km.
 
En... Ik denk dus echt vol. Als de pomp afslaat, laat ik het niveau zakken en tank hierna weer bij. Ik herhaal dit een aantal keren en je staat verstelt wat er dan nog bij kan. Echt een volle tank dus.
Hoe exact opgegeven inhoudsmaten van de tanks zijn, weet ik niet. Ik weet wel (via diverse forumverhalen) dat er verschillen worden geconstateerd bij onze clubmotoren.
-- Han --

Offline Two Plugs

Re: Discrepantie tankinhoud
« Reactie #9 Gepost op: 27 februari 2012, 21:31 »
Niet alle tankzuilen zijn proper afgesteld of ge-ijkt. 18 afgemeten liters aan de tankzuil hoeven dus géén 18 liter te zijn - of andersom (wat me economisch slimmer lijkt van een tankstation houder... ;) )

Volgens 'het boekje' zeult de Dero 25L met zich mee. In Duitsland al eens 27 liter getankt (ik reed overigens al wel heel lang met het beruchte gele lampje in het dashboard rond... ;) ) wat me overigens nog nooit weer ergens gelukt is.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Oldtimer

Re: Discrepantie tankinhoud
« Reactie #10 Gepost op: 27 februari 2012, 21:36 »
Citaat
overigens nog nooit weer ergens gelukt is

Gewoon .............................lampje stuk  >:D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline The Headless Horseman

Re: Discrepantie tankinhoud
« Reactie #11 Gepost op: 27 februari 2012, 21:42 »
Een 650 Alp heeft toch ook gewoon een benzinekraan met "ON" en "RES" er op, of sla ik de plank mis  :-\

Rij eens door tot je de kraan op RES moet zetten en kijk dan nóg eens hoeveel er bij kan. Vervolgens de dagteller op nul en dan weer herhalen. Na een aantal keren weet je heus wel hoe ver je door kunt rijden op de RES stand.
Ik denk dat je met 18ltr. bruikbare inhoud een aardig eind bent met de 650, wat David al meld.

Tankmeters zijn leuke gadgets, maar je hebt er in de praktijk niet veel aan  ::)

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Hotel 317

Re: Discrepantie tankinhoud
« Reactie #12 Gepost op: 28 februari 2012, 00:30 »
hier nog 1 (RD04)

Ik rij naar een vriend toe op m'n eerste reserve (geel lampje = <8 liter) , parkeer hem, stap op, rij weg , gaat het rode lampje branden (<4 liter) , maar niet de gele?!  die kwam er pas veel later bij... :/

Offline Waffie

Re: Discrepantie tankinhoud
« Reactie #13 Gepost op: 28 februari 2012, 01:43 »
iedere (brandstof)tank mag nooit een 100 % vulling bevatten omdat d an de vloeistof niet uit kan zetten er er een druk kan ontstaan in de tank

ook heeft de buiten temp invloed en de temp van de brandstof zelf (die verdampt ook og vrij snel)

vol is dus niet altijd vol

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline nr 52

Re: Discrepantie tankinhoud
« Reactie #14 Gepost op: 28 februari 2012, 12:11 »
Even antwoord op de vraag of de ALP een benzinekraan heeft: nee, de 650 modellen niet. althans, ja natuurlijk wel, maar zonder knopjes om hem op normaal, dicht of reserve te zetten. Gewoon een vacuumklep die de kraan open trekt als er wordt gestart.
Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Offline N!ek

Re: Discrepantie tankinhoud
« Reactie #15 Gepost op: 28 februari 2012, 12:41 »
Niet alle tankzuilen zijn proper afgesteld of ge-ijkt.
Interessant, voor zover ik weet zijn hier in Nederland wetten voor (Metrologiewet en de oude Ijkwet) en zie ik, in Nederland, ook altijd stickers van van het Nederlands Meetinstituut op de pomp zelf staan.

Ik ben erg benieuwd hoe jij tot die uitspraak komt.

(ik ga er gemakshalve even vanuit dat je niet doelt op dit soort tankstations)


Offline Two Plugs

Re: Discrepantie tankinhoud
« Reactie #16 Gepost op: 28 februari 2012, 15:06 »
DUITS Tankstation, N!ek. Lezen!  ;)
En dacht je nu echt dat iedere NL tankstation zich aan de ijkwet houdt?
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline N!ek

Re: Discrepantie tankinhoud
« Reactie #17 Gepost op: 28 februari 2012, 16:00 »
En dacht je nu echt dat iedere NL tankstation zich aan de ijkwet houdt?
Misschien bijzonder naïef van mij maar ik denk het eigenlijk wel.
Net als dat ik denk dat ieder Duits tankstation dat ook doet.

Al zal dat in het laatste geval niet de Nederlandse Ijkwet/Metrologiewet zijn.  :P

In Nederland wordt toezicht gehouden op naleving van die wet door het Nederlands Meetinstituut (of beter: Verispect)

Offline Goobi

Re: Discrepantie tankinhoud
« Reactie #18 Gepost op: 29 februari 2012, 15:09 »
Even antwoord op de vraag of de ALP een benzinekraan heeft: nee, de 650 modellen niet. althans, ja natuurlijk wel, maar zonder knopjes om hem op normaal, dicht of reserve te zetten. Gewoon een vacuumklep die de kraan open trekt als er wordt gestart.

Klopt. De Alp 650 heeft geen benzinekraan of andere waarschuwing dat je aan het eind van je tank raakt. Kwestie van de dagteller en de tamelijk onnauwkeurige benzinemeter in de gaten houden. Na ruim 300 km staat die al dik in het rood en moet ik echt gaan tanken. Toch gaat er dan zelden meer dan 16 liter in dus er is nog wat speling.
 
 
XL 700 V Transalp (2008, blue)

Bert-Jan

  • Gast
Re: Discrepantie tankinhoud
« Reactie #19 Gepost op: 11 maart 2012, 06:43 »
Ik heb op mijn TA hetzelfde als de TS omschrijft (650, 2003 model). Als de meter zo laag staat dat hij niet lager kan (echt voorbij het rood op het absolute nulpunt) staat mijn dagteller eigenlijk nooit boven 220km.

In de praktijk tank ik rond de 300 op de teller. Metertje lijkt vrij nutteloos, ben wel voornemens het eens te gaan bekijken (vlotterverhaal).

Offline frankie

Re: Discrepantie tankinhoud
« Reactie #20 Gepost op: 11 maart 2012, 09:32 »
Nederlandse en Duitse pompen moeten jaarlijks geijkt worden.
Of ze dat wel of niet doen ........mag je zelf checken op de ijksticker die verplicht op de pomp zit !!!
Hierop staat de datum van de laatste ijking.
Als die een paar jaar oud is weet je genoeg
(kan trouwens ook in je voordeel uitpakken als de pomp meer levert dan de meter aangeeft  ;))

In Nederland is het bedrijf Hammer verantwoordelijk voor het ijken van de pomp.
Heb ze het regelmatig zien doen.
Groet
Frankie
"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Offline Lathum Uit

Re: Discrepantie tankinhoud
« Reactie #21 Gepost op: 14 juli 2012, 16:27 »
Regelmatig billen knijpen wanneer de naald naar de Empty schiet...
Meestal tankt Lathum Uit zo'n 16 liter, doch eenmaal 18.94 liter getankt....
Dit was tot nu toe het spannendste moment in het verkeer met mijn witte TA650 uit 2005 :-)
Mijn benzine verbruik schommelt nogal. Het verschil zit'm tussen snelweg en landweg.
Tijdens de STO rit 2012 was mijn verbruik 1:22.
Deze week reed ik (knallen) vanuit Gent (B) naar Lathum en was mijn verbruik 1:15.