Auteur Topic: barkbuster, polisport of acerbis op een TA600?  (gelezen 4973 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Marcel T

barkbuster, polisport of acerbis op een TA600?
« Gepost op: 06 mei 2012, 17:20 »
Hoi,

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met handkappen voor de TA.
Ik ken deze, barkbuster, polisport en acerbis.

mijn eisen zijn (in volgorde van belangrijkheid):
- goede windbescherming
- Sterk genoeg om hendels te beschremen bij vallen of boompje aanrijden met matige snelheid. Dus sterker dan de standaard handkappen.


Natuurlijk is de prijs/kwaliteit verhouding ook een belangrijke factor.

Ik hoor graag van jullie,

Groet,
Marcel

Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Brombeer

Re: barkbuster, polisport of acerbis op een TA600?
« Reactie #1 Gepost op: 09 mei 2012, 00:29 »
Belangrijker, zet je stuur in de uiterste standen en meet de ruimte tussen je kuip boven en tank onder. Sommige handkappen nemen veel ruimte in en houden je hendels heel bij vallen, maar kraken wel mooi je kuip.

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Sandra

Re: barkbuster, polisport of acerbis op een TA600?
« Reactie #2 Gepost op: 09 mei 2012, 02:28 »
Polisport! Goedkoper dan Acerbis en prima kwaliteit!
[img]http://img684.imageshack.us

Offline Oldtimer

Re: barkbuster, polisport of acerbis op een TA600?
« Reactie #3 Gepost op: 09 mei 2012, 08:17 »
Citaat
Polisport!

Past ook beter.
Acerbis is bijna niet te monteren op een alp
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Brombeer

Re: barkbuster, polisport of acerbis op een TA600?
« Reactie #4 Gepost op: 09 mei 2012, 21:58 »
Linkerhanden..

Marcel, mijn tip is belangrijker!

(enig iedee wat een fucking kuip kost..?)

Polisport, de duurdere met alu beugel, daarvan breken de binnenklemmen (bij de boutjes) bij valpartijen, trouwens. Hoewel de duurdere Acerbissen dit systeem ook gebruiken.

Even goed shoppen dus  ;)

..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Marcel T

Re: barkbuster, polisport of acerbis op een TA600?
« Reactie #5 Gepost op: 09 mei 2012, 22:52 »
Dank voor alle adviezen.
Inmiddels heb ik polisport handkappen gemonteerd. Zonder alu beugels.

@Brombeer
Hoeveel ruimte moet ik overhouden tussen stuur-tank en stuur-kuip? Moet de boel gewoon vrij zijn in de uiterste standen, of moet ik rekening houden met 'extra' beweging van stuur+handkappen bij het neerkomen. In het laatste geval, hoeveel ruimte ongeveer?
Ik heb nu ook stuurverhogers (kabels hebben speling in uiterste stand van het stuur) dus dat zal wel extra ruimte opleveren. Ik ga morgen even een meting doen.

Begrijp ik goed dat het voordeel van de duurdere (met alubeugel) handkappen (sterkte) als nadeel heeft dat wanneer ze breken mogelijk meer schade aanrichten (aan bijvoorbeeld kuipdelen)?
Dan concludeer ik dat de goedkopere handkappen het dus met name moeten hebben van stevigheid door geometrie, en dus wat minder stevig zijn. Maar daardoor wel weer wat duurzamer zijn omdat ze niet afbreken.

misschien moet ik maar niet vallen of tegen boompjes aanrijden




Be careful whose advice you buy, but, be patient with those who supply it - Mary Schmich

Offline Brombeer

Re: barkbuster, polisport of acerbis op een TA600?
« Reactie #6 Gepost op: 09 mei 2012, 23:10 »
Hoi Marcel,

Ik heb al vanalles meegemaakt met verschillende merken/bevestigingen.

De 50-euro acerbissen (vol plastic) met de alu binnenmontagebeugel uit 1 stuk, heb ik nog niet gebroken. De goedkopere 'motozoom'-replica wel.

De duurdere acerbissen en polisports met de alu beugel hebben een giet-alu (bros) montagesysteem aan de binnenkant en dat heeft de neiging tot afbreken omdat de kap zelf zo ongelooflijk sterk is.

Ik kan je niet met zekerheid zeggen HOEveel speling je moet houden tussen de kuip (boven) en tank (onder) bij maximale stuuruitslag. Wat heel erg tegenwerkt is de extra uitslag door de dempingsrubbers in de bovenste kroonplaat als je valt. Ik heb bij de twin en de domi dat goeddeels weggewerkt door een carosseriering op de kroonplaat te leggen tussen de stuurklem met een binnendiameter groter dan de bus in het dempingsrubber. Kortom, de ring vult de ruimte op en de stuurklem staat direkt op de kroonplaat getrokken. Enige flex blijft er echter wel (schuiven).

En inderdaad. Schade beperken. Blijven rijden. Vallen kan altijd nog.. ;)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: barkbuster, polisport of acerbis op een TA600?
« Reactie #7 Gepost op: 12 mei 2012, 02:04 »
Laat ik nu net op zoek zijn naar goeie, goedkope handkappen. Heb je een typenaam van die kappen? En bevallen ze?

Groet,
Lennert
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline franske

Re: barkbuster, polisport of acerbis op een TA600?
« Reactie #8 Gepost op: 12 mei 2012, 08:37 »
Ik volg dit draadje ook, vanwege dezelfde vraag.
Mogelijk dat ik een Renthal stuur (iets rechter en breder), stuurverhogers en handkappen wil plaatsen.
Heeft iemand foto's hoe het eruit komt te zien?

Plaatjes zeggen vaak meer van Pr...tjes
This is a call to arms for some of you. It is for me too. Stop all the things that make you a pussy and steal your energy. Get your life back. - Jim Wendler

Offline Brombeer

Re: barkbuster, polisport of acerbis op een TA600?
« Reactie #9 Gepost op: 12 mei 2012, 09:38 »
Rally Brush Guard vind ik persoonlijk goede prijs/kwaliteitverhouding. Oersterk. Sommigen hebben wat moeite met montage.

Een standaard stuur is hoog en naar achter gebogen. Sturen van merken als Renthal zijn vaak wat sportiever en meer recht, alsmede een paar centimeter lager. Ook dit is van invloed of die kap goed gaat passen of niet.

Goede kans dat je, met een versterkte Polisport bijvoorbeeld, de bollen van je hendels af kunt zagen omdat ze tegen de binnenkant van de kap komen.

Maar, je moet zelf uitzoeken wat je wil en of je denkt dat het past. Ik deel alleen persoonlijke ervaring.

Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline len_tour

Re: barkbuster, polisport of acerbis op een TA600?
« Reactie #10 Gepost op: 12 mei 2012, 13:17 »
Dank Brombeer, ik ga wel langs een motorzaak in Wolvega waar ze cross onderdelen hebben. Es kijken wat past.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline PimW

Re: barkbuster, polisport of acerbis op een TA600?
« Reactie #11 Gepost op: 12 mei 2012, 15:27 »
Handkappen zijn net als valbeugels, koffer rekken ed. Neem de tijd om ze te monteren...

Er zit verschil tussen de binnen diameter van sturen. Een ALU stuur is dunner dan een stalen. Daar moet je dus de juiste bevestiging bij hebben (meten is weten).

Op de Alp heb ik die Rally brush gemonteerd icm een Tomaselli stuur. VAAK gevallen, hard en zacht maar nog NOOIT een kap kapot.
Je zult een beetje moeten worstelen met de montage, misschien een hoekje uitvijlen/zagen voor de remleiding.
Icm 20mm verhoging op de normale stuur hoogte (Mijn ALU stuur heeft omdat die lager is dus 50mm verhogers) liep alles net vrij van het ruitje/kuip/tank.

Op de WR heb ik ook Acerbis kapen maar dan met een gietalu binnenstuk (hierboven genoemd). Daarbij kwamen ook tapse bevestigingen omdat ik met een Fatbar rijd.
Ik dacht dat die makkelijker monteren zou zijn omdat je meer losse delen hebt, maar dat had ik mis. Meer delen =  meer tijd ;D
Sleufgaten uit gevijld, maar het zit en het zit goed. Nooit meer loshalen is mijn insteek ;-)

Offline The Headless Horseman

Re: barkbuster, polisport of acerbis op een TA600?
« Reactie #12 Gepost op: 12 mei 2012, 19:52 »
Hier de Acerbis Rally II icm een Renthal stuur. Bevalt goed  8)

Het bevestigings materiaal van deze set is in principe bedoeld voor een alu stuur (dikwandig dus) maar er word een stukje doorzichtige (tuin)slang meegeleverd voor montage op een normaal dunwandig stalen stuur  :)
TA 650 '90 / TA 600 '92 / XL125V / R80GS

Offline twinpower

Re: barkbuster, polisport of acerbis op een TA600?
« Reactie #13 Gepost op: 12 mei 2012, 21:12 »
Hier een paar pics van acerbis kappen + stuurverhogers.

Grt Twinpower

Offline len_tour

Re: barkbuster, polisport of acerbis op een TA600?
« Reactie #14 Gepost op: 20 februari 2013, 19:21 »
Ter aanvulling, voor de mensen die de zoekfunctie gebruiken  ;)

Motozoom replica's, had ze al in huis voor dit topic maar dacht dat ze niet pasten. Ze passen wel maar effectief? Ik ging niet hard...



Gevalletje gaffer dan maar  :(
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: barkbuster, polisport of acerbis op een TA600?
« Reactie #15 Gepost op: 21 februari 2013, 00:04 »
..De 50-euro acerbissen (vol plastic) met de alu binnenmontagebeugel uit 1 stuk, heb ik nog niet gebroken. De goedkopere 'motozoom'-replica wel..

Ehmm.. Lennert..

Gelukkig voor jou heb ik nog nieuw, in ongeopende verpakking, zwarte Acerbis Rally Replica incl bevestigingsmateriaal voor 22mm stuur liggen. Je krijgt geen korting, want het advies was al eerder gegeven. Deze breken niet (snel). Zoals Pim ook mede beaamde.

Ik hoor het wel,

Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Hans Schaap

Re: barkbuster, polisport of acerbis op een TA600?
« Reactie #16 Gepost op: 21 februari 2013, 23:46 »
Acerbis is goed te monteren.
KTM levert acerbis handkappen zonder merkopdruk ( egaal zwart).
Deze laatste heb ik op mijn TA 600 zitten.


Let wel op dat je de goede maat bevestiging hebt voor in het stuur.


Groet Hans
PJS motorbandenservice 
    Zelfsleutelgarage
            Elburg
       0640221754

www.pjsmotorbandenservice.nl

Offline Damian

Re: barkbuster, polisport of acerbis op een TA600?
« Reactie #17 Gepost op: 22 februari 2013, 10:35 »
Ik heb alleen de standaard handkappen, wel wat stuurgewichtjes op de stuur uiteinden die het stuur een paar cm breder maken en daardoor de handels wat beter beschermen bij een val. Voor wat het waard is, in ca. 20x vallen  (meestal in het zand maar niet altijd) nooit schade aan de handels gehad.

Vervangende rem of koppelings handels kosten op ebay slechts een tientje met verzending .. ook iets om rekening mee te houden in je keuze misschien.

Offline len_tour

Re: barkbuster, polisport of acerbis op een TA600?
« Reactie #18 Gepost op: 22 februari 2013, 11:06 »
Wederom bedankt voor de tips. Heb al contact met brom gehad maar das logistiek nog wat lastig.

Hans, zijn die ktm kappen goedkopere dan de acerbis versies?

En Damian, stuur gewichten zijn geen optie. Ik moet door de gang om in mijn hok te komen en dat past nog maar net (met wat gewurm). De hendels heb ik al op voorraad, ik heb met een andere motor al in Italie gestaan met een gebroken hendel dus nu ben ik voorbereid.

De originele kappen zijn ok in de regen maar in de hitte hou ik wel van wat extra ventilatie en dan zijn de wat smallere kappen een mooi alternatief.

Ik had gehoopt op extra bescherming tegen vallen maar de neppers zijn dus meer voor de looks en kleine takjes ed. Ik sneup rustig verder en tot die tijd is gaffer (eh duct tape) mijn vriend.
As `t net kin sa`t it moat, dan moat it mar sa`t it kin!

Offline Brombeer

Re: barkbuster, polisport of acerbis op een TA600?
« Reactie #19 Gepost op: 22 februari 2013, 22:10 »
Handkappen tijdens onverhard rijden hebben meer functie dan alleen de hendels heel houden bij een valpartij.
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin