Auteur Topic: Hagon schokbreker RD07  (gelezen 1588 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Vlastuin

Hagon schokbreker RD07
« Gepost op: 04 mei 2012, 14:22 »
Ik heb een Hagon schokbreker op het oog, zijn er mensen die me wat kunnen vertellen
over het verschil tussen een standaard veer en een Hagon schok kwa rijverschil.
Maakt het echt een wereld van verschil? (ik rijdt meest van tijd alleen zonder veel bagage)
Voor heb ik al progressief spul.


Offline Hotel 317

Re: Hagon schokbreker RD07
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2012, 23:40 »
Hagon is bij mijn weten budgetspul: Vaak niet instelbaar, geen extern reservoir/warmtewisselaar. Staar je niet blind op de modeterm "progressief".

Mijn advies: prepareer een envelop met c.a. 800 euro, en wuif deze eens voor het gezicht van o.a. Hyperpro, White-Power (OEM*) , Wilbers, Öhlins (OEM), Showa (OEM), en Saghs, om te kijken wat ze je bieden. Het is een uitgave die je slechts 1 keer in het leven van je Twin hoeft te maken.

De vorige eigenaar van mijn Twin heeft voor iets minder dan dit bedrag een meervoudig instelbare Wilbers 641 met extern reservoir gekocht, met lineare veer afgestemd op zijn (en toevallig mijn) gewicht. Resultaat: Stepje aan de grond, en een dame die een sportmotor had, heb ik aan het snikken gekregen nadat ze zonder pardon werd ingehaald, terwijl ze (bleek achteraf) haar rijbewijs langer had, en op het beste van haar kunnen over die dijk aan het jagen was.

Een lijstje van opties:

Instelbare compressie
Instelbare compressie voor lage, en hoge inveersnelheden (drempel v.s. tak op de weg)
Instelbare rebound
d.m.v. draaiknop Instelbare veervoorspanning (soms een klein beetje rijhoogte)
Instelbare rijhoogte
Extern reservoir, voor extra koeling
Veerconstante aangepast een het gewicht van de berijder.
Veer in bijna elk gewenste RAL kleur

*OEM = gebruikt door motorfietsfabrikanten.

Offline Waffie

Re: Hagon schokbreker RD07
« Reactie #2 Gepost op: 14 mei 2012, 00:42 »
oik wil even reageren op deze..

ja .. hagon is zondermeer de scherpst geprijsde schokdemper maar  binnen dit bedrag zonder meer een goed produkt

 de standaard demper  heeft gewoon  voor spanning instelbaar maar met een haaksleutel

de uitgaande demping is ook instelbaar maar zonder klikken

voldoet zeker zo goed als de originele van honda

ps standaard goed voor rijders tussen de 75-100 kg eigen gewicht

ze is zelfs repareer baar en je krijgt 2 jaar  garantie

het mooiste is  de prijs, is ook slechts 375 euri

als je dit afzet tegen de goedkoopste  en het lijstje van hotel  ( en ik heb er zo een !!) zitten we op ca 1100 euri nieuw en dat is een groot verschil voor opties die je haast nooit gebruikt.

de meest handige optie is een hydraulische veer voorspanning verstelling en die is ook mogelijk bij hagon net zoals een zwaardere spring

technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Hotel 317

Re: Hagon schokbreker RD07
« Reactie #3 Gepost op: 14 mei 2012, 14:33 »
als je dit afzet tegen de goedkoopste  en het lijstje van hotel  ( en ik heb er zo een !!) zitten we op ca 1100 euri nieuw en dat is een groot verschil voor opties die je haast nooit gebruikt.

de meest handige optie is een hydraulische veer voorspanning verstelling en die is ook mogelijk bij hagon net zoals een zwaardere spring

Ik zeg niet dat Hagon slecht is, maar ik vind dat suspensie wel wat meer aandacht mag krijgen dan een koerier die je een doos in je schoot mikt. Jij zegt dat je die opties nooit gebruikt, maar ik zeg dat diezelfde opties de uitkomst van menig bocht, remactie en (overwachte) hobbel bepalen, en het dus loont om de expertise van de fabrikant mee te laten helpen bij het zoeken naar de afstelling die bij jou en je wegdek past.

Uiteraard kun je niet missen wat je nooit gehad hebt, dus met een Hagon die jouw originele, vijftien jaar oude schokdemper vervangt, zul je je fiets ook niet meer terug herkennen  ;).

Offline chaos

Re: Hagon schokbreker RD07
« Reactie #4 Gepost op: 14 mei 2012, 23:11 »
ik ben erg blij met mijn pre load adjuster op mijn wilbers pomp.
komt regelmatig voor dat ik iets meer aan gewicht meeneem dan normaal.

Offline Vlastuin

Re: Hagon schokbreker RD07
« Reactie #5 Gepost op: 26 mei 2012, 12:52 »
Ik heb een Hagon gekocht voor 85,- in zeer nette staat, lijkt me een mooi prijsje
Nu alleen nog tijd om ertussen te gooien ;)

Bedankt voor de rectie's!