Auteur Topic: Foto topic tank oplossingen voor vergroten reikwijdte  (gelezen 7158 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline JT

Hallo allemaal,


Het is alweer lang geleden dat ik actief iets gepost heb en toen ik vandaag lekker zat te lezen op dit AT forum, bedacht ik dit topic.

Bij de meeste voertuigen die ik bezit hebben de bouwers het zo uitgevogeld dat de reikwijdte zo'n 500 km is voordat op "reserve" overgeschakeld dient te worden.

Op de eoa manier heb ik ondervonden dat dat nu eenmaal gevoelsmatig prettig werkt met het plannen van routes / woon werk verkeer en tanken.

Bij mijn AT erger ik mij eraan dat de reikwijdte voor op reserve gaan slechts zo'n 300 km is.

Dat anderen andere waarden halen is mij duidelijk: daar gaat dit topic niet over.

In dit topic nodig ik iedereen uit om FOTO'S te plaatsen met een korte beschrijving van welke oplossingen er zijn de brandstof capaciteit van de AT te vergroten.

Het schijnt namelijk dat het niet hoeft te blijven bij alleen een grotere benzine tank tussen je benen: er schijnen slimme en minder zichtbare oplossingen te zijn.

Toen ik ging rekenen kwam de vergroting op 500 km te komen in mijn geval neer op toevoegen van zo'n 12 liter en dat leek mij best veel om op elegante wijze plek voor te vinden....

Let op: dit is dus een topic voor het plaatsen van FOTO'S voor mogelijke oplossingen met een korte beschrijving van aanpassingen en inhoud vergroting, aanpassingen en voor- en nadelen.


Kijk uit naar foto's die er onder ons op computers rondzwerven.


Groet, JT.

Offline mauppie

Re: Foto topic tank oplossingen voor vergroten reikwijdte
« Reactie #1 Gepost op: 30 april 2012, 12:02 »
Ik weet dat Touratech eens een 43L tank heeft gehad, of hij nog leverbaar is weet ik niet.
http://shop.touratech.com/tank-43-litres-honda-africa-twin-rd07.html
Africa twin '96 zwart-oranje
Kawa Z800 '15 wit
Volvo V70 classic '00
Batavus 24/7
Tefal ultragliss 4570

Offline xrvtuur

Re: Foto topic tank oplossingen voor vergroten reikwijdte
« Reactie #2 Gepost op: 30 april 2012, 12:37 »
Hier kun je zien hoe het is gedaan bij de RD03 Marathon, de motor die eind jaren 80 is ingezet bij de Dakar rally. Je zal een tank moeten maken waar nu je achterste kappen zitten, veel buig en laswerk in alu.

http://www.xrv.org.uk/forums/africa-twin/39606-xrv-650-rd-03-marathon-new-project.html
Varadero SD02  2004

Offline Hotel 317

Re: Foto topic tank oplossingen voor vergroten reikwijdte
« Reactie #3 Gepost op: 30 april 2012, 12:59 »
Voor de RD07 zijn er ook gewoon "achtertanks" te verkrijgen, in 12, 15 of 17 liter, weet ik niet meer precies. Vraag me alleen niet waar je de spanningsregelaar, expansievat en elektronica heen moet verplaatsen.

Een RD04 eigenaar had ook eens dit geflikt:




maar ook daar heb je weinig aan...

Oplossing:  RD04 kopen  ;D

Offline JT

Re: Foto topic tank oplossingen voor vergroten reikwijdte
« Reactie #4 Gepost op: 30 april 2012, 14:39 »
@ Mauppie: dank voor de link. Die had ik inderdaad ook eens gezien.
Voordeel: 43 liter. Nadeel (naar ik heb vernomen uit eerste hand): onbalans in het rijgedrag van de motorfiets wanneer de voorvork niet verstevigd wordt.

@ xlvtuur: dank voor de link. Daarvan had ik gehoord en nog niet op een plaatje gezien.
Voordeel: balans in het rijgedrag van de motor lijkt mij. Nadeel: zal een heel gedoe zijn de piping werkend te krijgen?

@ Dennis: grote vriend, die hebben wij aan het Balaton meer gezien en die is van die Pool, toch?
Voordeel: low budget oplossing. Nadeel: weinig toegevoegde liters.

Meer foto's van oplossingen zijn welkom.

Groet, JT.

Offline V-Twin

Re: Foto topic tank oplossingen voor vergroten reikwijdte
« Reactie #5 Gepost op: 30 april 2012, 15:28 »
Bij AfricanQueens is ook het nodige te krijgen en in verschillende maten.
Extra zijtankjes voor L en R aan de huidige tank maar ook tankjes voor aan de zijkant achter. Is overigens wel een prijzige kwestie en als het alleen om gemak gaat dan ...........
Waarom zoveel benzine meenemen? AT is al zwaar van zichzelf en zolang je niet alleen de Sahara ingaat ..........

http://www.africanqueens.de/html/africatwin-tanks.html


Offline Brombeer

Re: Foto topic tank oplossingen voor vergroten reikwijdte
« Reactie #6 Gepost op: 30 april 2012, 15:41 »
Nee, ik heb geen foto (meer).

Maar, ik heb een poosje intercontinentaal gereisd op mijn RD07 en, bij gebrek aan referentie t.a.v. beschikbaarheid van brandstof, een 9-litertankje gelast. Op de plek waar normaal je bagagerek zit. De bovenkant van de tank was nu bagagerek geworden.

Met een eigen vuldop achterop (bagage kan blijven zitten) en aangesloten direkt zonder kraan met een t-stuk vlak voor de pomp. Hoofd- en extra tank (32L) reed ik zo gezamelijk leeg met een reikwijdt van ruim 600km.

In Pakistan heb ik dat ding verlast tot bagagerek, want er is geen plek in de wereld (nou ja Australie misschien) waar je een dergelijke hoeveel brandstof hoeft mee te nemen. Lokalen hebben namelijk altijd beschikking over brandstof voor eigen gebruik.. ;)

Bromz 
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Peter_Winsum

Re: Foto topic tank oplossingen voor vergroten reikwijdte
« Reactie #7 Gepost op: 30 april 2012, 16:44 »
Er zijn ook altijd andere oplossingen:







Of de aloude:

Honda Varadero - Vespa Sprint Veloce 150cc (1975)

Offline daandus

Re: Foto topic tank oplossingen voor vergroten reikwijdte
« Reactie #8 Gepost op: 30 april 2012, 18:25 »
is 't voor 't mooi, voor 't leuk, of voor 'n reis?

Wij knopen op sommige stukken gewoon een jerrycan van 20 liter achterop... en hebben hem tot op heden nog nooit nodig gehad! Lekker goedkoop ;-)
... was ooit lid ...

Offline JT

Re: Foto topic tank oplossingen voor vergroten reikwijdte
« Reactie #9 Gepost op: 01 mei 2012, 08:42 »
@ V-Twin: holy moses.... Prijzig inderdaad! Wel mooie dingetjes... Noodzaak is het niet, ik wilde graag zien welke opties er zijn "voor het gemak".

@ Brombeer: slim idee. Klopt dat er weinig plekken zoiets vereisen. Zoals gesteld zocht ik een oplossing "voor het gemak". Op de eoa manier presteer ik het steeds op een ongemakkelijk moment "op reserve" te gaan en ik wilde zien of dat eenvoudig en prijsgunstig te verhelpen was.

@ Grunneger: leuke foto's. Die van het tankje aan de zijkoffer vast vind ik wel elegant.

@ daandus: mogelijk dat je daar de eenvoudigste oplossing hebt gevonden.

Foto's van andere brandstof meeneem oplossingen zijn nog steeds interessant, al is het maar als naslagwerk voor anderen onder ons die werkelijk op wereldreis gaan en extra reikwijdte willen realiseren op elegante manier.

Groet, JT.



Offline The Headless Horseman

Re: Foto topic tank oplossingen voor vergroten reikwijdte
« Reactie #11 Gepost op: 01 mei 2012, 22:23 »
Nog een leuk systeem:




Meer info hiero: http://www.rotopax.com/
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline JT

Re: Foto topic tank oplossingen voor vergroten reikwijdte
« Reactie #12 Gepost op: 02 mei 2012, 03:27 »
@ Damian: originele oplossingen waarvan sommige low cost. Gave foto's, dank voor het delen hier.

@ The Headless Horseman: dat ziet er netjes uit, ook professioneel.

Algemeen: telkens wanneer ik foto's zie van mensen die zeer veel gewicht aan de reiskoffers bevestigen, dan herinner ik mij de documentaire van "The long way round" waarbij ze geconfronteerd werden met de gevolgen daarvan.

Tot nu toe lijkt mij persoonlijk de oplossing van AfricanQueens waarbij de tank geïntegreerd wordt met het achterdeel / zadel de beste oplossing, want daar wordt ruimte gebruikt welke je eigenlijk niet zo mist naast dat het niet zo'n groot krachtmoment kan opbouwen ten opzichte van op de buitenkant van reiskoffers bevestigde tankjes. Over de prijs daarvan heb ik het hier maar even niet...

Groet, JT.

Offline Hotel 317

Re: Foto topic tank oplossingen voor vergroten reikwijdte
« Reactie #13 Gepost op: 02 mei 2012, 09:04 »
Dat was een BMW. Ik heb een volwassen dame meegenomen op de baggagedrager(!), over een een stuk onverharde weg: geen probleem.

Het probleem met alu koffers is dat ze alle kleding en de crackers in je koffer zeer goed beschermen, maar alle krachten van een val direct doorsluizen naar drie/vier punten op je frame. Dit is ook aan mij gaan knagen, en ik neem de volgende reis dus zadeltassen mee.

Ik heb ook een tweede tank op de kop weten te tikken, welk ik met de tijd dus wil gaan "vergroten", en voorzien van een verdeelschot en een dwarsverstijver in het midden.  Hoe veel er extra bij zal kunnen weet ik uiteraard nog niet, maar dat is mijn eerste stap om de range naar 500 kilometer te krijgen.

Daarna gaan we kijken naar de afschuwelijke hoeveelheid ongebruikte ruimte onder de zadelkuipen bij een 04: daar kun je met recht twee handen in krijgen... en klappen  ;D.

Offline Floor

Re: Foto topic tank oplossingen voor vergroten reikwijdte
« Reactie #14 Gepost op: 02 mei 2012, 10:37 »
Afgelopen weekend hebben we op de alp een koffertje gezet waar precies een 10 liter jerrycan inpast. Dat is dus in plaats van een zij koffer voor andere bagage. Dat is voor vakantie, omdat we daar op een aantal plekken waarschijnlijk krap komen te zitten met de normale hoeveelheid benzine, ik weet niet of dat een ideale oplossing voor standaard meer reikwijdte is. Zal er het weekend even een fotootje van maken.

Offline daandus

Re: Foto topic tank oplossingen voor vergroten reikwijdte
« Reactie #15 Gepost op: 02 mei 2012, 23:21 »
Voor het naslagwerk dan maar....

Ik zou graag een 10L tankje maken/bouwen/ontwerpen van aluminium, en dat vastschroeven voor m'n koffer rechts, op de bijrijdersstep. Mooi plekje, beetje beschermd. Dan aan de andere kant een identiek tankje, met water.

@ All: BMW's van LWD/LWR kun je niet echt vergelijken met onze werkpaardjes... sorry, maar BMW is niet gemaakt om lange reizen mee te maken. Lijst van zielige verhalen op aanvraag ;-).

@ All: Die tankjes van Touratech zijn echt onzinnig vind ik; heb 1 reiziger ontmoet met die dingen en die liep een partij te kloten met trechtertjes e.d. om ze te vullen...  en dan nog, die paar liter zet ook niet echt zoden aan de dijk.
Bedenk ook dat al die extra tankjes aan je motor heel gemakkelijk verdwijnen als je 'm parkeert. Peut is duur in Nederland, maar in het buitenland is het verhoudingsgewijs nog veeeeeeel duurder en wordt dat snel gejat in een hostel/parkeerplaats.

Denk dat een 43-liter tank nog steeds onhandig is, want op de meeste reizen heb je maar een paar keer wat liters extra nodig, en dan is een jerrycan snel gevonden en die kost vaak maar een paar euro.
Het is natuurlijk heel tof als je een enorme afstand kunt overbruggen zonder pomp, maar er zitten ook nadelen aan! $$$ en gewicht...
Moet zeggen dat ik die achtertanks wel sexy vind...eentje peut, eentje water!

@ Hotel 317: een standaard Touratech koffertje sluist niet eens zoveel krachten door naar je frame hoor... is een heel mooie kreukelzone! :-S
... was ooit lid ...

Offline EDxrv

Re: Foto topic tank oplossingen voor vergroten reikwijdte
« Reactie #16 Gepost op: 03 mei 2012, 19:38 »
Diesel heeft meer energie per liter.
Dus bouw een dieselmotor in je twin.


Offline Hotel 317

Re: Foto topic tank oplossingen voor vergroten reikwijdte
« Reactie #17 Gepost op: 04 mei 2012, 00:22 »
Niemand die je er van weerhoud om in die 43 liter tank slechts 20, of 30 liter te tanken. Ik heb mij laten vertellen dat de blanco tank zelfs lichter is dan de standaard stalen tank, maar weet niet of dit "eerlijk" gewogen is (een grondlak, verflaag, bestickering, tankdop en brandstofkraan zal al snel aantikken).

Een busje in de vorkpoten om de toegevoegde 150 newton (brandstof weegt c.a. 750 gram/liter) te compenseren, en je zou in theorie klaar moeten zijn. Anders kun je altijd nog dikkere olie, een kleinere luchtkamer, of doppen van een RD04 gebruiken (voor luchtondersteuning).

Ik weet niet wat onze "bron uit eerste hand" bij Hyperpro voor wensen heeft opgegeven, maar ik ben bang dat ze overboord zijn gegaan: Ik vond zijn Twin rijden als een CBF: Lekker stug op de platte, Nederlandse weg, maar totaal verkeerd voor het slechte asfalt / gravel wat wij voor onze kiezen kregen, en dan krijg je gestuiter in bochten ja.

Offline JT

Re: Foto topic tank oplossingen voor vergroten reikwijdte
« Reactie #18 Gepost op: 05 mei 2012, 15:22 »
@ all: prächtige bijdragen allemaal, hartelijk dank.



Samenvattend zijn de oplossingen die "vast" te monteren zijn / dagelijks bruikbaar zijn / niet "extern" zijn:

1. grote voortank (verschillende aanbieders en veel aanpassingen verlangt qua piping en onderstel),

2. loze ruimte onder / om het kontje gebruiken (verschillende aanbieders en verlangt aanpassingen qua piping, minder hoofdpijn voor onderstel),



Samenvattend zijn de oplossingen die "los" te monteren zijn / voornamelijk voor lange reizen bruikbaar zijn / wel "extern" zijn:

1. koffersysteem "eraan vast monteer" tankjes (eenvoudig te monteren en gebruiken, redelijk geprijsd, jatgevoelig, omslachtig bij sommige systemen),

2. legio "los reserve tankje" ergens op / aanwast / in bouwen oplossingen (eenvoudig te monteren en gebruiken, goedkoop, jatgevoelig eenvoudig ergens op / aan te strappen met riemen).



De reden waarom ik het topic startte was de eerste groep: de oplossingen die dagelijks bruikbaar zijn en integraal met de motor gemonteerd worden.

Zowel de grote voortank als de kont-tank oplossing valt daaronder en beide lijken mij een 500 km reikwijdte te kunnen leveren.



Meer foto's welkom want het is mogelijk erg leuk om in dit topic voor ons allemaal een naslagwerk voor reikwijdte vergrotende tank oplossingen te bouwen.



Groet, JT.