Algemeen > Algemene discussie

Rugoefeningen

(1/4) > >>

a2i2:
Hoi,

Ik vraag me af of er bewezen oefeningen bestaan ter versterking van de rug voor motorrijders. Ik zou graag een tour willen maken de komende maanden, maar wil me voorbereiden om mijn rugspieren te versterken. Ik krijg namelijk onderrugpijn bij lang rijden.

Alvast bedankt !
a2i2

HPoskam:
Het klinkt een beetje tegenstijdig, maar train de buikspieren.
 
Dit helpt een hoop om rugklachten te voorkomen.

GJ.:
Is echt waar :) :)

Marcel T:
Buikspieren ja, maar vergeet ook zeker de rugspieren niet. Hele massa's mensen (een tsunami  ;)) trainen alleen hun buikspieren en vergeten de rugspieren die zeer zeker getraind moeten worden!

Rugspieroefeningen hebben vele moeilijkheidsgraden en niveau's. Beginnend met op je buik liggend proberen je hoofd en schouders van de grond te tillen (een dikke buik onprettig zijn bij deze oefening) via allerlei coordinatieoefeningen tot het niveau waarop je een halterstang met met 100+ kg in je nek doet en heupbuigingen uitvoert.

Je merkt dat het alle kanten op kan.
Als je op het www geen info kan vinden/weten welke info je moet gebruiken dan zou ik bij jou in de buurt eens gaan kijken naar een fysiotherapeut die groepstrainingen geeft (en als het niet anders kan een goede sportschool proberen te vinden).

Succes!

Peter_Winsum:
Ook ik heb al eens een operatie aan mijn rugwervels moeten ondergaan en heb revalidatie en oefeningen gehad die voor mij van toepassing waren. Die kunnen voor jou juist extra klachten opleveren. Voor hetzelfde geld heb je niet echt rugklachten, maar is het gewoon spierpijn door een houding die je anders nooit hebt. In zo'n geval kun je met gerichte oefeningen je spieren trainen en gaat de spierpijn over. Voor hetzelfde geld heb je een verkeerde houding. Dan kun je oefenen wat je wilt en zullen de klachten alleen maar erger worden.

Zijn twee goede en gezonde opties voor:
1. Goede sportschool zoeken waar een fysiotherapeut aan verbonden is die een goed oefening programma voor en met je maakt.
2. Ga eens voor een gesprekje naar een fysiotherapeut. De meeste zorgverzekeraars hebben de eerste 18 of 19 behandelingen in de aanvullende verzekering zitten en daar mag je zonder doorverwijzing van de huisarts naartoe.

Het aanvaarden van welbedoelde adviezen van anderen zou ik niet doen. Iedereen heeft andere 'klachten' die een eigen aanpak vragen. Er rijdt een aantal mensen binnen de club rond met flinke verbouwingen aan hun rug en ik denk dat die het allemaal met me eens zullen zijn dat je vooral niet zelf moet gaan 'dokteren' en tijdig professionele kundige hulp moet zoeken. Negeer het niet en onderschat het vooral ook niet wanneer je klachten hebt. Hoe klein ook, neem het altijd serieus.


Marcel T was me al voor zie ik, maar komt op hetzelfde neer  :) .

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View