Auteur Topic: Tips om naar te kijken bij aanschaf van een AT  (gelezen 2253 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Gerard Schlooz

Tips om naar te kijken bij aanschaf van een AT
« Gepost op: 02 maart 2012, 18:52 »
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en dat komt omdat ik nog geen motorrijder ben. Ik heb mijn oog laten vallen op een honda africa twin, omdat dit, naast dat het een hele mooie motor is, ook volgens mij een motor is waarmee je vrijwel overal kan komen en die het altijd doet.
Ik heb er een op t oog die in een shop staat en ik wil deze wellicht morgen gaan kopen. Ik dacht dat het wel verstandig zou kunnen zijn om mensen met honda (AT) ervaring te vragen naar tips. Vooral over waar ik op zou moeten letten bij de aanschaf van de motor, waar ik op zou moeten letten tijdens de proefrit of andere dingen. En ik vind dat de motor ook wat aan de dure kant is maar dat vind ik van elke AT die ik zie.
Het aanbod dat ik heb staan is 2250 voor een RD07 uit 1993 met 60d op de teller.

Graag hoor ik wat jullie hiervan denken en dus waar ik morgen op zou moeten letten. Een andere optie zou zijn om nog een tijdje te wachten en te kijken maar ik verwacht dat de prijs alleen maar hoger zal worden de komende tijd (ivm aanbreken van het seizoen).

Groeten Gerard

Offline Oldtimer

Re: Tips om naar te kijken bij aanschaf van een AT
« Reactie #1 Gepost op: 02 maart 2012, 19:27 »
Dag Gerard,
Welkom hier.
Duur of niet duur is betrekkelijk.
Als het een goede motor is en een vertrouwd adres zijn die 2250 euro echt geen hoge prijs.
Anders wordt het natuurlijk als je een kat in de zak koopt. Een aantal dingen kun je natuurlijk al gewoon van buiten af al zien.
Banden, ketting, lak, vering en alle normaal aan slijtage onderhevige onderdelen zijn gewoon relevant.

Verder kun je hier :
http://www.transalpclub.nl/site/index.php?option=com_content&view=category&layout=blog&id=31&Itemid=46

ook een heleboel aankooptips vinden.

Misschien zijn er zelfs leden die je willen helpen met de aankoop. Je zult dan zelf een oproep moeten plaatsen.
Ik heb geen ervaring met een Twin, maar een aantal andere leden uiteraard wel.

In elk geval suc6 met je avontuur.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Bono

Re: Tips om naar te kijken bij aanschaf van een AT
« Reactie #2 Gepost op: 02 maart 2012, 19:31 »
Zie de aankooptips: http://www.transalpclub.nl/site/index.php?option=com_content&view=article&id=59:aankooptips&catid=31:algemene-techniek&Itemid=46
Je zegt dat je nog geen motorrijder bent, maar je vraagt wel waar je op moet letten tijdens een proefrit  ??? ?  Dat wordt vast spannend  :P . Dan kun je volgens mij beter letten op  C:-) .
Lees het forum eens door (AT gedeelte). Daar steek je ook vast zaken op. Succes morgen en laat ff wat weten.
B.
-- Han --

Offline Gerard Schlooz

Re: Tips om naar te kijken bij aanschaf van een AT
« Reactie #3 Gepost op: 02 maart 2012, 20:07 »
Ja die tips had ik ook al gevonden, fijn. Ik ga kijken met 2 vrienden die we het eea aan motorervaring hebben en de zaak kennen dus ik heb er wel goede hoop op.
Ik las ook dat de brandstof pomp vaker problemen geeft bij de AT door het schakelmechaniek dat er boven zit. Hoe kan ik zien of de pomp in slechte conditie is?

Ik zal zeker iets laten weten morgen, hopelijk ben ik dan een trotse eigenaar van mijn eerste motorfiets!

Offline PH-ADW

Re: Tips om naar te kijken bij aanschaf van een AT
« Reactie #4 Gepost op: 02 maart 2012, 20:12 »
Hi gerard,

neem iemand mee die een beetje verstand van motoren heeft.  die kijkt er "neutraler" naar dan jij zelf.

Belangerijkste punt om bij de AT te controlleren: 
Kijken of de as waar het voorste tandwiel op zit niet is ingesleten.
Gewoon aan de handelaar vragen of hij even het kapje van het blok haalt. 
( schakelpook er af en 2 boutjes los = 2 minuutjes werk ) 
Wil hij het niet laten zien,  AT laten staan.

Niet mijn bedoeling om je bang te maken, maar een gewaarschuuwd mens telt voor twee...
Er is genoeg over geschreven op het forum.

Groeten en suc6 !
Anko.
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline PH-ADW

Re: Tips om naar te kijken bij aanschaf van een AT
« Reactie #5 Gepost op: 02 maart 2012, 20:16 »
Pomp is lastiger te controlleren dan de as.   Hij doet het, of doet het niet.  Meestal is de pomp altijd wel goed, alleen het mechaniekje dat er op zit laat het soms afweten. dat is los te vervangen en zijn de kosten niet.  ( heb ze al gezien voor 30,-  terwijl nieuwe pomp zomaar 200,- kan kosten ).
Of dit vooraf te zien is weet ik niet.  probleem is dat de contactpuntjes van het mechaniekje aan elkaar kunnen blijven zitten.  Ik weet niet of daar voorafgaande zichtbare tekenen van zijn te zien.   

Als je het wilt controlleren:   pomp zit in rubber los opgehangen.  naar binnen toe hele rubber van frame af duwen, zwarte kap achterop de pomp losschroeven ( 1 kruiskop ). daaronder zit het mechaniek.    Ik geloof niet dat de slangen er af hoeven.
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Bono

Re: Tips om naar te kijken bij aanschaf van een AT
« Reactie #6 Gepost op: 02 maart 2012, 20:20 »
Let op de "slijtdelen". Banden / profiel, remblokken (dikte), wil je gek doen zou je nog de dikte van de remschijven kunnen meten, ketting en tandwielen. Hoe stuurt hij, hoe loopt de motor, hoe schakelt hij,... Zulke zaken. Je kameraden zullen toch ook wel weten waarop ze moeten letten.
 
Die brandstofpomp zou ik me niet druk over maken. Je kan in ieder geval aan de buitenkant niet zien wat de conditie is. Mijn twin was nieuw in 2001 en ik heb nu bijna een ton gereden. Nog steeds dezelfde brandstofpomp en nog nooit malheur gehad ermee.
 
Ik heb een goed gevoe, dat jij morgen op dit forum foto's zet van je twin ;) .
 
Maar eh... Hoe zit dat met dat rose papiertje?
 
B.
 
 
-- Han --

Offline PH-ADW

Re: Tips om naar te kijken bij aanschaf van een AT
« Reactie #7 Gepost op: 02 maart 2012, 20:25 »
Ben het eens met Bono.   

Uitgaande as in het belangerijkste.  als die niet goed is,  niet kopen.
En elke motor heeft wel wat als je er echt naar op zoek gaat.

voor de rest is de AT een super motor.  Weet zeker dat je er veel plezier van gaat hebben.

Nogmaals suc6  enne... als je hem hebt...   FOTO'S !!!  ;D
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Erzberg

Re: Tips om naar te kijken bij aanschaf van een AT
« Reactie #8 Gepost op: 02 maart 2012, 21:38 »
En kijk zeker een hier -- http://www.africatwin.de/phpbb_x/kb.php?mode=cat&cat=11

Als je dit allemaal doorleest, weet je genoeg....

Erzberg

Offline Rob

Re: Tips om naar te kijken bij aanschaf van een AT
« Reactie #9 Gepost op: 02 maart 2012, 22:01 »
Belangrijkste is allemaal al gezegd..
Je vrienden moeten je benen maar op de grond houden  ;)

Prijs klinkt mij niet zo gek, er in kijken kun je niet, en met een motor voor zo'n prijs kun je altijd pech of juist geluk hebben. Goed het ding bekijken, goed mee rijden en dan je gevoel volgen zou ik zeggen (bij twijfel niet oversteken; er zijn er genoeg ;)

Je kijkt wel naar een karaktermotor ! ;D
Veel plezier morgen en hou ons maar op de hoogte  :)
Alias raceneus..