Auteur Topic: CDI + zijstandaard-schakeling  (gelezen 1953 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Jonas

CDI + zijstandaard-schakeling
« Gepost op: 19 mei 2012, 10:42 »
Hoi,

Eind vorig seizoen heb ik twee verangende CDI units in mijn XL600V alp gestopt omdat de originele (ook na opnieuw solderen) problemen bleven geven. Sindsdien rijdt 'ie weer super. Alleen slaat hij niet meer af op het moment dat de zijstandaard uitgeklapt is en je schakelt in een versnelling.

Het zijstandaard-lampje op het dashboard werkt gewoon, dus de schakelaar bij de standaard lijkt me niets mis mee en omdat het gelijk met het vervangen van de CDI units zich is gaan voordoen, ben ik toch geneigd de CDI units de schuld te geven. Herkent iemand dit probleem?

Verder viel het me op dat de motor niet wil starten als hij niet in zijn neutraal staat. Hoort dat zo of zou dat ook te maken kunnen hebben met de andere CDI's? Ik zit een beetje te spelen met het idee dat er wellicht op deze nieuwe CDI's net twee draadjes andersom aangesloten zouden moeten worden ofzo (die van de zijstandaard en neutraal). Maar ik heb voor dat idee nog geen sluitende beredenering kunnen vormen ;)

Mijn motor is momenteel een weekje touren in Duitsland met een vriend van me, maar zodra hij weer thuis staat zal ik even het type CDIs dat er in zit opzoeken.

Ik hoor graag jullie ideeen hierover.

Groeten,

Jonas

Offline Petrus

Re: CDI + zijstandaard-schakeling
« Reactie #1 Gepost op: 19 mei 2012, 13:39 »
Jonas,
Kan het zijn dat de microswitch bij je koppelingshendel kapot is of dat de draadjes los zijn?
Heb ooit eens dezelfde klachten gehad en toen waren de stekkertjes op de hendel los...

Offline Brombeer

Re: CDI + zijstandaard-schakeling
« Reactie #2 Gepost op: 19 mei 2012, 17:15 »
..Kan het zijn dat de microswitch bij je koppelingshendel kapot is of dat de draadjes los zijn?

Die overbrugd dus die 'in-versnelling-stand', want de neutraalschakelaar staat in feite ook geschakeld als killswitch. Dat werkt dus wel normaal bij jou. Als je in de versnelling de koppeling intrekt moet hij dus normaal starten, mits de zijstandaard niet uit staat (als die switch goed werkt tenminste).
..en bij twijfel.. gas!              1996 Twin

Offline Jonas

Re: CDI + zijstandaard-schakeling
« Reactie #3 Gepost op: 06 juni 2012, 11:15 »
Kan het zijn dat de microswitch bij je koppelingshendel kapot is of dat de draadjes los zijn?

Het stekkertje zat niet los, maar maakte blijkbaar slecht contact, want een keer los halen en weer vast zetten verhielp het euvel. Nu start 'ie weer als 'ie in de versnelling staat en ik knijp de koppeling in :)

Wat betreft de CDI units vraag ik me nog steeds af hoe het komt dat hij niet af slaat als de zijstandaard uitgeklapt is en de motor staat in de versnelling. Bijgevoegd een plaatje van een van de CDI units. Daar zitten er dus twee van in. Het zijn after-market modelletjes die bij Ad vandaan komen, maar zoals op de foto te zien, wel voor de XL600V. Kan het zijn dat deze bedoelt zijn voor een nieuwere alp dan die van mij en dat het daarom niet helemaal werkt zoals het hoort? Ik heb een alpie uit 91.
De switch bij de zijstandaard lijkt wel goed te werken, want het lichtje op het dashboard brand gewoon wanneer ik de zijstandaard uit zet.

Offline Waffie

Re: CDI + zijstandaard-schakeling
« Reactie #4 Gepost op: 06 juni 2012, 11:55 »
 hallo,

hierbij je antwoord (hoe was het ook weer iets met aanwijzing doornemen )



Für die Aktivierung des Seitenständerschalters (Baujahre 88' bis '95) muss die kurze, gelbe (bei den
älteren CDIs die rote bzw. blaue) Drahtbrücke neben dem 4er-Stecker durchtrennt werden. Machen
Sie das aber erst nach einer ausgiebigen Probefahrt, damit Sie sicher sind, dass die CDI einwandfrei
funktioniert (Vorsicht: Solange die Drahtbrücke nicht durchtrennt ist, wird der Motor bei ausgeklapptem
Ständer und eingelegtem Gang nicht abgeschaltet!).
Dann die Brücke durchtrennen und die
Seitenständerüberwachungsfunktion prüfen. Bei Modellen ohne Seitenständerschalter (typ. Baujahr
87) darf die Brücke nicht durchtrennt werden, weil sonst die CDI wegen einer etwas anderen
Steckerbelegung nicht läuft.
technical support TCN
www.msd-motorbandenservice.nl

Offline Oldtimer

Re: CDI + zijstandaard-schakeling
« Reactie #5 Gepost op: 06 juni 2012, 12:02 »
Daar is een prachtig kattebelletje voor Ad.

RTFM,

(oftewel Read The Fuc&^% ng Manual )   ;D
PD06 1994 blauw.
XLV750R 1985

En voor TCN leden nog Transalp onderdelen op de plank.

Offline Jonas

Re: CDI + zijstandaard-schakeling
« Reactie #6 Gepost op: 06 juni 2012, 12:10 »
Hoi Ad,

Dank voor je reactie!

(hoe was het ook weer iets met aanwijzing doornemen )

We hebben destijds die CDI units erin geprikt om te kijken of dat mijn probleem oploste. Dat deed het dus hebben we ze laten zitten. Daar is geen handleiding bij aan te pas gekomen dus dat maakt het doornemen ervan wel een beetje moeilijk :P

Maar als ik het goed begrijp moet ik die korte, gele draad doorknippen, dat moet lukken 8)