Auteur Topic: TIPS: kleppenstellen  (gelezen 2456 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline robgoesdakar

TIPS: kleppenstellen
« Gepost op: 27 maart 2012, 21:15 »
  • Begin bij de achterste cilinder.De handleiding (Haynes) begint bij de voorste cilinder, en de doorgewinterde kleppen steller zal dat ook gewoon doen, maar als je nog niet zo heel vaak zelf kleppen gesteld hebt, is het handig om eerst de achterste cilinder te doen. Dan kun je veel beter zien/voelen hoe/wat/waar met de voeler maatjes voordat je het geklooi bij de voorste cilinder begint.

    Let wel op dat je, zodra je naar de voorste cilinder gaat, je pas de tweede keer FT-marking moet gebruiken !!!!!!!

  • Verder bij de voorste cilinder even de radiateur los. (Helemaal eraf (volgens haynes) is niet noodzakelijk.)
  • Zorg dat je in elke cilinder even een bougie eruit gedraaid hebt. (Dat draait makkelijker rond)
  • Als de grote deksel van je blok niet los gaat, kun je ook gewoon de motor in een (bv 3e) versnelling zetten en middels het draaien aan het achterwiel de juiste plek bepalen (Wel even met twee man zijn is dan handig om te zien wanneer je bijna bij de markering bent)
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline sander.en.marianne

Re: TIPS: kleppenstellen
« Reactie #1 Gepost op: 28 maart 2012, 09:31 »
Ook nog tips voor als je daadwerkelijk de kleppen moet stellen?
Heb dat zelf namelijk niet als een heel erg fijn klusje ervaren, omdat die kleppen verzonken zitten in het kleppendeksel.
Is het een behoorlijk lastig klusje van trial en error, voordat de speling goed is ingesteld.
Ben benieuwd wat mensen voor een gereedschap gebruiken. Ik heb het gedaan met twee ring/steeksleutels.
Maar weet dat er speciale tooltjes te krijgen zijn, maar zijn die echt zo handig?

Offline robgoesdakar

Re: TIPS: kleppenstellen
« Reactie #2 Gepost op: 28 maart 2012, 19:05 »
Stellen gaat eenvoudig met een ringsleutel (makkelijkste die met een knik) en een simpel tangetje. Daarna is het inderdaad even proberen, beetje meer/minder en zodra je de juiste maat hebt deze vasthouden met de tang terwijl je de borgmoer vast draait.

In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline V-Twin

Re: TIPS: kleppenstellen
« Reactie #3 Gepost op: 28 maart 2012, 20:05 »
@ Sander en Marianne,
Het gaat nog wat eenvoudiger als je de door Rob afgebeelde sleutel iets verbuigt zodat de steel een beetje in een parabool komt te staan. Qua lengte kan je de ringsleutel ook een stukje inkorten. Ipv een tangetje kan je inderdaad dat tooltje gebruiken waar je naar vraagt. Het is een soort dopschroevendraaier met een vierkant ipv 6 of 12 kant.
Alternatief is een steeksleuteltje uit een 'horlogemakersetje' wat je ook iets verbuigt. Setjes liggen vaak in de bak bij een bouwmarkt voor weinig.

Offline xrvtuur

Re: TIPS: kleppenstellen
« Reactie #4 Gepost op: 28 maart 2012, 20:12 »
de inspectiedekseltjes zijn makkelijk los te draaien met de platte 24 sleutel uit het boordgereedschapsetje, en let op..... draai ze niet te vast, ze breken snel en het is niet nodig. Wat helpt bij het meten is je voelermaatje voor het meten een beetje in een bocht te buigen
Varadero SD02  2004

Offline The Headless Horseman

Re: TIPS: kleppenstellen
« Reactie #5 Gepost op: 28 maart 2012, 21:29 »
Dat kleppenstellen door die inspectiedeksels heen vind ik persoonlijk ook een drama  >:(

@Sander & Marianne: bij de Alp kun je ook het hele kleppendeksel even losmaken en 'liften'. Ik steek er meestal een blokkie hout oid tussen om ze omhoog te houden (helemaal weghalen lukt niet) en dan kun je wat makkelijker bij de klepstelboutjes.

Of dat bij de Twin ook gaat weet ik niet  :-\

Om de stelboutjes vast te houden gebruik ik een klein steeksleuteltje (maatje 3 dacht ik  :-\) Dat werkt weer wat prettiger/zuiverder als een punttangetje vind ik.

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Vlastuin

Re: TIPS: kleppenstellen
« Reactie #6 Gepost op: 04 mei 2012, 13:37 »
een tip over de "FT" en "RT" markering, je kunt als je hem in de juiste stand hebt met je vingers bij de kleppen voelen dat er ruimte is,
als je de verkeerde markering hebt voel je dit niet.

dus: bij de juiste FT stand, voel je aan de kleppen in de voorste cylinder
en bij RT voel je aan de kleppen in de achterste cylinder
Als er geen beweging is te voelen, 1 slag doordraaien.