Auteur Topic: Tripmaster wil niet..  (gelezen 8677 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Brombeer

Re: Tripmaster wil niet..
« Reactie #30 Gepost op: 02 november 2012, 21:37 »
Ja hier moest ik ook nog wat mee.

Vorig weekend heb ik een nieuwe fatsoenlijke stekker ertussen gesoldeerd. Ook hierna geen werkende dagteller helaas.. :(

Er is wel doorgifte in de nieuwe stekker. Als ik ooit weer eens zin heb haal ik de boel los en zal ik de wit/blauwe draad tussen print en stekker op doorgifte meten en tussen opnemer in de teller en de stekker.

Tis wat, die tripmeter.. :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Tripmaster wil niet..
« Reactie #31 Gepost op: 11 november 2012, 11:31 »
Vorig weekend heb ik de opnemer uit de cockpit geschroefd. Weerstand R2 zag er wat gekookt uit dus die heb ik vervangen. Maar, nog altijd geen dagteller.. :(

Ik heb de doorgiftes nogmaals gecontroleerd. Alle bedrading van tripmeter naar opnemer maken contact van print tot print. Rood/groen heeft continue spanning, zwart met contact aan ook. De massadraden direct op de print naar het frame maken contact. Wit/blauw aan massa geeft iets meer dan 11 volt (?)

Ik weet het nu echt niet meer. Mauppie heeft de dagteller getest. Ik kan de werking van de opnemer alleen maar controleren met een goed werkende tripmeter erop.

Iemand?


Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Tripmaster wil niet..
« Reactie #32 Gepost op: 16 december 2012, 13:48 »
                                  JEUUJJJ !!!

Hij doet het weer  :)

Na mijn laatste post liet Mauppie via pm weten dat ik zijn reserve mocht lenen om te testen en hij stuurde die aan me op. Die deed het, dus opnemer in de cockpit was OK. Mauppie wilde nog wel een keer naar mijn tripmetertje kijken, dus stuurde ik hem wéér naar hem op. 

Afgelopen vrijdag werd die bezorgd met de opmerking dat hij het weer deed. Ook had Mauppie nog de (erg) grote, reeds vernieuwde elco's vervangen door de veel kleinere smd's die er eigenlijk op horen. En ook had hij de print nog met anti-corrosieve lak ingespoten.

Na de eerste sessie vond hij het moeilijk om aan te geven wat hij ervoor wilde dus ik stuurde hem een flesje rood op. Gekeken naar Mauppie z'n lange adem en hulpvaardigheid die uiteindelijk tot succes heeft geleid, heeft hij nog wel een hartversterkertje verdiend deze feestdagen.

Wat zal het weer fijn zijn om de dagteller weer te kunnen aflezen en weten wanneer de volgende tankbeurt eraan komt of hoever ik nog de winterkou trotseren moet.. 8)


Dank voor al je moeite Maurits, keep a weather eye on your mailbox.. ;)

Harm


« Laatst bewerkt op: 16 december 2012, 16:19 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline EDxrv

Re: Tripmaster wil niet..
« Reactie #33 Gepost op: 16 december 2012, 15:34 »
mooi verhaal al met al!
Ik weet wel redelijk wat van elektronica, maar wat is smd? Wat een elco is weet ik wel.

Offline Brombeer

Re: Tripmaster wil niet..
« Reactie #34 Gepost op: 16 december 2012, 16:17 »
Ook een elco, maar een variant. Nemen minder plaats in.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Neet

Re: Tripmaster wil niet..
« Reactie #35 Gepost op: 16 december 2012, 19:29 »
Het zuur uit de elco's kan printbaantjes hebben beschadigd maar ook kan het spul geleidend werken en kortsluiting veroorzaken.
Ik heb het denk ik niet vermeld maar voordat je de nieuwe elco's er op soldeert moet je de boel met wattenstokjes en wat alcohol brandschoon maken.
Dan zie je ook vaak wat de elco's beschadigd hebben en is het geleidende residu verwijderd.

Dit is zo ontzettend belangrijk en dit is ook de oorzaak. Een smd of een echte grote elco maakt geen verschil, alleen de contacten en het formaat zijn verschillend.
Aflakken is altijd een noodzakelijk iets ivm vochtproblemen.
Dit vast voor de volgende gelukkigen met een elektronische uitdaging.

Offline Vlastuin

Re: Tripmaster wil niet..
« Reactie #36 Gepost op: 30 december 2012, 13:27 »
Ah...tripmeters, brengt weer oude herrineringen in me op :o

Na lang weggeweest is dit weer de eerste post die ik lees, blijft een geneuzel die meters.
Voor degene die interesse hebben, ik heb nog een stel van die elco's liggen (zowel smd als de "gewone"")
dus als je geen kans ziet om aan die dingen te komen, hoor ik het wel.

succes allen met de soldeerbout (of een hamer....);D