Auteur Topic: Inhouden als hij warm wordt  (gelezen 4661 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Helga Sluijk

Inhouden als hij warm wordt
« Gepost op: 24 maart 2012, 18:50 »
    Bekijk Mijn Motor-Forum
    Bekijk onderwerpen

Ik heb een vreemd probleem met mijn Alp. Een PD06 uit 1996.

Als hij warm wordt, lees na een kilometer of 3 á 4 gaat hij inhouden. De voorste cilinder doet dan niet meer mee -O-
Als je de motor af laat koelen dan werkt het weer goed, trekt hij weer zoals het hoort, maar na 3 á 4 kilometer weer hetzelfde verhaal.
Ik heb de bougies als vervangen en dat geeft helaas geen oplossing.
Ik was toch bezig en heb de olie, het oliefilter en het luchtfilter ook vernieuwd.

Als hij inhoud dan hoor ik af en toe wel vreemde geluiden uit het blok komen. Ook geen hij knallen als je het gas dicht doet. O ja, door het gemis aan vermogen kom je niet boven de 80, 90 km/u.
Heeft iemand een idee wat hier aan de hand zou kunnen zijn :?

Offline The Headless Horseman

Re: Inhouden als hij warm wordt
« Reactie #1 Gepost op: 24 maart 2012, 19:20 »
Ik gok op een kapotte CDI  :-\
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline EDxrv

Re: Inhouden als hij warm wordt
« Reactie #2 Gepost op: 24 maart 2012, 21:15 »
Check dit:
- Bobine 
- CDI
- CHOKE
- Carburateur
- Benzine-Filter

Vuil in de carburrateur is goed mogelijk. Gaat na tijdje zweven. Carburateur vlotterbak onder los halen, met benzine schoon maken en met perslucht carburateur schoon blazen. 
Wenn dus viel gereist hast, werden deine Fremdsprache OK sein. In de bijlage de Duitse tekst van een topic hierover op FAT freunde africa twin.
In dit topic bleek het de carburateur (Vergaser) te zijn.



Offline Helga Sluijk

Re: Inhouden als hij warm wordt
« Reactie #3 Gepost op: 24 maart 2012, 21:39 »
Dank voor jullie reacties:

Ter info: Het is steeds de voorste cilinder die er mee ophoud. Als ik namelijk stop is deze bijna handwarm en de achterste is te heet om beet te pakken. Normaal kan je de voorste ook niet beet pakken.

Bobine lijkt goed te zijn. Bij aanvang rit, als het blok nog koud werkt alles goed en een bobine reageert toch niet op warmte?

Waarom de CDI? Dat ding doet nog niets met warmte?

Choke staat uit en als die al aan zou staan waarom dan alleen het probleem op de voorste cilinder?

Carburateur. Hmmm sluit ik zeker niet uit.

Benzine filter: Lijkt mij niet.


Offline V-Twin

Re: Inhouden als hij warm wordt
« Reactie #4 Gepost op: 24 maart 2012, 21:42 »
1 tip een carburateur nooit met perslucht schoon blazen. De reden is dat je het vuil vaak nog vaster blaast in plaats van er uit.
Als je carburateur van een acceleratiepomp is voorzien of van een vacuüm membraan loop je het risico dat je dat kapot blaast.

Klacht lijkt inderdaad op dat van een kapotte CDI. Uit te sluiten door van een andere Transalper er een te lenen en vervolgens uit te proberen.

Offline jbm

Re: Inhouden als hij warm wordt
« Reactie #5 Gepost op: 24 maart 2012, 23:57 »
stekkers van beide CDI's omwisselen, als hij dan weer gaat inhouden kijk dan even of de toerenteller nog werkt, valt ook de toerenteller uit ga dan maar uit van een kapotte CDI.

Offline Helga Sluijk

Re: Inhouden als hij warm wordt
« Reactie #6 Gepost op: 25 maart 2012, 10:56 »
Zijn de CDI's van een PD10 gelijk aan die van een PD06? Er staat hier namelijk nog een Alp en dan is het uitwisselen van een CDI wat makkelijker.

Offline GS Allroad

Re: Inhouden als hij warm wordt
« Reactie #7 Gepost op: 25 maart 2012, 11:23 »
Een PD10 heeft 1 CDI-unit en de PD06 heeft er twee in liggen.
BMW R 1100 GS  1996

Offline Helga Sluijk

Re: Inhouden als hij warm wordt
« Reactie #8 Gepost op: 25 maart 2012, 14:14 »
Ja, dat heb ik inmiddels ook ontdekt ;D

Ik heb in de units omgewisseld en inderdaad valt nu de toerenteller ook uit.
Ik mag dus op zoek naar een andere CDI van het type MS8 CI558 zoals op de CDI vermeld staat.

Ik heb nog even verder onderzocht en kom tot de conclusie dat er zeer waarschijnlijk losse contacten in de unit zitten. Als ik aan de stekkers rommel als de motor draait dan zie ik dat de toerenteller het wel doet als ik de stekker stevig aandruk en weer uitvalt als ik aan de stekker trek.

Ga dat ding maar eens open maken en kijken of de soldeerbout een oplossing bied.
« Laatst bewerkt op: 25 maart 2012, 15:23 door Helga Sluijk »

Offline chaos

Re: Inhouden als hij warm wordt
« Reactie #9 Gepost op: 25 maart 2012, 15:38 »
kijk gelijk even of je het juiste ophangrubber voor de CDI heb. ze moeten liggen in plaats van staan. bij staan kan het zijn dat je zadel op de stekkers drukt en daardoor die storing veroorzaakt (contacten scheuren af in de CDI)

Offline Oldtimer

Re: Inhouden als hij warm wordt
« Reactie #10 Gepost op: 25 maart 2012, 17:45 »
Citaat
Ga dat ding maar eens open maken en kijken of de soldeerbout een oplossing bied.

Is uiteraard wel te doen, maar er komt nogal wat bij kijken.
 Er is al een en ander over geschreven op het forum.
Gebruik de zoekfunctie maar eens.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline V-Twin

Re: Inhouden als hij warm wordt
« Reactie #11 Gepost op: 25 maart 2012, 18:59 »
kijk gelijk even of je het juiste ophangrubber voor de CDI heb. ze moeten liggen in plaats van staan. bij staan kan het zijn dat je zadel op de stekkers drukt en daardoor die storing veroorzaakt (contacten scheuren af in de CDI)

Deze kwestie speelt niet bij een TA van 1996.

Offline Helga Sluijk

Re: Inhouden als hij warm wordt
« Reactie #12 Gepost op: 25 maart 2012, 19:11 »
kijk gelijk even of je het juiste ophangrubber voor de CDI heb. ze moeten liggen in plaats van staan. bij staan kan het zijn dat je zadel op de stekkers drukt en daardoor die storing veroorzaakt (contacten scheuren af in de CDI)
De CDI's liggen inderdaad in een ophangrubber achter elkaar en toch was bij de linker de bedrading doorgesleten tegen het kunststof spatbord. Even dacht ik dat dat het probleem was. De draadjes lekker in de isolatietape gezet en proef rijden maar. Helaas was dat dus de oplossing niet.

Offline Helga Sluijk

Re: Inhouden als hij warm wordt
« Reactie #13 Gepost op: 28 maart 2012, 20:44 »
CDI erin (de voorste) en na een druk op de rode knop liep de Alp weer als een zonnetje.

Allen bedankt voor de reactie en het meedenken.

Offline The Headless Horseman

Re: Inhouden als hij warm wordt
« Reactie #14 Gepost op: 28 maart 2012, 21:32 »
Fijn dat het weer opgelost is Helga  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS