Auteur Topic: balhoofdlager xl650v  (gelezen 1476 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jan t W

balhoofdlager xl650v
« Gepost op: 12 april 2012, 23:16 »
Na demontage van mijn voorvork om mijn balhoofdlagers te vervangen  kom ik tot de ontdekking dat er kogellagers gemonteerd zitten, zijn er ooit een keer verkeerde lagers gemonteerd of zijn dit nog af fabriek gemonteerde lagers.
De nieuwe lagers die ik heb zijn kegellagers (SSH 902R) zullen deze passen?
Ik heb de oude lagers eerst maar laten zitten en iets losser afgesteld.
het betreft een  xl650v bj 2000

vrgr Jan
 

Offline PH-ADW

Re: balhoofdlager xl650v
« Reactie #1 Gepost op: 12 april 2012, 23:52 »
Hi Jan,

Kogellager is de orginele.   zaten er bij mijn AT ook in.
Heb ze inmiddels ook vervangen voor de kegelvormige naaldlagers.   

Grt en suc6,
Anko
Ervaring is de kennis die je in staat stelt een fout te herkennen als je hem nog een keer maakt.

Offline Brombeer

Re: balhoofdlager xl650v
« Reactie #2 Gepost op: 14 april 2012, 23:23 »
De rollagers gaan normaal passen.

Als de buitenmaat van beide lagers gelijk is, controleer dan eerst even de binnenmaat van beide lagers. Als die van diameter verschillen (soms maar een halve mm!), dan moet de grotere beneden en de kleinere boven. Als de buitensmaat verschilt, is het uiteraard duidelijk..

Om de lagerschalen makkelijk schadevrij te monteren, slijp je een uitgebouwde buitenste lagerschaal door en daarmee tik je met een kunststof hamer de nieuwe makkelijk op hun plek en kun je het indrijftooltje wat je zo hebt gemaakt, makkelijk weer uitnemen.

Leg de lagerschalen even een uurtje in de vriezer, dat monteert veel gemakkelijker. Ze zitten goed als het klopgeluid in solide metaal-achtig verandert tijdens indrijven.

Succes, Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Jan t W

Re: balhoofdlager xl650v
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2012, 22:40 »
bedankt Anko en Bromz voor de reactie,
Het probleem waar ik wel tegen aan liep was, het er niet uitkrijgen van de buitenring uit het balhoofd dit omdat er vrijwel geen rand achter de buitenring zit om hem er uit te tikken.(is hier een spec gereedschap voor?)
Ik wilde er niet gelijk een slagtrekker aanlassen om er dan vervolgens achter te komen dat de nieuwe lagers misschien niet gingen passen en helemaal zonder lagers zat.
Ik ga nu eerst een paar dagen met de motor naar de eifel/moezel om ze daarna te vervangen.

gr: Jan

Offline PimW

Re: balhoofdlager xl650v
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2012, 22:57 »
Je kunt ze eruit tikken met een stuk staal/alu dat je op het randje zet vanaf de andere kant van het balhoofd. Makkelijste is met 2 man, dat de een met een stuk gereedschap het drijfijzer op zijn plek houd.

Raak slaan en rondom zodat ze er gelijkmatig uit komen. That's all!