Auteur Topic: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?  (gelezen 7531 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Me

Beste mede-AT-ers,

Van de week had ik een raar geval: contactslot draai ik om, geen enkel leven te bekennen in de AT (inclusief lampjes die niet oplichten) terwijl ik hem een paar dagen ervoor werkend had weggezet.

Oké, kijken wat er aan de hand is.
- Accuspanning: OK
- Aansluiting op accu: OK, contacten opgeschuurd
- Zekering: OK

Bij beter kijken vandaag onder het zadel blijkt dat het bij de gele connectors vanuit de spanningsregelaar een beetje nattig is. Daarnaast ziet een connectortje er een beetje 'gebakken/verbrand' uit. Dus maar even meten.

Volgens het diagrammetje dat ik hier heb (XRV750 '90-'92, kon niks anders vinden) zou er een waarde naar voren moeten komen als ik + op Rood/Wit en - op Geel zet. Totaal geen waarde, bij geen van de drie draden. Combinatie groen en zwart is wel goed (hoewel, waarde springt even in beeld en is dan weer weg, nog niet gehad).

Het lijkt me dus dat de spanningsregelaar kapot is. Wat me alleen vreemd lijkt is dat ie er 'zomaar opeens' mee stopt. Wat ik zou kunnen verzinnen is dat ie wat te warm is geworden terwijl de motor uit stond.
Ik zou het vreemd vinden als het aan het vocht ligt, dan zou je zeggen dat hij onderweg wel ermee had moeten stoppen. Het regende ook niet toen ik reed de vorige keer.

Wat denken jullie, zou de spanningsregelaar kapot zijn? Als ik hem al vervang wil ik daarnaast wil ik natuurlijk graag voorkomen dat ik de volgende regelaar weer direct opblaas... Dus ben ik benieuwd of jullie wat oorzaken kunnen verzinnen.

Ben benieuwd naar wat jullie denken, bedankt alvast!

Tom

Offline Hotel 317

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2012, 20:23 »
Op de drie gele draden moet je met draaiende motor een wisselspanning meten tussen de 20 en 70 volt, afhankelijk van het toerental. Maak kennis met je dynamo! Indien je amper iets meet, of er een directe verbinding is met massa (doorpiepen dus), is deze defect, stuk, kaduuk!

Betreffende de gele stekker: Je bent niet de eerste bij wie deze stekker uitfikt. Een nieuwe stekker, of doorsolderen, is gewoonlijk de oplossing. Terwijl je daar toch bezig bent: Volg de rode accukabel, naar het eerste kastje wat hij tegenkomt, en trek de (waarschijnlijk erg vastzittende) rode stekker daar eens uit: Groen? inspuiten niet groen?  inspuiten!! en terugplaatsen  ;). Gesmolten?  op naar roukama, gewapend met een dikke speld, zodat je een stekker van de sloop kunt trekken (zijn niet los leverbaar).

Offline daandus

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2012, 21:53 »
Op de drie gele draden moet je met draaiende motor een wisselspanning meten tussen de 20 en 70 volt, afhankelijk van het toerental.

... maar da's met een normale multimeter niet te doen ,want die 'wil' een frequentie van 50/60Hz.
Alleen met heel duur spul of scoop te meten dus.
... was ooit lid ...

Offline EDxrv

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2012, 22:20 »
zit de dynamo op de krukas?
dan heb je toch rond de 50*60= 3000 tpm een redelijke meting voor een indicatie?

terzijde ik vraag me wel eens af wat eer gebeurt als 1 draad van de dynamo slecht is.
dan krijgt de rest veel meer verduren.
en wordt de spanningsregelaar zwaarder belast.

Offline Neet

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2012, 06:42 »
Van de week had ik een raar geval: contactslot draai ik om, geen enkel leven te bekennen in de AT (inclusief lampjes die niet oplichten)

Vergeet het dynamo verhaal even. Dat wordt pas interessant als je motor loopt.

Wat in ieder geval moet gebeuren is dat als je je contact omdraait, je lampen weer gaan branden. Als je hoofdzekering goed is zal je eerst naar je
contactslot moeten kijken of daar je spanning wel in komt en weer door wordt geschakeld. Ik heb het idee dat tussen je hoofzekering en je
tellerlampjes alleen het contactslot zit. (maar misschien zit er ook één of meerdere relais tussen het hele gebeuren).
Punt is, eerst zorgen dat je weer spanning krijgt op alle belangrijke punten als je contact wordt aangezet. Dan gaat ie het vast weer doen.

Offline Biker000

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2012, 10:24 »
Soortgelijk iets gehad.
lees anders dit topic ff door. Heb je er gelijk wat beelden bij.

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=7894.msg73952#msg73952

Het is niet de bestemming, maar de motorreis waar het om gaat.
-Transalp XL600v
-Africa Twin RD07

Offline Me

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2012, 10:54 »
Vergeet het dynamo verhaal even. Dat wordt pas interessant als je motor loopt.

Wat in ieder geval moet gebeuren is dat als je je contact omdraait, je lampen weer gaan branden. Als je hoofdzekering goed is zal je eerst naar je
contactslot moeten kijken of daar je spanning wel in komt en weer door wordt geschakeld. Ik heb het idee dat tussen je hoofzekering en je
tellerlampjes alleen het contactslot zit. (maar misschien zit er ook één of meerdere relais tussen het hele gebeuren).
Punt is, eerst zorgen dat je weer spanning krijgt op alle belangrijke punten als je contact wordt aangezet. Dan gaat ie het vast weer doen.

Inderdaad, lampjes zouden moeten branden, maar er gebeurt dus echt nikkes-nakkes-nada :p

...wat ik me nu dus afvraag is of een kapotte spanningsregelaar ook ervoor kan zorgen dat niks het doet, ook als ie niet draait. Ben dus nu het schema aan het doorlopen om te kijken of dit zou kunnen.

Daarna wil ik inderdaad naar het contactslot gaan kijken, even zoeken waar de stekkertjes hiervoor zitten. Wat ik zie in het wphb over eventueel vervangen het contactslot word ik niet echt vrolijk, eerst dus proberen spanningsregelaar uit te sluiten.

Thx!

Offline Me

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2012, 10:57 »
Soortgelijk iets gehad.
lees anders dit topic ff door. Heb je er gelijk wat beelden bij.

http://www.transalpclub.nl/forum/index.php?topic=7894.msg73952#msg73952

Dit lijkt er inderdaad wat op, bedankt voor de tip. Bij mij is alleen het probleem dat ie al helemaal niks doet als ik de sleutel omdraai. Ik neem het wel door om te kijken wat waar zit ongeveer!

Voorlopige mogelijke punten:
- spanningsregelaar;
- contactslot;
- stekker bij hoofdzekering toch misschien?

Weet eigenlijk bijna zeker dat het de spanningsregelaar is, mits deze hetzelfde is als die van de XRV750. Ik meet namelijk een 'oneindige' weerstand op punten waar die 0,5 tot 10 kOhm.
Ook met de multimeter van m'n pa nog eens gecheckt...

Offline Me

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2012, 11:13 »
Wat ik overigens nog niet heb vermeld: dezelfde dag heb dat ik hem rijdend heb weggezet heb ik een nieuw knipperlichtrelais erop gezet omdat die het niet goed meer deed en ik alarmlichten erop wil zetten.

Dit is een relais geschikt voor LEDs, dezelfde aansluiting als de originele, PLUS nog een aarde-aansluiting. Heb deze dus verbonden met een punt aan het frame, anders werkte het relais niet.

Nu deed alles het nog prima, ook nadat ik dit relais erop had gezet. Zou het kunnen dat er (veel te grote?) stroom gelekt is via dit relais waardoor er iets kapot gegaan kan zijn? Lijkt me erg onwaarschijnlijk maar zoveel verstand heb ik ook weer niet van electrische circuits (lees: ben best wel een amateur hierin, met logisch nadenken lukt echter meestal wel  :o :P).

Offline Neet

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2012, 17:17 »
Wat meet je eigenlijk voor accuspanning? En wat meet je als je je contact aan zet?
Wat gebeurd er als je je spanningsregelaar helemaal los haalt?

Offline Brombeer

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #10 Gepost op: 18 mei 2012, 18:28 »
Daarom heb ik ook nog niet gepost.. :)
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Me

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #11 Gepost op: 22 mei 2012, 16:15 »
Wat meet je eigenlijk voor accuspanning? En wat meet je als je je contact aan zet?
Wat gebeurd er als je je spanningsregelaar helemaal los haalt?

In alledrie de gevallen meet ik 12,2 V... Nu ben ik natuurlijk benieuwd wat je hiermee eventueel uit kunt sluiten of aanwijzen!  :)

Offline EDxrv

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #12 Gepost op: 22 mei 2012, 22:47 »
slechte aarding?

Offline Neet

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #13 Gepost op: 22 mei 2012, 23:31 »
12.2 volt is al niet veel. Als je je contact aan zet en zeker met je licht aan dan wordt het nog lager en gebeurd er dus niets.

Als je 12.2 volt hebt en je zet je contact met licht aan en je ziet geen verandering, dan komt er echt geen spanning uit of naar je contactslot.
Maar het kan ook zijn zoals EduardXRV zegt een massa probleem zijn.

Van de min pool van je accu naar je frame, meet je dan 0 ohm? Ofwel maakt je min pool contact met je frame?

Offline Brombeer

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #14 Gepost op: 24 mei 2012, 22:51 »
Een gezonde accu is noodzakelijk voor een betrouwbare meting. De accu is opgebouwd uit 6 segmenten van elk 2,1 V (totaal 12,6 V)

Begin bij het begin. Haal beide accuklemmen los en zet accu op de lader tot die vol is. Haal van de lader en meet na 24 uur de spanning over de polen. Alles onder 12,6 betekent dat de accu ter ziele (aan het gaan) is en eerst een andere moet komen.

Met gezonde accu, start de motor en meet dan de laadspanning over de polen. Post de gemeten waarde. Redeneren we dan verder.

Bromz
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Me

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #15 Gepost op: 26 mei 2012, 17:48 »
12.2 volt is al niet veel. Als je je contact aan zet en zeker met je licht aan dan wordt het nog lager en gebeurd er dus niets.

Als je 12.2 volt hebt en je zet je contact met licht aan en je ziet geen verandering, dan komt er echt geen spanning uit of naar je contactslot.
Maar het kan ook zijn zoals EduardXRV zegt een massa probleem zijn.

Van de min pool van je accu naar je frame, meet je dan 0 ohm? Ofwel maakt je min pool contact met je frame?

Weerstand met frame is 0

Offline Me

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #16 Gepost op: 26 mei 2012, 17:48 »
Een gezonde accu is noodzakelijk voor een betrouwbare meting. De accu is opgebouwd uit 6 segmenten van elk 2,1 V (totaal 12,6 V)

Begin bij het begin. Haal beide accuklemmen los en zet accu op de lader tot die vol is. Haal van de lader en meet na 24 uur de spanning over de polen. Alles onder 12,6 betekent dat de accu ter ziele (aan het gaan) is en eerst een andere moet komen.

Met gezonde accu, start de motor en meet dan de laadspanning over de polen. Post de gemeten waarde. Redeneren we dan verder.

Bromz

Prima, doe ik!

Offline Me

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #17 Gepost op: 05 juni 2012, 23:31 »
Oké, late reactie maar beetje druk geweest afgelopen dagen.

Ik ben er inmiddels achter dat de accu lurp is; mag blij zijn met 12,5 V als ie lang onder de lader gestaan heeft.

D.m.v. een autoaccu, startkabels (kreeg accu er zo snel niet uit, schroefje vastgeroest) en sleutel omdraaien van de AT getest of er lampjes gaan branden: niet het geval!

Rara politiepet... Vragen die in me opkomen:
- Kan ik dit trucje überhaupt uithalen met startkabels of moet ik de AT toch echt 'direct' op de accu aansluiten?
- Wat zijn de vervolgstappen die jullie kunnen verzinnen?

Bedankt weer alvast ;)

Offline Oldtimer

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #18 Gepost op: 06 juni 2012, 08:38 »
Citaat
trucje überhaupt uithalen met startkabels

Ik zou in geval van een defecte accu, tenminste 1 pool loskoppelen. Liefst de + en dan  de startkabel op de losse klem zetten.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Me

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #19 Gepost op: 06 juni 2012, 16:34 »
Ik zou in geval van een defecte accu, tenminste 1 pool loskoppelen. Liefst de + en dan  de startkabel op de losse klem zetten.

Oké... Ik had de motoraccu eruit gehaald (i.v.m. laden) en de autoaccu er 'direct' op gezet via startkabels...

Geeft hetzelfde effect denk ik of denk je daar anders over?  :)

Offline Oldtimer

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #20 Gepost op: 06 juni 2012, 16:51 »
Citaat
Geeft hetzelfde effect denk ik of denk je daar anders over?

Nee is goed, ik had begrepen dat je de accu/polen niet los kon krijgen vandaar.

Citaat
D.m.v. een autoaccu, startkabels (kreeg accu er zo snel niet uit, schroefje vastgeroest)
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Me

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #21 Gepost op: 07 juni 2012, 13:27 »
Nee is goed, ik had begrepen dat je de accu/polen niet los kon krijgen vandaar.

Oké :) Blijf het toch moeilijk vinden soms om alles netjes te beschrijven wat je exact gedaan hebt en wat niet...! ::)

Offline Me

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #22 Gepost op: 08 juni 2012, 21:36 »
Beste mensen,

Heeft iemand misschien nog een heldere ingeving waarmee ik weer verder kan zoeken?

Bedankt alvast!  :)

Offline tigger

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #23 Gepost op: 09 juni 2012, 16:00 »
Stuk voor stuk doormeten? Evt met spanning (autoaccu) erop. Een rotte accu moet nog iets van lampjes laten zien.
Ergens een kabelbreuk of een slecht contact lijkt mij nog een mogelijkheid. Dus spanning erop en meten waar het stopt met de spanning... Pak een electrisch schema erbij om te kijken wat je tegen kan komen en ga daar meten.

Offline Oldtimer

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #24 Gepost op: 09 juni 2012, 20:52 »
Nu weet ik helaas niet hoe het zit bij een Twin, maar bij een Alp gebeurde het me dat bij het demonteren van de tank een steker los bleek te zitten, waarbij ik hetzelfde effect kreeg.

In eerste instantie dezelfde paniek, terwijl het achteraf dus alleen maar een los contact/stekker bleek te zijn.
Het verhaal zal nog wel ergens op het forum slingeren denk ik.

Al met al, het vermoeden van een contact of kabelbreuk lijkt me steeds waarschijnlijker
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Neet

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #25 Gepost op: 09 juni 2012, 22:02 »
Nou, nog een keer dan. Zorg dan wel dat je een goeie accu er op hebt zitten. Zet er eventueel even een 5 watt lampje over zodat je weet dat als
je je accu hebt aangesloten, het lampje goed blijft branden.

Wat in ieder geval moet gebeuren is dat als je je contact omdraait, je lampen weer gaan branden. Als je hoofdzekering goed is zal je eerst naar je
contactslot moeten kijken of daar je spanning wel in komt en weer door wordt geschakeld. Ik heb het idee dat tussen je hoofzekering en je
tellerlampjes alleen het contactslot zit. (maar misschien zit er ook één of meerdere relais tussen het hele gebeuren).
Punt is, eerst zorgen dat je weer spanning krijgt op alle belangrijke punten als je contact wordt aangezet. Dan gaat ie het vast weer doen.


Oja, en haal je spanningsregelaar gewoon even helemaal los. Dan sluit je die iig uit. Haal je dynamo ook maar los (waarom niet)
En Oldtimer heeft een goed punt.

Offline Me

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #26 Gepost op: 10 juni 2012, 12:44 »
Bedankt, hier kan ik mee verder, ik ga de motor een tijdje bij m'n ouders stallen waar ik er rustig aan kan sleutelen zodat het niet langs de straat hoeft (zo'n hekel aan...)

Dan loop ik gelijk alle stekkertjes eens langs, eventueel opschuren, inspuiten met iets om corrosie te voorkomen.

Hebben jullie nog een mening over met welk goedje ik de contacten/stekkertjes het best kan inspuiten om te voorkomen dat ik (wsl nog eens) stil sta door corrosie? Heb zo links en rechts al wat merknamen voorbij zien komen maar het gaat me voornamelijk om het voorkomen dus, weghalen komt wel goed met schuurpapier denk ik zo.

Offline Oldtimer

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #27 Gepost op: 10 juni 2012, 12:57 »
Citaat
komt wel goed met schuurpapier denk

Dat komt het dan dus NIET.

Schuren betekend dat je de coatinglaag van de contacten afschuurt. Gevolg is nog snellere corrosie. Het helpt dus maar even.
Ik gebruik contactspray C40, en geen WD40 of iets dergelijks voor alle schakelaars en contacten. Mijn advies : Schoonmaken dus ( eventueel met metyl alcohol ) en dan inspuiten.  Naderhand even een laagje vaseline erover ( ook verkrijgbaar in spuitbusje)  Hiermee voorkom je de corrosie.
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Me

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #28 Gepost op: 10 juni 2012, 13:37 »
Dat komt het dan dus NIET.

Schuren betekend dat je de coatinglaag van de contacten afschuurt. Gevolg is nog snellere corrosie. Het helpt dus maar even.
Ik gebruik contactspray C40, en geen WD40 of iets dergelijks voor alle schakelaars en contacten. Mijn advies : Schoonmaken dus ( eventueel met metyl alcohol ) en dan inspuiten.  Naderhand even een laagje vaseline erover ( ook verkrijgbaar in spuitbusje)  Hiermee voorkom je de corrosie.

Duidelijke taal, wist ik niet, bedankt. Ik ben voorlopig weer even (letterlijk) van de straat!

Ik zal de oorzaak posten zodra ik het gevonden heb (mocht het niet lukken horen jullie het ook ;D)

Nu eerst even transport regelen...!

Offline Neet

Re: Geen leven in XRV650: spanningsregelaar opeens kapot?
« Reactie #29 Gepost op: 10 juni 2012, 19:09 »
Je kan gewoon een sluitbusje Hema vaseline halen. Connector uit elkaar, op de contacten spuiten en weer in elkaar.
Even 2 keer heen en weer halen en met een wattenstokje het overtollege er uit halen. Als de boel in elkaar zit weer
een beetje over de connectorbehuizing om vocht te weren. Tis geen chinees speelgoed....
Geen contactspray gebruiken, dat vreet door. (WD40 zou ik ook niet doen, geen nut)

Als een connector verbrand is of de contacten zwart dan zit er niets anders op dan even opschuren. (als dat nog lukt dan).
Maar dat lijkt me niet gebeurd te zijn gehad te hebben.