Auteur Topic: 1 van 4 draadeinden afgebroken bij terug plaatsen voorwiel, wat nu?  (gelezen 4027 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Theo K.

Ik heb vandaag de binnenband van mijn voorwiel laten vervangen, en nu heb ikzelf bij het terugplaatsen een van de draadeinden afgebroken met het aantrekken van de moertjes. ( ik zetten nog niet eens echt kracht) Wat nu? is dit te repareren of niet? zo ja ,kan ik dit zelf of moet dit een prof doen ? zo nee , kan ik dan nog wel veilig rijden zonder dat ene moertje of moet ik mijn hele voorvork dan vervangen?
alvast bedankt,
Theo.

P.S. het betreft trouwens een transalp uit 1995
XL600V Transalp '95 
I'ts my way or the highway ,my way is offroad
www.hyves.nl/hyves/8083464/Allroad_motors/

Offline PimW

Steekt er nog wat van het tapeindje uit of is deze vlak afgebroken (of zelfs een stukje naar binnen toe)?

Als er nog iets uitsteekt kun je proberen met een griptang de boel los te draaien. Een moer erop lassen is ook mogelijk.

Is het spul afgebroken zodat je er niets meer op kunt zetten zou je het uit moeten boren. Als je zelf gaat boren is het verstandig een boormal te maken zodat je met de boor precies in het hart van het tapeind zit.

Er zijn sowieso bedrijven in de metaal die dit voor je kunnen doen. Een nieuwe vork kopen is niet nodig.

Ik zou wel meteen 4 nieuwe tapeindjes maken, want het feit dat deze afbreekt betekend dat er ooit teveel kracht op gezet is. Ze gaan dan insnoeren tot ze op een punt komen dat ze afbreken.

Offline GS Allroad

Dit is een aantal weken geleden ook bij mijn transalp gebeurd (onderste twee) heb het toen uitgeboord en opnieuw getapt met een boor.
ziet er goed uit en is weer helemaal inorde.

Als je eens een keer tijd hebt kom dan naar Leimuiden desnoods haal ik je op met de aanhanger,en dan kunnen we het probleem van je alp verhelpen.

Ik hoor het wel

Grt.
Stephan
BMW R 1100 GS  1996

Offline PimW

M8 van gemaakt dan?

Offline Theo K.

Wat van gemaakt?.... bedoel je de maat van het draadeind?
voor zover ik kon zien is ie net achter dat kapje afgebroken dus ik denk dat als ik dat kapje verwijder ik er met een griptang idd wel bij kan. En dan kan ik er dus als ik het goed begrijp gewoon een ander draadeind (van dezelfde maat natuurlijk) weer terug in draaien?
XL600V Transalp '95 
I'ts my way or the highway ,my way is offroad
www.hyves.nl/hyves/8083464/Allroad_motors/

Offline V-Twin

Als je geluk hebt wel. Ik zou wel ff wat kruipolie op het restant laten druppelen en een nachtje laten intrekken. Als je weinig grip hebt en dus weinig kracht kan zetten komt 'ie er wellicht wat gemakkelijker uit.
Zo niet dan zal je moeten boren en een Helicoil moeten laten plaatsen. Ik zou niet direct een maatje groter gaan qua draadeind.
Succes.

Offline The Headless Horseman

Kweet het niet zeker  :-\ maar zouden die tapeindjes niet geborgd zijn (Loctite oid) ?

Ik denk dat flink heetstoken iig geen kwaad kan. Maakt evt. borgmiddel soepel, maar zal ook het alu van de onderpoot wat doen uitzetten, waardoor het afgebroken stukje er wat makkelijker uit zal komen.

Succes met de klus  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Waffie

er is een tooltje om afgebroken tapeinden mee vast te grijpen en ja ze zijn geborgd geweest met loctite dus minimaal opstoken naar 120 graden

een moer er op lassen geeft vaak een nieuwe breuk totdat het alleen maar boren wordt
en ja je hebt ze dan toch te vast aangezet  max 11 NM
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline PimW

Maar lassen maakt ook heet, wat de loctite meteen zachtbakt. Moet je wel een TIG hebben denk ik.

Offline PH-ADW

Ik heb het zelfde gehad.   Heb toen hulp gehad van een monteur.
Lang verhaal kort: vorkpoot eruit.  onder de boorkolom uitgeboord, heliocoil er in.   ( niet te diep boren ! )

Ik had het geluk dat ik hulp van een paar specialisten had.  Wat de man eerst deed was opboren met een halve mm kleinere boor dan de diameter van het draadeind.
Dan blijft er een heel dunne huls van over. Die huls heeft hij er met een kleine schroeven draaier en veel geduld uit de vorkpoot weten te peuteren. 
Het idee daarachter was dat de schroefdraad in de vorkpoot nog goed en dus te gebruiken was.   

Moraal van het verhaal...  vervelend geval, maar niet het einde van de wereld.

Suc6 en laat maar eens horen hoe je het uiteindelijk opgelost hebt.
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline The Headless Horseman

Zolang je nog een stompje hebt zou ik altijd proberen eerst dat te benutten  8)

Maar wél voorzichtig dus, niet te lomp, voor je het weet breekt íe af en ben je idd tot uitboren veroordeeld  :-\

Goed heet stoken dus en dan pas kracht op zetten  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline harhaag1



volgens Tel sell moet de Grabit de oplossing bieden,
maar wie geloof nu die lullige Tel sell reclames?? :)

http://www.telsell.com/nl-NL/Producten/Grabit/default.aspx?phid=1607&gclid=CK3jh6e-jq8CFYqq3godvFBNzQ

Offline Neet

Zo'n vastzittend stuk bout gaat met Grabit niet lukken. Laat ik nou toevallig zo'n setje hebben.

Als je moet uitboren bespaar dan niet op een paar hele goede kwaliteit boortjes zoals die van Zebra bijvoorbeeld.
Dat is een wereld van verschil en werkt veel preciezer.

Offline Theo K.

hey luitjes,

bedankt voor alle reacties , tips en aanbiedingen.
Ik ben er vandaag me aan de gang gegaan en het is gelukt. Er zat idd nog een stompje die ik na lange tijd verhitten met een zo'n heteluchtblazer er vrij makkelijk met een waterpomptang uit kon draaien zonder de schroefdraad te beschadigen.
Morge ff een draadeindje op het werk fabriceren en dan is het weer geregeld.

Jongens nogmaals bedankt en tot ziens.
Theo
   
XL600V Transalp '95 
I'ts my way or the highway ,my way is offroad
www.hyves.nl/hyves/8083464/Allroad_motors/

Offline The Headless Horseman

Fijn dat het gelukt is  8)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS