Auteur Topic: Bord steckdose  (gelezen 4524 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline bully043

Bord steckdose
« Gepost op: 16 april 2012, 19:39 »
Ik weet de Nederlandse naam niet (stop contact? cigaretten aansteker?) ik heb deze gekocht bij Louis en vraag me af hoe ik deze het beste kan aansluiten. wil hem gebruiken voor de navigatie en eventueel ook voor mijn compressortje. Ik wil het niet gewoon op de accu aansluiten.
Heeft iemand een schema? graag wil ik het zo aansluiten dat als het contact uit is er ook geen stroom op het stopcontact staat. Eventueel ook waar ik hem het beste kan plaatsen ;D
Ik heb gezocht of er hier op het forum ergens iets van staat maar kan er niks over vinden.

Ik heb een TA van 1999.

Offline Neet

Re: Bord steckdose
« Reactie #1 Gepost op: 16 april 2012, 20:17 »
Laten we het hier nou net pas een tijdje terug van de winter in januari over gehad hebben gehad.

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=7885.msg74081#msg74081

Offline bully043

Re: Bord steckdose
« Reactie #2 Gepost op: 16 april 2012, 20:31 »
Sorry maar ik heb echt gezocht of er al iets hier op het forum stond hierover, maar had nooit gedacht dat het een plug zou heten ;)
Toch bedankt voor de tip.

Offline Neet

Re: Bord steckdose
« Reactie #3 Gepost op: 16 april 2012, 20:33 »
Geeft helemaal niets, het zijn sigaretten, met een "s". Dat was 't probleem denk ik.
Succes met het inbouwen. Erg leuk om te doen.....

Offline The Headless Horseman

Re: Bord steckdose
« Reactie #4 Gepost op: 16 april 2012, 23:08 »
Ik zou het ding juist liever wél rechtstreeks op de accu zetten. Uiteraard wel met een zekering er tussen  :)

De voordelen:
- je navigatie valt niet uit op het moment dat je het contact af zet
- én je kunt de aansluiting ook gebruiken om een acculader in te prikken

Nadelen:
- géén imho  ;D

Grtz,
René
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline Neet

Re: Bord steckdose
« Reactie #5 Gepost op: 17 april 2012, 07:04 »
Yep, ben ik mee eens....

Offline bully043

Re: Bord steckdose
« Reactie #6 Gepost op: 17 april 2012, 21:12 »
Bedankt voor de tip, sigaretten of cigaretten wat maakt het uit blijft een klere zooi ;D
Ik zal het dan maar doen zoals jullie het zeggen direct op de accu MET ZEKERING natuurlijk. Dus ik kan dan op die mannier ook de accu laden als ik het goed begrijp.

Offline Neet

Re: Bord steckdose
« Reactie #7 Gepost op: 17 april 2012, 21:58 »
Ja, klopt, zo doe ik het ook. Een 10 ampere zekering ertussen en als je gaat laden gewoon met een sigarettenaanstekerplug.
Die 10 A zekering knalt er snel genoeg uit als iemand kwaad wil maar of je dat ooit zal meemaken......
Waarschijnlijk is het bijgeleverde draad iets te kort maar kan je gewoon verlengen met minimaal net zo'n stevig draad.
Niet te krap door je motor rijgen, draad mag nergens onder spanning staan :D
Hou ook rekening met een volle uitslag van je stuur van links naar rechts.

Offline Big E

Re: Bord steckdose
« Reactie #8 Gepost op: 18 april 2012, 19:55 »
hoe meer mensen hoe meer meningen,
ten eerste zou ik de navigatie gewoon op de accu aansluiten,
en gelijk een draad trekken voor de sigarettenplug.
Beiden natuurlijk zekeren, alleen geen gelijke amperage.
De nav kan veel lager gezekerd worden, ik weet niet zo precies hoeveel ( 2 - 3 Amp ?)
Als je de nav zou laden via de sigarettenplug-aansluiting heb je alleen maar kans op storing,
met name door water.
Suc6 & grtz. Eric

Offline Neet

Re: Bord steckdose
« Reactie #9 Gepost op: 18 april 2012, 22:04 »
Beiden natuurlijk zekeren, alleen geen gelijke amperage.
De nav kan veel lager gezekerd worden, ik weet niet zo precies hoeveel ( 2 - 3 Amp ?)

Welnee, doe je thuis toch ook niet. Je tv met 3 A, je radio met 5 A, je mixer met 0.3 A, je gsm lader met 0.002 A.

Wel een beetje uit de lucht gegrepen reactie hoor. Daar heeft Bully niets aan en schept alleen maar verwarring.
Denk nog is goed na. Vergelijk het maar met je huis maar dan met andere waardes....
(Tip, al je aan te sluiten accessoires zijn al gezekerd of beveiligd.)


Offline bully043

Re: Bord steckdose
« Reactie #10 Gepost op: 18 april 2012, 23:22 »
 ;D nog een vraagje, het gat waar de plug inkomt hoe kan ik deze het beste maken zonder schade aan de kuip te krijgen?
Zelf dacht ik met een gatenzaag ben alleen bang dat ik dan schade ga oplopen.
Ik heb zoeen dik boor niet in mijn gereedschap kist ;D
Bedankt nog voor de reacties (tips)

Gr Bully

Offline Paul

Re: Bord steckdose
« Reactie #11 Gepost op: 18 april 2012, 23:43 »
 
ik heb em hier gemaakt, dit is een andere dan jij hebt maar komt op het zelfde neer, deze boor is het makelijkste om er voor te gebruiken


Offline Neet

Re: Bord steckdose
« Reactie #12 Gepost op: 19 april 2012, 08:44 »
Als je die niet hebt kan je ook een speedboor of anders idd gewoon je gatenzaag gebruiken.

Met je gatenzaag wel flink afplakken anders kom je misschien met je houder op je plastic.

Goedkope speedboor (met maximum snelheid op accuboor) is het goedkoopst. Maar dan niet doorschieten dan naar beneden he, natuurlijk.

Of die (dure) van Paul als je die hebt. Dit gaat lekker soepel, zonder beschadigingen of uitschieten.

Offline bully043

Re: Bord steckdose
« Reactie #13 Gepost op: 19 april 2012, 09:15 »
Jullie zijn geweldig ;)
Bedankt voor de tips, zaterdag ga ik hem inbouwen.

Offline nr 52

Re: Bord steckdose
« Reactie #14 Gepost op: 25 april 2012, 14:22 »
Bij Honda adviseren ze om een aftakking te maken van de stroomdraad die naar je remlicht loopt. Hier zit verder niets anders op en deze is standaard 10 A afgezekerd. Hier staat alleen spanning op als je je contact aanzet.
Als je ooit van plan bent om je accu zo te laden moet je natuurlijk een rechtstreekse aansluiting maken. Nadeel, als je iets onder stroom aan laat staan, loopt je accu leeg en dat heb je niet als je de schakeling via het contact laat gaan. Ook kunnen andere er dan geen misbruik van maken.
Let wel, jij beslist!

succes

ps ik heb geen gat in mijn kuip maar een bevestiging aan mijn stuur.
Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Offline Big E

Re: Bord steckdose
« Reactie #15 Gepost op: 26 april 2012, 22:26 »
andere optie, aan het stuur monteren.
kijk bijvb. bij www.motozoom.nl naar Saito stekkerdoos

suc6 Eric