Auteur Topic: Spatbord meer "off road" look (deel II)  (gelezen 2468 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline -Leonie-

Spatbord meer "off road" look (deel II)
« Gepost op: 04 maart 2012, 15:03 »
Met veel interesse heb ik vanochtend het topic over het verhogen van het voorspatbord van de Transalp gelezen (zie link). Ik overweeg om dat ook te doen. Ten eerste omdat ik het mooi vind  :P. Ten tweede omdat ik het voornemen heb om nog (veel) meer offroad te rijden. In september in Marokko, maar in de nabije toekomst hopelijk ook wat andere werelddelen. Voordat het klussen gaat beginnen, zou ik eerst graag willen weten wat de ervaringen van anderen zijn.

Wat zijn nu echt de voordelen? Verminder ik de kans op een door de modder geblokkeerd voorwiel met een hoger spatbord?

En, misschien nog wel belangrijker, wat zijn de nadelen? Hoe vies wordt mijn blok (en ik) door het hogere spatbord? In de bijgevoegde link schreef Brombeer dat je kuip als schoorsteen fungeert en vuiligheid over je heen gooit als je spatbord achter je voorvork te kort is. Dat begreep ik niet. Kun je dat uitleggen?

Alvast bedankt.

Groet, Leonie
Ladies Angels '11 en '12

Transalp '97
CRF250L '12

Offline The Headless Horseman

Re: Spatbord meer "off road" look (deel II)
« Reactie #1 Gepost op: 04 maart 2012, 15:38 »
Hoi Leonie  :)  Goede voornemens hebben jullie  8)

Hét grote nadeel van het ori voorspatbord is dat in vette klei de boel ophoopt onder het spatbord en het voorwiel vast gaat lopen  :-\  Heb het meegemaakt op Gran Canaria en ook in Noord Frankrijk.
Met een hoog spatbord zal de voorband kunnen 'lossen'.
Of je die problemen in Marokko mee gaat maken weet ik niet (nog niet geweest  :() maar ik betwijfel het.
In Nederland loop je dat risico ook we hier en daarl, maar heb tijdens clubritjes bijv. nog niet gezien dat een voorwiel écht helemaal vast liep.

Nadeel van een hoog voorspatbord is idd dat er wat meer bagger omhoog gegooid word, langs de voorvork omhoog idd, maar goed dat vind ik zelf niet zo'n probleem. Wat je wel hebt is dat er ook wat meer prut op de voorkant van het blok en de radiateurs terecht komt. Maar heb zelf nog niet meegemaakt dat het tot koelingsproblemen gaat lijden.

In ralley's zie je de meeste rijders met een laag spatbord rijden en dat heeft voornamelijk met de koelingsproblemen te maken.

Het originele voorspatbord wat hoger monteren zou een goed compromis kunnen zijn.

Een Acerbis spatbordje (model Supermotard) kun je niet zomaar monteren. De neuskuip van de Alp zit te laag en dan komt de boel in aanraking met elkaar. Je zult het dan wat lager moeten maken dmv busjes van een aantal cm. Ruujan heeft dit bijvoorbeeld op zijn Alp.

Bij mijn Alp lukt het nét wel, maar dat komt omdat mijn neuskuip een beetje verbouwd is.

Groetjes,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Brombeer

Re: Spatbord meer "off road" look (deel II)
« Reactie #2 Gepost op: 04 maart 2012, 15:48 »
Hoi -Leonie-.

Of je het doet, om hoe het eruit ziet, is je eigen keus.

Praktisch gezien, enkele handvatjes:

Offroadmotoren hebben een hoog spatbord om, uiteraard, modder en rondvliegend vuil tegen te houden. Maar, hoog, omdat inderdaad de laag opgevangen modder zo dik kan worden dat, als het spatbord vlak rond het wiel zou zitten, het wiel zou kunnen vastlopen door de aangekoekte prut. En, in praktijk gebeurt dat ook!

Daarnaast, het profiel van een echte noppenband is zo open, dat zelfs onder invloed van geringe snelheid, de eventuele aankoek wordt 'gelost' door de middelpuntvliegende kracht en op die manier het profiel schoon blijft en grip behouden.

Twee zaken vallen dus op: de constructie helpt mee (hoog spatbord/open nop) en snelheid (modder vliegt weg).

Een Transalp heeft een laag spatbord. Ook in dit geval heeft die constructie gevolgen ten aanzien van hoe het zich daardoor gedraagt. De Alp is uitgebracht in de eerste Dakarjaren en had een beetje de looks van de racemotoren uit die tijd. Hij is ook gemaakt voor relatief hogere snelheden dan een endurootje. Bovendien heeft die Alp een kuip, waar een flinke luchtstroom doorheen kan lopen, zeker bij die hogere snelheden. Die luchtstroom kan zo sterk zijn dat vuil van het voorwiel met die lucht langs de voorvork mee de kuip in wordt gezogen en je die over je heen krijgt. Je ziet niks meer. Een laag spatbord houdt het ronvliegend vuil en vocht laag rond het voorwiel en daardoor kan het laag langs en onder de motor worden afgevoerd zodat je er geen last van hebt.

Daarom zijn ze later in de Dakar, waar de motoren ook als gevolg van de hoge snelheden na verloop van tijd ook gekuipt werden, die lage spatborden gaan gebruiken: die mannen werden vies, en is beter voor de luchtstroom langs de radiateurs. En, in de woestijn ligt doorgaans geen modder dus geen risico op vollopen van dat lage spatbord met modder.

Kortom,

-een hoog spatbord is beter in modderige omstandigheden maar bij hoge snelheden sproeit het ook vuil over je heen

-een laag spatbord voert bij hoge snelheden vuil juist naar achter/onder af maar kan bij lage vollopen met dikke modder.

Bromz ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline -Leonie-

Re: Spatbord meer "off road" look (deel II)
« Reactie #3 Gepost op: 05 maart 2012, 09:23 »
René en Bromz, bedankt voor jullie input! Hier kan ik zeker wat mee.
Ladies Angels '11 en '12

Transalp '97
CRF250L '12

Offline RuuJan

Re: Spatbord meer "off road" look (deel II)
« Reactie #4 Gepost op: 05 maart 2012, 22:30 »
Ja, ik rij ook met een cross spatbord. Het staat wat mooier. Bovendien had ik vroeger ook last van een vollopend profiel, maar dat wasnog met een gewone wegband (Anakee). Nu met de tkc heb ik daar geen last meer van.
Ik heb ooit de ophanging nagebouwd aan de hand van een beschrijving op een duitse transalpsite. Er waren twee dingen die ik niet voorzien had. Ten eerste kwam mijn kilometertellerkabel in een beetje vreemde bocht te staan. Gevolg: de opnemer is kapot gegaan. Maar goed, ik hader al een fietscomputer op zitten om de snelheid af te lezen. Het tweede was dat. het spatbord bij hard remmen tegen de band aan liep. Dat gaf nogal een angstaanjagend geluid en dus heb ik het spatbord behoorlijk in moeten korten. Bij het spatbord van René heb je daar denk ik minder last van.


Offline The Headless Horseman

Re: Spatbord meer "off road" look (deel II)
« Reactie #5 Gepost op: 05 maart 2012, 23:13 »
Ploatjie d'r bij voor het juiste beeld  :)

TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS