Auteur Topic: Vaag schakel probleem  (gelezen 3327 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Marcel-X

Vaag schakel probleem
« Gepost op: 07 april 2012, 13:07 »
Mijn TA uit '96 met 15k op de teller schakelt soms ongewenst in neutraal vanuit 2de of 1ste of wil juist niet in neutraal.
Het probleem manifesteert zich ongeveer 1 op de 25 keer zonder dat er duidelijk verband bestaat.

  • Tijdens het afremmen wil ik terug schakelen van 2 naar 1, maar schiet dan in neutraal.
  • Tijdens het optrekken wil ik van 1 naar 2 schakelen, maar schiet dan in neutraal.
  • In stilstand wil ik van 1 naar neutraal schakelen, maar gaat pas in neutraal na een aantal pogingen.

  • De koppeling heeft de juiste afstelling.
  • Volgens de vorige eigenaar zit er voldoende verse Motul 5100 (ester 10W40) olie in.
  • Nadat ik 300ml olie had weggezogen trad het probleem minder vaak op.
  • Volgens de Honda dealer is het zeer ongewoon dat een blok in dit stadium problemen vertoont en misschien schakel ik niet juist.

Wie kan mij een tip geven om dit probleem op te lossen?

Offline V-Twin

Re: Vaag schakel probleem
« Reactie #1 Gepost op: 07 april 2012, 13:10 »
Ik zou niet zomaar olie onttrekken aan het blok.
Houd het niveau op peil via de pijlstok af te lezen.

Ik zou eerst maar eens naar de kettingspanning kijken. Als die te strak staat gaat het schakelen inderdaad beroerd.

Succes.

Offline Marcel-X

Re: Vaag schakel probleem
« Reactie #2 Gepost op: 07 april 2012, 13:19 »
Bedankt!
Oliepeil en kettingspanning zijn in orde!

Offline PimW

Re: Vaag schakel probleem
« Reactie #3 Gepost op: 07 april 2012, 13:49 »
Ik houd de versnellingspook even vast als ik schakel en de koppeling weer op laat komen.

Offline Brombeer

Re: Vaag schakel probleem
« Reactie #4 Gepost op: 07 april 2012, 15:03 »
Kettingspanning.

Schakeltechniek speelt overigens inderdaad een rol, hoewel bijvoorbeeld stilstaand van 1 naar 0 probleemloos moet verlopen. Daarvoor, terug naar boven! ::)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline chaos

Re: Vaag schakel probleem
« Reactie #5 Gepost op: 07 april 2012, 22:01 »
schakelpookje anders afstellen? bv iets lager?

Offline giedi

Re: Vaag schakel probleem
« Reactie #6 Gepost op: 08 april 2012, 09:11 »
Kan van alles zijn.

Motor uit '96 met slechts 15k? Geen 115k?
Slecht gebruik door vorige eigenaren: hendel ingetrapt of aangedrukt houden, waardoor een schakelvork is afgesleten.
Een keer flink mis geschakeld, waardoor nokken van de tandwielen zijn beschadigd.

Maar als ik je zo lees, is het vooral wennen aan de bak van een motor: geen synchronisatie en de neutraal is vaak moeilijk te vinden.

Probeer dit eens:
Schakel van 1 naar 2 bij niet teveel toeren. Onze fietsen hebben toch genoeg koppel onderin.
Schakel alleen van 2 naar 1 als je echt gaat stoppen en dan pas terugschakelen net voordat je tot stilstand komt.
Gebruik de neutraal alleen als je start of stopt met je rit.

Offline Marcel-X

Re: Vaag schakel probleem
« Reactie #7 Gepost op: 13 april 2012, 13:23 »
Bedankt!
De suggestie van Giedi om pas op het allerlaatste moment terug te schakelen naar 1, lijkt het probleem te verhelpen.

Offline Hans Schaap

Re: Vaag schakel probleem
« Reactie #8 Gepost op: 13 april 2012, 18:26 »
Als de motor met een te hoog oliepeil heeft gedraaid kan het zijn dat hij blijvend moeilijk schakelt.


Een motor met een te hoog oliepeil schakelt sowieso heel moeilijk.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Brombeer

Re: Vaag schakel probleem
« Reactie #9 Gepost op: 14 april 2012, 23:10 »
..Slecht gebruik door vorige eigenaren: hendel ingetrapt of aangedrukt houden, waardoor een schakelvork is afgesleten..

Fantasie..

..Een keer flink mis geschakeld, waardoor nokken van de tandwielen zijn beschadigd..

Van een keer misschakelen krijg je dat niet. De ouwe XRen hadden daar bij 3 last van: constructiefout. En alleen als je hem crossmatig misbruikte. Ook fantasie dus..

..Maar als ik je zo lees, is het vooral wennen aan de bak van een motor:

Das plausibel..

..geen synchronisatie en de neutraal is vaak moeilijk te vinden..
Citaat

Fantasie..

..Schakel van 1 naar 2 bij niet teveel toeren. Onze fietsen hebben toch genoeg koppel onderin..
Citaat

Zelfs bij 8000 rpm moet je gewoon kunnen schakelen!

Schakel alleen van 2 naar 1 als je echt gaat stoppen en dan pas terugschakelen net voordat je tot stilstand komt..

Dat is normaal standaard schakelgedrag dat je van je instructeur aangeleerd hoort te krijgen ;)

..Gebruik de neutraal alleen als je start of stopt met je rit..

Plausibel..
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline giedi

Re: Vaag schakel probleem
« Reactie #10 Gepost op: 15 april 2012, 22:53 »
Wat een aandacht!  ;)

Offline Waffie

Re: Vaag schakel probleem
« Reactie #11 Gepost op: 16 april 2012, 10:42 »
 inderdaad,

er moet toch ergens over gepraat kunnen worden, :angel:

als je zou roepen dat de meeste die een transalp hebben er geen last van hebben  zou je als  vraag steller niet serieus genomen kunnen worden.

 als we zouden roepen dat de meeste oorzaken te vinden zijn in de  onjuiste stand van de schakelpook of dat deze wel vast staat.

of dat de verseleten ketting  en/of onjuiste voorspanning ook debet kunnen zijn.

maar zoals aangeven zou het dit allemaal niet zijn.

dan komen alleen nog maar de meest vergezochte oorzaken

plausibel zeker !

dus misschien ligt het toch aan de gebruiker... maar mag je dit dan roepen..

ik zal het niet doen

iemand anders op de motorfiets laten rijden

en als dit geen antwoordt geeft en de motorfiets schakelt inderdaad vreemd.... gauw wegdoen want dit probleem blijft je ergeren

 
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline giedi

Re: Vaag schakel probleem
« Reactie #12 Gepost op: 16 april 2012, 12:52 »
Maar........de vraagsteller schijnt al geholpen te zijn...., toch?
slotje?  ;D

Offline Neet

Re: Vaag schakel probleem
« Reactie #13 Gepost op: 16 april 2012, 20:14 »
Slotje? Waarom? Je gaf alleen het goede antwoord van vraag 1. Je mag wel door naar de volgende ronde.
Nog 2 te gaan.



Ik heb jeuk.