Techniek > Honda Africa Twin

Koop een AT 2001, gelijk in de electroproblemen! Tips?

(1/5) > >>

zandhapper:
Dag forumleden,

Ik heb vorig jaar mijn AT95 verkocht omdat hij versleten was, heb net een mooie 2001ner op de kop getikt.
Hij had bij de koop al problemen met starten na dat hij van de druppelader gehaald was en een keer gestart was. Hij had nog geen 5 minuten op de lampen gestaan zonder lopen en toen ik opnieuw wilde starten om een proefrit temaken wilde de startmotor al niet meer rond.

Na aanduwen deed hij het gewoon dus ging ik er vanuit dat het waarschijnlijk een kapotte accus was. Heb wat met de prijs geregeld en bij de koop een nieuwe accu ingemikt. Hij liep prima maar toen ik thuis kwam en stopte, hem 1 tandje van contact afzetten (lampen dus nog aan) wilde hij bijn direct al niet meer goed starten.
Thuis de meter er op en op de accu stond rond de 12 volt. en na een poging tot starten nog maar ong. 11 volt. De accus is splinter nieuw dus dat is hem niet. Hij loopt als een trein en aangekomen thuis is de accu ook nog vol dus je zou zeggen dat het ook de dinamo niet is, spanningsregelaar of startmotor?? Wie durft er een gooi naar te doen, of wie weet het wellicht zelfs uit ervaring??

Hoor graag van jullie, het mooie weer staat voor de deur en daarmee ook de komende motorvakanties.

Groeten,
Chiel

Waffie:
 hallo chiel,

meten is weten maar ik gok het op een defecte regelaar en als die het niet is dynamo(komt niet zo vaak voor)

controleer direkt de stekkerverbindingen ook goed

even een opm

als je de motorfiets gekocht hebt bij een dealer mag je zelf afvragen of de motorfiets een zorgvuldige inspectie voor aflevering heeft genoten

ik vrees geen enkele..  immers nogmaals meten is weten

kun  je aanspraak maken op garantie ?

daandus:
even meten wat je laadspanning is, dan weet je alles.
motor starten, desnoods even stationair toerental opschroeven naar 2000rpm, dan kun je heerlijk meten en moet je 14-15 volt op je accu krijgen. Gok ook dat je regelaar rot is, hopelijk geeft hij geen hogere spanning af wat gevolgschade kan hebben!

zandhapper:
Hoi Ad en Daandus,

Heb hem bij een particulier gekocht dus garantie zit er niet echt in.
Was natuurlijk ook mijn eigen gok dus het is wat het is maar als het een kappotte regelaar is, is het toch wel vreemd dat
bij aankomst er gewoon 12,3 volt in zit toch?
Hoe meet ik precies de laadspanning? Gewoon op de accu of in de stekker van de regelaar?

Groeten,

Chiel

Waffie:
neem een voltmeter

plaats deze in modes gelijkspanning  met een meet bereik tot bijv 20 volt of zelf hoger

 als de motor draait plaats je een volt meter op de polen van de accu

let op de juiste + en _
 voer het toerental o tot ca 5000 rpm en kijk wat je afleest

een juiste waarde voor de meting ligt tussen de 13,7-14,5

meld je bevindingen

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie
Mobile View