Auteur Topic: Remmen  (gelezen 5581 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Ewout

Remmen
« Gepost op: 19 maart 2012, 16:32 »
Een vraag over remmen en schijven
Bij een controle voor de winter constateerde de garage dat alle 3 mijn remschijven aan vervanging toe zijn.
Nou wil ik veilig rijden, maar ook niet worden gepeepeld. Dus:
Hoe kan ik zelf controleren of mijn remschijven (en blokken) nog voldoende dik zijn en verder nog in goede doen zijn om veilig mee te rijden?

Hopelijk kan iemand mij hier een antwoord op geven
Honda Transalp XL600V 1997

Offline Waffie

Re: Remmen
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2012, 16:55 »
 de minimale remschijfdikte staat altijd vermeld op de remschijf  maar moet min 3,5 mm zijn indien het de originele schijven betreft



de minimale remblok dikte is volgens honda 2 mm  maar feit is gewoon dat metaal op metaal contact vermeden dient te worden

in beide gevallen is het dus te meten
voor de remschijf kun je een micro meter gebruiken of een speciaal voor dit doel schuif maat

mvg ad
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Ewout

Re: Remmen
« Reactie #2 Gepost op: 22 maart 2012, 01:36 »
Dat wordt dus een schuifmaatje halen bij de Gamma.

Hoe dik is dan eigenlijk zo'n schijf wanneer hij nieuw is? En...hoeveel slijt er zo gemiddeld af bij het gebruik?


Je begrijpt...ik vind het super interessant, maar weet bijna niets over de techniek van motoren..
Zou het vervangen van schijven en blokken een klus kunnen zijn op een klusdag van de TCN?

Dank voor het beantwoorden, echt top!
Groet
Ewout
Honda Transalp XL600V 1997

Offline jeroen emke

Re: Remmen
« Reactie #3 Gepost op: 22 maart 2012, 06:56 »
micrometer is nauwkeuriger  als er een op staande rand aan je schijf zit meet je met de schuifmaat alleen de dikte van de op staande rand en niet het oppervlak van de schijf zie foto

Micrometer
still no angel found who flies at the same speed

Offline frankie

Re: Remmen
« Reactie #4 Gepost op: 22 maart 2012, 08:03 »
Hoi jeroen,

Je zegt dat je moet meten op de rand en niet op de schijf.

Lijkt mij vreemd: ik heb altijd begrepen dat je op de schijf zelf moet meten en niet op de rand !!

Heb ik het altijd verkeerd gedaan ??

(leermomentje is nooit weg natuurlijk  ;))

groet
Frankie
"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Offline David

Re: Remmen
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2012, 08:16 »

Morgen Frankie,

even goed lezen...... "als..." ;) ;)
www.liebetig.at voor een mooie vakantie. Heerlijk motorrijden bijvoorbeeld ;-)

Offline frankie

Re: Remmen
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2012, 08:24 »

tja.....nu snap ik heb: ...als je met een gewone schuifmaat meet  :angel:

Sorry, iets te vlug gelezen
(ach..het is nog vroeg he)

Groet
Frankie
"10 years ago we had Steve Jobs, Bob Hope and Johnny Cash........now we have no Jobs, no Hope and no Cash"

Offline EDxrv

Re: Remmen
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2012, 21:44 »
leestip: Handboek motoronderhoud Cok van den Heuvel

Offline Waffie

Re: Remmen
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2012, 23:08 »
 gemiddeld genomen gaan remschijven op een alp ca 70-75000 km mee.

nieuwe schijven betekenen ook nieuwe remblokken(omdat anders het inremmen zo lang duurt) incl verse remvloeistof

de slijtdikte van een remschijf is vaak niet meer dan 1-1,5 mm van de totale dikte van een nieuwe remchijf

zo is de achterschijf 5.03 mm dik en de slijt limit 4 mm.

remschijven gaan uiteindelijk scheuren als ze te dun worden en dat is pas echt gevaarlijk :-\


technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline The Headless Horseman

Re: Remmen
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2012, 23:15 »
Bij een goede schuifmaat is er aan het einde van de bek een 'hapje' uit. Dus als je de schuifmaat maar ver genoeg op de schijf zet valt de rand van de schijf in de uitsparing en is er prima de dikte van het dunste deel van de schijf mee te meten hoor  :)

Hieronder is die uitsparing goed te zien:

TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline chaos

Re: Remmen
« Reactie #10 Gepost op: 23 maart 2012, 06:51 »
maar is die uitsparing, in de schuifmaat, voldoende om een correcte meting te kunnen doen? ik heb er mijn twijfels over, of dit nog gaat als de schijven tegen de verslijtmaat aan zitten

Offline The Headless Horseman

Re: Remmen
« Reactie #11 Gepost op: 23 maart 2012, 18:12 »
Lukt over het algemeen wel hoor. 1 tot 1,5 mm kan de bek van mijn schuifmaat wel aan.

Bij de motoren die ik in de schuur heb staan (en da's mijn referentiekader  ;D) is het slechts 0,5mm wat de schijven te verslijten hebben.

Enniewee, ik durf zo wel te meten, heb ik niet persé een micrometer voor nodig  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline PimW

Re: Remmen
« Reactie #12 Gepost op: 23 maart 2012, 19:52 »
Een schuifmaat is een geweldig stuk gereedschap. RElatief goedkoop en voor veel zaken te gebruiken. Een micro meter vind ik dan al wat duur en wat onhandiger dus lijkt me voor remschijven meten een beetje overbodig.

Je kunt ook twee magneetjes op je remschijf plakken (aan beide kanten één) en dan daarop meten. Haal de dikte van beide magneten van je meting af en voila: Resultaat.

Precies genoeg voor remschijven in ieder geval.

Offline Hotel 317

Re: Remmen
« Reactie #13 Gepost op: 23 maart 2012, 21:52 »
Ik zal Ad maar even quoten dan:

in beide gevallen is het dus te meten
voor de remschijf kun je een micro meter gebruiken of een speciaal voor dit doel schuif maat

De betreffende schuifmaat

Gezien met dit stuk gereedschap eigenlijk enkel remschijven gemeten kunnen worden, en je met een beugelschroefmaat/micrometer bijv. ook klepstelplaatjes (voor de dero rijders) en koppelingsplaten kunt meten, zou ik het wel weten. Een budgetoplossing is twee M6 zeskantbouten (kop 10mm) tegen de schijf aan leggen, en de schijfdikte + boutkoppen opmeten, en daar ongeveer 20 mm van af te trekken.

En betreffende het verhaal van The Headless horseman: Enkel de (schuine) uiteinden zijn bedoelt om mee te meten. De inkeping en "dikke" geteelte van de bekken is om een schuifmaat snel te controleren op schade en slijtage (dichtdoen en tegen het licht houden)

Welk meetgereedschap je ook zal kiezen, ga voor de Honda onder de meetgereedschappen, en neem een Mitutoyo (ja, die naam moest ik even opzoeken). Deze gaan toch net even wat langer mee, en kosten (naast wat zoekwerk) bijna niets extra. Ze hebben ze o.a. bij Brammer.

Succes  :D

Offline The Headless Horseman

Re: Remmen
« Reactie #14 Gepost op: 23 maart 2012, 22:59 »
Dank voor de aanvulling Hotel  8) En je hebt natuurlijk gelijk  :)

Maar met een micrometer (of beugelschroefmaat - is een betere benaming neem ik aan?) meet je natuurlijk ook 'op' de evt aanwezige groeven en zul je nog steeds niet de dunste maat van de schijf meten, toch?
Of kun je daar ook dunne meetpuntjes in plaatsen?

Al met al vind ik voor huis, tuin en keuken hobby gebruik de schuifmaat nog steeds een prima middel  ;)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Ewout

Re: Remmen
« Reactie #15 Gepost op: 26 maart 2012, 01:04 »
Lekker veel discussie weer... :)

Bij het meten neem ik aan dat de te meten dikte dat deel van de schijf betreft dat tússen de oppervlakten van de remblokken zit en daarmee dus dat deel dat daadwerkelijk de remwrijving oplevert.

Als het zo is dat de schijf kan scheuren wanneer hij te dun wordt....lijkt me belangrijk om op tijd te handelen.
Als ik lees dat de totale afslijtlaag van de schijf slechts een mm dikt is ong., dan lijkt echt nauwkeurig meten mij wel essentieel.
Mijn Alp heeft nu 83000 km gelopen, als het nog de eerste set schijven zijn...dan zijn ze zéker aan vervanging toe....

Gr Ewout
Honda Transalp XL600V 1997

Offline Waffie

Re: Remmen
« Reactie #16 Gepost op: 26 maart 2012, 01:29 »
  met 83.000 km en een opstaande rand lijkt het me inderdaad aannemelijk dat de schijven versleten zouden kunnen zijn

kom anders ook naar de workshop remmentechniek op 7 april as

krijg je alle in en outs voor je kiezen :))
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Ewout

Re: Remmen
« Reactie #17 Gepost op: 26 maart 2012, 11:33 »
Het zijn zelfs 85000 km op de teller. Overigens heb ik hiervan slechts de laatste 3000 voor mijn rekening genomen...3000 heerlijke kilometers mag ik wel zeggen!
Ik kan mij niet voorstellen dat de remmen die er nu op zitten alle 85000 hebben gediend, dan had het er wel anders uitgezien denk ik....

Top, ik ben er bij met de remmendag 7 april
Honda Transalp XL600V 1997

Offline Hotel 317

Re: Remmen
« Reactie #18 Gepost op: 26 maart 2012, 13:00 »
Ach, ik zit met hetzelfde probleem: Achterschijf gescheurd, velgrot, band qua profiel op... ik kan zo maar 6-700 euro in mijn achterwiel investeren wil ik dat weer goed hebben.  :-\ Maarja: tegenhouden doe je het niet helaas.