Auteur Topic: De handdoek in de ring...  (gelezen 18800 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline daandus

De handdoek in de ring...
« Gepost op: 02 maart 2012, 17:43 »
Ik zal er maar gewoon eerlijk over zijn, de handdoek gaat in de ring!
Na 38.000 km per motor op deze reis... in bijna 1 jaar ... heb ik er genoeg van!

Ik stap van de originele pomp af en geef het dus op met die troep van Mitubishi!  De 4e is gisteren gesneuveld, en we hadden er maar 3 reserve :-S
Voor alle duidelijkheid: de contactpuntjes zijn bij alle 4 nog prima! De pompen tikken vrolijk door, maar iets te snel... het lijkt erop dat (door foute benzine/ethanol?) terugslagklepjes oplossen ofzo, en dus staat de pomp vrolijk heen en weer te soppen. Je hoort de benzine gutsen in de tank, en de benzinefilters breken inwendig stuk. Hierdoor hebben beide motoren nu vuil in de carbs, erg handig in de woestijn.

Ik wil maar overgaan op de FACET 40105, lijkt me de beste optie.
Weet iemand waar ik die kan kopen, en op laten sturen naar Chile? Had een adresje in de UK, maar die willen niet buiten Europa versturen. Als iemand er 3 heeft liggen en het via UPS/DHL hierheen kan sturen hoor ik het ook graag! ;-) Heb wat mailtjes verstuurd... maar ik heb niet zoveel tijd meer.  Wil nog wel verder reizen natuurlijk ;-)
... was ooit lid ...

Offline xrvtuur

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #1 Gepost op: 02 maart 2012, 18:16 »
ik heb die van mij indertijd hier gekocht: http://www.aircraftspruce.com/
dat is wat dichterbij jullie ook...
Varadero SD02  2004


Offline crejo

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #3 Gepost op: 02 maart 2012, 20:02 »
Is er nergens bij jullie een werkplaatsje van grasmaaiers of iets dergelijks.
Rij zelf al jaren (60000 km) met een vacuum pompje van een grasmaaier werkt perfect en nooit meer problemen gehad.
Tis maar een tip en lekker goedkoop. ;D ;D
Groet en suc6
Niks zo fijn als met een AT onderweg te zijn.

Offline daandus

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #4 Gepost op: 02 maart 2012, 20:13 »
Net 2 facet-kopietjes gekocht.... 15 euro stuk :-S
Hopelijk is het wat, moet alleen nog 2 goede slangpilaren zien te vinden....

Verzenden vanuit de USA kost 160 USD met UPS.... dus dat skip ik nog even ;-)
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #5 Gepost op: 02 maart 2012, 22:15 »
Daan, Voor 15 euro koop je rotzooi.

En Facet is op zich ook rotzooi (omdat het duur is).

Gebruik de bruibare tips: neem toch een simpele VACUUMpomp.

O-v-e-r-a-l verkrijgbaar.. ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Peter_Winsum

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #6 Gepost op: 02 maart 2012, 22:25 »
Als je een goed adres hebt die alleen in Eoropa bezorgt,  dan laat je die toch gewoon bij familie of een vriend leveren die het naar je doorzend. Paar euro portokosten is minder dan voor die flut pompjes.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline xrvtuur

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #7 Gepost op: 02 maart 2012, 23:07 »


En Facet is op zich ook rotzooi (omdat het duur is).


Dat slaat echt helemaal nergens op, om te beginnen is 35 dollar voor een benzine pomp niet duur, en verder vertrouwen mensen met sportvliegtuigjes ook op die pompjes, dus met die rotzooi valt het dan wel mee denk ik zo.
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #8 Gepost op: 02 maart 2012, 23:42 »
..Dat slaat echt helemaal nergens op, om te beginnen is 35 dollar voor een benzine pomp niet duur..

Voor dat geld heb je hem in Europa niet op de deurmat en dat weet jij ook. Toegegeven, desondanks een koopje, afgezet tegen de prijs van een originele.

..en verder vertrouwen mensen met sportvliegtuigjes ook op die pompjes..

Kan wel zijn, maar Challenger is ook uit de lucht komen vallen [ook al was dat te wijten aan een stuk ijs, ik zit je nu natuurlijk te kloten]

Nee serieus, voor het bedrag dat Daan net uitgaf, heb je in NL een gebruikte vacuumpomp van ongeacht welke motor. Plus wat extra voor wat slang en een T-stukje ofzo. Die dingen doen het altijd omdat ze volledig mechanisch zijn. En net als een Facet, zul je een bracket moeten bedenken waarmee je hem vastzet. Maar goed, voor het geld dat Daan net uitgaf, raapt hij ook geen gebruikte V-pomp van zijn tijdelijke Chileense hostel-deurmat.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin


Offline Brombeer

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #10 Gepost op: 03 maart 2012, 00:13 »
..wat een lange link he..

Bij 'voeg hyperlink toe' bij de eerste [U R L] tussen de 'L' en de ']' de '=' typen en je link plakken. Tussen brackets ] en [ typ je een woord naar keuze (onderstrepen laat het ook nog op een link lijken) en dan ziet het er strak uit.

Dan krijg je zoiets

Rete offtopique, maar hey..  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Two Plugs

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #11 Gepost op: 03 maart 2012, 22:15 »
Daan... Welkom bij de club.

De Dero heeft dezelfde Sh**t MetSubSiDi pomp als de @Twin. (de carburatie modellen, tot 2003). Op kaatjes Dero is die - met succes - na de 3e (DERDE!!!) Mitsshit pomp vervangen door de QH pomp (Quentin Hazel) en die werkt inmiddels 75000 km probleemloos. In de vorige 75000 km hebben we op Kaatjes Dero 3 (DRIE!!!) originele Honda (Mitshitbitschit) pompen opgebruikt.

Info:
http://users.bart.nl/~stikfort/new_international_site/warranty_feulpump.html

Je kunt 'm op de Twin overigens ook goed 'bypassen' met een stukje U pijp / of leiding. Zolang de benzinetank maar vol is.

Quinton Hazell Automotive, Nuneaton, England. Part number is QFP171E1, op de doos staat ook: “EQULV : FP502E”.

Kosten: destijds gewoon bij de Brezan gehaald, voor ongeveer € 30,-.

De QH pump is 50 mm langer als het origineel.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline David

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #12 Gepost op: 04 maart 2012, 08:15 »

Ja, diezelfde QH pomp heb ik ook. Nooit meer problemen gehad!! ;D
www.liebetig.at voor een mooie vakantie. Heerlijk motorrijden bijvoorbeeld ;-)

Offline Hotel 317

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #13 Gepost op: 04 maart 2012, 11:21 »
Ik heb hier ook nog een vacuumpomp liggen, die heb ik er afgehaald omdat ik m'n RD07 met de standaard pomp wilde verkopen, en de mitsubishi pomp prima werkt op een RD04 (loopt nooit droog).

die zal ik inderdaad eens in de verkoopsectie zetten.

Offline daandus

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #14 Gepost op: 04 maart 2012, 16:36 »
Okay....

QH-pomp: we hebben er 3 gehad... wat een klerezooi! Misschien heeft Two Plugs er geluk mee, wij hadden het zeker niet! 2 vd 3 sneuvelden... binnen pakweg 20kkm.
Vacuumpomp: dat wil ik niet. Vandaag de AT ook weer aan moeten duwen (laptop tevaak geladen ;-)) en da's lastiger om dan je vlotterbakken vol te pompen... ook hoor ik spookverhalen dat je accu heel goed moet zijn als je leegstaat en de boel door moet starten met een koud blok. Niet echt iets voor De Reiziger dus. denk ik ;-).

Die Facet-boel ziet er goedkoop uit, maar wel solide. Mijn kopie-pomp ziet er exact hetzeflde uit, zelfs de typecoderingen zijn identiek. Ontdekt dat ik de 7-10PSI versie heb, i.p.v. de 3-4,5PSI versie waar iedereen mee rondrijdt. Iemand enig idee of ik daar gezeik mee ga krijgen? Ze rijdt er prima op nu ;-)

En voor iedereen die beweert dat goedkoop spul niet goed kan zijn: KOOP EEN ORIGINELE POMP, 200 EURO BIJ DE DEALER..... en dan moet het supergoed zijn natuurlijk!
Heb nog 4 defecte liggen, mocht iemand interesse hebben.... kl3r3zooi.

Wel nog een handige tip: ik heb voor 1 euro van die simpele benzinefilters gekocht (die natuurlijk de kleine tuutjes hebben voor Honda), omdat ik:
a. 20 euro voor honda-filters achterlijk vind (maar dan is het vast heel goed spul ;-))
b. imitatiespul, geen idee of dat slechter is. Bij ons 2 gebroken nu, maar misschien had dat met origineel ook gebeurd.
c. 10mm-benzinefilters nergens te koop zijn, of enkel in formaat 'emmer'.

Gewoon de tuutjes warmstoken met een aansteker, en met schroevendraaiers/imbussleutel/tandenborstels lamgzama de tuutjes uitrekken tot pakweg 8/9mm. Werkt prima! 1 eurootje stuk....
 
... was ooit lid ...

Offline Brombeer

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #15 Gepost op: 04 maart 2012, 16:47 »
Dan blijf je toch lekker doorklooien, jongen.

Vraag dan ook niet om advies en blijf lekker weg.

 :P :P :P
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #16 Gepost op: 04 maart 2012, 17:31 »
8-|

« Laatst bewerkt op: 07 maart 2012, 01:10 door daandus »
... was ooit lid ...

Offline V-Twin

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #17 Gepost op: 04 maart 2012, 17:31 »
Van de 10-Psi versie lees je weleens klachten dat de druk te hoog is en als je wat versleten vlotternaalden hebt dat je carbs gaan overstromen.
Het is een solid state pomp die doorblijft pompen en zeker bij een 10 Psi versie kan dat wel een beetje te veel van het goede zijn.

Mbt vacuümpompen en lege vlotterbakken. Hoe kom jij aan lege vlotterbakken als je bijna continue aan het rijden bent? Tap je die iedere avond af voor het slapen gaan  :o ;)
Als je na de pomp een T-stuk in je leiding zet en je de leiding + vlotterbak volgiet is er toch niks aan de hand?

Die Facet past overigens, als je die oren eraf zaagt met wat inspanning in het originele rubber van de Metsubsidie pomp.

Weet dat de stroom naar de pomp niet onderbroken wordt als je valt en de motor slaat af. De pomp blijft pompen. Je zou e.e.a. via de oliedruk schakelaar kunnen beveiligen. Ik zou me daar in jouw geval meer druk overmaken dan over een lege vlotterbak en een vacuümpomp.

Succes!

Offline PimW

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #18 Gepost op: 04 maart 2012, 18:03 »
Vaccuum. Pomp. Werkt. Geweldig.

Punt.

Ook als het warm is. Punt.

;D

Offline Floor

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #19 Gepost op: 04 maart 2012, 18:23 »
Hopelijk is het niet teveel offtopic... Ben zelf ook opzoek naar een vervangende pomp voor de AT, een rd07, maar weet iemand hoeveel druk een originele benzinepomp van een RD07 levert? Is dat 3-4.5 psi? En als je een pomp erin zet die een te hoge druk levert, kun je dan een t-splitsting maken in het afvoerbuisje tussen de pomp en de carbs waar de benzine bij een lagere druk direct richting de carbs stroomt en waar bij een hogere druk (door bv op het andere buisje dmv een klemmetje oid een hogere weerstand te veroorzaken) een deel van de benzine terug stroomt naar het leidinkje voor de benzinepomp?
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2012, 22:29 door Floor »

Offline Brombeer

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #20 Gepost op: 04 maart 2012, 19:15 »
Hoi Floor,

Die druk is op zich niet zo heel belangrijk (want zoveel gebruikt je motor toch niet), maar, zoals V-Twin oppert, een te hoge druk kan weer andere problemen geven.

De druk die een ori Mitsubishi levert is niet hoog: als je je vinger op de uitgaande slang drukt, stopt hij met tikken (pompen - druk opbouwen). Daarvoor zorgt het afslagrelais helemaal achteraan achter de linker dekkap. Het Haynes Manual predikt wat betreft de opbrengst: ongeveer een liter per minuut (als je dat naar daadwerkelijk verbruik omrekent zou je geloof ik vierhonderd km/u moeten rijden, of zoiets).

Wat grappig is aan die mechanische pompen [vacuum klinkt zo onderdehand wat afgezaagd] is dat ze pompen als de motor draait. En stoppen als je de motor uit zet.

C'est tout  :)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Floor

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #21 Gepost op: 04 maart 2012, 20:19 »
Oke! Dank je wel!  :)
Er is namelijk een pompje op de markt (ik weet even niet meer welke) die je kunt instellen op 0.1 - 1 bar. Dus ik vroeg me af op welke druk zo'n soort pompje dan ingesteld zou moeten worden voor de at.

Later toegevoegd: kan hem even niet weervinden :S, vind nu alleen pompjes met een veeeel kleinere range, dus misschien kloppen die waardes niet  ::), maar welke waardes komen een beetje in de buurt van de twin? Dus dat je de carbs niet opblaast.

En ik wil dit topic niet verpesten, maar een aantal mensen zijn dus eigenlijk wel enthousiaster over die vacuum... uhm, mechanische pomjes? Minder gevoelig doordat ze mechanisch zijn?

« Laatst bewerkt op: 04 maart 2012, 22:32 door Floor »

Offline Brombeer

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #22 Gepost op: 04 maart 2012, 20:37 »
Om even in te haken op de Psi-waarde (druk die de pomp levert),

3.0 - 4.5 Psi is maar resp. 0,2 - 0,3 bar, hè..

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Floor

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #23 Gepost op: 04 maart 2012, 20:48 »
Om even in te haken op de Psi-waarde (druk die de pomp levert),

3.0 - 4.5 Psi is maar resp. 0,2 - 0,3 bar, hè..



Maar dat zou wel moeten kunnen toch?? 0.2 bar is toch dat er 2 newton per cm2 drukt?? Zou dat niet gnoeg kunnen zijn om die benzine dat hoogteverschil te laten overbruggen? Want zo groot is dat hoogteverschil niet... Of maak ik nou ergens een denkfout? (factortje 100 fout ofzo :P)

Offline PimW

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #24 Gepost op: 04 maart 2012, 21:06 »
Mechanische pomp had mijn voorkeur want:

Als je omvalt om wat voor reden ook en de motor stopt dan stopt de pomp ook want hij werkt op de vaccuum in het inlaatspruitstuk.
Geen extra electra aanleggen (electra die dan dus ook net meer stuk kan ;D )
Simpele constructie die eigenlijk niet stuk gaat. Gaat hij wel stuk is repareren simpel en zelfs houtje-touwtje onderweg te doen.
Goedkoop.

Ook kan hij overweg met vuil, hoewel dat niet wenselijk is aangezien het naar je carburateurs pompt  ::)

Offline Floor

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #25 Gepost op: 04 maart 2012, 21:24 »
Maar dat vapor lock oid is toch alleen bij die mechanische? Vanaf welke temperaturen is dat ongeveer? Want dat ding moet mee naar warme landen, bijv 50 gr ofzo...?

En die revisiesetjes van die originele? Als je die alvast zo inelkaar zet dat je hem, als het nodig is, zo in de pomp kunt plaatsen, is dat een beetje redelijke oplossing vinden jullie? (voor die prijs)

Offline PimW

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #26 Gepost op: 04 maart 2012, 21:34 »
Nouja vapour lock kan in elke soort pomp optreden volgens mij. Daarom zitten pompen nu bij veel voertuigen veel IN de brandstof tank (tenminste, dat is toch zo?). Daar is het namelijk lekker koel.
Want het verdampen/koken van brandstof heeft niets te maken met het type pomp maar wel waar de pomp zich bevind en hoe de leidingen open.
 Wat ik me wel kan voorstellen is dat een electrische pomp beter in staat is enige druk op het systeem te houden en zo de vorming van een gasbel te voorkomen. Daar ben ik verder niet in afgestudeerd, dus geen idee.

Ik heb de pomp een beetje in de rijwind en wat weg van de motor. Zelf nooit problemen mee gehad, ook niet hartje zomer in de file etc.
Maar of dat 50graden plus is, ik denk van niet.



Offline Floor

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #27 Gepost op: 04 maart 2012, 21:42 »
Haha, klinkt ook eigenlijk wel logisch ja :P Dat elke pomp daar last van heeft...  :angel:, maar ik dacht dat eens een keer ergens gelezen / gehoord te hebben... Maar bedankt in ieder geval!
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2012, 22:34 door Floor »

Offline Neet

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #28 Gepost op: 04 maart 2012, 22:14 »
Wat een adviezen hee.
Nou, ik gok dan toch maar om door te rijden met mijn gereviseerde originele.
Ik rij toch niet niet meer zoveel en ben lid van de ANWB.

Offline Two Plugs

Re: De handdoek in de ring...
« Reactie #29 Gepost op: 05 maart 2012, 08:27 »
Van de 10-Psi versie lees je weleens klachten dat de druk te hoog is en als je wat versleten vlotternaalden hebt dat je carbs gaan overstromen.
Het is een solid state pomp die doorblijft pompen en zeker bij een 10 Psi versie kan dat wel een beetje te veel van het goede zijn.

Mbt vacuümpompen en lege vlotterbakken. Hoe kom jij aan lege vlotterbakken als je bijna continue aan het rijden bent? Tap je die iedere avond af voor het slapen gaan  :o ;)
Als je na de pomp een T-stuk in je leiding zet en je de leiding + vlotterbak volgiet is er toch niks aan de hand?

Die Facet past overigens, als je die oren eraf zaagt met wat inspanning in het originele rubber van de Metsubsidie pomp.

Weet dat de stroom naar de pomp niet onderbroken wordt als je valt en de motor slaat af. De pomp blijft pompen. Je zou e.e.a. via de oliedruk schakelaar kunnen beveiligen. Ik zou me daar in jouw geval meer druk overmaken dan over een lege vlotterbak en een vacuümpomp.

Succes!

Hoi Floor,

Die druk is op zich niet zo heel belangrijk (want zoveel gebruikt je motor toch niet), maar, zoals V-Twin oppert, een te hoge druk kan weer andere problemen geven.

De druk die een ori Mitsubishi levert is niet hoog: als je je vinger op de uitgaande slang drukt, stopt hij met tikken (pompen - druk opbouwen). Daarvoor zorgt het afslagrelais helemaal achteraan achter de linker dekkap. Het Haynes Manual predikt wat betreft de opbrengst: ongeveer een liter per minuut (als je dat naar daadwerkelijk verbruik omrekent zou je geloof ik vierhonderd km/u moeten rijden, of zoiets).

Wat grappig is aan die mechanische pompen [vacuum klinkt zo onderdehand wat afgezaagd] is dat ze pompen als de motor draait. En stoppen als je de motor uit zet.

C'est tout  :)

Bram & Brom hebben alletwee dubbel gelijk. Das ook idd de reden dat we voor de Dero voor de lage druk versie van de QH hebben gekozen. Resultaat... Niet alleen gaat de pomp niet (zo makkelijk) stuk als de orginele Mitsi pomp, maar de motor loopt ook nog eens veel beter (zelfs zuiniger) dan met het origineel. Binnen de Dero community is die QH lagedruk zo ongeveer de standaard vervanging op de carburatie modellen. Klachten over stuklopen van deze pomp, zijn er niet (in tegenstelling tot wederom... die vermaldelije originele pomp!)

Daan heeft natuurlijk de hogedruk versie van de QH genomen...  ;D
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180