Auteur Topic: warme billen  (gelezen 5078 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline marlene

warme billen
« Gepost op: 25 maart 2012, 22:39 »
kan iemand verklaren waarom ik na een tijdje een warme linkerbil krijg?? ( Transalp 650 bj 2005)
Er gaan geen alarmlampjes branden, maar na een tijdje in hoog toerental te hebben gereden, wordt mijn zadel aan de linkerkant wat warm. Na een tijdje is het weer weg, om even later weer warm te worden.
Wat zit daar?
( a- technische vrouw heeft werkelijk geen idee... haha. Moet ik me zorgen maken of dit volkomen normaal?)

Offline Peter_Winsum

Re: warme billen
« Reactie #1 Gepost op: 25 maart 2012, 22:46 »
Citaat
kan iemand verklaren waarom ik na een tijdje een warme linkerbil krijg??

Heb je dat alleen op de motor, of ook op de fiets of op de bank  8) ?
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Waffie

Re: warme billen
« Reactie #2 Gepost op: 25 maart 2012, 23:10 »
 linker kant  als je op de motorfiets zit,

er zit onder en aan  je linker zijde niets wat enigzins meer warmte genereert dan aan de andere zijde

sterker  .. aan de rechterzijde zit je uitlaat bocht (en die wordt echt heet)

 maar als jij het zo ervaart....  al sla je me dood , ik zou het niet weten wat de reden  moet zijn

kom zelfs  eens met iets waarvan jij zou denken dat het is...... al lijkt het nog zo dom
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline marlene

Re: warme billen
« Reactie #3 Gepost op: 26 maart 2012, 11:19 »
zit daar soms het koelvloeistof reservoir? Zou dat warm kunnen worden doordat er wellicht te weinig vloeistof in zit?

Offline Marcel T

Re: warme billen
« Reactie #4 Gepost op: 26 maart 2012, 11:52 »
Hoi,

Ik heb vanochtend eens extra op mijn billen gelet tijens het rijden (TA'99) en heb geen temperatuurverschil ervaren tussen links en recht.

Als je een warme bil krijgt moet er iets wel heeel erg warm worden aangezien het zadel ook een isolerende werking heeft.
Bedoel je met het links warm worden het gevoel in je bil? Of heb je met je hand gevoeld aan het zadel?



Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Peter_Winsum

Re: warme billen
« Reactie #5 Gepost op: 26 maart 2012, 12:50 »
Citaat
zit daar soms het koelvloeistof reservoir? Zou dat warm kunnen worden doordat er wellicht te weinig vloeistof in zit?

Volgens mij zit bovenaan onder de buddy enkel het overdrukvatje van het koesysteem. Zoals Marcel zegt kan ik me bijna niet voorstellen dat dit door de buddy heen komt. Lijkt me veel eerder een gevolg van houding op de motor. Misschien zit je meer op de linker helft van het lichaam en/of knel je door houding bloedvaten af zodat het een beetje stuwt in het linker been, met als gevolg een wat hogere temperatuur. Misschien eens op de houding letten en wat vaker verzitten.
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline Hotel 317

Re: warme billen
« Reactie #6 Gepost op: 26 maart 2012, 15:19 »
Vocht aan de linkerkant (zijstandaard kant) van het zadel, wat de warmte van de motor beter geleid dan het droge schuim rechts? Wanneer na een tijd (rechtop) rijden het water zich door de zwaartekracht uit het bovenste stuk schuim, en in het onderste stuk schuim gaat zitten, is er te weinig vocht voor een goede warmtegeleiding?

Offline The Headless Horseman

Re: warme billen
« Reactie #7 Gepost op: 26 maart 2012, 21:30 »
Hete billen, vochtige zadels ............  :o













Waar moet het heen met dit forum  ;)   ;D
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Goobi

Re: warme billen
« Reactie #8 Gepost op: 26 maart 2012, 22:25 »
Hilarisch topic, haha! Even denken... zoals Ad al vaststelde zit de uitlaat rechts dus die kan het niet zijn ... tenzij je achterstevoren op je motor zit  ;D ;D .
Geintje! Nee sorry, geen idee.
XL 700 V Transalp (2008, blue)

Offline Waffie

Re: warme billen
« Reactie #9 Gepost op: 27 maart 2012, 15:26 »
ik zal nooit roepen dat iets onzinning is maar ik kan werkelijk geen zinnige verklaring vinden hoe het komt dat marlene er warme billen van krijgt en (dan met name) links.)
soms proef ik dan ook nog iets van vleselijke gedachten en dan gaat het niet de goede kant uit


maar ook vierkante rondjes hebben menig stagiere bezig gehouden.


dit lijkt me dan meer iets voor het cafe... ;)
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Peter_Winsum

Re: warme billen
« Reactie #10 Gepost op: 27 maart 2012, 16:18 »
Aangezien ik als getrouwd man, 3e kind op komst en woonachtig aan de rand van de westerse beschaving verschoond mag zijn van vleselijke bijbedoelingen, wil ik nog een kleine suggestie doen  :))

Misschien moet je na een rit waarbij de bil warm is geworden een vriend of vriendin vragen aan de buddy te voelen of die aan de linker zijde warmer is dan aan de rechter kant. Als dat niet het geval is zou diegene het experiment misschien moeten herhalen op de billen...
Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline jeroen emke

Re: warme billen
« Reactie #11 Gepost op: 27 maart 2012, 17:01 »
ik heb het zelf ook wek eens mee gemaakt dat het zadel warm werd en het koelvloeistof reservoir zit inderdaad  aan de linker kant
still no angel found who flies at the same speed

Offline PH-ADW

Re: warme billen
« Reactie #12 Gepost op: 27 maart 2012, 19:32 »
@ Marlene,
Zou het met lichaamshouding / bloedsomloop te maken kunnen hebben ?
Ik heb af en toe wel eens dat de bloedsomloop in mijn linker been een beetje afgekneld wordt door een verkeerde zithouding.   Dat geeft ook een min om meer "warm" gevoel in de bil / heup.

Je geeft aan dat het voorkomt na lang in hoge toeren gereden te hebben.  ( stukken snelweg / doorgaande weg ? Dan zit je langer in dezelfde houding dan wanneer je weel bochtenwerk hebt.   )   

was zo maar een gedachte...

 
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline robgoesdakar

Re: warme billen
« Reactie #13 Gepost op: 27 maart 2012, 21:17 »
Je haalt me de woorden uit de mond. Ik vermoed ook eerder dat de zithouding er een oorzaak van kan zijn.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline voorstad

Re: warme billen
« Reactie #14 Gepost op: 28 maart 2012, 08:57 »
Warme billen, bobbels in het zadel, het moet niet gekker worden  ;D
PD10 mods: Hyperpro veren, Morad velg, staalomvlochten remleidingen, Rayz zadel, rvs Morad valbeugel, "poor man's" Mudflap / hugger / spatbordverlenger, Scottoiler, Huzar uitlaat, Heavy Duties bagagerek, PimW's verlaagde voetsteunen & PimW's carterbak, Barkbusters Storm met contourledverlichting.....

Offline marlene

Re: warme billen
« Reactie #15 Gepost op: 28 maart 2012, 19:25 »
Ik denk niet dat het mijn zithouding is. na aankomst thuis natuurlijk ook met de blote handen gevoeld en uit het gat in het linkerkuipdeel, vlak bij je zadel komt warme lucht. dat stijgt op omhoog, tegen je bil dus...
Aangezien jullie je niet druk maken over technische mankementen en niemand kan bedenken wat er stuk of oververhit zou kunnen zijn, hou ik het erop dat het gewoon de warmte van het motorblok is.
In de zomer is alles warm en heb ik waarschijnlijk geen erg in gehad. Nu, met iets kouder ( maar schitterend!) weer, merk ik het eerder denk ik...

haha, prinses op de erwt, zeg maar, prinses op de elektrische deken...
Bedankt voor jullie reacties
Marlene