Auteur Topic: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006  (gelezen 9308 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline varig767

Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Gepost op: 12 maart 2012, 15:46 »
Dag allemaal,

Volgens het onderhoudsboekje behoort mijn Transalp 650 elke 6.000 km een onderhoudsbeurt te krijgen. Olie en filter vervangen is alleen bij de grote beurten nodig (elke 12.000 km), voor zover ik uit het boekje kan opmaken. Bij sommige kleine beurten hoeft zelfs niets vervangen te worden omdat luchtfilter en remvloeistof elke 18.000 km worden vervangen.

Toch is een kleine beurt volgens de Honda-dealer "altijd zoŽn 150 tot 180 euro". Dat vind ik veel geld als er helemaal geen onderdelen aan te pas komen.

Ik neig er nu eerlijk gezegd een beetje naar om die louter "inspectiebeurten" over te slaan, om toch enigszins de onderhoudskosten in de hand te houden. Ik rijd zoŽn 13.000 km per jaar, dus de motor komt evengoed minimaal jaarlijks bij de dealer.

Is dit verkeerde zuinigheid, of zit er nog wat rek in die intervallen? Ik zou bijvoorbeeld ook keurig het boekje kunnen volgen wat betreft omschrijving van de werkzaamheden, maar het interval verhogen tot bijvoorbeeld 7500 km.

Wat denken jullie??

groeten, Martijn

Offline xrvtuur

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #1 Gepost op: 12 maart 2012, 17:46 »
Ik zeg koop een werkplaatsboek en wat goed gereedschap, en ga zelf aan de slag, onze clubmotoren zijn vrij eenvoudig en het barst hier van de kennis en eventueel fysieke hulp. Steek je lekker die werkuren van de garage in je zak, kun je weer investeren in gereedschap of leuke onderdelen.
Varadero SD02  2004

Offline Waffie

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #2 Gepost op: 12 maart 2012, 18:01 »
hallo,

de 6000 km inspectie beurt is er 1 van voornamelijke visuele aard
de verwisseling van de motorolie vindt onder normale rij omstandigheden slechts 1 x om de 12.000 km plaats ofwel 1 x per jaar
geen enkel honda instruktieboekje voor de xl650 v  spreekt meer van de oliewissel om de 6000 km

De 6000 km beurt is dus  niet meer van deze tijd.
 wil je meer weten volg je een sessie van de TCN (wel lid zijn) voor een sleuteldag en dan ben jij zonde rmeer in staat dit beter in te schaten.

en het is gewoon erg gezellig
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline destedebouwer

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #3 Gepost op: 27 april 2013, 18:54 »
Sinds een paar weken ben ik de trotse bezitter van een 650 uit 2002 met 17.500km, welke er nog zeer netjes uitziet.

De vorige eigenaar heeft in december 2011 bij 17.000km de olie laten vervangen, 500km en 2,5 jaar geleden dus. Is het zinvol de motor nu een kleine beurt te geven? Ik was bij Motoport en daar gaven ze aan dat bij 18.000km de luchtfilter vervangen zou moeten worden. Samen met de olie zou dit op circa 250 euro neerkomen. Dat vind ik flink geld. Is het zinvol deze werkzaamheden nu uit te laten voeren?

Offline xrvtuur

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2013, 19:44 »
dat kun je mooi zelf doen voor veel minder geld, en ik zou de olie verversen, omdat olie door allerlei zaken verouderd, en voor 40 euro aan olie kun je er weer netjes tegen. welkom hier trouwens.
Varadero SD02  2004

Offline Sandra

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #5 Gepost op: 27 april 2013, 20:22 »
Sinds een paar weken ben ik de trotse bezitter van een 650 uit 2002 met 17.500km, welke er nog zeer netjes uitziet.

De vorige eigenaar heeft in december 2011 bij 17.000km de olie laten vervangen, 500km en 2,5 jaar geleden dus. Is het zinvol de motor nu een kleine beurt te geven? Ik was bij Motoport en daar gaven ze aan dat bij 18.000km de luchtfilter vervangen zou moeten worden. Samen met de olie zou dit op circa 250 euro neerkomen. Dat vind ik flink geld. Is het zinvol deze werkzaamheden nu uit te laten voeren?
Wat idioot veel geld :o, dit kun je makkelijk zelf doen of ga naar Ad (=Waffie) in Sprundel die trekt jou het vel niet over de neus!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Marcel T

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #6 Gepost op: 27 april 2013, 22:05 »
De vorige eigenaar heeft in december 2011 bij 17.000km de olie laten vervangen, 500km en 2,5 jaar geleden dus. Is het zinvol de motor nu een kleine beurt te geven?

Ik was bij Motoport en daar gaven ze aan dat bij 18.000km de luchtfilter vervangen zou moeten worden. Samen met de olie zou dit op circa 250 euro neerkomen. Dat vind ik flink geld. Is het zinvol deze werkzaamheden nu uit te laten voeren?

Zinvol? Zoals eerder al geschreven, vloeistoffen verouderen ook gewoon. De precieze staat van je olie kan vast wel gemeten worden, de enige manier om het zeker te weten. De onderzoekskosten zullen de 250 euro ruim overschrijden   :-\

Luchtfilter en olie zijn samen 60-80 euro ofzo (?)
Je woont in NB, Waffie is bij je om de hoek. Als je lid wordt kan je daar een stofjas gebruiken, goed gereedschap, en onder de leuke en informatieve begeleiding van Ad en jacqueline je motor zelf leren kennen (priceless, maar wel tegen werkplaatstarief  ;)).

EDIT
n.a.v. deze terechte opmerking van brombeer:
Maar goed, de alp is vrij robuust. Enige tijd geen onderhoud is niet aan te raden, maar zal waarschijnlijk geen grote directe gevolgen hebben (geen inspectie is sowiezo een heel slecht idee). Het is toch wat je zelf wilt. (te suggestief en niet wat ik zelf doe)

kosten mogen nooit een overweging zijn om onderhoud uit te stellen, en in zijn algemeenheid moet je altijd de inspectie- en onderhoudsvoorschriften van fabrikant aanhouden



« Laatst bewerkt op: 28 april 2013, 00:38 door Marcel T »
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline destedebouwer

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #7 Gepost op: 27 april 2013, 23:10 »
Hmm dan lijkt het me beter om eens ergens anders te informeren. Zit er naast Waffie ook een Transalp lid / monteur in de buurt van Eersel/Eindhoven?

Offline Brombeer

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #8 Gepost op: 27 april 2013, 23:19 »
Dat zijn wijze woorden, Mr. T.

Het topic begon met de vraag van varig767.

Hoe je met het onderhoudsvoorschrift omgaat is je eigen verantwoordelijkheid. Dat je motor periodiek nagezien moet worden is vanzelfsprekend. Niet alleen om de fabrikant in te dekken, of de merkdealer te spekken, maar ook omdat 99,9 % van de berijders alleen weet dat de rode knop rechts de motor aan de praat brengt. Er bestaat vooralsnog geen verplichte periodieke keuring voor motoren. Wanneer denk je zelf dan dat het zou moeten gebeuren? Als er met 120km/u iets los of kapot gaat?

Dan komt de vraag destedebouwer. Het feit dat hij de vraag stelt geeft al aan in welke categorie berijders hij zich bevindt. En dus terecht kijkt hij kritisch naar het kostenplaatje van uitvoering van het onderhoud. Immers, binnen TCN zijn leden die dat tegen schappelijkere bedragen willen doen en dan krijg je de mogelijkheid zelfs om mee te helpen en je eigen motor te leren kennen.

Maar alsjeblieft, ga niet op eigen houtje argeloze mensen adviseren periodiek onderhoud uit te stellen of zelfs maar geheel weg te laten. De fabrikant heeft richtlijnen opgesteld voor veilig gebruik van het product, in de ruimste zin van het woord. Uitstellen of geheel weglaten van voorgeschreven periodiek onderhoud, hoe futiel het dan ook op een leek, dan wel terzakekundigen die overervaren lijken te zijn geworden, over mag komen, is een garantie voor problemen in de toekomst.

Voor veilig en betrouwbaar gebruik van zijn nieuwe motor en om er zo lang mogelijk probleemloos plezier mee te beleven, raadt ik hem aan de richtlijnen in de gebruikershandleiding te volgen. Er zijn voor wat betreft de uitvoering ervan, andere alternatieven dan alleen de (merk-)dealer. Als hij geen gebruikershandleiding en/of onderhoudsboekje bij de motor heeft gekregen, kan hij die alsnog bij een merkdealer bestellen.

Brom
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Marcel T

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #9 Gepost op: 28 april 2013, 00:18 »
Maar alsjeblieft, ga niet op eigen houtje argeloze mensen adviseren periodiek onderhoud uit te stellen of zelfs maar geheel weg te laten. De fabrikant heeft richtlijnen opgesteld voor veilig gebruik van het product, in de ruimste zin van het woord. Uitstellen of geheel weglaten van voorgeschreven periodiek onderhoud, hoe futiel het dan ook op een leek, dan wel terzakekundigen die overervaren lijken te zijn geworden, over mag komen, is een garantie voor problemen in de toekomst.

Goed en terecht punt. Ik heb mijn post ge-edit om te benadrukken dat in zijn algemeenheid niet van het onderhoudsinterval meot worden afgeweken.
Die laatste zin had ik beter niet kunnen typen (is nu doorgestreept), kan inderdaad worden opgevat als suggestie om onderhoud over te slaan.



Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Marcel T

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #10 Gepost op: 28 april 2013, 00:36 »
[...] Dat je motor periodiek nagezien moet worden is vanzelfsprekend. [...] Er bestaat vooralsnog geen verplichte periodieke keuring voor motoren. Wanneer denk je zelf dan dat het zou moeten gebeuren? Als er met 120km/u iets los of kapot gaat?

Ik denk dat je de inspectie (en onderhoud) moet (laten) doen op de momenten zoals voorgeschreven. Afwijkingen, met alle mogelijke verschrikkelijke gevolgen van dien, zijn voor eigen risico. Mijn reactie was niet bedoeld als advies om wat aan te kloten, maar aan te geven dat er mensen zijn die wat 'vrijer' omgaan met de honda voorschriften en er (vooralsnog) mee weg komen. Nogmaals, ik had beter moeten benadrukken dat dat wel risico's met zich meebrengt en dat het opvolgen van de voorschriften leidend zijn.

*ik moet wat aan mijn typeduidelijkheid doen*
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Brombeer

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #11 Gepost op: 28 april 2013, 12:18 »
Ik voel me ineens zo dom.. ik heb al die jaren trouw de handleiding gevolgd. Ik voel me geplukt :(

Misschien kunnen Dannije, Waffie en andere technisch adviseurs hier, op basis van eigen ervaring en interpretatie, een nieuw onderhoudsdiagram opstellen voor de clubmotoren.

Zodat in de toekomst in ieder geval TCN- en forumleden zich niet meer laten bestelen door schijnvoorschriften van de fabrikant.

Fijne zondag, Brom  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline xrvtuur

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #12 Gepost op: 28 april 2013, 12:54 »
Brom kunnen we Dannij E niet vragen of hij Honda aansprakelijk stelt voor dit leed wat ze ons aan doen.....
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #13 Gepost op: 28 april 2013, 18:09 »
Ook jij mag gewoon jezelf zijn, E. Zelfs jij  :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Waffie

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #14 Gepost op: 28 april 2013, 18:23 »
het luchtfilter slipt langzaam dicht  waarbij  in het begin de filtering juist toeneemt en daarna helemaal niets meer doorlaat en dus verstopt raakt

het brandstofmengsel heeft een ideaale verhouding tot benzine en lucht (ca 1 deel benzine op 18 lucht)en deze wordt met een verdicht filter te rijk (minder lucht) met slechter draaien als direct gevolg.

ook zorgt een te rijk mengsel voor meer kans op het weg drukken van de smeer film door de overmaat aan benzinedampen (te rijk mengsel) en wordt de smeerolie meer vervuilt door blow by gases

de hoge spanning die door de kern van een bougie gaan veranderen de structuur van het metaal waardoor de interne weerstand toeneemt
dit is extra belastend voor het ontsteking systeem.
 voor dat extra zijn er bijv iridium bougies
vaak merken we het zelf niet direkt maar is het gewoon sluipend zodat ook de directe gevolgen pas veel later naar boven komen
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Waffie

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #15 Gepost op: 28 april 2013, 18:41 »
 het is alleen lastig te zien wanneer de filtering optimaal is maar schoon blazen kan zeker geen kwaad(van binnen naar buiten)


als het filter verstopter raakt is de gefilterde lucht  steeds schoner dus je redenatie kan juist zijn maar je zou het dan moeten meten.
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline jbm

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #16 Gepost op: 28 april 2013, 19:36 »
het is alleen lastig te zien wanneer de filtering optimaal is maar schoon blazen kan zeker geen kwaad(van binnen naar buiten)

ik heb wel eens begrepen dat het schoonblazen van het filter niet zonder risico is, door te hoge luchtdruk is er kans op beschadiging/vergroten van de porien in het filter waardoor de filter werking juist afneemt, en dat wil je dus niet

Offline xrvtuur

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #17 Gepost op: 28 april 2013, 20:03 »
Sowieso zijn mensen die meer aandacht besteden aan het onderhoud van een voorwerp dan aan zichzelf een beetje vreemd.

Als je op dat voorwerp 200 kmpu kan halen vind ik dat niet zo vreemd hoor, ik vind het bij die snelheden wel een prettig idee dat ik mijn onderhoudszaakjes voor elkaar heb. Dat ik me die dag dan niet heb geschoren vind ik even van minder belang ;).
Ik doe meestal meer dan er volgens het onderhoudsschema wordt verwacht en vervang ook onderdelen voor ze kapot zijn, spanningsregelaars gaan bij mij na 40000km de vuilnisbak in. gas en koppelingskabels idem. En na een lange of regenachtig rit altijd eerst wassen voor dat hij op stal gaat. Geleerd in naam van de koningin, (86-2 Seedorf) eerst je landrover of je vrachtwagen schoon maken en daarna ben jezelf aan de beurt.  Er zijn mensen die hun motor nooit wassen en onderhoud plegen als hij het niet meer doet of er iets stuk gaat. Prima ieder zijn ding.
Varadero SD02  2004

Offline chaos

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #18 Gepost op: 28 april 2013, 20:35 »
Geleerd in naam van de koningin, (86-2 Seedorf) eerst je landrover of je vrachtwagen schoon maken en daarna ben jezelf aan de beurt. 
ben van 83-5 Seedorf maar ik heb het niet geleerd eerst voertuig schoonmaken en daarna ... en toch ben ik chauffeur geweest. kan ook zijn dat ik altijd iets anders te doen had als we terug kwamen. (HMT, PMT, KMT etc.)

Offline xrvtuur

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #19 Gepost op: 28 april 2013, 20:53 »
it's all in a nickname
Varadero SD02  2004

Offline xrvtuur

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #20 Gepost op: 28 april 2013, 21:01 »
heb je wat gemist hoor, Seedorf was leuk. maar beetje offtopic :-X
Varadero SD02  2004

Offline Brombeer

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #21 Gepost op: 28 april 2013, 21:05 »
Topic-wending !!  :) :) :)

S-5 zegt ook wel wat (ook al wordt dat onterecht verward met intelligentie  :-X )

Nee hoor Dan, we still luv' you. Ga je gauw mooi maken want wordt blijkbaar van je verwacht :P

*edit*

Trouwens,

Mag ik met mijn brom-dom verstand dus vragen of je beter een gebruikt filter kunt schoonblazen dan een nieuw filter monteren?

Als dat een vraag om een mening is, dan luidt het antwoord anders dan als je om advies vraagt.

Dit is ooit al eens ter sprake geweest en het risico van filterbeschadiging (die niet per se zichtbaar hoeft te zijn) is aanwezig en vormt daarmee, zoals jbm nu ook weer oppert, een niet in te schatten risico op zich. Gezien de lage kosten per km / tijdsinterval (en jij sleutelt zelf) is het verstandiger het filter zoals voorgeschreven te vervangen. Maar, slim bedacht heb je het wel  ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #22 Gepost op: 28 april 2013, 22:38 »
Zo'n MAoderater moet je ook al laten oefenen...

 :)


je moet moeite doen om in die dingen een gat te krijgen.

versus

...moet je wel voorzichtig spuiten.

is contradictief


Dan is 15 euro minder drinken op vrijdagavond een hele moeilijke keuze.

Dat sowieso  ;D


Dan schaf je voor 800 euro een Alp aan en rijdt er op zolang die het doet...

Daar zou ik ook geen vinger meer naar uitsteken  :-X


Hou er rekening mee dat meer en meer Transalp rijders budgetrijders zullen zijn.

Komt dat misschien omdat steeds meer van die gasten er een offroad brommert bij pakken en zodoende tijd en middelen moeten spreiden..?

Pas maar op daarmee E, want voor je het weet zit je op een afgeslankte wedstrijdbak en dan kijk je elleke paar UUR tegen een nieuwe zuigert aan  :)


 :P
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Marcel T

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #23 Gepost op: 29 april 2013, 12:51 »
Ik denk dat je de inspectie (en onderhoud) moet (laten) doen op de momenten zoals voorgeschreven.

Bijvoorbeeld voor elke rit controleren of je remmen goed functioneren nog op je motor zitten??? :o :(
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Brombeer

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #24 Gepost op: 29 april 2013, 14:34 »
Bijvoorbeeld  :D


(staat ook nog gewoon in je boekje..)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #25 Gepost op: 29 april 2013, 17:36 »
Zolang je maar een gelijke warmtegraad bougie gebruikt lijkt het mij geen probleem. Maar, zeg ik erbij, ik ben niet bekend met de specs van iridium. Ik gebruik budget-bougies  :-X

Ik hang de radiator altijd met een draadje aan het stuur. Heb ik een handje over en voorkomt dat hij terugveert en je zelf de koel-lamellen plat drukt tijdens het werk. Ik vind ook het bougie-kabeltje daar erg kort. Sta je daar maar aan te trekken - altijd beetje eng.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Hotel 317

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #26 Gepost op: 29 april 2013, 19:19 »
Iridium koop je meestal in een pakket van vier (voor zestig euro ofzo). Wil je die dan jarenlang op de plank bewaren?
Persoonlijk wil ik het risico niet lopen dat de boel na een halve ton / vijf jaar zo vastgerot zit dat ik de bougie er met geen mogenlijkheid meer uit krijg, en ik gebruik dan ook gewone DPR8-tjes. Vier keer vervangen per ton, voor plusminus dezelfde prijs.

Offline V-Twin

Re: Onderhoudsinterval Transalp 650 uit 2006
« Reactie #27 Gepost op: 01 mei 2013, 12:31 »
......... Wat als ik alleen in de voorste cilinder zo'n hele dure lang-meegaande bougie steek? En in de andere 2 of 3 (waarbij het verwisselen minder werk is) de goedkope.
Een vonk is een vonk is een vonk lijkt mij...

Vanaf een afstandje lijken alle vonken op elkaar. Werkelijkheid is dat de ene vonk feller is dan de andere. Een hoe krachtiger en feller een vonk is des te gemakkelijker dat het gecomprimeerde benzine - lucht mengsel tot ontbranding komt.
Bougies lijken, mits je de juiste schachtlengte / diameter / warmtegraad hebt, ook op elkaar maar er zijn wel degelijk verschillen en dat verklaart ook de prijsverschillen.
De ene bougie gaat langer mee dan de ander. Hoe slijt een bougie? Centrale elektrode slijt (brandt in), porselein van de neus verbrand ect ect. Om deze slijtage te vertragen worden er verschillende materialen gebruikt wat een deel van de prijsverschillen van bougies verklaart.

Setje NGK's, standaard bougies gaan bij mij 24.000 km mee, Honda schrijft voor om de 12.000 km vervangen. Ik check ze wel iedere 12.000 km en als ik twijfel vervang ik ze direct. In de 16 jaar dat ik nu AT rij heb ik dat nog maar 1x gedaan en dat had alles te maken met een lange af te leggen reisafstand die ik wilde kunnen overbruggen zonder onderhoud onderweg te hoeven plegen.
Er zullen ongetwijfeld lezers gaan roepen verkeerde zuinigheid omdat een versleten bougie wel heel vervelende gevolgen kan hebben.
Wil je voor safe gaan dan moet je 'gewone' bougies iedere 12.000 km vervangen maar een garantie dat er niets zal gebeuren zal je ook dan niet krijgen. Persoonlijk denk ik dat het juridisch een lastig verhaal zal worden als je als zelf sleutelaar een claim in zal dienen bij een fabrikant van bougies.

In theorie zou je voor de voorste bougie een Iridium bougie kunnen gebruiken. Vraag me alleen af welk voordeel je er mee wil behalen. Als dat alleen is om de radiateur niet los te hoeven halen zou ik het niet doen. Je kleppen check je toch ook iedere 24.000 km? Dan moet de handel ook los.
Ik heb nog niemand gesproken of een verhaal gelezen dat een TA 600/650 met iridium bougies objectiefmooier / beter loopt dus daar hoef je het niet voor te doen.
Overigens aantoonbaar is dat een Varadero met Iridium bougies, vanwege de krachtigere vonk beter en mooier loopt. Honda schrijft deze bougies ook voor en sommigen proberen vanuit verkeerde zuinigheid gewone bougies maar merken snel de meerwaarde van Iridium bougies.