Auteur Topic: Voorkant verhogen dmv bussen  (gelezen 13048 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Bill

Voorkant verhogen dmv bussen
« Gepost op: 19 maart 2009, 18:00 »
Op het oude forum liep over dit onderwerp een draadje: http://57777.rapidforum.com/topic=100468404149&search=voorkant%2Cverhogen&gotofirstnewposting=1#firstnewposting

Ik vroeg me af of er nog nieuwe ontwikkelingen zijn ???
Verder bedacht ik dat als je een set binnenpoten kan scoren  :-\ je deze kan laten afzagen op elk gewenste lengte, en er dan maar aan één kant schroefdraad op hoeft te laten tappen. Of zou dat niet mogelijk zijn ???

RexLex

  • Gast
Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #1 Gepost op: 19 maart 2009, 18:58 »
Binnen poten zijn toch hol van binnen, hoe tap je daar dan een schroef draad in die in de bovenkant van je goede binnen poten kan?

Volgens mij was Nikotech bezig met verhogers.

Citaat
Hé Lange Jan

Je zou zeggen dat er toch wellicht ook voorvoorpootverlengens moeten wezen voor een Varadero net als voor de Alp en AT ?
Weet niet of het zo verstandig is om alleen de achterkant te verhogen. Qua geometrie verandert en dan nog al wat.

En .... wat niet te koop is, is vast wel te maken !

( ben nog bezig met voorvoorpootverlengers voor de AT ( niet de mijne) te ontwikkelen.

IP Logged
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......



Realized op de Alp ( nu van mijn vrouw) : Progresieve vering voor/achter / verlaagd zadel / Stalen remleidingen voor & achter / Bi-Xenon verlichting / Trial Attack banden.

Realized op de AT : Zumo 550 / Touratechzadel / WP vering voor&achter / ....Bi-Xenon in progress
http://www.communitygospelchoir.nl

Offline Brombeer

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #2 Gepost op: 19 maart 2009, 19:55 »
Nee dat kan denk ik wel..

Neem je de bovenkant van 2 binnenpoten. De poot (in je motor)heeft binnendraad, dus al je dezelfde draad als buitendraad laat tappen op je donorpoot-stukje, samen met een randje voor een 0-ring om hem olie-dicht te houden, kun je die erin draaien. En dat donorstukje heeft dan ook weer de draad bovenin om de dop op te draaien. Alleen moet je dan een bus met gelijke lengte bovenop je veren monteren.

Leuk topic, want ik vind de mijne nog niet hoog genoeg en ik heb nog een afgetrapte vork staan...
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Bill

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #3 Gepost op: 19 maart 2009, 20:22 »
Dit is het idee. Nu nog voorpoten scoren  :P Lijkt me goedkoper dan bij AQ

RexLex

  • Gast
Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #4 Gepost op: 19 maart 2009, 20:26 »
Kan je dan ook draad aan de binnenkant tappen? Dan kun je er meer dan een, uit een poot halen.


Offline Brombeer

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #5 Gepost op: 19 maart 2009, 22:07 »
Bij nader inzien vraag ik me af of, als je buitendraad tapt op je donor, er genoeg 'vlees' overblijft om ook nog stevig te zijn.

Wat wel zeker kan is dikwandig RVS-buis laten afdraaien tot 43mm (buitenmaat, of zoiets is het) en daar de verschillende draden in laten tappen.

Ik denk dat het voor een stuk minder kan dan die 180,- (maar meten is weten hiero, bovendien als je vóór gaat, moet je achter ook..))
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #6 Gepost op: 19 maart 2009, 22:17 »
Zelf zit ik met mn AT op 4 cm nu, maar 6 kan ik met mijn achterveer (om achter verder mee omhoog te gaan) wel hebben.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Nikotech

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #7 Gepost op: 19 maart 2009, 22:48 »
Nee dat kan denk ik wel..

Neem je de bovenkant van 2 binnenpoten. De poot (in je motor)heeft binnendraad, dus al je dezelfde draad als buitendraad laat tappen op je donorpoot-stukje, samen met een randje voor een 0-ring om hem olie-dicht te houden, kun je die erin draaien. En dat donorstukje heeft dan ook weer de draad bovenin om de dop op te draaien. Alleen moet je dan een bus met gelijke lengte bovenop je veren monteren.

Leuk topic, want ik vind de mijne nog niet hoog genoeg en ik heb nog een afgetrapte vork staan...

Ik heb het nog steeds in mijn "to-do"lijst staan idd. Maar wordt elke keer weer naar beneden geschoven.

Hoeft niet perse een (holle) bus te zijn met aan de ene kant binnen draad en de andere kant buiten draad.
Kan ook een stukkie massief staf wezen met alleen aan één kant buitendraad. Hoef je ook geen opvulbus te plaatsen. Enige "nadeel"is dat het wat lastiger je vorkolie verversen/bijvullen is. Maar zo vaak doe je dat niet en dan haal je toch meestal je gehele poot uit de kroonplaten.

By the way, dit soort fijne draadje "tap" je niet ff uit het handje. daar heb je een (CNC)draaibank voor nodig. ( Meen me ter herinneren dat het een spoed van 1 mm was.)

Lees dat Bob al aan de gang gaat.
Zijn de maten van de Varadero <> Alp <> AT dezelfde ??
Dacht het niet want er is/was ook belangstelling voor  de TA en TA.

Wacht ik nog ff af :) en ga weer verder met de steppies !

   
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline Brombeer

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #8 Gepost op: 19 maart 2009, 22:54 »
1 setje, 43 mm dik, 60 mm lang voor een RD07.

Als hij hol is dan ook twee vulbussen van 60mm voor boven op de veren.

Name your price.. ;)

(ik heb net Niko gelezen: Massief is idd veeeeel simpeler. Heb ik alleen 1 tip: maak er boveaan 2 vlakken op, zodat je hem met een steeksleutel los kan draaien, want het is reteslecht los te maken voor onderhoud!)


« Laatst bewerkt op: 19 maart 2009, 22:57 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #9 Gepost op: 19 maart 2009, 23:16 »
...of je dan ook meteen de leidingen moet gaan verlengen...

Ja, ontkom je niet aan. En je tellekabel is dan eigenlijk ook iets te kort (van een XR is langer en past zeggen ze). En je standaard is ook te kort geworden. En je middenbok kun je ook te koop zetten.. hihi

Ik heb het zelf allemaal gemaakt. Staal omvlochten leiding, en die zet je met knelfittingen in elkaar, zoals je CV-monteur tegenwoordig ook doet. Kostte 95,- Ik heb het T-stuk aan de onderste kroonplaat eraf gesloopt (incompatibele aansluitingen) en de tweede leiding over het spatbord gelegd. Ze zijn zwart omdat ik staal niet mooi vind en er krimpkous eromheen gedaan heb.


« Laatst bewerkt op: 19 maart 2009, 23:18 door Brombeer »
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Bill

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #10 Gepost op: 20 maart 2009, 00:17 »
De buizen van de AT en Varadero zijn beide 43 mm die van de TA weet ik niet.
Had er niet aan gedacht dat de rest ook verlengt moet worden :-\ Tja, wat is wijsheid. Dan maar weer de achterzijde terug op het oude niveau.
Menno, loopt jou ketting niet vreselijk over de ketting geleider te schuren. Bij mij voel ik het door de hele motor heen. Daarom dacht ik de voorzijde ook omhoog dan is alles weer in evenwicht.

Offline Nikotech

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #11 Gepost op: 20 maart 2009, 10:32 »

niko dit gaat nog met de hand en ze zullen massief zijn zeskantje komt er ook niet op wil je dit zal je zelf moeten vijlen en zagen

Ik zou ze niet te lang maken, en van RVS.

@ Bob, je plaatje is toch echt een typische CNC draaibank  :P en vijlen/zagen daar doen we niet meer aan, hebben ze (CNC)freesbanken voor uitgevonden  ;D
Al vraag ik me af of het echt noodzakelijk is om er een zeskantje op te maken. ( is wel makkelijker monteren natuurlijk )
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline Nikotech

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #12 Gepost op: 20 maart 2009, 11:27 »
niko ik denk dat het 6 kant niet hoeft.

we hebben op de eemscentrale geen cnc bank maar onze toeleveranciers wel  ;D

aluminium 6 cm dan ???

gaat het om 4 stuks dan stap ik zelf achter de bank ;D

word het meer dan besteed ik het uit.
heb jij een draai bank dan ???

Dat zeg ik.... niet perse nodig, alleen handig.
Alu kan natuurlijk, zijn de doppen ook maar lijkt me wat zwak voor een verlengde versie (een draadje met een spoed van 1 mm.)  Ik zou denk ik voor RVS gaan.

En ja,  ik kan beschikken over een CNC draaibank.
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline Bill

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #13 Gepost op: 20 maart 2009, 11:33 »
niko ik denk dat het 6 kant niet hoeft.

we hebben op de eemscentrale geen cnc bank maar onze toeleveranciers wel  ;D

aluminium 6 cm dan ???

gaat het om 4 stuks dan stap ik zelf achter de bank ;D

word het meer dan besteed ik het uit.
heb jij een draai bank dan ???
Ik heb er maar twee nodig Bobby  ;D En natuurlijk het liefst van RVS  :angel:

Offline Nikotech

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #14 Gepost op: 20 maart 2009, 13:50 »
Ziet er goed uit Bobby !!! Toch ook maar voor RVS gegaan, zo te zien ?

Je laat er geen gras over groeien !

( Kennelijk niet zo druk op het werk, of ben je aan het "overwerken"  ;D )
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline De Alpinist

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #15 Gepost op: 20 maart 2009, 14:26 »
Yo,

Goede ideeen worden hier geboren dat heb ik al in gaten.

Alleen zit ik me af te vragen of de bovenkant van de originele poot op het schroefdraad gedeelte wel sterk genoeg is. Weet iemand hoeveel (zijdelingse) kracht er op dat gedeelte komt als die niet ingesloten in de kroonplaat zit.

Gr,
Ronald

Offline Nikotech

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #16 Gepost op: 20 maart 2009, 14:36 »
Yo,

Goede ideeen worden hier geboren dat heb ik al in gaten.

Alleen zit ik me af te vragen of de bovenkant van de originele poot op het schroefdraad gedeelte wel sterk genoeg is. Weet iemand hoeveel (zijdelingse) kracht er op dat gedeelte komt als die niet ingesloten in de kroonplaat zit.

Gr,
Ronald

Hallo Yo

Dat was ook mijn motivatie om ze niet te lang te maken. Al zitten ze redelijk "star" opgesloten tussen de onder en bovenplaat. Zou ik het uiteinde van de originele poot toch net ietsie in de bovenste kroonplaat houden om e.e.a. goed op te sluiten. SAFETY FIRST

Maar misschien valt het allemaal wel mee ;)
We hebben een ervaren coureur die ze gaat testen..... Dan heb ik het natuurlijk over .....
Zorgen moet je niet maken, zorgen moet je doen ......

<< Klik op het plaatje voor mijn website.

Offline Brombeer

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #17 Gepost op: 20 maart 2009, 16:51 »
Mooi man :) :)!! Ik geloof daar volledig in!

Ik zou graag 2 stuks van 60mm willen. Kun je me de prijs laten weten en een rekeningnummer?

Thanx, prettig weekend! :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Brombeer

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #18 Gepost op: 20 maart 2009, 19:45 »
brombeer?? 6 cm hoog is het een varadero?

Hoi Bob, ja 60mm hoog (en 43 mm dik), voor een RD07
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Bill

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #19 Gepost op: 20 maart 2009, 23:37 »
het lijkt mijn beter dat we ff op menno zijn bevindeng wachten maar we kunnen wel kijken wi wat wel

bill vara 4 cm hoog
menno 6 is klaar
brombeer?? 6 cm hoog is het een varadero?
Als het organisatorisch makkelijker is om 6 cm te maken, mag dat ook. Laat ik ze wel doorsteken.

Terry

  • Gast
Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #20 Gepost op: 21 maart 2009, 08:24 »
Ik zou ze van alu maken dan is er minder kans dat je de draad
beschadigd en ze vreten zich niet vast.
(alu is zachter dan staal)

Want waarom zou meneer Honda de dopjes van alu gemaakt hebben.

Offline harry

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #21 Gepost op: 21 maart 2009, 09:09 »
Alu? Lijkt me niet echt een goed plan als je er een steunpunt van maakt in de bovenkroonplaat. Zelfs met hoogwaardig luchtvaartaluminium heb ik daar zo mijn bedenkingen over. De dopjes van aluminium is niet zo'n probleem, want daarop klemt de vork niet.
Maar nou ben ik sowieso al niet zo gecharmeerd van het verhogen dmv. bussen. Dat was eigenlijk al zo in mijn brommetjestijd.
Misschien ten onrechte, maar de rillingen lopen over mijn rug als ik eraan denk wat er kan gebeuren als de zaak afbreekt. Je gebruikt immers een zwakker deel (schroefdraad) wat eerst stevig ingeklemd zat, nu als basis voor een verlenging.

Nee, als ik ga verhogen, dan is er voor mij maar 1 manier: andere vork! En als je niet per se het nieuwste materiaal hoeft te hebben (hoeft echt niet voor een Twin of Alp), dan zijn die dingen voor leuke prijzen wel te vinden. En dan maak ik liever nieuwe asopnemers.

dixi

  • Gast
Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #22 Gepost op: 21 maart 2009, 09:18 »
ik heb lange tijd met verlengbussen uit hoogwaardig luchtvaart alu rondgereden... zonder probleem. Dit was wel op een alp (en dus een lichtere brommer dan een vara).

Offline Bill

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #23 Gepost op: 21 maart 2009, 11:19 »
ik heb lange tijd met verlengbussen uit hoogwaardig luchtvaart alu rondgereden... zonder probleem. Dit was wel op een alp (en dus een lichtere brommer dan een vara).
Ook offroad ???

Offline Two Plugs

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #24 Gepost op: 21 maart 2009, 14:38 »
Heb gisteren de bussen (RVS) van Bobby in ontvangst genomen voor Menno (nemen we zodadelijk mee ri. Amstelveen). Ziet er strak uit, maar ze zijn zwáár...

Als het je niet om de lengte te doen is, heb ik zo mijn twijffels... Persoonlijk denk ik dat het stuurgedrag van de Vara er behoorlijk op achter uit gaat als je de zaak dusdanig veel op gaat hogen... Volgens mij sorteer je met progressieve voorveren meer effect.

De ervaring zal het leren.
Two Plugs AKA Bernard
Look who's back ;)

Varadero International FB group
https://m.facebook.com/groups/1467408023517180

RexLex

  • Gast
Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #25 Gepost op: 21 maart 2009, 17:50 »


 ;D ;D je bent het haasje

Dat is ook bij de konijnen af, zeg. ;D ;D


Offline kenny013

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #26 Gepost op: 21 maart 2009, 18:40 »
Ook offroad ???
En hoe:

 ;D   8)   
« Laatst bewerkt op: 21 maart 2009, 18:53 door kenny013 »
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/

Offline Bill

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #27 Gepost op: 21 maart 2009, 19:52 »
En hoe:

 ;D   8)   

Welke maat achterband heb jij erop zitten ??? Als ik dat middelste spoor zo zie denk ik een behoorlijk brede :P :angel:
Maar ik begrijp dat jij dus ook bussen erop heb zitten en dat je er goed mee offroad kan ::) :o ;D

Offline Brombeer

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #28 Gepost op: 21 maart 2009, 21:03 »
Vlgs mij reed-ie over rechts...

Jongens echt: die bussen gaat prima is echt heel sterk!

Ik heb 'de echte' en ik heb daar al zo vreselijk veel mee gedaan off-road.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline kenny013

Re: Voorkant verhogen dmv bussen
« Reactie #29 Gepost op: 21 maart 2009, 23:35 »
Maar ik begrijp dat jij dus ook bussen erop heb zitten en dat je er goed mee offroad kan ::) :o ;D
Bijna goed ik was niet de eigenaar/bestuurder dat was dixi.
@Brombeer
Ja hij reed over rechts, volgende foto geeft de Kamaz-sporen wat beter weer.
 :-\
Een Africa Twin is onverwoestbaar, maar er zijn grenzen en een vrachtwagen is er zo een.
.
http://stanswebsite.tk/