Techniek > Honda Africa Twin

Toerentallen

(1/3) > >>

hubris:
Sinds begin oktober 2011 rijd ik rond op mijn Africa Twin uit 1992. Met name de laatste tijd vallen me een aantal dingetjes op. Een daarvan heeft te maken met het toerental.

Daarom vraag ik me af welke toerentallen jullie grofweg halen. Een overzichtje van mijn eigen waarden (om en nabij).

Stationair: 1500 toeren bij koele motor, oplopend naar 2100 toeren bij een hete motor (net voor fan aan gaat).
50 km/u 3e versnelling:  Stationair1200-1500 toeren bij koele motor oplopend naar 2100 toeren bij een hete motor (net voor fan aan gaat)50 km/u, 3e versnelling3200 toeren80 km/u, 5e versnelling3600 toerenKomt dit een beetje overeen met jullie ervaringen?

En wat kan het (sterk) oplopende toerental bij het warmer worden van de motor verklaren?

Alvast bedankt voor het mee denken!

Bono:
Ik heb even voor je opgelet vanochtend  :) . Voor zover mijn ogen los waren, heb ik het volgende gezien:
 
Stationair: 1100
50 in 3: 3200
80 in 5: 3700
 
Waarom je toeren zo oplopen weet ik niet. Stationair iets lager afstellen (kun je zelf doen) helpt misschien.
 
B.

loona35:
Proberen met stationair knop aan te passen (makkelijk zelf te doen). Als hij heen en weer gaat in toeren kan het ook kapotte gasschuif zijn, maar ook nog wel andere dingen dan dat.

Waffie:
als de motor warm is moet het stationair toerental ca 1100-1200 rpm zijn

hij loopt definitief te snel... dus  de aanslag van de gasklep iets lossen zetten

hubris:
Ik heb hem vandaag iets naar beneden bijgesteld. Nog niet de kans gehad om te testen wat hij doet als hij warmer wordt, maar hij loopt nu in ieder geval een heel stuk rustiger bij 't stoplicht.
Wat me wel een beetje zorgen baart is dat hij nogal 'schommelt' in toerental. Bij lagere toeren en stationair lopen kan hij zomaar ineens 200-300 toeren meer of minder lopen. Dus bij stationair op 1100 kan hij ook terugvallen naar 800 of even spiken naar 1300 (pieken zijn minder hoog dan de dalen diep zijn, zeg maar) Bij hogere toerentallen (>3000) neem ik deze schommeling niet meer waar.

Ik ben zelf (nog) geen techneut, maar wil graag meer leren. Dus als er iemand met verstand van zaken in de buurt van Nijmegen woont en zin/tijd heeft om te helpen... let me know!  :)

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View