Auteur Topic: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)  (gelezen 6498 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline hubris

Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Gepost op: 11 maart 2012, 22:05 »
Na een ongelofelijk leuke dag vandaag met in totaal maar liefst 330 gereden kilometers waren de laatste 5 km één grote frustratie.

De hele dag heb ik prima gereden, lekker weer en erg veel gezelligheid. Ook liep mijn Africa Twinnetje als een zonnetje. Op de terugweg nog even langs mijn nieuwe huisje (in aanbouw) gereden en daarna lekker gegeten bij mijn ouders. So far, niets aan de hand.

Maar zojuist stap ik op de motor bij mijn ouders en al na 10 meter valt me iets op... mijn snelheidsmeter doet raar. En niet alleen die van de tripmeter, maar ook de naald trilt als de ziekte en geeft van alles aan, behalve de snelheid die ik rijd. In plaats van 50/55 geeft de tripmeter een snelheid van 25-40 aan en trilt de naald ook tussen die waarden. Kortom, íets is er stuk.

Daarom net even zitten lezen op het forum en daaruit haal ik de volgende opties;
1. de snelheidsmeterkabel is defect
2. de overbrenging van het wiel naar bovengenoemde kabel is defect

Mijn gevoel neigt naar optie 2, omdat een defecte kabel (naar mijn idee) als gevolg zou  moeten hebben dat de teller helemaal niets doet. Dus, iets met die overbrenging, denk ik. Nou heb ik alleen geen flauw idee hoe dat in elkaar zit en hoe ik dat makkelijk (zelf) kan vervangen.

Daarom aan jullie de vraag, denk ik in de goede richting en hoe/waar kan ik dit snel op (laten) lossen? Ik heb de motor namelijk écht nodig voor woon-werk verkeer en gezien het aantal flitspalen in Nederland heb ik liever niet dat mijn snelheidsmeter afwijkt/niet werkt.
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline Bono

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #1 Gepost op: 11 maart 2012, 22:11 »
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=3160.msg29645;topicseen#msg29645
 
Het kan zijn dat je de "worm" moet vervangen. In de link wordt er over geschreven. Misschien moet je daar eens naar kijken? Zoals je het zegt, zou ik ook gaan voor optie 2. Maar wat heeft dit te maken met je tripmaster?
-- Han --

Offline Waffie

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #2 Gepost op: 11 maart 2012, 22:28 »
de tripmeter krijgt zijn signaal van de magneet die om de km tellerunit zitdus dit is normaal

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Rob

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #3 Gepost op: 11 maart 2012, 22:34 »
10 tegen 1 dat het dat stomme wormwieltje is..
Valt makkelijk / snel en zelf te vervangen, maar dan moet je eerst snel zo'n ding zien te scoren. Via een dealer zal het wel even duren, wellicht heeft Ad  Mies er nog een liggen.. Ad?
Succes!
Alias raceneus..

Offline GS Allroad

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #4 Gepost op: 11 maart 2012, 22:36 »
Frank Lemstra in Wormerveer heeft die wormwielen op voorraad.

Kijk op google op Frank Lemstra Motoren.
BMW R 1100 GS  1996

Offline hubris

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #5 Gepost op: 11 maart 2012, 22:43 »
Wormerveer is helaas niet echt om de hoek. Is er toevallig een goede (club)dealer in de omgeving van Nijmegen die dit op voorraad zou kunnen hebben? Enne.. hoeveel werk is het om dit wormpje te vervangen?  ???
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline Bono

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #6 Gepost op: 11 maart 2012, 22:48 »
de tripmeter krijgt zijn signaal van de magneet die om de km tellerunit zitdus dit is normaal

Aha! Weer wat geleerd!  :)
-- Han --

Offline Brombeer

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #7 Gepost op: 11 maart 2012, 22:53 »
Ja, de worm.

Er zijn 2 redenen waarom je dit op kunt lopen, de meest voorkomende is slijtage. Daarnaast komt het voor dat de binnenkabel stroef gaat lopen als gevolg van verhard vet, roestigheid of een beschadiging aan de buitenkabel. De worm kost 18 euro, een andere kabel een dikke veelvoud.

Remedie:
-Wiel eruit, opnemer afnemen. Worm zit er los in, uitnemen met een punttang o.i.d.

-Opnemerhuis reinigen met oplosser tot alle vet weg is en volledig schoon. Want, in het vet blijven wel eens afgebroken tandjes achter en als die tussen je nieuwe wormpje komen is het zo weer gebeurd.

-Kwak vet erin, worm erin en de boel weer monteren.

-Schroef de tellerkabel eruit en kijk of die volledig vrij en soepel draait. Maak schoon, vet licht in en monteer opnieuw.

Uurtje werk.


..Aha! Weer wat geleerd!  :) ..

Bonusweetje: de wit/blauwe draad van teller naar tripmaster
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Bono

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #8 Gepost op: 11 maart 2012, 22:57 »
Uurtje werk.

Heej Bromz. Voor jou wel ja!  :))
-- Han --

Offline hubris

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #9 Gepost op: 11 maart 2012, 23:26 »
10 tegen 1 dat het dat stomme wormwieltje is..
Valt makkelijk / snel en zelf te vervangen, maar dan moet je eerst snel zo'n ding zien te scoren.
Zijn die zo moeilijk te verkrijgen dan?  :-\

Frank Lemstra in Wormerveer heeft die wormwielen op voorraad.
"Toeval" wil dat ik komende week een aantal dagen voor werk in Hoofddorp zit, dus dat is nog enigszins in de buurt. Maar dat betekent wel dat ik het hele land moet doorkruisen terwijl mijn teller niet werkt. Ben ik eigenlijk niet zo fan van, geloof ik..

Remedie:
-Wiel eruit, opnemer afnemen. Worm zit er los in, uitnemen met een punttang o.i.d.
-Opnemerhuis reinigen met oplosser tot alle vet weg is en volledig schoon. Want, in het vet blijven wel eens afgebroken tandjes achter en als die tussen je nieuwe wormpje komen is het zo weer gebeurd.
-Kwak vet erin, worm erin en de boel weer monteren.
-Schroef de tellerkabel eruit en kijk of die volledig vrij en soepel draait. Maak schoon, vet licht in en monteer opnieuw.

Uurtje werk.
Het klinkt zo eenvoudig als je het zo zegt, maar het "wiel eruit"-gedeelte is al nieuw... en dan hebben we het nog niet eens over het "wiel terug erin". Waarschijnlijk echt appeltje-eitje, maar het idee om dat alleen te doen, zonder iemand met verstand van zaken bij me... staat me gewoon niet zo aan.
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline daandus

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #10 Gepost op: 11 maart 2012, 23:34 »
Wij hadden laatst ook zoiets, en alles eens loshalen en schoonmaken (huisje op de as en de kabel) bracht uitkomst, nu weer strak signaal.

Meestal is je plastic wieltje idd aan gort.
Voordat je die bestelt en vervangt, even de boel open halen en schoonmaken. Wieltje zal aan gruzels zijn dan, eruit halen en voelen of dat andere wormwieltje soepel draait in z'n huis. Dat vreet het aluminium weg na veel km's, en als dat zo is lust hij je nieuwe teflon wieltje rauw.
Dat huisje is achterlijk duur, maar daar krijg je dan weer wel een wieltje bij! ;-)


*edit* tijdens het tikken van dit verhaal werd er veel gepost, dus dubbele info nu.

by the way: als je je niet comfotable voelt bij dat soort demontage's van je motor; doe het dan ook gewoon niet! Er zijn altijd wel mensen te vinden die je willen helpen, maar neem geen risico's 
« Laatst bewerkt op: 12 maart 2012, 00:05 door daandus »
... was ooit lid ...

Offline Waffie

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #11 Gepost op: 12 maart 2012, 08:59 »
beste hubris

als je dan toch in hoofddorp moet zijn is leimuiden ook het einde niet stephan helpt je ook wel graag ( xl600v Transporteur)

gewoon vragen

mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline GS Allroad

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #12 Gepost op: 12 maart 2012, 12:17 »
@ Hubris,

Ik heb je mail gelezen en mail teruggestuurd.

Je bent morgen van harte welkom in de loods om het wormwielletje te vervangen,Frank Lemstra Motoren is op maandag gesloten,wat ik kan doen is morgenochtend even naar Wormerveer te rijden en het wielletje ophalen,er komt morgen nog een club-lid met zijn alp om de voorvork olie te verversen.

Ik hoor het wel.

Grt.
Stephan
BMW R 1100 GS  1996

Offline hubris

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #13 Gepost op: 12 maart 2012, 16:03 »
*diep buigt*
GRAAG!  ;D
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline hubris

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #14 Gepost op: 13 maart 2012, 22:43 »
HULDE, HULDE, HULDE aan xl600v Transporteur, dokterninja en de broer van xl600v Transporteur!

Deze heren hebben fantastisch werk geleverd bij het repareren van mijn motor! Ik ben echt helemaal gelukkig  ;D
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline Bono

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #15 Gepost op: 13 maart 2012, 23:10 »
(Niet) leden voor (niet) leden  :) . Mooi  :)) .
-- Han --

Offline Nader

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #16 Gepost op: 13 maart 2012, 23:18 »
Hierbij de foto's van vandaag,

Als je in de buurt van Leimuiden of gewoon in de buurt van Noord-Holland woont en je hebt drastisch hulp nodig met je motor dan kun je een oproep doen op  xl600v Transporteur.
Hij is de man die je graag uit de brand kan en wil helpen.


Groetjes Dokterninja

Offline GS Allroad

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #17 Gepost op: 14 maart 2012, 13:57 »
@Hubris,

Graag gedaan,nou weet je weer zeker dat je niet te hard rijdt bij flitspalen.

@Dokterninja,

Zoals gisteren is gezegd is het beter om eerst andere voorvorkveren aanteschaffen en dan meteen je voorvorkolie verversen,anders is het dubbel werk.

Grt.
Stephan
BMW R 1100 GS  1996

Offline Biker000

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #18 Gepost op: 14 maart 2012, 16:25 »
Zag dat het niet met de voorvorken gelukt is doc ninja.
Wel een mooie twin van Hubris.
Zoals gemeld kon ik er gister niet bij zijn maar voorvorkveren vervangen! Wanneer? Dan kom ik zeker ff kijken (of waar nodig handen uit de mouwen).
Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline GS Allroad

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #19 Gepost op: 14 maart 2012, 16:35 »
Zag dat het niet met de voorvorken gelukt is doc ninja.
Wel een mooie twin van Hubris.
Zoals gemeld kon ik er gister niet bij zijn maar voorvorken vervangen! Wanneer? Dan kom ik zeker ff kijken (of waar nodig handen uit de mouwen).

De Twin van Hubris was om 20:00 uur klaar,ik heb aan Dokterninja de keus gelaten om zijn voorvorkolie te verversen,maar als hij toch nieuwe veren erin wilt,dan kan hij deze eerst aanschaffen en alles tegelijk doen,geen dubbel werk.
BMW R 1100 GS  1996

Offline hubris

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #20 Gepost op: 14 maart 2012, 23:33 »
@Hubris,

Graag gedaan,nou weet je weer zeker dat je niet te hard rijdt bij flitspalen.
Je bedoelt dat ik nu weer weet hoeveel ik te hard rijd bij flitspalen... klopt!
Sterker nog, hij is nu zelfs extreem nauwkeurig. De tripmeter wijkt precies één km/u af van TomTom. Zowel bij constant 80 (TomTom zegt 79) als bij 120 (TomTom zegt 119).
Ik moet zeggen dat vooral de constructie waarmee we het voorwiel van de grond hebben gehouden er zeker een is voor de geschiedschrijving! Heb je daar toevallig ook nog een fotootje van, Doc?  ;D
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline GS Allroad

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #21 Gepost op: 15 maart 2012, 00:15 »
@Hubris,

Je bedoelt met de heftruck ::) ::)
Wil je die foto's hier wel op het forum laten zien? ::)
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2012, 00:52 door xl600v Transporteur »
BMW R 1100 GS  1996

Offline Nader

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #22 Gepost op: 15 maart 2012, 00:22 »
Ik heb daar sekers foto's van (het was tog stiekem mijn idee,niwaar maar wat een teamwork)

Ik post ze hieronder
gr doc

Offline Nader

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #23 Gepost op: 15 maart 2012, 00:23 »
hierbij posten we allebei tegelijk Stephan! ;D 8)

Offline GS Allroad

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #24 Gepost op: 15 maart 2012, 00:27 »
Mooi he zo een toyota diesel heftruck ;D ;D ;D

Ik ben benieuw hoe de AT rijders op de laatste vier foto's zullen reageren ::)



BMW R 1100 GS  1996

Offline hubris

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #25 Gepost op: 16 maart 2012, 00:33 »
AAARGGGHHH!!! Net op de snelweg terug naar huis... pfffrrr.... 120 -> 58 -> 0. En er veranderde toch écht niets aan mijn snelheid.
Dat geeft me het vermoeden dat het klokwerk of de kabel zelf te veel weerstand hebben waardoor het plastic wormwiel "opgegeten" wordt.

Maar ja, ik moet bekennen, ik heb wel even gevloekt...  :-[
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline GS Allroad

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #26 Gepost op: 16 maart 2012, 04:35 »
@ Hubris,

Nu al stuk???

Dat zou niet mogen geburen,omdat de opnemer geheel is schoongemaakt dus ook de restanten van het oude plastic wormwielletje eruit gepeuterd,en is het metalen wormwiel in de opnemer ook schoongemaakt.

Nieuwe plastic wormwiel ingevet terug in de opnemer en alles weer gemonteerd.

Maar stopt je snelheids samen met de tripmeter er nu helemaal mee,of zijn het momenten??

Ik hoor het wel.

Grt.
Stephan
BMW R 1100 GS  1996

Offline hubris

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #27 Gepost op: 16 maart 2012, 09:57 »
Binnen 100 meter ging hij van de juiste snelheid weer naar 0. En daar blijft hij.
Daarom verwacht ik dat er te veel weerstand in het systeem zit ergens. Dat kunnen de tandjes van het plastic wormwiel natuurlijk niet aan, waardoor hij zo snel al weer kaal wordt.

Ik neig er daarom zeer sterk naar om nu zowel het wormwiel als de kilometerkabel te (laten) vervangen. Of het ook nodig/verstandig is om het metalen wieltje daarin mee te nemen, dat weet ik nog even niet. Dat zou wel meteen een dure grap worden begreep ik al.
-= Werken aan je gezondheid doe je met Aloë Vera =-

Offline jbm

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #28 Gepost op: 16 maart 2012, 10:02 »
kijk even of de kabel nog wel aan de teller vast zit, heb het 2 maal met de transalp gehad dat de kabel losgeraakt was en dan geeft hij dus ook niets aan

Offline GS Allroad

Re: Snelheidsmeter doet raar (onjuiste snelheid)
« Reactie #29 Gepost op: 16 maart 2012, 10:37 »
Dat is gelijk een nieuwe opnemer+kabel zit je zo op 120 euro.
BMW R 1100 GS  1996