Auteur Topic: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?  (gelezen 6564 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Biker000

Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Gepost op: 11 maart 2012, 17:15 »
Ik heb een redelijke schuur vol met gereedschap. Echter dit komt allemaal uit de €5,- bak van de karwei of gamma.
Het gebeurt dus regelmatig dat ik met een baco of goedkope steeksleutel een bout naar zn moer help en zelfs moeren naar ze moer.
Mijn goedkope dopsleutelsetje zorgt er regelmatig voor dat er een dop afvalt als je alleen maar ff iets wil aan en of losdraaien.
En om nu elke keer te gaan hengelen met een magneetpen of de bak er onderuit moet sleutelen om de dop terug te krijgen.
Hier ben ik wel klaar mee.
Wil dus best wat uitgeven voor kwaliteit sleutels (welk merk raden jullie me aan) maar wil wel een aparte kist met alleen wat ik nodig heb los aanschaffen.
heb niks aan sleutelsetjes waar je de helft niet van gebruikt.

Uiteraard kan ik goed kijken wat sleutels passen en opschrijven dan kom je een heel eind maar misschien heeft iemand dit al eens gedaan.
Tips zijn welkom.


Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline PimW

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2012, 17:45 »
Volgens mij is een set goed gereedschap goedkoper dan losse sleutels.

Dus als je een set steekringsleutels, inbussen en een doppenset koopt dan ben je er eigenlijk al. Doe je er een paar schroevendraaiers bij en een Bahco dan kun je vrijwel alles sleutelen.

Koop ook een bougie sleutel die in je boordgereedschap hoort te zitten.

Ik heb van mijn werk van Facom, Gedore en Stahlwille. Dat is goed spul.

Offline Brombeer

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2012, 19:14 »
Mee met Pim.

Ik sprokkelde vroeger o.a. gereedschap op de Vehikel Beurs. Van die partijen uit de wereldlegers. Dus ik heb een allegaartje van Facom, Elora, Gedore, Stahlwille, Heyco en ook zelfs iets van Snap-on (da's de F1-shit haha).  :angel: Maar, allemaal eersteklas spul.

Bij inbussleutels zou ik gaan voor 'lang' met kogelkop (kun je onder een hoek draaien) alsmede een paar maten inbusdop (voor op de ratel).

En 1/2" ratel is eigenlijk te zwaar voor al die delicate motorboutjes. Je zet gauw teveel kracht. 3/8" is genuanceerder en beter aan te raden. Deze kleinere maat is ranker en past makkelijker in nauwe situaties. Ik heb ook nog een 1/4" setje. Is eigenlijk een maatje voor de meisjes, maar is mn favoriet.

Schroevendraaiers ALTIJD van een gerenommeerd merk, maar koop ze om hoe ze in de hand liggen. Philips #2 en #3 is al wat je nodig hebt op je Twin.

Als je op je blok staat te hameren, doe je dat met een kunststof hamer. Lukt het niet, heb je soms een griptang en een vuist nodig. Maar, misschien moet je die pas aanschaffen als je al een beetje kunt sleutelen.. ;)

Een Bahco (owel: Engelse sleutel) wil ik vanaf wezen. De grote zijn prijzig en ik zou hem alleen gebruiken voor de achterasmoer. En da's dop #24.

Wat je NIET nodig hebt om aan een motor te sleutelen, zijn tangen. Dus, alle combinatietangen en waterpomptangen etc, wegpleuren. Ze schieten overal vanaf en maken alles kapot.

Gaat wel geld kosten hoor, 000 :-X

« Laatst bewerkt op: 12 maart 2012, 14:33 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline daandus

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2012, 20:13 »
Wij hebben bij ons op reis:

12V luchtpomp + 2 x drukmeter
Handpompje
Koperslip, loctite, *lagervet, *WD40
Spuitje
3 x Velgbeschermers
Staalborsteltje
*Oude tandenborstel voor smerig poetswerk
IJzerzaagje (blad)
Imbus 3,4,5,6
Schroevendraaier met opzetdoppies: 3 imbus, 3 kruiskoppen, 3 platte
Griptang
Ratel met doppen: 7,8,9,10,12,13,14,17
Doppen 2 x verleng, knietje, 1/2=>3/8
Honda gereedschap: bougiedop, schroevendraaier (voor de benzinekraan) en wielsleutel (vanwege spakenspanner)
Startkabelsetje
Soldeertin, draad, krimpkous, isolatietape
Tegentappen
Leatherman
3 x Bandenlichters 24 cm
1 x Baco (tot 28 mm ofzo)
Verloopventiel
Spanningsmetertje
*Gassoldeerbout
Voelermaatje
ringsleuteltje 10
imbus 3 (voor je vlotterbakdrains)
Zakje met slangetjes,boutjes,moertjes,stekkertjes,rommeltjes

Eventueel extra:
imbus 10 (dop op krukas voor kleppen stellen)
dop 30 (voor grote moer op balhoofd)
dop 24 (achteras, maar dat doe ik altijd met de 'bahco'.
dremel (voor vervangen balhoofdlagers ;-)

Als je altijd alles netjes in de koperslip/vet zet, en alles al een keer los hebt gehad... heb je echt geen spannend gereedschap nodig! Mijn doppen zijn echt goedkoop... niets bijzonders. Misschien krijg ik er spijt van, maar ik heb echt nog nooit een dop gebroken.... op de motor althans!
... was ooit lid ...

Offline PimW

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2012, 20:34 »
Ik heb een 1/2 en 1/4 doppenset. Eigenlijk gebruik ik de grote enkel omdat de doppen tot 32 gaan (daar zit de achterasmoer dus tussen). Daarvoor had ik daar de Bahco voor...
De rest doe ik bijna allemaal met de 1/4 ratel of nog liever met een ''gewone'' sleutel.

Schroevendraaiers heb je ook met aan het begin van de steel een 6kant. Dan kun je er ook nog een sleutel op zetten.




Offline Pakfiets

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2012, 21:05 »
Setje momentsleutels is ook wel handig.

Offline daandus

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #6 Gepost op: 12 maart 2012, 13:30 »
momentsleutel is zeker handig, vooral om een beetje gevoel te krijgen voor 'hoe vast iets moet'. 14 nm (of 12?) op een bougie is echt niet veel... maar je hebt het niet echt nodig en een goede momentsleutel is niet goedkoop!

Ben het trouwens wel met Brombeer eens: GOEDE schroevendraaiers; koop zeker de goede maten.
En voor dat schroefje in de benzinekraan zijn de meeste schroevendraaiers net iets te kort, even zoeken dus.

Ik heb enkel een setje 3/8 qua doppen.
... was ooit lid ...

Offline Waffie

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #7 Gepost op: 12 maart 2012, 14:23 »
 de moermaten die standaard voorkomen

8,10,12,14,17,19,22,24 en 30 mm
inbus 5/6/8 mm

schroevendraaier PH1,2,3

bougie sleutel: origineel 18 mm

meer is er eigenlijk niet tenzij er afwijkende maten later gemonteerd zijn zoals bij een kofferset dan vul je aan 13 mm

kijk eens voor tengtools.. is goed betaalbaar 

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline EDxrv

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #8 Gepost op: 12 maart 2012, 15:03 »
Het gereedschap van de vakhandel bevalt me echt het beste. Maar dat van de bouwmarkt volstaat ook.
Start met set ringsleutels, steeksleutels, dopsleutelset, schroevendraaiers. En dan telkens wat uitbreiden.
Bedenk dat een dure set veel sneller en beter werkt en eigenlijk per jaar weinig kost.
Dan later uitbreiden met slagsleutel etc.






Offline Peter_Winsum

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #9 Gepost op: 12 maart 2012, 15:17 »
Net afgelopen weekeinde even naar de Action geweest (leuke pauze bezigheid als zoon in de kappersstoel zit) en steek-ringsleutels gekocht. Voor hetgeen waarvoor ik ze gebruik (incidenteel gebruik) prima spul en kost werkelijk bijna niets.

Ik zou daar geen zaken als dopsleutelsets o.i.d. aanschaffen aangezien daar meer techniek bij komt kijken in de bewegende delen, maar een gegoten stuk ijzer durf ik wel aan. Je zult er vast minder kracht op kunnen zetten als wanneer je het van de grote merken koopt, maar dan heb je het ook over andere werkzaamheden dan aan de motor.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Oldtimer

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #10 Gepost op: 12 maart 2012, 15:52 »
Ik heb vorig jaar zo'n gereedschapset gekocht bij de Lidl.  Hele koffer vol met allerlei maten gereedschap.
Steek/ringsleutels en een compleet doppensetje, inclusief inbus enz..
Hiermee kan ik in elk geval het overgrote deel mee aanpakken. Voor het normale gebruik ideaal en alle maten aanwezig.
Niet echt kwaliteitsspul, maar voor die enkele keer voldoet het prima.


PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline PimW

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #12 Gepost op: 12 maart 2012, 17:38 »
De passing en sterkte van goedkoop gereedschap is gewoon Kwalitatief Uitermate Teleurstellend. Het maakt geen reet uit hoeveel je sleutel want het is echt niet alleen "comfort".

Ik heb ook een goedkoop setje steeksleutels gehad ooit (halfords oid)waarbij ik de pootjes van de sleutel 8 gewoon weg zie buigen als ik een beetje kracht zet...
Dat is echt een bouten killer.

Maargoed, ieder moet dat zelf weten.

Offline daandus

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #13 Gepost op: 12 maart 2012, 19:07 »
Tja, da's ook wel waar... maar voor je vooras enzo maakt dat niet zo heel veel uit. likjes koperslip overal, doet echt wonderen!

voorbeeld:
De imbussen in de remschijven, die zitten met loctite vastgeplakt. Als ik dat loshaal met m'n goedkope doppen ,dan zit daarna de imbusdop lekker vast in de bout. Gebruik ik m'n Gedore-spul, dan is dat veel minder het geval. Ik denk dan: dat past beter, draait dus minder vast in de imbusbout.

Denk dat je 'een goedkoper merk' gereedschap niet kunt vergelijken met echt goedkope troep (bijvoorbeeld wat in je Honda-setje zit ;-)), maar ook niet met Snap-On.
Wij huisknutselaars hebben geen achterlijk duur spul nodig, denk ik. Al is het wel mooi ;-)
... was ooit lid ...

Offline PimW

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #14 Gepost op: 12 maart 2012, 19:14 »
Klopt, maar ga dan inderdaad voor een merk als Facom of Tengtools. Niet de grabbelbak bij de action of Lidl. Dat je je gereedschap na gebruik van het bevestigingsmateriaal af moet forceren zegt al genoeg.

Torx heb ik ook, maar die gebruik ik eigenlijk alleen om rotte inbussen los te krijgen ;D

Offline Peter_Winsum

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #15 Gepost op: 12 maart 2012, 19:26 »
Maar dat is precies wat ik schrijf.
Voor het handvaste werk is het prima, maar als je kracht moet zetten moet je wat anders nemen die bordkartonnen sleuteltjes.

Is hetzelfde als met schilderkwasten.
Vroeger kocht ik altijd goede ingebonden kwasten van prof-kwaliteit. Tot ik me realiseerde dat ik ze na een klus toch weer weg donderde omdat ik de volgende keer weer een vers exemplaar wil hebben. Nu koop ik alleen nog matige kwaliteit voor een incidenteel klusje (laat wel eens een haartje los). Voor het groot onderhoud aan de buitenkant koop ik Sikkens Rubbol lak met top kwasten omdat ik die intensief gebruik.

Als ik een echt grote klus aan de motor aan ga, ga ik naar de werkplaats van een vriend met prof-materiaal. Als ik even onder een kapje moet, of iets vast moet zetten heb ik voldoende aan een sleuteltje 10 van € 1,49.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline PimW

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #16 Gepost op: 12 maart 2012, 19:30 »
Ik snap niet wat het verschil is tussen dat boutje van je kappie loshalen als je alleen iets wilt controleren of wanneer je groot onderhoud doet.

Het blijft een boutje en hij moet toch echt vast. Zet jij eerst alles handvast om vervolgens heel de boel na te lopen met echt gereedschap? Zo beginnen volgens mij veel van die sleutelverhalen waarbij aan het eind remklauwen van de vork vallen ::)

Want hoewel je redenatie met de kwasten terecht lijkt is het eigenlijk toch gek. Moet dat oplapklusje niet ook netjes dan? (Wat betreft de kwasten zou ik overigens wel hetzelfde doen hoor)
 C:-)

Offline EDxrv

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #17 Gepost op: 12 maart 2012, 20:07 »
Ik heb ring- en steeksleutel van rahsol. Volgens mannen van Kroon-Warringa uit zelfde fabriek als Gedore maar niet gepolijst. Dus iets ruwer en wordt iets viezer, vet blijft er op vast zitten. Maar dat boeit me niet zo.



Offline Peter_Winsum

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #18 Gepost op: 12 maart 2012, 20:31 »
Citaat
Het blijft een boutje en hij moet toch echt vast. Zet jij eerst alles handvast om vervolgens heel de boel na te lopen met echt gereedschap? Zo beginnen volgens mij veel van die sleutelverhalen waarbij aan het eind remklauwen van de vork vallen

Als ik een kapje net zo strak aandraai als een remklauw, dan knapt bij mij het plastic. Onderhoud aan een remklauw doe ik niet even op de knieën in mijn garage, dan ga ik naar een plek met 'echt' gereedschap. Maar als ik even een lampje moet vervangen of een draadje moet omleggen voldoet het simpele spul bij mij wel.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline hubris

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #19 Gepost op: 12 maart 2012, 20:50 »
Ik heb voor het sleutelen aan de Volvo 340 afgelopen jaar een setje van Sonic gehaald bij de Brezan. Niet top-of-the-line, maar volgens velen goed genoeg om fatsoenlijk mee te kunnen werken. En, redelijk betaalbaar (was toen ook nog eens in de aanbieding).
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline daandus

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #20 Gepost op: 12 maart 2012, 22:04 »
Facom/Tengtools is m.i. goed genoeg voor onze klusjes.

Maar ik moet ook eerlijk zeggen: ooit begonnen met 'n goedkope koffer met doppen, ratels etc. Zo'n ding met 180 stuks erin voor 'n paar tientjes. Heb er nooit iets van gebroken, en altijd prima kunnen gebruiken.

Zoals velen al zeggen: als het echt vastgerot zit kom je misschien in de problemen.

Wij doen nu alles met relatief goedkope doppen enzo, maar nooit problemen. Scheelt wel dat alles bij ons in de koperslip staat en dus soepeltjes losgaat. Maar ik geef ook toe, die imbusdoppen gebruik ik dus niet op m'n remschijven ;-) Lastig eigenlijk, haha!
... was ooit lid ...

Offline Waffie

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #21 Gepost op: 12 maart 2012, 22:25 »
de inbusbouten zijn een verhaal apart

hierbij zijn het juist de inbus boutenn zelf die van zachter materiaal zijn immers je drukt van binnen naar buiten  en dat geeft altijd vervorming

passend gereedschap is het meest  belangrijk net zoals gereedschap gebruiken waarvoor het bedoelt is.

geen ratel gebruiken om iets aan te zetten want daar zijn wringijzers voor , de juiste schrovendraaier gebruiken dus geen PZ in een PH schroef gebruiken etc etc

wil je de top dan ga je voor snap on (levenslang garantie)  maar ook als je iets heel bijzonders zoekt kom je hier vaak terecht
ik denk dat we alle wel een eigen mening hebben wat we goed vinden maar het blijft gereedschap.. daar moet je mee werken en dat slijt dus ook

niets heeft het eeuwig leven..


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline daandus

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #22 Gepost op: 13 maart 2012, 00:13 »
helemaal mee eens!

Maar laat je niet gek maken door Long Way Round, waar 2 heren beiden een Snap On kar krijgen om een touratechrekje te monteren.... dat bedoel ik meer!
... was ooit lid ...

Offline Peter_Winsum

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #23 Gepost op: 13 maart 2012, 17:09 »
Zojuist viel de folder van Aldi in de brievenbus.
Deze week o.a. een ratelring- /steeksleutelset (8 t/m 19 mm) en een momentsleutel  ;) .

Ook 300 ml WD-40 voor € 2,99 en handwaspasta 500 ml voor € 1,89.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Waffie

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #24 Gepost op: 13 maart 2012, 18:16 »
die w d 40 is vaak nog goedkoper bij de action  440 ml voor ? ... dat bekijk je zelf maar (daar haal ik ze  ook)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Peter_Winsum

Re: Gereedschapsetje voor de RD07 - Wat heb ik nodig?
« Reactie #25 Gepost op: 13 maart 2012, 18:17 »
Citaat
die w d 40 is vaak nog goedkoper bij de action  440 ml voor ? ... dat bekijk je zelf maar (daar haal ik ze  ook)

Zaterdag was ik bij Action, daar hadden ze geen WD op dit moment.
Ligt aan partijen die ze opkopen. Kan ook per winkel verschillen.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)