Auteur Topic: Tail risers  (gelezen 4440 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Varamike

Tail risers
« Gepost op: 25 juni 2012, 22:40 »
Hoi Varadero, Transalp en Africa Twin rijders,

Ik ben nieuw op dit mooie forum. Sinds ruim een jaar ben ik een uiterst tevreden Varadero (model 2009) rijder, nadat ik eerst jaren op de Pan European 1100 en 1300 heb gereden.
Nu heb ik een vraagje over het eventuele verhogen van mijn fiets. Ik heb op diverse web-sites zogenaamde tail-risers gezien. Dit zijn vervangers van de triangelvormige beugels waarmee de achterbrug van de motor aan het chasis is bevestigd. Ik ben niet zo'n techneut, en het vervangen van achtervering e.d. gaat mij dus echt te ver, maar deze beugels leken mij vrij makkelijk door mijzelf te monteren. De kont van de motor zou daardoor zo'n drie cm hoger komen te staan. Heeft iemand hier ervaring mee of dit enigszins zelf te doen is?
Daarnaast vroeg ik mij af wat er gebeurt met de middenbok en zijstandaard van de motor na montage van deze risers. Ik vroeg mij af of deze nog wel normaal bruikbaar zijn als de achterbrug naar beneden wordt getrokken door montage van de risers. Alvast bedankt voor de antwoorden.

Mike 

Offline Menno

Re: Tail risers
« Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2012, 22:54 »


Ik heb deze risers naar volle tevredenheid gemonteerd. De middenbok en de verlengde zijstandaard zitten elkaar wel in de weg. Hij kan nog op de middenbok, maar mijn achterwiel raakt dan nog de grond. Moet dus een plankje onder om het wiel vrij te krijgen.


Ze zijn overigens ook bij een lid van de club te bestellen op www.nikotech.nl


Offline Varamike

Re: Tail risers
« Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2012, 23:52 »
He Menno,

Bedankt voor je snelle reactie. Begrijp ik uit je antwoord dat je wel een verlengde zijstandaard hebt moeten monteren?

Offline varaderohuibje

Re: Tail risers
« Reactie #3 Gepost op: 26 juni 2012, 00:17 »
He Menno,

Bedankt voor je snelle reactie. Begrijp ik uit je antwoord dat je wel een verlengde zijstandaard hebt moeten monteren?

namens Menno (hij weet het zelf nog niet maar dat maakt niet uit)  :angel:  C:-)

Dat antwoord is: Ja, anders kan je hem van de grond afrapen denk ik zo  >:D

Offline Menno

Re: Tail risers
« Reactie #4 Gepost op: 26 juni 2012, 21:10 »



Het kan zonder de zijstandaard te verlengen, maar dan staat hij wel heeeeeel erg schuin.

Offline Two Plugs

Re: Tail risers
« Reactie #5 Gepost op: 27 juni 2012, 13:49 »
Waarom zou je tail risers monteren? Voor Menno kan ik het me goed voorstellen gezien zijn lengte (2.12m). Met mijn 2.04m heb ik voldoende gehad aan het simpelweg 'omdraaien' van de genoemde triangels. Daar win je nml ook al een paar cm mee. Nadeel van de 'hogere' kont is wel dat de motor in krap en snel bochtenwerk toch wel een fractie instabieler wordt... Dat verneem ik vooral als ik van mijn 'verhoogde' Dero op de 'verlaagde' Dero van mijn vrouw stap.

Als je daarnaast ook nog de buitenveer van de achtershock vervangt, herken je je fiets echter niet meer terug!
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline swilting

Re: Tail risers
« Reactie #6 Gepost op: 05 augustus 2012, 11:34 »
Citaat
herken je je fiets echter niet meer terug!
is dit positief of negatief

Dus verhogen en andere vering = beter of net slechter ?
Motorcycling is not a crime

Offline V-Twin

Re: Tail risers
« Reactie #7 Gepost op: 05 augustus 2012, 12:18 »
Andere achterveer is een forse verbetering. Kont komt ook daarmee al omhoog.

Offline swilting

Re: Tail risers
« Reactie #8 Gepost op: 05 augustus 2012, 14:56 »
Maja, een achter veer is een stuk duurder dan de triangel.
En veel meer werk denk ik
Motorcycling is not a crime

Offline V-Twin

Re: Tail risers
« Reactie #9 Gepost op: 05 augustus 2012, 15:10 »
Je motor gaat er wel een stuk strakker van sturen en dat bereik je dus niet met alleen de triangel te vervangen. Ik durf zelfs de stelling nog wel in te nemen dat bij alleen verhogen zonder de veer aan te passen een Varadero minder strak zal worden.

Offline Two Plugs

Re: Tail risers
« Reactie #10 Gepost op: 05 augustus 2012, 22:35 »
Je motor gaat er wel een stuk strakker van sturen en dat bereik je dus niet met alleen de triangel te vervangen. Ik durf zelfs de stelling nog wel in te nemen dat bij alleen verhogen zonder de veer aan te passen een Varadero minder strak zal worden.

Helemaal mee EENS. Verhogen (of alleen triangel, of alleen tailraisers zonder aangepaste vering = GARANTIE voor een dweil weggedrag).

Dus... of goed nadenken of je dit wel wilt, of doorsparen voor een goede vervangings-set. Bram (V-Twin) heeft overigens gelijk. Bovendien... voor het omdraaien van de triangels moet je de orginele shock ook loskoppelen, dus das echt niet veel meer werk.

Mijn opmerking betreffende 'het niet weer terug herkennen' is idd positief bedoelt.

Heb overigens nog steeds niet gelezen wáárom je 'm wilt verhogen. Voor de show, of ben je ook ruim 2m lang?
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline swilting

Re: Tail risers
« Reactie #11 Gepost op: 06 augustus 2012, 08:12 »
Ik ben 1,95.
Ik denk dat een hogere zit een comfortabelere zithouding oplevert.

Met name de hoek waarin nu mijn knieën gebogen staan.
Ik heb al eens eerder aan andere achtervering gedacht voor het verbeterde weggedrag, maar na omruilen van mijn SD01 voor een SD03 merk ik al veel verbetering.

Dus doorsparen en dan beide plaatsen is eigenlijk het beste advies..
Motorcycling is not a crime

Offline Two Plugs

Re: Tail risers
« Reactie #12 Gepost op: 06 augustus 2012, 08:18 »
Ik ben 1,95.
Ik denk dat een hogere zit een comfortabelere zithouding oplevert.

Met name de hoek waarin nu mijn knieën gebogen staan.
Ik heb al eens eerder aan andere achtervering gedacht voor het verbeterde weggedrag, maar na omruilen van mijn SD01 voor een SD03 merk ik al veel verbetering.

Dus doorsparen en dan beide plaatsen is eigenlijk het beste advies..

Hoe wil je je zithouding veranderen door tailraisers toe te passen ??? Je kniehoek wordt gevormd tussen de plek van je stepjes en de hoogte van het zadel. Niet door de hoogte van de motorfiets tov de grond.
Ik snap het probleem echter heel goed, vooral als je langbenig bent kun je op lange afstanden (waar de Dero nu juist zo voor geschikt is) last van je knieën krijgen.

Op een MKII (je hebt een 2009 model) zou ik de vering niet vervangen. Die is veel beter dan op de voorgaande bouwjaren. Eigenlijk al vanaf het bouwjaar 2007.

De oplossing voor je specifieke probleem is echter veel makkelijker  ;D ;)
Laat je zadel verhogen. Ik heb de padding (vulling) van mijn zadel ca 1 cm verhoogt en direct een antislip- cover toegelast. Een groot verschil en iedere meubelboer kan de job doen. Ik ben uiteindelijk bij een autostoffeerder terecht gekomen (Koning in Veendam).
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

Offline harieke

Re: Tail risers
« Reactie #13 Gepost op: 06 augustus 2012, 19:09 »
Hey stefan, als je een keer wilt proberen met de tail risers kun je die van mij wel even lenen ;)
Heb nog een setje thuis liggen, ben er nog niet aan toe gekomen om ze zelf te monteren, dus kan je kijken of het je bevalt of niet.

Ik hoor het wel van je  :)

Offline swilting

Re: Tail risers
« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2012, 14:49 »
Citaat
Hey stefan, als je een keer wilt proberen met de tail risers kun je die van mij wel even lenen
Heb nog een setje thuis liggen, ben er nog niet aan toe gekomen om ze zelf te monteren, dus kan je kijken of het je bevalt of niet.

OK, bedankt, zal eens kijken na het buitenland-weekend.

Misschien kan ik dan wel wat ervaring opdoen met andere verhoogde modellen
Motorcycling is not a crime

Offline harieke

Re: Tail risers
« Reactie #15 Gepost op: 15 augustus 2012, 20:10 »
Is prima, ik hoor het wel als je het zou willen proberen ;)