Auteur Topic: TA 650 stottert soms wel soms niet  (gelezen 1741 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline jlnooren

TA 650 stottert soms wel soms niet
« Gepost op: 25 april 2012, 16:42 »
Hoi allemaal,

Ik rij nu zo'n drie weken op een transalp 650 ui 2000 met 47k op de teller. Nu liep de alp altijd als een zonnetje (zoals te verwachten is), maar sinds afgelopen zondag begon ie te "stotteren". Ik moest naar werk en startte mijn motor gewoon zoals altijd. Een minuutje warm laten draaien met de choke erop, daarna de choke eraf en gewoon rijen. Halverwege de rit ging ie inhouden als ik gas gaf en stotteren en viel op een gegeven moment voor het stoplicht gewoon uit. Na wat gespeel met choke en gas kreeg ik de motor wel weer draaiend, maar na zo'n 500 meter sloeg ie weer af. Dit keer kreeg ik em niet meer gestart met elektrische start, maar gelukkig door hulp van wat vriendelijke voorbijgangers die me hadden geduwd kreeg ik em weer aan de praat en kon ik verder.

Na een aantal uur probeerde ik em weer te starten (dit keer alleen kort met de choke en vervolgens het gas er op tot ie mooi op 1200 toeren stationair liep) dit keer deed ie het gewoon prima. Een vriend van mij heeft er nog een rondje op gereden en zei dat hij niks merkte van stotteren en/of inhouden. 's Avonds toen ik klaar was met werken was het uiteraard weer tijd om naar huis te gaan. Ik startte de motor ( weer kort met de choke en daarna het gas erop) echter kort nadat ik de choke eraf haalde begon ie al te stotteren totdat ie na zo'n halve minuut uitviel. Ik kreeg em niet meer gestart, noch met choke, noch met gas. Een tijdje later heb ik met een groepje jongens de motor geprobeerd aan te duwen, maar ook dit werkte niet. Ik heb de motor toen moeten laten staan en ben met de bus naar huis gegaan.

De volgende dag ben ik terug gegaan om mijn accu op te laden. Nadat ie eenmaal was opgeladen en de accu weer in de motor zat, startte de motor ( weer kort met de choke en daarna het gas erop) en hij liep weer prima ik heb toen een rondje gereden en merkte verder helemaal niks van stotteren en/of inhouden. Ik ben noch naar het pompstation gereden om met een spuit mijn blok nat te spuiten om te kijken of het met vocht te maken had, maar ook daarna deed ie het gewoon weer prima. 's Avonds wilde ik weer kijken of het probleem zich zou voordoen. Dus ik startte de motor ( 1 minuut met choke warm laten draaien en daarna de choke eraf en rijen) hij liep prima stationair met choke, maar toen de choke er eenmaal af was, was ik de straat nog niet uit of hij ging al weer stotteren en sloeg weer af. Met een beetje gas kreeg ik em niet gestart. Met de choke erop wel, maar zodra ik het gas of de choke aanraakte viel ie uit en als ik niks deed viel ie na 10 seconden vanzelf uit.

Zo heeft ie het nog een paar keer wel en niet gedaan. De ene keer hielt ie het langer vol dan de andere. Heeft er iemand wel eens eerder zoiets gehoord of meegemaakt of heeft er iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Ik ga aanstaande zaterdag met een vriend van mij er aan sleutelen dus enige tips voor die tijd zou ik zeer op prijs stellen. Mocht het misschien nog relevant zijn: hij is begrensd (heb nog een klein rijbewijs) op de vacuumzuiger.

Bvd

Jochen

Offline Marcel T

Re: TA 650 stottert soms wel soms niet
« Reactie #1 Gepost op: 25 april 2012, 17:20 »
In afwachting van de technische mensen:

Ik gok op kapotte spanningsregelaar
Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline robgoesdakar

Re: TA 650 stottert soms wel soms niet
« Reactie #2 Gepost op: 25 april 2012, 19:07 »
Kan van alles zijn.......

Dingen om eens te controleren :
- vrije loop van de choke kabel. (kijk ook even heel goed bij de splitsing van 1 naar 2 kabels)  Eventueel ook even de plunjes controleren.
- accu polen goed vast ? 
- valse lucht (luchtfilterhuis goed op de carbs aangesloten)
- tankdop op de juiste manier gemonteerd  (Weet even niet of deze vast aan de tank zit op een 650, maar het pijltje moet naar voren wijzen)

Ik gok eerlijk gezegd op een de choke kabel/plunjers.
In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk. In de praktijk wel.



Meer dan alleen banden ;)

Offline Damian

Re: TA 650 stottert soms wel soms niet
« Reactie #3 Gepost op: 25 april 2012, 23:52 »
Van een niet technisch persoon: Klinkt ook als de keer dat ik teveel water in de tank had (door condens na lang stilstaan). Tank helemaal legen loste dat op. Of vuiltje in het  benzine systeem ? Dan kun je een flesje Forté proberen.

Offline nr 52

Re: TA 650 stottert soms wel soms niet
« Reactie #4 Gepost op: 27 april 2012, 11:15 »
Heb dit op mijn Honda Supermagna gehad. Deze stond buiten en kreeg ook condens in de tank en daardoor water in de carbs.
Er zit onderin de carbs een aftapschroef waarmee je het water kunt lozen. Daarna was bij mij het verschijsel weg. (1x in de maand uitvoeren) Het is zo dat water onderin de tank zit en dus als eerst in je carbs zal lopen.
Bovenstaande handeling is simpel uit te voeren en te testen.
Ik verwacht echter dat er iets is met de chocke plungers, zoals Rob al beschreef.

succes met je sleuteldag.
Ik begon met niets en het meeste heb ik nog.

Offline jlnooren

Re: TA 650 stottert soms wel soms niet
« Reactie #5 Gepost op: 12 mei 2012, 17:54 »
De motor is weer in orde. Het probleem was versleten inlaatrubbers.