Auteur Topic: Brandstof 95 of 98  (gelezen 4286 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Railman

Brandstof 95 of 98
« Gepost op: 20 maart 2012, 01:13 »
Beste mensen,

Graag zou ik willen weten of het verstandig is, om benzine 98 te tanken in mijn transalp xl 650.
Men zegt dat deze 98  een betere verbranding heeft en dat de motor hierdoor schoner blijft..( minder aanslag enz aan bougies en in de cilinders )

Is dit fabel of realiteit ???

graag jullie mening c.q. ervaringen

gr  john

Offline Peter_Winsum

Re: Brandstof 95 of 98
« Reactie #1 Gepost op: 20 maart 2012, 07:05 »
Hier is al een tropisch regenwoud over volgeschreven:
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=4236.msg39703#msg39703

Mooi he, zo'n zoekfunctie  ;) !
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline daandus

Re: Brandstof 95 of 98
« Reactie #2 Gepost op: 21 maart 2012, 14:50 »
download/kijk dan ook even op uitzendinggemist.nl de aflevering van de Keuringsdienst van Waarde, 'Benzine'.
Krijg je een mooi beeld over de onzin van V-power e.d. ;-)

Wij gooien altijd de laagste RON/MON-benzine in de motoren, en 't draait prima in onze blokken. Bij motorblokken met een hoog vermogen ligt dat anders natuurlijk.
... was ooit lid ...

Offline Two Plugs

Re: Brandstof 95 of 98
« Reactie #3 Gepost op: 21 maart 2012, 21:33 »
Kijk,

Het is natuurlijk zo subjectief als de P*st... En je moet vooral doen wat jezelf het beste lijkt...

Zowel mijn dero als de XLV750R worden steevast afgetankt met Super+98. Ik (wederom persoonlijke titel!) vind dat de motor er beter door loopt, niet pingelt, beter doortrekt en zuiniger loopt.

Tussen de XLV (1983) en de Dero (2004, injectie) zitten een aantal generaties verschil.

De Dero kan volgens het instructieboekje (net als alle moderne motorfietsen) prima op Euro 95 lopen.

Mijn gevoel zegt echter iets anders... En als mijn motor 'gevoelsmatig' lekkerder loopt op 98, voel ik mezelf ook lekkerder...  ;D

Resume... Jouw Alp kan zonder problemen met 98 worden afgetankt. Beter een té hoog octaan gehalte, als te laag!  ;)
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline xrvtuur

Re: Brandstof 95 of 98
« Reactie #4 Gepost op: 21 maart 2012, 22:56 »
wel ja joh, het kost toch bijna niks :o
Varadero SD02  2004

Offline Two Plugs

Re: Brandstof 95 of 98
« Reactie #5 Gepost op: 22 maart 2012, 08:29 »
wel ja joh, het kost toch bijna niks :o

Als ik het om de kosten zou moeten laten, dan zou ik per direct al onze motoren op marktplaats moeten zetten en lkkr goedkoop al mijn kilometers in mijn belastingvrije Faab moeten rijden., Tuur.

Bovendien tank ik uitsluitend bij onbemande tankstations die NIET langs doorgaande snel- of provinciale wegen liggen. Handig, die POI's in de TomTom. Dát scheelt een fortuin op jaarbasis. Je zou ze de kost moeten geven: volkstammen die gewoon bij bemande stations gemiddeld 8 tot 11 ct meer betalen.... vanwege de zegeltjes. Doei!  ;D

Motorrijden is pér definitie duurder als autorijden.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline xrvtuur

Re: Brandstof 95 of 98
« Reactie #6 Gepost op: 22 maart 2012, 08:40 »
Je hebt helemaal gelijk, maar wat jij doet is onnodig geld weggooien, dus ga weer gewoon met 95 rijden en maak het verschil met 98 over op mijn rekening dan zoek ik er een leuke bestemming voor ;)
Varadero SD02  2004

Offline daandus

Re: Brandstof 95 of 98
« Reactie #7 Gepost op: 22 maart 2012, 13:22 »
als je je er beter bij voelt moet je het zeker doen, 98 tanken. Prima toch, spek je de economie een beetje; altijd goed. Placebo, leuke band trouwens ;-)

De feiten zijn echter:
- Onze motoren horen mogen 95 tanken (de AT zelfs 91, rest weet ik niet), en gaan daarbij niet pingelen.
- 98 heeft geen hogere calorische waarde, en dus kan je verbruik niet veranderen. Misschien rijden sommige mensen rustiger als ze zich fijn&warm voelen? ;-)
- V-power e.d., of andere prietpraat over toevoegingen: download KvW nou maar ;-). Als niemand wil vertellen hoe ze uberhaupt meten dat je 'tot 36 km meer kunt rijden op een tank' zal het wel meevallen....

Wij tanken altijd de goedkoopste prut, en hebben nog nooit problemen gehad met pingelen ofzo; we tuigen het spul heus af bij hoge temperaturen!
het probleem is eerder het transport van de benzine naar de carbs :-P

De originele vraag: nee, je hoeft dus (gebaseerd op de feiten) geen 98 te tanken, maar als je er blij van wordt: lekker doen; kan nooit kwaad.
Ik zou ook liever m'n centjes overmaken aan XRVtuur dan het doneren aan de pomp! Hopelijk koopt ie er dan een mooie XRV voor ;-)
... was ooit lid ...

Offline xrvtuur

Re: Brandstof 95 of 98
« Reactie #8 Gepost op: 22 maart 2012, 15:34 »

Ik zou ook liever m'n centjes overmaken aan XRVtuur dan het doneren aan de pomp! Hopelijk koopt ie er dan een mooie XRV voor ;-)

HEEE nou probeer ik al 8 maanden door mijn motoridentiteitscrisis heen te komen, fff kappuh nou ja ;)
Varadero SD02  2004

Offline Two Plugs

Re: Brandstof 95 of 98
« Reactie #9 Gepost op: 22 maart 2012, 16:18 »
Zeg mannen...  ;D

Als jullie liever op een Mc Donalds dieet willen leven, be my guest... Ik presteer beter op hogere caloriën!  ;)

Zonder gekheid... Waarom wordt iemand die ZELF de keuze maakt, duurdere brandstof te tanken, hierop afgerekend? Wellicht bezuinig ik op andere zaken die ik persoonlijk minder belangrijk vind, om duurdere brandstof te tanken? Ik gooi b.v. ook geen goedkope aldi-olie in de motor, maar volsyntheet. Das nét zo placebo als dure benzine tanken maar zoals gesteld, ik VOEL (gevoel is subjectief en persoonlijk) dat mijn motorfiets(en) er beter op presteren. Das toch mooi voor mezelf?

Jullie tanken toch ook allemaal bij een onbemande tankstation? Want die kosten hé...  ;D Of toch liever voor die zegeltjes, rocks, airmiles en wat al niet meer gaan waar je per slot bij een bemand tankstation sowieso al voor meebetaald?  C:-)

Maar... Das ook niet de vraagstelling van de topicstarter. Zijn vraag is of het verstandig is om een Alp zonder problemen op +98 te laten rijden en ja, dat kan.

Hoe iemand zijn financiële verantwoording daarover regelt, is niet aan ons.

Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline Marcel T

Re: Brandstof 95 of 98
« Reactie #10 Gepost op: 22 maart 2012, 17:05 »
Maar... Das ook niet de vraagstelling van de topicstarter. Zijn vraag is of het verstandig is om een Alp zonder problemen op +98 te laten rijden en ja, dat kan.

Verstanding en zonder problemen is altijd goed. Of je daar 98 voor moet tanken? dat denk ik niet  :-X
Maar dat is ook niet zijn vraag!
Graag zou ik willen weten of het verstandig is, om benzine 98 te tanken in mijn transalp xl 650.
Men zegt dat deze 98  een betere verbranding heeft en dat de motor hierdoor schoner blijft..( minder aanslag enz aan bougies en in de cilinders )

Is dit fabel of realiteit ???

graag jullie mening c.q. ervaringen

gr  john

Aan meningen en ervaringen is er geen gebrek (zie hierboven), maar ik heb nog nergens een logische en goed onderbouwde verhandeling gelezen over waarom 98 beter voor je motor zou zijn (wanneer de fabrikant aangeeft dat 95 prima is). Zelf denk ik dat als die verhandeling er zou zijn de benzinefabrikanten dat allang hadden gecommuniceerd (want hogere prijs levert makkerlijker winst op) en dan bedoel ik niet die vermakelijke irritante reclames. Een overtuigende reactie in het programma waar Daandus op doelt (keuringsdienst van waarde) had bijvoorbeeld een uitgelezen (gratis!) mogelijkheid voor de fabrikanten geweest, maar die hebben ze niet aangegrepen. Dat zegt mij genoeg.

Het wordt hier weer een topic vol met herhalingen. Lees gerust het topic eens door waar grunneger naar verwijst.

Hier is al een tropisch regenwoud over volgeschreven:
http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=4236.msg39703#msg39703

Ik wens je veel wijsheid toe  ;)
Enne, maak je niet zo druk over die benzine-zooi  :)

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Marcel T

Re: Brandstof 95 of 98
« Reactie #11 Gepost op: 22 maart 2012, 17:07 »
Voor de mensen die het gevoel hebben dat 98 beter rijdt, er is een eenvoudige methode om dit vast te stellen namelijk een dubbelblind onderzoek.

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Two Plugs

Re: Brandstof 95 of 98
« Reactie #12 Gepost op: 22 maart 2012, 18:59 »
Die ken ik, Marcel! (dat dubbelblinde ding dus); maar dan met witte- en bruine eieren... En scharrel- en legbatterij eieren...

Dacht, laat ik d'r eens een paar eieren tegenaan gooien... Het is immers bijna Pasen...  ;D
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline ron overkleeft

Re: Brandstof 95 of 98
« Reactie #13 Gepost op: 22 maart 2012, 19:25 »
Heb lang geexpirimenteerd met al die (betere) benzine,s ,of het blok er beter van loopt ben ik
 niet zeker. Je denkt al snel van wel omdat je dat graag wil, dus twijfelachtig .
Waar ik wel van overtuigd ben dat je er niet meer km per liter op rijd,rij elke dag hetzelfde stuk op dezelfde manier en reken elke tankbeurt het verbruik uit.Ook over langere tijd geen verschil tussen de duurdere of octaan hogere benzine,s. Tank dus weer gewoon euro 95 bij de goedkoopste zelftank.
Maar discussies over brandstof en banden is dezelfde als welk merk bier het lekkerste is dus(gewoon naar binnen gieten wat je lekker vind zolang je maar lol hebt)

Offline daandus

Re: Brandstof 95 of 98
« Reactie #14 Gepost op: 22 maart 2012, 21:42 »
TwoPlugs: hoop niet dat ik je beledigd heb, was absoluut niet mijn bedoeling.
Kan best dat jij merkt dat je motor zuiniger loopt met 98, maar kan ook heel goed dat het niet daaraan ligt.
Laatst postte iemand z'n verbruikscijfers van een AT, nieuw gekocht en met 300.000+ km op de klok nu; dan zie je ook veel spreiding in de meting!


ennuh, die biertest: zoek op uitzendinggemist maar eens naar 'pils'van KvW...
Als de verschillen zo groot zijn, waarom komen de blikjes Hertog Jan dan uit de Dommelsch-brouwerij? ;-)
Heb zelf ooit de proef op de som genomen: met 11 man, 8 bieren getest, blind. Totaal random! (excel-file is beschikbaar op aanvraag ;-)) Maar daarna beweren mensen nog steeds hun vaste merk het lekkerst te vinden... dus zal de benzinediscussie ook nog wel een paar keer opkomen hier!  ;D
... was ooit lid ...