Auteur Topic: CDI misschien tijd voor een sticky topic?  (gelezen 5650 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline len_tour

CDI misschien tijd voor een sticky topic?
« Gepost op: 04 maart 2012, 12:00 »
Hallo Iedereen,

Ik heb net 1 dag een '94 Transalp en een ritje naar Drenthe bracht direct problemen. De toerenteller begon weg te vallen en 1 cilinder viel uit en met horten en stoten kon ik een veilig plekje zoeken om te stoppen. Eenmaal gestopt was er niets aan de hand. Een half uur te laat kwam ik met een bijna lege telefoon bij mijn afspraak. Ook niet slim om op je eerste ritje een afspraak te maken maar ja zo ben ik. De vorige eigenaar heeft al 1 cdi vervangen en de plaatsing aangepast (zonder nieuw rubber). Ik heb net gekeken en kon direct kijken naar wat andere dingen. Dus nu weet ik dat er iemand aan gesleuteld heeft die boutjes kwijt is geraakt en geen nette vervangingsboutjes heeft gehaald. Het luchtfilter is nieuw en de achterband tien jaar oud, vandaar mijn forse slip op een natte minirotonde ;-).

Op de terugweg had ik zo nu en dan geplof en de toerenteller die wegzakte maar ik ben thuisgekomen. Onderweg had ik al bedacht dat de toerenteller en de ontsteking op de een of andere manier gelinkt moesten zijn maar helemaal snapte ik het niet. Thuis ben ik op het forum gaan zoeken en dacht dit kan anders. De info over problemen met de CDI staat verspreid over het forum.

Is het wat om alle kennis over cdi problemen samen te voegen in 1 sticky topic of bv in de nieuwe how-to. Er zijn nl een hoop mensen met dit probleem.

Wat ik nu weet:

-Er zijn twee cdi's waarschijnlijk 1 per cilinder.

-Een van de twee doet ook de toerenteller dus wanneer de toerenteller het gewoon doet maar 1 cilinder valt   uit draai de stekkers om en valt dan de toerenteller uit en begint de zaak te sputteren kun je uitvogelen welke cdi het is. Ik heb net gereden met de boel omgedraaid en idd toerenteller bleef het doen maar 1 cilinder had kuren.

- De cdi gaat sneller stuk wanneer je een bepaald model hebt waar de stekkers te dicht op de buddy zitten. Je drukt je aansluiting dan stuk met je kont. Een ander ophangrubber lost dit probleem op.

-Je kunt met veel pijn en moeite de cdi uit elkaar zagen en de boel solderen. En een nieuwe cdi is duur!

Duss mijn vraag waar kan ik een goedkope cdi krijgen (roukema=uitverkocht)
Wat ga ik tegenkomen wanneer ik mijn cdi opensloop
Wat moet ik nog nalopen voor ik mijn cdi opensloop (ok kijken naar de bedrading en?)
En wat heb ik verder nog gemist

Dus zo. Verder vind ik de trans een leuke fiets. Lekker handelbaar en sta te popelen om eens een stukkie terrein er mee te pakken. edit inmidels een zachte berm opgezocht en dat viel mij niets tegen.

Groeten,
Lennert
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2012, 19:09 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Waffie

Re: CDI misschien tijd voor een sticky topic?
« Reactie #1 Gepost op: 04 maart 2012, 19:33 »
 Hallo,

ik moet je eigenlijk feliciteren met jouw perfectediagnose en  uitleg van een probleem wat  transalp motoren die + 15 jaar zijn  weleens met zich meebrengen.

nu is het dus zoeken naar een oplossing

repareren si altijd tijdelijk want het is niet alleen een kwestie vaneven de soldeerbout erop.. de inwendige delen zijn versleten vooral  de elco's

alternatief is te vinden op ebay.de  of hier http://www.motorbike-shop.de/index.php?k=279

ik zelf gebruik ze ook maar neem de dual line zijn de beste keus en de prijs vant dan weer mee als je dit afzet tehen de originele
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline len_tour

Re: CDI misschien tijd voor een sticky topic?
« Reactie #2 Gepost op: 04 maart 2012, 20:17 »
Hoi Ad,

Bedankt voor de tip. Er is dus een verbeterde CDI dat klinkt goed. Voor degenen die niet zo goed zijn in duits (zoals ik) de informatie in het engels http://transalp.org/phpBB3/viewtopic.php?f=13&t=5609



EDIT Ok de dual line is de beste keus Ik heb wat verder gezocht en je kan er zelfs meer vermogen door krijgen. Maar dan moet je er volgens mij wel twee nemen omdat anders 1 cilinder meer vermogen heeft als de andere en dan loopt de boel weer onregelmatig. EDIT ok je kunt de cdi zich laten gedragen als de oude door een draadje door te knippen (ga ik nog verder uitzoeken)

Ik snap maar weinig van elektronica maar wat mij opviel was dat de problemen pas opdoken wanneer de motor warm was. Kan het zijn dat de elco's slechter werken wanneer ze heter worden? Wanneer dat zo is kun je er dus vanuit gaan dat wanneer de symptomen pas beginnen wanneer de motor warm is dat de elco's (condensatoren) op zijn. Dan hoef je de boel niet open te trekken en kun je beter een nieuwe cdi kopen of je moet de condensatoren gaan vervangen. Wie weet probeer ik dat zodat ik een reserve CDI heb.

Dank voor de hulp. Binnenkort stel ik me wel voor met foto maar dat moet de transalp nog verdienen ;-)
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2012, 22:59 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline RuuJan

Re: CDI misschien tijd voor een sticky topic?
« Reactie #3 Gepost op: 05 maart 2012, 22:45 »
Citaat
Is het wat om alle kennis over cdi problemen samen te voegen in 1 sticky topic of bv in de nieuwe how-to. Er zijn nl een hoop mensen met dit probleem.

Ja, ik moet je helemaal gelijk geven. We zijn met de internet-cie bezig om te kijken hoe we daar invulling aan kunnen geven. Maar het zal nog wel even duren.

Offline len_tour

Re: CDI misschien tijd voor een sticky topic?
« Reactie #4 Gepost op: 06 maart 2012, 01:15 »
Ok ik wil als niet  TCN lid en newbie op het forum niet rommelen in een goed ding want dat is dit forum voor zover ik kan zien. Maar ik wil best helpen. Ik heb ervaring met schrijven en techniek maar mis soms de specifieke kennis maar daardoor weet ik welke vragen ik moet stellen zodat ik het kan samensmeden tot een begrijpelijk verhaal. De CDI is nu mijn ding omdat ik het tegenkom en wil wel proberen daar een how-to voor te maken met behulp van de kennis van het forum.

Groet,
Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Waffie

Re: CDI misschien tijd voor een sticky topic?
« Reactie #5 Gepost op: 06 maart 2012, 01:26 »
Ok ik wil als niet  TCN lid en newbie op het forum niet rommelen in een goed ding want dat is dit forum voor zover ik kan zien. Maar ik wil best helpen. Ik heb ervaring met schrijven en techniek maar mis soms de specifieke kennis maar daardoor weet ik welke vragen ik moet stellen zodat ik het kan samensmeden tot een begrijpelijk verhaal. De CDI is nu mijn ding omdat ik het tegenkom en wil wel proberen daar een how-to voor te maken met behulp van de kennis van het forum.

Groet,
Lennert

je zou zonder meer de defecte delen kunnen vervangen mits er een goede manier was om alle epoxy te verwijderen en deze vervolgens later weer kunt ingieten

er daar zijn dus inmiddels genoeg alternatieven voor om dit niet opnieuw uit te vinden

heb er zojuist weer een aantal nieuwe binnen gekregen... wel andere die herprogrammeer zijn..
simply the best for me
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline len_tour

Re: CDI misschien tijd voor een sticky topic?
« Reactie #6 Gepost op: 12 mei 2012, 03:03 »
Ok voor de mensen die later gaan zoeken op het onderwerp.

CDI het vervolg

Ik heb een nieuwe CDI besteld in duitsland (http://www.motorbike-shop.de). Gewoon een replica omdat ik hoopte dan weer een aantal jaar vooruit te kunnen maar helaas. Toen ik de CDI binnen kreeg zat er een rammeltje in. Dus mailen en doen terugsturen en ik kreeg het antwoord dat alle CDI's klonken als een rammelaar dus kreeg ik weer een rammelende CDI terug. Wel raadde 'Gotz' mij de digitale CDI's aan. CDI er op en alles leek goed. Maar na een tijdje (half uurtje rijden) weer gedoe. NB ik had een originele en een namaak CDI en ik was er vanuit gegaan dat de originele stuk was. Je probeert wat dus de 'oude CDI' vervangen door de nog oudere originele CDI en alles was wel. 130 km naar mijn werk gereden zonder problemen maar op de terugweg begon het gedoe alweer. Stotteren, inhouden en een springende toerenteller uiteindelijk was de nieuwste CDI dood en ben ik met de CDI's die er bij aankoop al inzaten thuisgekomen.
Dus maar weer mailen met Gotz. Ik kon de CDI terugsturen en omdat ik het zat was heb ik twee digitale CDI's besteld. Gotz had mij verzekerd dat de kwaliteit hoger zou zijn dan die van de chinezen. Ok daar was het pakketje en na het uitpakken moest ik behoorlijk vloeken. 1 van de CDI's zat niet netjes in de behuizing. Ik keek zo op een spoel die volgens mij netjes ingepakt had moeten zijn. Grr ik had de TA nog maar drie weken en ik wou rijden!!!! Dus intapen en aansluiten.
Inmiddels had ik een aantal dingen nagemeten zoals spanning en voltage en de weerstand van de bobines en alles leek goed.

Een vriend van mij opperde om een zener diode in het systeem te gooien met een lampje zodat ik kon zien of het systeem geen overspanning had op bepaalde momenten maar dat was mij wat teveel geknutsel dus heb ik er een overspanningsbeveiliging opgegooid (conrad) en ben gaan rijden. Tot nu toe gaat het goed (300km verder).

Done:
Meten van spanning en weerstand op diverse punten
Carbs en bezinekraan kort nagekeken
CDI's verangen
Benzinekraan revisiekitje
Remmen beetje gangbaar gemaakt (helaas zitten die klotegelijdestangen vast)
Valbeugels gemonteerd
12V in de kuip gemaakt
Sirac achterband

To Do
Backfire probleem oplossen
Kofferset aanpassen en monteren
12V laadstation voor camera en mobiel in de topkoffer + gereedschap bakje maken voor in de koffer (rammelvrij)
Sirac voorband
stevige handkappen
GPS veilig en droog in de cockpit bouwen
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Grebnessov

  • Gast
Re: CDI misschien tijd voor een sticky topic?
« Reactie #7 Gepost op: 08 juni 2012, 16:07 »
Hallo Lennert,

Ik ben het met je eens... de CDI verdient een eigen topic, zucht . Ben je nog verder gekomen met die CDI's?

Zelf loop ik tegen hetzelfde probleem... Motor warm = uitval 1 cylinder rond 4500 tot 5000 en 6000 toeren + terugvallende toerentellernaald. Ook bij mijn TA (600 uit '93) heeft de vorige eigenaar al één CDI unit vervangen. Ik ga met mijn motorproblemen meestal naar een zaakje in Arnhem. De beste man heeft al wat voor me rondgekeken en kon een nieuwe unit à 295 euro aankomen, of kon de oude CDI à 175 euro laten maken. Ik begrijp uit de berichten hierboven dat laten maken eigenlijk altijd tijdelijk is, en dat de nieuwe units mogelijk niet functioneren...

Ook schreef je over het vervangen van de houder om hem verder van de buddy te plaatsen. Heb je daar meer gegevens over?

groeten,
Bart

Offline len_tour

Re: CDI misschien tijd voor een sticky topic?
« Reactie #8 Gepost op: 08 juni 2012, 20:01 »
Hoi Bart,

Waarschijnlijk had ik gewoon pech met mijn replica CDI, de meeste mensen hebben er geen problemen mee.

Je kunt ze bestellen bij
http://www.roukama.nl/

en
http://www.motorbike-shop.de Daar kun je ook digitale CDI's bestellen die werken bij mij prima.

Je kunt bij beide bedrijven een CDI houder bestellen zodat de stekkers naar achteren steken en de buddy niet op de stekkers drukt
Ik rij nu alweer een tijdje rond zonder CDI problemen.

Groeten,
Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Paul

Re: CDI misschien tijd voor een sticky topic?
« Reactie #9 Gepost op: 08 juni 2012, 23:30 »
Hallo allemaal ik had er dus ook weer één kapot voor de tweede keer, had een tweederhandsje op e- bay gekocht omdat de aftermarket die Ad had bij de mijne niet goed deed (stoteren rond de 4500 rpm)
Ik had er genoeg van ! >:( er moeten nieuwe komen maar nieuw bij de dealert €350,-per stuk dat ga ik echt niet doen nog maar weer eens op e-bay rondstruinen daar vond ik deze http://www.ebay.nl/itm/TRANSALP-XLV-600-cdi-zundbox-pd06-neu-ORIGINAL-xlv600-ecu-kein-china-JAPAN-CDI-/150757174522?pt=Motorrad_Kraftradteile&hash=item2319d3ecfa
heb ze gekocht 2stuk €270 incl verzendkosten een rib uit mijn lijf maar ja wat moet dat moet , heb ze naast de originele gelegd nou ik heb ze met een loup bekeken ik zie echt nergens maar dan ook nergens ook maar één verschil met die orginele die uit mijn alp kwam , de opdruk  de opdruk op het aansluitpunt echt geen verschil en ze doen het ook nog !! :)) ;D 8)
dit schrijven ze erbij !

endlich wieder lieferbar ..... und die letzten 1000 stück .....
 
jetzt noch 850 .....
 
dann ist schluss ...
 
die fabrik in japan stellt die produktion ein.... 
 
original neue japan zündbox für die honda transalp alle modelle

ab 87 er ---bis 96 die letzten .... pd06 zündbox ...

KEIN CHINA NACHBAU !!!
 
MS 8 für alle modelle mit seitenständerschalter oder ohne ....steuert auch den drehzahlmesser ....
 
listenpreis über 280 euro ....
 
MS 8  CI 558   

Offline elmeromero

Re: CDI misschien tijd voor een sticky topic?
« Reactie #10 Gepost op: 13 april 2013, 16:02 »
Dit is ook mijn probleem denk ik.

-Toerenteller valt soms weg
-Start niet meer met electrische start
-koplamp dimlicht kapot (???)
-geen accu spanning
-1 cilinder valt soms weg en komt dan weer terug.

Nu heb ik even gegeken naar de CDI's. De CDI's zaten verpakt in een plastic zakje met schuimrubber en ducttape er omheen.
Dus ik neem aan dat de vorige eigenaar ze al vervangen heeft.
Hoe identificeer ik welke CDI kapot is als ze niet meer in hun orginele opstelling zitten?

edit: Nu doet mijn transalp niks meer. Kan hem niet meer aanlopen

Is er een andere oplossing behalve twee nieuwe CDI's bestellen?
Als ik een nieuwe CDI bestel zijn die dan identiek of moet ik ergens opletten bij installeren?
« Laatst bewerkt op: 13 april 2013, 17:08 door elmeromero »

Offline Paul

Re: CDI misschien tijd voor een sticky topic?
« Reactie #11 Gepost op: 13 april 2013, 18:41 »
Dit is ook mijn probleem denk ik.

-Toerenteller valt soms weg
-Start niet meer met electrische start
-koplamp dimlicht kapot (???)
-geen accu spanning
-1 cilinder valt soms weg en komt dan weer terug.

Nu heb ik even gegeken naar de CDI's. De CDI's zaten verpakt in een plastic zakje met schuimrubber en ducttape er omheen.
Dus ik neem aan dat de vorige eigenaar ze al vervangen heeft.
Hoe identificeer ik welke CDI kapot is als ze niet meer in hun orginele opstelling zitten?

edit: Nu doet mijn transalp niks meer. Kan hem niet meer aanlopen

Is er een andere oplossing behalve twee nieuwe CDI's bestellen?
Als ik een nieuwe CDI bestel zijn die dan identiek of moet ik ergens opletten bij installeren?

als je deze verhalen leest kom je al een eind verder denk ik
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=9644.0;topicseen

Offline len_tour

Re: CDI misschien tijd voor een sticky topic?
« Reactie #12 Gepost op: 13 april 2013, 21:18 »
-Toerenteller valt soms weg
-Start niet meer met electrische start
-koplamp dimlicht kapot (???)
-geen accu spanning
-1 cilinder valt soms weg en komt dan weer terug.
 
Hoe identificeer ik welke CDI kapot is als ze niet meer in hun orginele opstelling zitten?

edit: Nu doet mijn transalp niks meer. Kan hem niet meer aanlopen

Is er een andere oplossing behalve twee nieuwe CDI's bestellen?
Als ik een nieuwe CDI bestel zijn die dan identiek of moet ik ergens opletten bij installeren?

De omschreven problemen kunnen verschillende oorzaken  hebben en zijn voor een deel niet aan de CDI te wijten. Het is in ieder geval allemaal stroom gerelateerd. Check de aarde en meet zoveel mogelijk door (eerst een volle accu natuurlijk). Vaak is een elecrisch probleem te wijten aan slecht contact en vaak bij de massa.

Geen spanning op accu: oude accu? spanningsregelaar, dynamo?
Geen koplamp lampje stuk, zekering draadbreuk?
Niet starten electrische start.... Te weinig stroom in de accu, vloeistofniveau?

Niet meer kunnen aanlopen? De accu is nu echt leeg en voor stationair draaien is er stroom nodig in de accu ('t is geen brommer, klassieker of lichte crosser)

Andere CDI's zouden dezelfde stekker moeten hebben als die je nu hebt. Afhankelijk van of je voor origineel, namaak of digitale vervangings cdi gaat kan het uiterlijk verschillen maar dit moet geen probleem zijn. NB kijk eerst naar de rest van het electrisch systeem omdat je meer problemen hebt wie weet is je CDI niet stuk maar een stekker ofzo niet meer fris. Ik heb een overspanningsbeveiliging geplaatst om zeker te zijn dat ik de boel niet overbelast maar of dat nodig was......

Om uit te vogelen welke cdi het is. Koppel 1 cdi los, start en kijk of je toerenteller het doet. Markeer de stekker waarop de toerenteller werkt. Nu kun je gaan testen. De kapotte CDI zal wanneer de cilinder uitvalt ook geen signaal naar de toerenteller sturen.

Succes Lennert
« Laatst bewerkt op: 14 april 2013, 04:57 door len_tour »
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!